Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > BESKÄRNING AV FRUKTTRÄD
          anima
          Inlägg 25-02-2008, 14:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem nr: 13 927

I dag har vi beskurit vårt Sävstaholm. Det var vattenskotten som fick stryka av pinn. Det är tre kvar, vi pensionärer tar ett pö om pö. Nästa blir Farmors julåpple.

Citera
          KURT
          Inlägg 25-02-2008, 14:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det finns ju en viss risk att det blir ett självgenererande projekt. D v s om man klipper lite för mycket, så svarar trädet med vattenskott, nästa år klipper man vattenskotten och så kommer det bara nya ..... Det kan vara bättre att kanske bara gallra bland vattenskotten och ev komplettera med en ytterligare gallring under sensommaren. Så att man på sikt kan bli av med vattenskotten, utan att trädet svarar med nya vattenskott.

Citera
          Inger S
          Inlägg 25-02-2008, 15:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 13 141

Jag har ett gammalt (ca 30 år) Ingrid Marie. När jag tog över för så där en åtta år sen hade jag en hjälpsam granne som gjorde som Du, dvs klippte alla vattenskotten. Det blev sedan repris på reprisen. Trädet hade ju samtidigt klippts hårt även i kronan.
          Nu har jag i 3-4 år skaffat kunnig hjälp, som klippt efter JAS och samtidigt bara gallrat 1/3-del av vattenskotten per år. Förra sommaren hade jag inga vattenskott. Han (en utbildad trädgårdsmästare) förklarar att om man klipper ett äppelträd hårt men inte samtidigt rotbeskär så kompenserar trädet grenar mot rötterna genom att skicka upp en massa s k vattenskott.

Citera
          anima
          Inlägg 28-02-2008, 06:33
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem nr: 13 927

Okey!
          Då skall de andra träden behandlas som ni föreslår. Tack för goda råd!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 12:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon