Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nybörjare, Tips, tack.
          Navigo
          Inlägg 21-02-2008, 14:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 10 254

Är alldeleles nybörjare på frösådder. Har läst lite här inne och blir bara förvirrad, det verkar ju vara en hel vetenskap det här. Jag fick i höstas, av en kollega, massa blandade fröer från hennes trädgård i en påse. Nu hade jag bara tänkt lägga i fröerna i småkrukor direkt med lite såjord längst upp och vanlig jord längre ner och sen se vad som kommer upp. Men nu har jag läst om omskolning, köldbehandling osv, osv. Det verkar så krångligt, varför kan man inte så fröna 1 och 1 direkt i krukan de ska vara i sen? Ska de stå i söderfönster eller ej? Måste de ha plastpåse över för att behålla fukten? När är bäst att börja? Tacksam för lite råd från er med erfarenhet.

Citera
          MariaS
          Inlägg 21-02-2008, 14:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jo du, detta är en hel vetenskap. De flesta av oss, har nog börjat som du en gång i tiden, men sen utvecklas man i takt med att sådderna misslyckas.
          Vet du vilka frön det är du har? Det är lättare att råda, när man vet vilka frön det gäller.

Citera
          Navigo
          Inlägg 21-02-2008, 15:09
          Länk hit: #3

Medlem

Allt jag vet är att det är div. perenner som hon plockade fröer från i höstas. Kan ju bli spännande. Det räcker ju med att jag lyckas få upp någon enstaka som sen överlever ute i trädgården så kommer jag iallafall att känna det som en seger. Vad är det man säger "learning by doing" eller nå´t sån´t.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 21-02-2008, 15:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Perenner sås enklast så här:
          Så i krukor eller andra byttor med hål i botten. Krukorna ställer du ut efter 1 dygn i rumstemperatur, täcker sådden med snö, löv eller fiberduk till skydd mot fåglarna och låter antingen våren gro fröna till dig, eller så tar du in sådden under lysrör efter 5-6 veckors utevistelse. Så här gör man med de flesta perenner, en del behöver en kylperiod, och på så vis slipper man att hålla reda på vilka som måste det! De som inte behöver, tar heller ingen skada av att ställas ut. Omskolning bör göras när plantorna börjar trängas, efter ca 2-3 bladpar. Jag sår alla frö i samma kruka och omskolar/delar dem senare.

Anueller = ettåringar, ska ibland förkultiveras, andra sås direkt på växtplatsen efter att man luckrat upp och genomvattnat jorden. Om du sår direkt, gör det redan i april-maj beroende på var du bor, man brukar säga 'så fort jorden reder sig'(betyder att jorden inte hänger fast på spaden när man gräver.)

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Navigo
          Inlägg 21-02-2008, 15:38
          Länk hit: #5

Medlem

Tack, det lät ju inte så svårt. Ner med dem och sen ut med dem så sköter det sig själv.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 22:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon