Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > problem med vår katt, hjälp
          aanderss
          Inlägg 05-12-2007, 23:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

I bland så hoppar han upp på microugnen och sedan tar ett skutt upp på köksskåpen. Hur kan man hindra han i från att göra de? Jag vet ju inte om han själv kan komma ner där i från och sedan vill jag inte ha honnom där uppe

Citera
          Boxer
          Inlägg 05-12-2007, 23:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Prova med att göra det otrevligt för katten. Spruta vatten om du är beredd eller lägga något på micron som den tycker är äckligt att trampa i, apelsinskal, peppar, såpa.....

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          aanderss
          Inlägg 05-12-2007, 23:15
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Boxer @ 05-12-2007, 23:13) *
          Prova med att göra det otrevligt för katten. Spruta vatten om du är beredd eller lägga något på micron som den tycker är äckligt att trampa i, apelsinskal, peppar, såpa.....

vatten har jag redan testat med men skall testa att lägga något äckligt på micron till natten

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 05-12-2007, 23:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 132
          Medlem nr: 6 842

Precis så gör grannarnas katt som jag passar när de är bortresta; upp på mikron och sedan upp på utrymmet över köksskåpen. Det är helt enkelt kul att få vara högre än alla andra, och sen ylar han tills jag ställer mig så att han kan hoppa ner på mina axlar.
          Absolut riskfritt för katten (som kan hoppa ner från ett par våningars höjd utan att skadas). Se bara till att han inte kan välta ner bräckliga föremål, men ner kommer han alltid.

Citera
          aanderss
          Inlägg 05-12-2007, 23:19
          Länk hit: #5

Medlem

mm jag vet att han kan komma ner men vi har ju lite saker där uppe som han inte bör välta

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 05-12-2007, 23:36
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Det är nog inget som man löser så där i en handvändning. Här får katterna inte gå upp på köksbänkarna. Det gäller att vara ihärdig redan från början. När de är små så får man lyfta ner dem ungefär 700 gånger om dagen. Efterhand som de blir större så kan man fösa ner dem lite vårdslösare. Med tiden så lär de sig men det är inte gjort i en handvändning.

Vissa katter gillar att ligga högt uppe. En idé är att skaffa en hög kattmöbel, eller kanske ordna en bädd för dem uppe ovanpå en garderob.

Citera
          aanderss
          Inlägg 05-12-2007, 23:40
          Länk hit: #7

Medlem

katten är ca 5-6 månader gammal. ja vi har lyft ner han i från köksbordet o diskbänken 100000 tals gånger

Redigerat av aanderss: 05-12-2007, 23:40

Citera
          sqrulan
          Inlägg 06-12-2007, 00:45
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Mina kattor VET att på vissa ställen får man inte vara,så det räcker med att jag knäpper till
          med fingrarna så hoppar dom ner.
          På bänkar i köket är dom aldrig "då jag är hemma" men jag kan se att dom varit där i smyg
          då jag inte ser.
          Lär dom från det att dom är små så fattar dom,ett sprut med vatten spray flaskan funkar också.
          Om du knäpper med fingrarna samtidigt som du sprayar så vet h*n att nästa gång du knäpper
          så blir h*n sprayad.Grymt men sant!

Redigerat av sqrulan: 06-12-2007, 00:47

--------------------

Citera
          krellus
          Inlägg 06-12-2007, 08:31
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (sqrulan @ 06-12-2007, 00:45) *
          Mina kattor VET att på vissa ställen får man inte vara,så det räcker med att jag knäpper till
          med fingrarna så hoppar dom ner.
          På bänkar i köket är dom aldrig "då jag är hemma" men jag kan se att dom varit där i smyg
          då jag inte ser.
          Lär dom från det att dom är små så fattar dom,ett sprut med vatten spray flaskan funkar också.
          Om du knäpper med fingrarna samtidigt som du sprayar så vet h*n att nästa gång du knäpper
          så blir h*n sprayad.Grymt men sant!

Min svåger brukade spruta vatten och det fungerade bra. Katten associerade direkt denna handling som förbjuden...

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-12-2007, 12:40
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ställ en låg balja med vatten i uppe på micron så blir det nog bara ett hopp till. Kan bli lite vatten på golvet men det går att torka upp.

Brorsan hade hand om en katt en gång. Den skulle givetvis upp på bordet trots att den inte fick det. Eftersom katten först mellanlandade på en stol tog han bort sitsen på stolen och kollade katten i smyg. Upp hoppade den och hamnade sen på golvet igen. En mycket förvånad katt tittade sig omkring och gick sen iväg och hoppade aldrig upp på bordet igen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-12-2007, 12:46
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag hade flyttat alla känsliga saker så katten kunde komma fram ordentligt... Och hade den inte kunnat komma upp hade jag förmodligen möblerat om så den kunde det. smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Felicia
          Inlägg 06-12-2007, 13:38
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

CITAT (LadyG @ 06-12-2007, 12:46) *
          Jag hade flyttat alla känsliga saker så katten kunde komma fram ordentligt... Och hade den inte kunnat komma upp hade jag förmodligen möblerat om så den kunde det. smile.gif

