Jag har två vuxna katter. De går nästan aldrig upp på bänkarna. När de gör det så räcker det att jag gör ett schasljud eller reser mig upp. Då hoppar de ner direkt och det syns på dem att de är mycket väl medvetna om att de gör något förbjudet. Jag har också två ungkatter, 7 månader och snart 6 månader. De hoppar ofta upp, dock inte lika ofta nu som tidigare. Nu lyfter jag inte ner dem längre utan föser dem lite vårdslöst samtidigt som jag gör ett schasljud. Knäppa med fingrarna (som sqrulan skrev) eller klappa i händerna är också något man kan göra.
Unga katter är mer jobbiga med att hoppa upp men det brukar nog bli bättre när de blir lite äldre. Men det gäller att vara konsekvent. Inte tillåta ibland för då förstör man för sig. Och det är tröttsamt att vara konsekvent.
Vissa kattraser är mer för att klättra och hoppa högt än andra. Och vissa individer också. Det är nog bra om man kan ordna någon annanstans där det är tillåtet att klättra och hoppa upp. Det är ju faktiskt deras natur. Det finns katt/klättermöbler att köpa. Vissa är snuskigt dyra men det går att köpa billigare på nätet. Man kan ju göra egna kattmöbler också. På
http://www.kattforum.se/ kan man söka på kattmöbler. (Naturligtvis kan man googla på dem också.) Där finns massa bilder både på köpta och hemgjorda.