|
Ditt bästa pastarecept, vad får det att vattnas i munnen hemma hos er...? |
|
|
|
26-02-2008, 14:43
|
Medlem
Antal inlägg: 90
Medlem nr: 9 680

|
På min första plats finns en räksås som inte är av denna värld (om man nu gillar räkor...). På andra plats, och lite enklare, kommer en variant av köttfärssås, väl värd att testa! Inget nyttigt här inte, men är det kalas så är det... Räksås (4 port) 500 g oskalade räkor (skala, spara skalet) 1 liten gul lök (hackad) 1-2 klyftor vitlök (grovhackad) 1 msk tomatpuré 1 klick smör/margarin 2,5 dl vitt vin 3/4 fiskbuljongtärning eller 1 msk hummerfond 2,5 dl vispgrädde 1 msk vetemjöl 1 klick smör/margarin ev salt och vitpeppar 1/2 - 1 krm cayennepeppar Fräs lökhack med tomatpuré och räkskal några minuter i smöret. tillsätt vin, buljong och grädde. Småkoka detta 10 minuter. Sila över i en annan kastrull. Kok upp och red med vetemjöl utrört i smöret. Småkoka i ytterligare fem minuter. Tillsätt ev salt samt peppar. Häll i räkor och ge ett hastigt uppkok. Servera med kokt färst pasta (gärna spenatsmak) samt färskriven parmesanost och vitlöksolja. YES YES YES!!!!! Köttfärssås Eleena-style (4 port) 500 g blandfärs 3/4 tub tomatpuré 1 tsk salt Vitpeppar efter smak 1/2 - 3/4 dl socker 2,5 - 3 dl vispgrädde Smör/margarin till stekning En liten näve eller efter smak torkad eller färsk oregano Fräs köttfärsen med salt och peppar tills den är "klar". Fördela tomatpurén och sockret i färsen. Häll över grädden. Låt puttra ett par minuter. Tillsätt önskad mängd oregano. Klart! Tar ungefär lika lång tid som att koka vanlig spagetti... Barnens favorit helt klart! Vad har ni för favoriter...?
|
|
|
|
|
26-02-2008, 15:20
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Farmarkyckling (har tyvärr inget exakt recept, man får göra på en höft  ) Fräs hackad vitlök och färsk chili i olja. Släng ner ett gäng skivade kycklingfiléer i lagoma bitar och stek dem lite lagom tills de är gyllenbruna. Dra i en eller två burk/ar creme fraiche, några droppar Worcestersås, salt och peppar, några droppar citron, lite soja. Låt puttra tills det smakar ljuvligt. Servera till tagliatelle eller annat gott  Mycket enkelt och gott.
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
26-02-2008, 16:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
Jag har en jätteenkel och helt vegetarisk pasta som favorit..
Koka pastan, häll av och ställ tillbaka på plattan, ringla i lite olivolja. Skiva i Mozarella. Dela körsbärstomater i halvor och lägg i och ta till sist massor av färsk Basilika och blanda i. Smaka av med salt och ganska mycket nyriven svartpeppar. Jättegott!
//Mollis
|
|
|
|
|
26-02-2008, 17:42
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Mollis @ 26-02-2008, 16:26)  Jag har en jätteenkel och helt vegetarisk pasta som favorit..
Koka pastan, häll av och ställ tillbaka på plattan, ringla i lite olivolja. Skiva i Mozarella. Dela körsbärstomater i halvor och lägg i och ta till sist massor av färsk Basilika och blanda i. Smaka av med salt och ganska mycket nyriven svartpeppar. Jättegott!
//Mollis Smaskigt  brukar göra något liknande själv. Villl man ha lite mer smak så kan man tillsätta riven parmesan eller gorgonzola med.
--------------------
|
|
|
|
|
26-02-2008, 19:20
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
Stek upp 500 g fläskkött eller kyckling, smält 5 dl creme fraiche med 250 g stuvad spenat och pressa 1-2 vitlöksklyftor i det, salta och peppra och låt det sjuda en liten stund, serveras med spaghetti och gärna en vilöksbaugette
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
Netha
|
26-02-2008, 22:05
|
Gäster

|
Dagens middag.
Pasta m baconsås
Stek bacon i mindre bitar och tunt skivad gul lök, tillsätt matlagningsgrädde och turkisk yoghurt riv ner 1 -2 klyftor vitlök och några varv med pepparkvarnen. Låt såsen koka i några min.
Koka fullkornspasta, häll såsen över pastan, Blanda och låt puttra ihop i någon minut.
Smaklig måltid!
|
|
|
|
|
26-02-2008, 23:15
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Pastarecept får man aldrig för månag av  pasta är nog den vanligaste bjudmaten hemma hos mig, bra att man kan variera sig.
--------------------
|
|
|
|
|
01-03-2008, 17:04
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Idag blir det pasta med Mexican chilikyckling, klart på ca 10 minuter. (recept för 2 pers.) 2 kycklingfiléer smör salt och grovmalen svartpeppar 1 röd paprika 2 dl creme fraiche Mexican chili 2 msk russin
Strimla och stek den i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Kärna ur och strimla paprikan. Låt den fräsa med. Rör ner creme fraiche och låt allt koka i 1-2 minuter. Strö över russin och servera med pastaskruvar, couscous eller ris.
Redigerat av Betty: 01-03-2008, 17:07
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
02-03-2008, 20:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 514
Medlem nr: 58

|
Här kommer ett med Avocado och räkor som är smaskens
RÄK – OCH AVOCADOSÅS TILL PASTA 4 port. 1 st Gul lök 1-2 st Vitlöksklyftor 2 dl Fiskbuljong 2 dl Creme fraiche Saften av en liten citron Cayennepeppar 2 st Avocado ½ kg Räkor
Skala och hacka löken och vitlöksklyftorna, fräs i smör i en gryta. Rör i mjöl och späd med buljongen Rör i creme fraichen, saften av citronen och cayennepeppar. Låt såsen sjuda 3 min. Dela, kärna ur och tärna 2 avocado, Rör ner ca ½ kg ( oskalad vikt ) räkor och avocado i såsen Låt allt bli varmt
Servera med pasta, sallad och vitt bröd
--------------------
Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag. Mitt album
|
|
|
|
Netha
|
03-03-2008, 07:45
|
Gäster

|
Repris ... god så den tål att upprepas. Pastagratäng med kyckling. Ca:10 port. 500 gram Tagliatelle 1 stekt elller grillad kyckling 2 st. Paprikor 2 dl. riven Ost ………………….. SÅS Ca: 30 gram Smör 2 tsk. Curry 4,5 msk Vetemjöl 3 dl. Matlagningsgrädde 3 dl. Mjölk 5 dl Vatten 1.5 Gröns.bulj. tärning. 1.5 tsk. Paprikapulver Salt, Svartpeppar ……………….. Koka pastan och lägg den i en smord långpanna. Skär kyckling och Paprika i små bitar. Smält smöret i en gryta och låt Curryn brynas en stund, tillsätt Mjölet och blanda. Tillsätt alla Vätskor och Buljongtärning. och krydda. Låt såsen sjuda i 5 min. Rör ner Kyckling och Paprika i såsen och sleva den över pastan. Strö över Osten (eller täck med ostskivor - går lika bra) Gratinera i ugn, 200 grader i 25 minuter. …………………………………………………………………………. Vegetarisk variant: Kyckling byts ut mot en påse 300gram Quornbitar som marineras (otinade) i grillolja i ca 30 min. Dela sedan Quornen i mindre bitar innan den blandas i såsen..
|
|
|
|
|
03-03-2008, 09:18
|
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 11 610

|
Har just prövat ett nytt recept som jag föll pladask för. Det är både jättelätt och jättegott.
Bryn bitar av kycklingfilé (eller quornfilé) och lägg över dem i en ugnfast form. Blanda 2 burkar creme fraiche med rivet skal och saft av en lime, ½-1 chili (beroende på sort och vem som skall äta), 1-2 pressade vitlöksklyftor, salt
Häll såsen över kycklingen och kör in den i ugnen ca 200 grader 20-30 min (är inte kycklingen genomstekt så ta den längre tiden)
Valfri pasta (eller ris) till.
|
|
|
|
Bessie
|
05-03-2008, 01:03
|
Gäster

|
Här är de två pastarecept som jag kan laga i sömnen.
Fettuccine med ärter och champinjoner Cirka en halv påse frysta ärter 3/4 ask champinjoner, kvartade om de är små, om de är större i något mindre bitar en halv liten (sådär 20 cm) zucchini, i ärtstora tärningar lagom mängd fettuccinenystan, en sådär tre per person omkring ett halvt paket lättgrädde några skivor god lagrad ost
Koka upp ärterna tills de tinat, sådär en halv minut, och låt dem rinna av i sil. Pastavatten kokas lämpligen i elektrisk vattenkokare och överflyttas till en stor gryta, det går snabbare så. Medan pastan kokar fräser man champinjoner och zucchini, tillsätter ärterna och saltar och pepprar lätt. Häll vattnet av pastan och slå en skvätt lättgrädde i pastagrytan. När den kokar upp tillsätter man osten (konstigt nog blir det faktiskt bättre med ostskivor än med riven ost, förklara det den som kan) och rör om med träspatel tills ost och grädde smält ihop till en sås. Pastan tillbaka i grytan och rör om, sen tillsätter man grönsakerna och rör ett varv till. Serveras i varma djupa tallrikar.
Varm pastasallad En "man tager vad man haver"-historia som fungerar bäst med pennemakaroner. Medan de kokar fräser man ett urval grönsaker mjuka i lite olivolja (välj till exempel vitlök, lök, paprika, soltorkad tomat, champinjoner, strimlad fänkål, zucchini, små broccolibuketter, färsk spenat, gröna bönor, bondbönor -- listan kan göras nästan hur lång som helst) och smular över lite herbes de Provence. När pastan är klar slår man av vattnet och blandar i grönsakerna, samt smaksätter med en skvätt god balsamvinäger.
|
|
|
|
|
14-03-2008, 20:01
|

