Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Naturläkemedel, sprit eller vad som helst, som tar en tillbaks från de levande döda
          Magdis
          Inlägg 04-03-2008, 17:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag har nu gått in i den 6:e veckan av hiskelig förkylning och jag har såklart gått ner mig totalt kroppsligt av att ha varit sjuk så här länge. Jag undrar om ni har tips på nåt naturläkemedel eller annat som funkar? Behöver inte vara specifikt mot förkylning utan gärna nåt som bygger upp en igen. Nån särskild spritsort som är extra bra på att skrämma iväg basilusker kanske? biggrin.gif Alla tips emottages tacksamt om hur jag ska kunna bli ett under av hälsosamhet igen. rolleyes.gif

Citera
          Gillan
          Inlägg 04-03-2008, 18:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Magdis, Magdis, så jobbigt du har det. Jag lider med dig och önskar inget högre än att du ska bli bra. Nåt dundermedel har jag tyvärr inte på lut, men jag brukar köpa Berocca på apoteket när jag känner mig extra sliten efter en förkylning. På mig har de hjälpt ganska bra faktiskt. Till och med de enda som alls hjälper när det gäller kemiskt framställda vitaminer. Fast nu har ju du haft lite mer än bara en förkylning och så länge crying.gif !

Här kommer en länk som inte säger speciellt mycket, men det kanske går att söka lite djupare:
          http://www.apoteket.se/rd/d/3172/ProductSK...on/showProdInfo

Hoppas du hittar nåt som hjälper dig nu trostar.gif trostar.gif blomma.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-03-2008, 18:25
          Länk hit: #3

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Honung är bra. Inget annat har den minsta effekt, förutom att vila och sova - det är också bra smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          skogstroll
          Inlägg 04-03-2008, 18:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Ja för min del finns det två varianter som funkar på mig i alla fall, antingen:

- 1 g C-vitamin 1 gång i timmen (jag kör askorbinsyra rakt av, vilket man nog inte ska göra om man har känslig mage men det finns bra C-vitaminer på hälsokosten fråga dem); eller

- En rejäl whisky helt enkelt! om inte annat så glömmer man bort hur dåligt man mår...

(eller båda två giggle.gif)

smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Bettis
          Inlägg 04-03-2008, 18:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Ja då var jag ju inne på vispat ägg igen, jag ger mina hundar det varje vecka för att det är så nyttigt, om du tar en äggula, socker och vispar det så det blir vitt, jättgott. om du vill kan du hälla på mörkt öl typ porter så jättemycket vitaminer. Gammalt recept.

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 04-03-2008, 18:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Det är inte roligt Magdis när man blir så nergången. Jag har själv en dunderförkylning på gång nu med en jäkla hosta, och man blir ju bara så trött och inte smakar det med mat iheller! no.gif Jag har bara haft min i 14 dagar och känner nu att det börjar lätta. Men 6 veckor ohmy.gif !!...har du varit hos läkare för det där låter inte bra alls! Vitamintillskott som Gillan föreslog eller denna med koffein multivitamin med koffein och så mycket sömn o vila du bara kan få. Krya på dej Magdis! kompiskram.gif smiley_small_hug.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-03-2008, 18:46
          Länk hit: #7

Medlem

Tack för alla tips, jag får testa dem allesammans. smile.gif Så whisky kan hjälpa litegrann? Synd att det smakar så dåligt då. Fast å andra sidan kanske det inte spelar nån roll vilken sprit man tar...kanske jag kan göra min favvodrink istället och gå omkring packad hela dagarna rotfl.gif men det kanske inte är så bra när man ska ta hand om sina barn. rolleyes.gif

Vispat ägg o socker är ju mums, vitamintillskott vore nog bra. Ibland får jag nåt ryck och köper flytande vitaminer som ska va så bra, men sen glömmer jag bort att ta dem o plötsligt har de gått ut för flera år sen. Berocca har jag aldrig testat. Honung har jag i teet varje dag eller så tar jag en kopp hett honungsvatten på kvällen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-03-2008, 18:58
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tänk på att det mesta av det bästa i honunngen går förlorat i hett vatten så bred hellre lite på en macka eller ta en tsk rakt av.

