CITAT (Leonard91 @ 07-06-2010, 15:53)

Här är en nybörjare som behöver lite förklaringar.
Jag har fått två tomatplantor som jag hoppas att jag ska kunna skörda från under sommaren. För att kunna ha glädje av dessa tomaterna igen nästa år, hur gör jag då? Ska jag ta frön ur en mogen tomat och "torka bort" fruktköttet mha. att lägga dem på kaffefilter? Kan man sedan spara dem hur länge som helst efter att de är torkade? Hur ska de i så fall förvaras?
Sedan hamnar kanske denna frågan lite fel, men hur gör man med paprikor då man vill spara frön för att så senare?
Det beror på vad det är för sorts tomat, om det inte är en hybrid du har så kan du med fördel ta frön från den starkaste plantan för att på så vis föra vidare generna.
Hur länge tomatfrön håller är svårt att säga, vet inte riktigt vad man brukar säga generellt, men jag har aldrig mer än 1 år gamla frön, dock har jag fått frön som är många år att gro, så det ska allt hålla några år, men det bästa om du ska ta frön själv är ju att helt enkelt plocka från bästa plantan varje år.
Ja du ska ta bort fruktköttet på ett eller annat sätt och sedan torka och förvara mörkt och svalt, om dom är 100% torra kan du försluta dem i lufttät plastpåse.