|
Blommor i skugga?, Jag behöver tips på skuggtåliga sommarblommor, perenner m.m! |
|
|
|
13-03-2008, 17:25
|
Medlem
Antal inlägg: 43
Medlem nr: 10 171

|
Hejsan  Nu börjar det våras och jag planerar trädgården inför i sommar. Tyvärr har jag ett stort problem. Hela min trädgård ligger i skugga, i alla fall halvskugga. Och hur jag än försöker så vill inga blommor växa i mina rabatter  . Nu undrar jag om det finns några fina sommarblommor, och blommor överhuvudtaget som gillar skugga/halvskugga (och grund jord, berget finns 30 cm ned).Vore jätteglad för lite tips om växter som jag kan köpa till min trädgård utan att behöva bli besviken igen och igen! Snälla ge mig tips
|
|
|
|
|
13-03-2008, 21:44
|
Medlem
Antal inlägg: 400
Medlem nr: 6 987

|
Jag puttar gärna upp denna tråd lite för jag ska hjälpa en kompis med en trädgård som har precis dessa förutsättningarna...
Går olika Hosta/Funkia att odla på dessa premisser?
--------------------
Agge/ Trädgårsnybörjare som odlar på i zon 1-2.
|
|
|
|
|
13-03-2008, 21:55
|

Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539

|
Fänrikshjärtan och blekgul nunneört stormtrivs i skuggan hos mig och dessutom blommar det nästan hela sommaren.  Även funkia och t o m strandiris går bra i skuggan.
Redigerat av Krolliljan: 13-03-2008, 21:57
--------------------
|
|
|
|
ewa zon 3
|
13-03-2008, 22:30
|
Gäster

|
Nävorna - Geranium finns det en hel del som klarar skugga bra Lungört - Pulmonaria, Sockblomma - Epimedium , Funkia - Hosta, Spetsmössa - Tiarella och många fler....... Berätta lite mer om var i landet du bor och vad för jord du har tex fuktigt, sandigt mm så är det lättare att ge förslag.
/Ewa
Redigerat av ewa zon 3: 13-03-2008, 22:31
|
|
|
|
|
14-03-2008, 09:57
|
Medlem
Antal inlägg: 628
Medlem nr: 399

|
sommarblommor som trivs i skugga/halvskugga är flitiga lisa hängfuchsia perenner sockblomma epimedium revsuga ajuga reptans jättedaggkåpa alchemilla mollis primula spetsmössa tiarella cordifolia bergenia myskmadra galium odoratum astilbe convallaria majalis liljekonvalj Phlox höstanemon primula
Redigerat av nina L: 14-03-2008, 09:59
--------------------
Nin zon 2
|
|
|
|
|
14-03-2008, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 743
Medlem nr: 7 888

|
Löjtnanshjärtat trivs också i halvskugga!
|
|
|
|
|
14-03-2008, 15:40
|
Medlem

|
Jag bor i Nacka utanför Stockholm. Jorden är en blandning mellan lerjord och moränjord, alltså lerjord med en del sten i, som jag för den delen nästan har lyckats rensa bort ur rabatterna. Jag är inte säker på vilken ph jorden har men jag skulle tro att det drar lite år det sura. Berget, strax under, lutar lite så rabatterna är extremt väldränerade medan lerjorden håller kvar vattnet lite. Rabatterna ligger ganska vindskyddat på sommaren. Jag har upptäckt att rabarbern och murklockan trivs, samt sömntuta i den "soligaste" delen (konstigt nog). Plus en massa kirschkål, som jag inte vill ha där.  Jag prövade med att så lupiner, som ska tåla så så mycket, men inte en enda kom upp
|
|
|
|
|
14-03-2008, 15:49
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Växter för skuggiga lägen:
Rhododendron och azaleor: Rhododendron, alla städesgröna
Barrväxter: Taxus i sorter, idegran (ej gulbarriga) Thuja i sorter, thuja (ej gulbarriga) Tsuga i sorter, hemlock
Klängväxter: Clematis alpina i sorter, alpklematis Aristolochia pipranka Euonymus fortunei radicans klätterbenved Hedera i sorter, murgröna Humulus lupulus humle Hydrangea petitolaris klätterhortensia Lonicera periclymenum i sorter, vildkaprifol Parthenocissus i sorter, vildvin
Perenner: Aruncus dioicus plymspirea Asarum europaeum europeisk hasselört Astilboides tabularis parasollblad Bergenia cordifolia hjärtbergenia Brunnera macrophylla kaukasisk förgätmigej Cortusa matthioli klockviva Corydalis lutea gul nunneört Dicentra formosa fänrikshjärta - spectabilis löjtnantshjärta Epimedium i sorter, sockblomma Galium odoratum myskmadra Geranium macrorrhizum flocknäva Helleborus julros Hepatica nobilis blåsippa Hosta i sorter, funkia Lilium martagon kroll-lilja Lysimachia nummularia penningblad Omphalodes verna ormöga Pachysandra terminalis skuggröna Pulmonaria saccharata brokbladig lungört Rodgersia aesculifolia skuggblad Saxifraga urbium skuggbräcka Tiarella cordifolia spetsmössa Tradescantia i sorter, tremastarblomma Trillium grandiflorum treblad Vinca minior vintergröna Waldsteinia ternata gullgröna
Gräs: Carex grayi spikklubbestarr - morrowii 'Variegata' japansk starr Luzula sylvativa storfryle
Växter för torra lägen (en hel del av dem klarar skugga eller vandrande skugga bra med):
Perenner: Achillea filipendulina praktröllika - millefolium röllika Alyssum saxatile stenört Anaphalis triplinervis ulleternell Antennaria dioica kattfot Anthemis tinctoria 'Kelwayi' färgkulla Arenaria montana bergnarv Armeria maritima strandtrift Artemisia schmidtiana 'Nana' japansk malört Aster alpinus i sorter, alpaster Campanula poscharskyana stjärnklocka - portenschlagiana murklocka Cerastium tomentosum silverarv Cymbalaria pallida murreva Dianthus caesius bergnejlika - deltoides backnejlika - plumarius fjädernejlika Echinops ritro blå bolltistel Eryngium alpinum alpmartorn Euphorbia polychroma gulltörel Filipendula vulgaris 'Plena' brudbröd Geranium cinereum jordnäva - dalmaticum dvärgnäva - macrorrhizum flocknäva - sanguineum blodnäva Gypsophila paniculata brudslöja Helianthemum i sorter, solvända Inula ensifolia svärdkrissla Lavandula i sorter, lavendel Leontopodium alpinum edelweiss Lewisia cotyledon bitterrot Linum perenne berglin Nepeta faassenii kantnepeta Oenothera missouriensis storblommigt nattljus Perovskia atriplicifolia perovskia Phlox douglasii kuddflox - subulata mossflox Pulsatilla vulgaris backsippa Salvia i sorter, stäppsalvia Saponaria ocymoides liten såpnejlika Sedum i sorter, fetblad, kärleksört Sempervivum i sorter, taklök Stachys byzantina lammöron Thymus i sorter, timjan Verbascum i sorter, kungsljus Veronica spicata axveronika
Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
14-03-2008, 17:04
|

Medlem
Antal inlägg: 352
Medlem nr: 275

|
Väldigt många växter fungerar bra i halvskugga. Har du haft svårigheter med att få perenner att växa så kanske du måste gräva ur rabatterna och fylla på med bra ny jord, eller i allafall en rejäl komplettering. Att lupiner inte kommer upp från frön som man sår ut är inte ett dugg konstigt, de vill ha det riktigt uselt.
--------------------
|
|
|
|
|
14-03-2008, 18:13
|
Medlem

|
Hahah, riktigt uselt?  Att gräva ut är inte att tänka på eftersom berget är ivägen, i så fall måste det sprängas och hålla på. Så det blir att fylla på uppåt, gödsel och bra planteringsjord. Jag ska fortsätta och leta runt, med det verkar som om det finns gott om hopp för min trädgård i alla fall. Kom gärna med fler tips! Jag blir jätteglad för all hjälp!! / Lovisa
|
|
|
|
|
14-03-2008, 19:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Hej Blåbärsblad! Du har fått härliga listor över allt möjligt som växer i skugga. Eftersom du också bor i Nacka har du troligen rådjur på besök ibland? Eller hjortar (i Älta t.ex.)? Så om du inte vill mata dem med deras älsklingsväxter (t.ex. Aster, Armeria, Bergenia, daggkåpa, lupin) kanske listorna borde kollas mot listor över "rådjurssäkra" plantor. Inte för att det ens finns 100% rådjurssäkra, men för att man blir så hemskt besviken när ens planteringar stympas. Också växter som är giftiga för människor äts upp: Helleborus, rabarberblad! Jag har nu i ca 4-5 år planterat olika växter på prov, för att se vad man får ha i fred. De flesta starkt aromatiska växter tycks gå bra: oregano, lavendel, citronmeliss, salvia, timjan, Calamintha. Epimedium har rådjuren inte rört, inte heller ormbunkar och Primula. Alla dehär växer hos oss i vandrande skugga (på nordöstra sidan av huset). Lavendeln (nämnd ovan i Fenjas lista) är inte helt lycklig i skugga. Lupinen är verkligen knepig! Jag har flera gånger försökt både så och plantera utan resultat. Men om du plockar utblommade lupiner med ordentliga fröhus, lägger dem ifrån dig på en grusgång och glömmer bort dem, så får du se att lupinplantor dyker upp på de konstigaste ställen. Jag tror myror bär omkring fröna och tappar dem både där det är riktigt uselt (i grus, sand eller stenläggning) och mitt i en rabatt som inte precis var tänkt för lupiner. Med lite tur missar rådjuren en del av dem - och färgskalan fanns inte på någon fröpåse! Jag skulle ju i ditt ställe faktiskt gräva fram en del av berget och samla ihop den jord du har så du får djupare jordlager där du vill ha rabatter. Men jag är erkänt berg- och stengalen, så du får ursäkta, jag tycker berg är vackra! Glad vår! Vad du än väljer kommer du att ha roligt med din trädgård.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
14-03-2008, 20:05
|
Medlem

|
Visst är berg vackert  , men en död rabatt är inte riktigt lika härligt!  Jag ska absolut pröva ditt tips med lupinen jag har en enda lupinplanta på baksidan, den kan jag knipsa fröställningen av. Vad bra att så många kryddväxter trivs utan direkt sol, jag vill jättegärna ha en liten "kryddträdgård" mitt i skuggan  Vad tros om "Rosenplister"? Kan den trivas i skugga?
|
|
|
|
|
14-03-2008, 20:24
|

Medlem

|
Du har kanske redan läst om rosenplister? I Zetas katalog finns också en vit - borde kunna se vacker ut i halvskugga. Liksom japanskt vitrandigt gräs (har glömt vad det heter). Som rådjuren bara smakar lite på ibland. Undrar om det faktiskt är skuggan som gör att det inte vill växa. Är trädgården nyanlagd kring ett nytt hus, så kanske det bara är näringsfattig fyllnadsjord där du planterat. Har du prövat att blanda in kogödsel i jorden? Det brukar sätta sprätt på rabatterna.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
14-03-2008, 20:32
|
Medlem

|
Rosenplister verkar vara en perfekt växt till min trädgård  . Huset är byggt 1979 och det är mycket möjligt att jorden som finns i trädgården är fyllnadsjord som lagts dit ovanpå berget. Jag har gödslat med hönsgödsel och fyllt på med jord gödslad med stallgödsel (kogödsel?). Kan det vara Japansk starr du menar, som Fenja föreslog? Den verkar också fin! Det är mest fröna till sommarblommor som har vägrat komma upp, jag tror att jag ska köra mer på perenner i stället. Köpta, för jag är inte så haj på att förkultivera och dra upp egna plantor.
|
|
|
|
|
15-03-2008, 11:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
Jag bor åt ditt håll och har MASSOR av rådjur, det som får vara ifred i mina skuggrabatter i norrläge är främst Astilbe, Jättedaggkåpa och Löjtnantshjärta. Hostorna, Alunroten, Bergenian och lite annat mumsar dom glatt i sig....
//Mollis
|
|
|
|
|
15-03-2008, 11:32
|

Medlem

|
Bor också, som sagt, åt samma håll. Rådjuren verkar så oförutsägbara. Var och en måste tydligen pröva själv vad som går att odla. Hos grannen åts samtliga Bergenior upp - rubbet! - under en enda natt. Hos oss är de orörda, fast vi gärna skulle avstå från Bergenia om de ville lämna Chionodoxan i fred. Som en del grannar har stora fält av! Och hur får rådjuren plötsligt ett år för sig att käka upp alla rabarberblad?
Det randiga gräset kollade jag på Google - det är inte samma som Fenja nämnde, men det finns flera randiga, av olika höjd också.
Gräva ur för berget - jag tänkte på Ulla Molins "solgrop" och förstås på egna roliga höjdskillnader på tomten. Men sånt är smaksak.
Det verkar ju som om du hade skött väl om jorden med flera sorters gödsel. Kan det vara sniglar som tar kål på dina fröplantor? I så fall är tanken att köpa plantor en bra idé - mera tuggmotstånd för sniglarna.
(rättade tryckfel)
Redigerat av Fågelvägen: 15-03-2008, 11:33
--------------------
|
|
|
|
|
15-03-2008, 12:55
|
Medlem

|
Jag bor i vid Skurusundet i Nacka och vi har inte speciellt mycket rådjur (vilket jag är jätteglad för!!  ), snarare är det harar som kommer och hälsar på ibland men de gör ingen större skada. Det är inte omöjligt att det är sniglar som äter upp skotten, vi har mycket sådant, men de äter väl inte frön rakt av? Jag har något som liknar Astilbe längs bak i trädgården med som har gröna "blommor", undrar vad det kan vara... Löjtnanshjärta verkar gullig, men jag har fått för mig att den är ganska kinkig, är det så? //Lovisa
|
|
|
|
|
15-03-2008, 13:12
|

Medlem

|
Passerar Skurusundet dagligen...Jag vet inte vilken Astilbe det kan vara...jag har vit och rosa bara, Löjtnanthjärta är jättegullig och inte alls kinkig tycker jag, den finns också i vitt, jättefin..sen kan man prova med det låga Fänrikshjärtat eller det jättefina Sjömanshjärtat...
//Mollis
|
|
|
|
|
15-03-2008, 13:58
|

Medlem

|
Blåbärsblad! Sniglarna är blixtsnabba!  Åtminstone när det gäller frön som precis har grott. Så har det gått med sallat, förgetmigejer och persilja hos oss. Hjärtblad knappt synliga med blotta ögat den ena dagen - ingenting grönt alls följande dag. Jag tror inte de äter frön. Mollis, du tycks ha alla sorters hjärtan! Har du bilder? Det finns en artikel med lite bilder om Dicentra i forumet, men det är bara enstaka plantor.
--------------------
|
|
|
|
|
15-03-2008, 14:16
|

Medlem

|
CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 13:58)  Blåbärsblad! Sniglarna är blixtsnabba!  Åtminstone när det gäller frön som precis har grott. Så har det gått med sallat, förgetmigejer och persilja hos oss. Hjärtblad knappt synliga med blotta ögat den ena dagen - ingenting grönt alls följande dag. Jag tror inte de äter frön. Mollis, du tycks ha alla sorters hjärtan! Har du bilder? Det finns en artikel med lite bilder om Dicentra i forumet, men det är bara enstaka plantor. Önskar att jag hade Sjömanshjärta, ska absolut fösöka få tag i den, kan tänka mig att den trivs med de andra "Hjärtorna", ska leta bilder på dem jag har dock! //Mollis
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|