Hej Elvira! Grattis till TRÄDGÅRDSLANDET! Det kommer du att få mycket glädje av eftersom du är allvarligt intresserad.
Om det engång växte jättebra förra sommaren tycker jag grävandet låter alldeles onödigt! De nyttiga mikroorganismerna mår inte alls bättre av att vändas upp till ytan. Oftast räcker det med att kratta bort de små fröogräsen på ytan och jämna ut jorden. Krattar du bort löven kan du varva ner dem i den fina komposten, som du då vänder på samma gång. (De vita maskarna i komposten finns det andra som kan ge råd om.)
Ordentlig höstgrävning behövs bara om jorden är mycket lerig. I så fall hjälper frosten att sönderdela leran. Förr grävde man i onödan, antingen det behövdes eller inte.
Växelbruk är väl vettigt - i princip. Men nog tycker jag att du ska börja med det som du längtat efter att odla själv. Växelbruket är ju liksom en 4 års cirkel, som du kan stiga på var du vill. Är det ett dåligt skött eller nytt trädgårdsland brukar man börja med potatis. Startar du med något alltför avancerat förlorar du i värsta fall lite tid och priset för några påsar frön, men du lär dig garanterat en massa. Potatis, sättlök, gräslök, persilja, månadssmultron tror jag man inte brukar misslyckas med. Dillen är nyckfull! Morötter måste gallras (beslutsångest!). Ha så trevligt!