Samma här giggle.gif

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 06-12-2007, 13:38
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Jag har två vuxna katter. De går nästan aldrig upp på bänkarna. När de gör det så räcker det att jag gör ett schasljud eller reser mig upp. Då hoppar de ner direkt och det syns på dem att de är mycket väl medvetna om att de gör något förbjudet. Jag har också två ungkatter, 7 månader och snart 6 månader. De hoppar ofta upp, dock inte lika ofta nu som tidigare. Nu lyfter jag inte ner dem längre utan föser dem lite vårdslöst samtidigt som jag gör ett schasljud. Knäppa med fingrarna (som sqrulan skrev) eller klappa i händerna är också något man kan göra.

Unga katter är mer jobbiga med att hoppa upp men det brukar nog bli bättre när de blir lite äldre. Men det gäller att vara konsekvent. Inte tillåta ibland för då förstör man för sig. Och det är tröttsamt att vara konsekvent.

Vissa kattraser är mer för att klättra och hoppa högt än andra. Och vissa individer också. Det är nog bra om man kan ordna någon annanstans där det är tillåtet att klättra och hoppa upp. Det är ju faktiskt deras natur. Det finns katt/klättermöbler att köpa. Vissa är snuskigt dyra men det går att köpa billigare på nätet. Man kan ju göra egna kattmöbler också. På http://www.kattforum.se/ kan man söka på kattmöbler. (Naturligtvis kan man googla på dem också.) Där finns massa bilder både på köpta och hemgjorda.

Citera
          aanderss
          Inlägg 06-12-2007, 13:44
          Länk hit: #14

Medlem

tack för alla tips

Citera
          Tezzla
          Inlägg 06-12-2007, 13:51
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Jag förstår inte riktigt problemet...

Katter hoppar, klättrar och klänger. De är skapta så. Vill du inte att katten ska hoppa upp på micron så får du väl sätta någonting på micron eller kanske bygga en "mur" av kartong eller nåt. Visst, du kan försöka lära katten att inte hoppa upp på micro och den kommer säkert att lära sig och lyda. Så länge du är där flirting.gif Men vänder du ryggen till så kommer den att hoppa upp där ändå.

Har man katt så gäller det att anpassa sig efter katten och alltid vara ett steg före. Du kan aldrig få en katt att bli som en hund.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          aanderss
          Inlägg 06-12-2007, 13:53
          Länk hit: #16

Medlem

Har man katt så gäller det att anpassa sig efter katten och alltid vara ett steg före. Du kan aldrig få en katt att bli som en hund.

[/quote]
          självklart vet jag de

Citera
          tettan
          Inlägg 06-12-2007, 13:54
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem nr: 12 800

bra rutet tezzla
          tettan

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-12-2007, 14:05
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Flyttar man ömtåliga saker ur vägen för katten riskerar de inte att gå sönder när katten hoppar upp, för precis som Tezzla sa så kommer katten att hoppa upp när ägaren inte ser. Förbud gäller bara så länge människan är i närheten. När katten är ensam hemma gäller en annan regel: "Katt får gå dit katt vill"-regeln. (Inte att förväxla med "Katt får sova var katt vill"-regeln.)

Det ligger i kattens natur mer eller mindre (mer hos vissa katter, mindre hos andra) och är inget mer att bråka om. Kan man inte acceptera det kanske man ska överväga ett annat husdjur som är mer lättdresserat och inte tycker det är lajbans att klättra.

Skaffar man en klättermöbel och placerar den rätt kommer katten med stor sannolikhet att överge andra klätterställen, men det fungerar inte att gömma undan möbeln. Katter tycker om att vara centralt placerade så att de kan ha uppsikt över tillvaron och vad människorna gör. Möblen placeras med fördel så att katten har utsikt över så mycket som möjligt, gärna i det rum man befinner sig oftast i. Kombinera det med att micron görs svårare att nå så kommer katten själv att välja att klättra på möbeln framför micron även när du inte är hemma.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-12-2007, 14:09
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Hunden och dess förfader vargen är ett socialt flockdjur där ungarna snabt lär sig att lyda flockledaren. Detta är förmodligen genetiskt nedärvt. Katten är en i huvudsak osocial enstöring som lär sig bara det den anser sig behöva lära. Att få en katt att undvika behagliga saker är lika lätt som att övertala vinden att sluta blåsa, att få den att undvika obehagliga saker går av sig själv. Vilket djur som är bäst är upp till var och en, jag har förkastat båda. thumbdown.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Kathy
          Inlägg 06-12-2007, 14:12
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2007, 14:09) *
          ...//.....Katten är en i huvudsak osocial enstöring som lär sig bara det den anser sig behöva lära. Att få en katt att undvika behagliga saker är lika lätt som att övertala vinden att sluta blåsa, att få den att undvika obehagliga saker går av sig själv....//....

Åjo, det går att dressera en katt om man börjar i tid.
          Belöningssystem i kombination med envishet är en metod. wink.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 23:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon