CITAT (Tovan @ 26-01-2008, 12:52)

Sofiia, vad hände med din sådd? slängde du allt?
Ska försöka plantera om allt idag, fast plantorna är små. Är det någon som vet vart larverna kommer ifrån? Kan dom komma ifrån jorden man köper?
Larverna äter frön och rötter så endel av plantorna blev helt enkelt förstörda och det kom inte upp så mycket som det borde ha kommit upp. Endel av sådderna slängde jag för det var SÅ mycket små sorgmyggebarn som kom därifrån

bodde i en liten etta och kräken fanns överallt!! I maten och i morgonkaffet flög de genast
Jo dom kommer med jorden, eller om du nyligen tagit hem en ny växt kan dom komma med den jorden med. Nu kollar jag alltid noga att jag inte ser några sorgmyggor kring jordsäckarna då jag köper. Och så köper jag alltid lite dyrare jord.
Jag testade att torka ut jorden ordentligt, sätta i tändstickor i jorden, leca kulor på jorden så inte myggorna hittade ner i jorden (grävde en liten grop i jorden, det var i ett stort bananträds kruka de levde och frodades som mest, då jag vattnade för att det skulle va torrt på ytan), satte provadopinnar i jorden, sprayade med något insektgift, placerade muggar med vatten, honung och diskmedel i (helst gula för dom dras till gult) för att decimera antalet ikringflygande myggor. Dom försvann till våren då jag även planterade om bananträdet i ny jord och med mycket lecakulor i bottnet av krukan.