Jag har en V. planifolia sedan ca ett år tillbaka. Jag fick, liksom du, hem en stickling. Jag satte den i spagnummossa för att rota den. När den var rotad, planterade jag den i vanlig krukväxtjord och ställde den i ett norrfönster.
Sticklingen/plantan växte ganska snabbt under sommaren, då jag duschade den och gav näring. Så småningom var den så lång att jag helt enkelt tog nya sticklingar av den, rotade dem och planterade i samma kruka. Det ser fylligare ut. Jag passade på att byta jord i samma veva. Denna gång blandade jag krukväxtjorden med krossade lecakulor och perlit.
Jag har hört om olika rekommenderade jordblandningar för Vanilla planifolia. En del menar att vanlig krukväxtjord går bra, andra påpekar att den ska odlas i orkidejord och vissa anser att den går lika bra att odla i spagnummossa. Jag har också provat "mossmetoden", men det verkar som sticklingen/plantan då är extra utsatt om man skulle glömma att vattna. Jag rekommenderar krukväxtjord utblandat med sådant som gör den mindre kompakt.
Lycka till med sticklingen!
--------------------
En oblyg viol är också en viol.
|