Medlem
Antal inlägg: 341
Medlem nr: 889

|
Ett till recept på "höften"... för 2-4 personer Tina ett gäng broccolibuketter, värm upp 2 burkar creme fraiche och smula i ädelost - välj mängd själv efter din smak. Förväll broccolin (brukar värma upp i mikron) sen kokar jag det ihop med såsen en stund, sist rör man i strimlad rökt lax och saltar och pepprar med svartpeppar. Ev lite purjo får vara med på ett hörn också... (Min mamma brukar använda den gröna creme fraichen...) Serveras med tagliatelle, gärna den vit/gröna sorten. Detta ÄR supergott trots den något konstiga kombinationen! Mvh ZaraP
|
|
|
|
|
20-03-2008, 19:08
|

Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 7 395

|
Har också ett "höft"-recept som jag varmt kan rekommendera. Du behöver:
Lövbiff. Strimla Färska champinjoner. Skiva Rödlök. Hacka
Stek lövbiffen och tillsätt champinjoner och lök. När allt stekt klart tillsätter man grädde, pressad vitlök (ju mer desto bättre!), salt och peppar.
Servera till färsk pasta. Riv över färsk parmesan.
--------------------
Mvh MariaÖrebro ___________________________________________________
"No day but today!" Jonathan Larson
|
|
|
|
|
02-05-2008, 15:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
Tina fryst spenat (hel eller hackad, men absolut inte stuvad!), sila av, lägg i gryta tillsammans med pressad vitlök, nyriven muskotnöt, salt och (visp)grädde. Koka några minuter. Tiilsätt riven ost (eller servera den separat). Häll över pastan och servera med rökt lax i små bitar i en skål bredvid. Asgott! Lady och lufsen: Gör en tomatsås: Koka upp passerade tomater, lagerblad, vitlök, buljongtärning. Låt det puttra i minst 30 minuter. På slutet kör jag i div örtkryddor: Salvia, oregano, basilika, timjan. Under säsongen tar jag med en sax ut i trädgården och plockar ihop en lite bukett  Häll i köttbullar (färdigköpta funkar utmärkt) och låt allt bli genomvarmt. Fiska upp örtkryddorna om du använt hela, inkl lagerbladet förstås. Servera med pasta och nyriven parmesan. Om mina gäster inte är vana spaghettiätare brukar det bli "kort-pasta" av nåt slag, helst spiraler.
Redigerat av Ingrid Zon3: 02-05-2008, 16:00
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
10-05-2008, 11:50
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Heston Blumenthal har ju gjort en modern variant av Spaghetti Bolognese. Det innebär visserligen ganska lång koktid ~8 h koktid totalt men annars är det ganska okomplicerat: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=6530258
|
|
|
|
|
11-05-2008, 12:09
|

Medlem
Antal inlägg: 302
Medlem nr: 5 876

|
Mina tre favoriter:
Vitlök och finhackad chili stekt i god olivolja blandas ned i kokt spaghetti. Äts med nyriven parmesan. Man kan lägga i lite hackad salami också om man vill.
Urkärnade, blancherade tomater (alt. småtomater på burk), smulad fetaost, mozarella, ruccola och generöst med basilika blandas ned i pasta, gärna fetuccine.
ziti; pastagratäng med italiensk tomatsås (med fläsk i), små köttbullar smaksatta med parmesan samt massor av mozarella.
Men med tre barn blir det ju oftast spaggar med köttbullar eller vanlig köttfärssås eller lasagne..
jenny
|
|
|
|
|
15-05-2008, 17:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 099
Medlem nr: 13 936

|
Jag brukar strimla en liten squash i halvcentimetertjocka strimlor som jag kokar tillsammans med pastan (med salt och olivolja i vattnet). I en stekpanna bredvid smälter jag en liten klick smör eller lite olja och tillsätter finhackad vitlök som får stekas någon minut utan att ta för mycket färg. Lägger sedan i frusen skaldjurmix (som man hittar i de flesta butikers frysdiskar). Den behöver inte tinas i förväg. Färska (eller torkade) örtkryddor efter smak är väldigt gott att lägga i. Fräs detta i ett par minuter tills vätskan har kokat bort. Man kan tillsätta en skvätt torrt vitt vin om man vill. Häll av pastavattnet och blanda alltihop. Krydda med färskmalen svartpeppar.
Redigerat av Rosmarin: 15-05-2008, 17:55
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|