Jag är ny på denna sajt. Mitt trädgårdsintrese är också relativt nytt. Jag vet inte om nybörjare får plats här. Jag har läst mycket av konversationen på denna sajt och tycker att det verkar trevligt och lärorikt. Jag har nyligen flyttat in med min familj i ett radhus i Norrköping, trädgården var i mycket dåligt skick. Jag hade tänkt lägga in några bilder på den men bilderna fick inte plats ??. Jag har ägnat hela sommaren åt att rensa bort gammalt skräp och ogräs samt jordförbättrat både gräsmatta och rabbatter. Gräsmattan har jag klippt ned och vertikalskärt samt ganska grundligt toppdressat och hjälpsått, det verkar som att den artar sig fint, målsättningen är att barnen skall kunna gå barfota på den och tycka det är mysigt, utan att få sickor och annat vasst i fötterna.
Rabbaterna, som består av kraftig lerjord har jag jordförbättrat med Kögödsel, barkmull, kalk, gräsklipp samt lite torvmull.
Nästa sommar har jag tänkt att det skall finnas växter däri.
Min fråga är när jag planterar ?
Jag har tänkt mig Rosor, Pioner, Tagetis, Löjtnatshjärta, lökar till försommaren typ: krokus, snödroppar, tulpan mm. Köksväxter typ persilja, dill, sallad mm.
Vad kan man sätta som blommar sent eller står sig augisti-september ?
Tacksam för tips eller några råd.
Jag skall försöka få till det med mina bilder. Kan vara kul att i albumet ha hur det såg ut före och hur det blev sommaren 2004.
Peter i Norrköping
--------------------
Peter
|