CITAT (noora @ 12-02-2008, 15:10)

15 grader tycker jag borde gå ganska bra ändå, bara du ger den ljus och vattnar lagom. Den ska inte vara dyblöt, men ska heller inte torka ut helt.
Jag har en rosmarin i garagefönstret, där har det varit mellan +5 och +10 grader större delen av vintern. Där trivs den bra så länge jag inte glömmer bort att vattna den helt. Jag har en annan rosmarin i köksfönstret, den ser mycket ledsnare ut. Där är det för varmt och torrt (både värme från elementet under och luftvärmepump som blåser varmluft - det är egentligen nästan bara chili som trivs i det fönstret), enda anledningen till att jag har rosmarin där är att jag vill plocka av den och ha i maten utan att behöva gå till garaget.
tyvärr funkar inte +15c så bra, man får tänka på att det som känns kallt för oss är varmare för en växt . på vintern vill den inte ha över +10c för att vila och må som bäst . frost på hösten sedan in i vila svalt och 0c +5c max +10c på dagen och extra ljuse . där den växer vilt är det runt +10c på dagen och på nätterna -1c -5c -10c ( faktisk också några dagar på +15c +20c ) på vintern , men där är inte +15c +20c dag och natt igenom hela vintern .
och för att blomma bra behövs frost .
kollar du Italien och Grekland på smhi.se så kolla från norr till söder så ser du att där är runt +10c +15c dagen och -3c +5c på natten och där växer Rosmarin vilt , tänk dig då att där är början till vår där nere . då blir det kallare på vintern . då kan du förstå att rosmarin INTE vill ha +15c dag som natt hela vintern igenom .
Redigerat av flaxss: 12-02-2008, 15:48