Du kanske skulle kunna testa lite ingefärsthe. Ingefära är bra för flera saker.
          Här en länk om ingefära

Hoppas verkligen att du kryar på dig snart trostar.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-03-2008, 19:01
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 04-03-2008, 18:58) *
          Tänk på att det mesta av det bästa i honunngen går förlorat i hett vatten så bred hellre lite på en macka eller ta en tsk rakt av.

Du kanske skulle kunna testa lite ingefärsthe. Ingefära är bra för flera saker.
          Här en länk om ingefära

Hoppas verkligen att du kryar på dig snart trostar.gif

Det visste jag inte! Då ska jag äta honungen som den är istället, gott är det ju faktiskt oxå. Ingefärste låter väldigt gott det med. Nu får jag börja skriva en inköpslista. smile.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 04-03-2008, 19:13
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

En mugg riktigt hett kaffe m whiskey i före sänggång
          Pressade citrusfrukter, eller en sallad m citrusfrukter i kiwi t frukost
          Fick nedanstående förkylningskur av en kompis men har inte prövat den själv:

"Tips på en mycket effektiv
          FÖRKYLNINGSKUR

1-2 tabletter ur Fischernans gula påse (lakritssmak)
          1-2 tabletter ur Fischermans vita påse (Extra starka, orginal)
          4-5 dl kokhett vatten (stor mugg/kopp)
          1-3 hackade vitlöksklyftor
          1-3 msk Honung

Koka först uppvattnet och häll det i en stor mugg/kopp (4-5 dl). Lägg i fischermanstabletterna och rör om tills de löst sig ordentligt.Tillsätt den hackade vitlöken och därefter honungen. Vattnet ska ha svalnat något innan honungen tillsätts, annars förstör man allt det "goda" i den. Det är därför som man sist tillsätter honungen!

TIPS 2
          För att inte "lukta vitlök" efter så ät något grönt direkt efteråt, jag brukar äta en kiwi (mycket C-vitamin) men det går även bra med persilja, en bit grön paprika eller skjälkcelleri t.ex. Då luktar du garanterat ingen vitlök efteråt! (Glöm ej heller att borsta din tunga också vid tandborstningen!)
          (Obs! Om du väntar till dagen efter att äta nåt grönt, så är det försent!)

Sug gärna på en "Fischermans gul" om du känner av luftrören/heshet osv. och från vita påsen om du har halsont eller är täppt i näsan! Man slipper då bli beroende av nässpray/droppar!

Förebyggande: Börja alltid varje dag (vare sig du är kärnfrisk eller krasslig) med en sked honung och ett glas vatten eller två, gärna med en matsked äppelcidervinäger i (bra för hyn, urinvägar och förbränningen i kroppen), det gör alltid jag. Då kommer du att stå dig bättre mot förkylningar mm"

Hur som helst, krya på dig smile.gif

--------------------

Citera
          Noak
          Inlägg 04-03-2008, 19:22
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 882
          Medlem nr: 13 081

Esberitox eller Echinagard brukar ta ner mina förkylningar till rimliga nivåer. Finns på apoteket, eller hälsokosten. Smakar hö.

--------------------
          -------------------------
          Södra Norrlands kust- och inland.
          Zon 4

Citera
          Chamomille
          Inlägg 04-03-2008, 19:28
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (skogstroll @ 04-03-2008, 18:29) *
          Ja för min del finns det två varianter som funkar på mig i alla fall, antingen:

- 1 g C-vitamin 1 gång i timmen (jag kör askorbinsyra rakt av, vilket man nog inte ska göra om man har känslig mage men det finns bra C-vitaminer på hälsokosten fråga dem); eller

- En rejäl whisky helt enkelt! om inte annat så glömmer man bort hur dåligt man mår...

