CITAT (herkules @ 24-02-2008, 12:07)

tänk så många onödiga (blandsras)kullar vi skulle slippa om folk kastrerade per automatik. problemhundsstatistiken skulle minska drastiskt, alla hundägare går ju inte kurser där de lär sin hanhund ligga blick stilla bland 10 löpande tikar. på kommando.
katteländet skulle också minska, inte så många hemlösa katter. finns inget annat än fördelar tycker jag. trots eventuell fetma (vilket man kan stävja) och inkontinens (som endast blir i enstaka fall och dessutom -
om det skulle bli så - går att råda bot på).
edit: stavfel
Problemet med blandrashundar och -katter är ju knappast att de inte är kastrerade, utan sättet de hålls på, att ägarna inte tar ansvar för sina djur. Att skylla på grannens okastrerade hankatt att det blir ungar bara för att man inte orkar ge sin hona p-piller är bara löjligt. Ett alternativ är ju att hålla honan inne tills löpet är över med.
Jag har alltid haft okastrerade både hundar och katter. Vi hade två pyrenéerhanar, på nära en meter och i 70-80 kilos klassen tillsammans med tre tikar och det var inga större problem, man fick hålla dem skiljda när tikarna löpte helt enkelt när man inte hade uppsikt över dem. Ingen av hanarna betedde sig illa mot andra hanar heller då de fått lära sig att umgås med andra hundar redan som små.
Jag tycker att det är rätt läbbigt att folk ska stympa sina djur istället för att lära sig vad som behövs rörande uppfostran för att få dem att fungera i naturligt skick.
Mvh
Fenja
Redigerat av Fenja: 24-02-2008, 15:49