|
Era favorittomater!, Berätta om era favoriter och tipsa andra |
|
|
|
13-03-2008, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 649
Medlem nr: 14 539

|
Jag skulle vilja ha tips på era absoluta favorittomater, vilka är era "måsten" och varför? Förra året odlade jag bl.a. Meiwei, både på friland och i växthus. Dem gillade jag verkligen! Söta, ganska stora och gav många tomater  I år har jag sått Striped cavern och yellow pear. Men skulle vilja ha någon mer som komplement. Ge mig gärna tips så jag hinner så
--------------------
Lever och odlar i zon 1, norra Halland
Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen
|
|
|
|
|
14-03-2008, 10:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
förra året odlade jag Purple (vet inte mer vad de heter) som jag fick av grannen, attans vad goda!  I år blir det massa nya sorter!
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
14-03-2008, 13:14
|

Medlem

|
Jag funderar på Sun Gold i växthuset och Moneymaker på friland, har ni några speciella erfarenheter av de två? Någon som kanske har några frön av dessa över? (Byter gärna mot andra frön)
--------------------
|
|
|
|
|
14-03-2008, 13:20
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
ja ska odla - Ananas Noir
- Cherokee Purple
- Hillbilly Potato Leaf
- Amish Paste
- Orange Queen
- Garden Peach
- Oxheart
hoppas de inte är äckliga
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
14-03-2008, 13:28
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 13 845

|
Har inga favoriter än, sådde nyligen mina allraförsta grönsaks-sådd... Men de ska vara från ekologiska frön, ej F1-hybrider, gärna flerfärgade och konstiga former I år har jag köpt från till Black Plum (pastatomat) och Cheerio (körsbärstomat) från Runåbergs...
|
|
|
|
|
14-03-2008, 13:39
|

Medlem

|
Skogstroll: Vilka intressanta sorter! Jag har redan planterat yellow pear (gammal favorit jag inte haft på några år) och striped cavern (ny för mig). Men så ville jag ha några bra komplement  Karlsdal: Jag gillar också när det är ekologiskt. Men vad innebär det att man tagit fram ekologiska frön? Att hela fröodlingen följt reglerna för ekologisk odling eller? Jag menar fröpåsarna är väl fortfarande gjorda i färgglatt papper, transporterade låååånga vägar etc?
--------------------
|
|
|
|
|
14-03-2008, 14:14
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 13 845

|
CITAT (Knytt @ 14-03-2008, 13:39)  Karlsdal: Jag gillar också när det är ekologiskt. Men vad innebär det att man tagit fram ekologiska frön? Att hela fröodlingen följt reglerna för ekologisk odling eller? Jag menar fröpåsarna är väl fortfarande gjorda i färgglatt papper, transporterade låååånga vägar etc?  Är inte helt säker på hur de framställs, men enligt Runåbergs så är de anpassade för att odlas ekologiskt, utan kemiska bekämpningsmedel. Och jag antar att för att klara det måste även fröerna vara tagna från ekologiskt odlade växter. Jag har bara köpt frön från Runåbergs, deras påsar är gjorda i brunt papper, inget färgglatt tryck utan bara text tryckt i svart. De finns i Spekeröd (nånstans på västkusten), odlar alla frön själva, fröna skickas med posten, så det blir inte allt för långa transporter. Även Lindbloms har många ekologiska fröer. En annan viktig grej med ekologiska fröer är att de inte kommer från några hybrid-plantor. (1 bra planta + 1 bra planta av snartlik sort blandas för att få en super bra sort med "rätt" egenskaper. Detta blir en F1-hybrid, denna kan man inte odla frön från och vara säker på vad man får.) Ett ekologiskt frö blir så likt moder-plantan som möjligt, med genetiska fel och allt så det gäller att bara ta frön från de finaste och bästa plantorna, och de finaste frukterna från den plantan. Lite krångligare, men det känns bra och så kan man ju ta sina egna frön till nästa år... (Obs. Jag är nybörjare och har inte full koll på hur det går till, men det är så här jag uppfattat det... Läs mer på Runåbergs.)
|
|
|
|
|
14-03-2008, 14:58
|

Medlem
Antal inlägg: 146
Medlem nr: 14 344

|
Jag har odlat super sweet F1 och sun gold och tycker att dessa är goda körsbärstomater.
|
|
|
|
|
14-03-2008, 15:06
|

Medlem

|
Sungold är det fler som verkar gilla, intressant!  Runåbergs låter ju riktigt bra, jag har aldrig köpt frön därifrån. Måste kollas in närmare!
--------------------
|
|
|
|
|
14-03-2008, 15:21
|

Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587

|
Min absoluta favorit är ampeltomaten Thumbling Tom, gul! Söt och god och rikgivande!
--------------------
Rosita zon 1
www.ankispassion.blogg.se
www.dromtolkning.blogg.se
|
|
|
|
|
14-03-2008, 16:11
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
En liten rättelse angående Runåbergs de odlar INTE alla sina frön själva, det är bara ett fåtal av sorterna de tar eget utsäde från. De brukar dock testa grobarheten själva för att se om grobarheten fröförsäljaren lovat stämmer, och det är det få fröfirmor som gör.
Ekologiskt frö innebär att plantorna man tagit fröerna från inte har blivit besprutade med kemiska bekämpningsmedel + gödslade med kontgödsel.
Brandywine är en god bifftomat, inte så högavkastande men god smak. +Sungold är ju god synd bara att fröerna är så dyra och att det är en hybrid. Mei wei är också riktigt god.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
14-03-2008, 18:37
|

Medlem

|
Thumbling tom, den ska jag läsa vidare om! Tack Åsa, det var väl det jag tänkte. Det lät lite för bra för att vara sant
--------------------
|
|
|
|
|
14-03-2008, 22:03
|
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 14 325

|
Hej!
Sungold (F1) är enligt min erfarenhet en av världens godaste cocktailtomater. Vi har odlat den under många år. Blir upp till 3 meter hög mot sydvägg, om man låter den dra i väg. Bär stor skörd och är sjukdomsresistent. Vi brukar ta omogna klasar innan sista frostnatten och lägger i luftiga lådor mörkt och har då egna tomater fram till jul.
Gemini (F1) är en annan tomat som vi odlat under många år. Blir inte så stora men är mycket odlingsvärd liksom Ida (F1).
Busktomater som vi använder är de gamla svenska sorterna Solguld och Bonita. Båda fröäkta. Solguld är mycket söt i smaken och Bonita tidig.
Tigrella (fröäkta) har inte klarat sig så bra och är den som först angrips av potatisbladmögel, så det blev sista året i fjor.
Har ett par varianter av ryska svarta tomater (fröäkta) som vi använt och som har en annorlunda intressant smak.
Bifftomaten Mortage lifter (fröäkta) är ett måste p.g.a. dess fina smak.
Brukar prova någon ny tomatsort varje år och i år blir det en cocktailtomat som heter Chocolate Cherry.
Vill även tipsa om en slangurka som heter Burplees Tasty Green F1. Ger rikligt med mycket goda slanggurkor som kan väga över 1 kg. Har en suverän smak som drar lite åt svagt melonhåll. Kan odlas dels på marken och dels hängas upp. Har skilda han och honblommar så man måste leka bi med en liten vattenfärgspensel. Vi äter gurkorna dels råa och dels tillagade med köttfärsfyllning i ugnen.
Alla tomater planteras mot sydvägg dels i jord och dels i 12-liters murbrukshinkar utomhus i kalmartrakten. Brukar bli cirka 30 plantor varje år. Gödslar med vanlig NPK mikro/Blåkorn som jag strör ut och "krafsar ner" i jorden kring plantan. Pelletrerad hönsgödsel (Granngården) använder jag också lite av då plantan satt de första tomaterna. Tycker jag bladen ser ljusa ut så blir det lite extra vanlig kukväxtnäring.
Ja det var väl det hela, om jag nu inte glömt något!
P.S. En tomat som bar rikligt, hade bra smak och som var sjukdomsresisten är Early Cascade (F1) från USA. Försvann p.g.a. någon EU regel från marknaden för ett antal år sedan. Hade ett bra frölager (djupfryst) som nu är slut. Har försökt få tag på den igen men ännu inte lyckats.
Redigerat av Per-Erik: 15-03-2008, 09:43
|
|
|
|
|
15-03-2008, 09:24
|

Medlem

|
Så spännande! Solguld skulle jag vilja testa. Ja och de andra också förstås, men man har ju begränsningar
--------------------
|
|
|
|
|
15-03-2008, 10:59
|
Medlem
Antal inlägg: 19
Medlem nr: 14 605

|
Sun Gold är definitivt en av mina favoriter också. Hade en planta stående i kruka vid knuten på huset för två år sedan. Den gav mycket och goda tomater. Förra året hade jag inte den tiden att så så det fick vara. Men gissa om jag blev förvånad när det dök upp en självsådd Sungold där krukan stått året innan. Smask
|
|
|
|
|
15-03-2008, 13:26
|
Medlem
Antal inlägg: 418
Medlem nr: 2 351

|
Sungold är godast!
--------------------
zon3-4
|
|
|
|
|
15-03-2008, 14:17
|

Medlem

|
Åå va många av er som gillar sungold! Ingen som vill byta några få frön mot några andra kanske?
--------------------
|
|
|
|
|
15-03-2008, 20:45
|
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 14 325

|
Hej Knytet!
Finns där de t.ex. säljer Nelsons fröer. 60933 Tomat, Körsb.-, Sungold F1 Världens sötaste tomat, enligt flera tester! Passar för odling i växthus eller utomhus i skyddat läge. Rik skörd av tunnskaliga och saftiga tomater ...
|
|
|
|
|
16-03-2008, 00:24
|
Medlem
Antal inlägg: 222
Medlem nr: 9 751

|
Svart körsbär är nog min favorit, den gav stor skörd av otroligt söta goda tomater (upp till golfbollstora). Jag tycker också mycket om Red Alert & Outdoor girl. Båda gav mycket goda tomater och stor skörd. Framförallt Red alert gav mycket stor skörd. Men mitt tips är odla tomaterna med lite olika utseende på, det blir så vackert:) Förra året odlade jag Svart Körsbär, Red Alert, Outdoor girl, Lemon, Green grape, Orange bourgain, Meiwei, Yanternyi, Gelbe dattlewein, Brandywein, Cour du Beuf, Pendulina, Sweet 100, Sweet olive, en del av dem syns på bilderna. Längst ner den underbara Lemon (Främst för utseendet men smaken är också god) Sensommar 2007 2260004.JPG 20070923 0910001.JPG Sensommar 2007 2210003.JPG
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|