(eller båda två giggle.gif)

smile.gif

giggle.gif

CITAT (Magdis @ 04-03-2008, 19:01) *
          Det visste jag inte! Då ska jag äta honungen som den är istället, gott är det ju faktiskt oxå. Ingefärste låter väldigt gott det med. Nu får jag börja skriva en inköpslista. smile.gif

Jag brukar hälla i mjölk i teet innan jag tillsätter honung. Gillar du inte mjölk, låt det teet svalna lite innan du tillsätter honungen... trostar.gif Krya på dig.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Tosan
          Inlägg 04-03-2008, 19:48
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

1)Den starkaste sorten av echinacea purpurea du hittar på hälsokosten. 30 droppar av den i ½ kopp vatten. Tror det brukar stå 5-10 droppar på flaskan eller så, men 30 droppar 3 ggr/dag blev jag ordinerad av naturmedicinare. Gärna tillsammans med massor av c- vitamin

2) En riktigt bussig kaffekask och gå och lägg dig.

3) Värm en öl (folköl räcker) OBS! Koka inte, värm! Drick den så varm du kan och gå sen och lägg dig. Det smakar apa, och du får byta sängkläder, men jag lovar att skallen är flera kilo lättare när du vaknar.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Felicia
          Inlägg 04-03-2008, 20:02
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

Ja, här fanns många fina tips. Har själv varit förkyld i snart två veckor och tycker det känns nog länge.. Stackars dig Magdis för man blir ju så slut på.
          Har en kollega på jobbet som blev förkyld samtidigt som jag men han kurerade sig med färsk vitlök, flera klyftor per dag så han är frisk nu. Nackdelen är ju att man luktar apa, vi har alla klagat bittert över detta crazy.gif
          Min pappas råd mot de flesta sjukdomar är whisky så jag provade en liten rackare i helgen men det blev inte något bättre tyvärr.
          Min kollega (med vitlöken) påstod att whisky var jätte-bra men att jag hade tagit på tok för lite, ska va flera rediga rackare så man blir på örat, då hördes det vara bra giggle.gif
          Krya på dig i alla fall Magdis blomma.gif

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-03-2008, 20:21
          Länk hit: #15

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Alkohol hjälper, väldigt tillfälligt, mot heshet. Man riskerar dock att bli ännu hesare efteråt. (Vetenskapligt verifierat av mig själv). Alkohol kan dessutom få slemhinnorna att svullna. Nä, alkohol som medicin mot virus är vansinne.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Alphaville
          Inlägg 04-03-2008, 21:11
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 726
          Medlem nr: 12 241

Håller med Pirum. Ingen sprit, Magdis. Det hjälper nog inte, tyvärr. thumbdown.gif

Hoppas att du frisknar till snart. Jag vet hur det kan kännas med långa förkylningar.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-03-2008, 21:13
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det har väl aldrig kunnat påvisas att vitaminer, inklusive c-vitaminer, eller intag av något annat skulle kunna påverka en förkylning. Visserligen lär tro kunna försätta berg men jag tror för min del inte att det hjälper. Har inte en förkylning gått över på en vecka är det dags för ett läkarbesök för att kolla upp saken. Kanske behövs det en antibiotikakur. Att hålla på med diverse huskurer lär inte påskynda förloppet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Netha
          Inlägg 04-03-2008, 21:17
          Länk hit: #18

Gäster

Knäck ett ägg (svenskt pga ev risk för salmonella i utländska), vispa upp ägget och pressa sedan i saften från 1 -2 apelsiner
          ha i ngn tsk socker.
          Upprepa gärna ett par ggr/dag och fortsätt med en dos/dag ett par veckor efter det att förkylningen är över, det stärker kroppen.

Det fick vi som barn så fort vi började bli förkylda och det hjälpte.

Krya på dig!

Citera
          pejori
          Inlägg 04-03-2008, 21:27
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

c-vitaminer i mängder och solarium.... tummenupp.gif
          tror att förkyllningen i kombination med ljusbristen ställer till det.
          du blir kanske inte friskare, men f*n så mycket piggare!!!!
          1/2 timma solning två ggr i veckan räcker tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-03-2008, 21:43
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Det enda som hjälper mig när jag är förkyld är Kan Jang synd bara att tabletterna inte längre finns att få tag i Flytande är ju så dyrt Men vad gör man när inget annat hjälper

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 05:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon