Full version: Era favorittomater!
Sidor: 1, 2
Knytt
Jag skulle vilja ha tips på era absoluta favorittomater, vilka är era "måsten" och varför?

Förra året odlade jag bl.a. Meiwei, både på friland och i växthus. Dem gillade jag verkligen! Söta, ganska stora och gav många tomater smile.gif

I år har jag sått Striped cavern och yellow pear. Men skulle vilja ha någon mer som komplement.
Ge mig gärna tips så jag hinner så biggrin.gif

skogstroll
förra året odlade jag Purple (vet inte mer vad de heter) som jag fick av grannen, attans vad goda! smile.gif I år blir det massa nya sorter!
Knytt
Jag funderar på Sun Gold i växthuset och Moneymaker på friland, har ni några speciella erfarenheter av de två?

Någon som kanske har några frön av dessa över? rolleyes.gif
(Byter gärna mot andra frön)
skogstroll
ja ska odla
  • Ananas Noir
  • Cherokee Purple
  • Hillbilly Potato Leaf
  • Amish Paste
  • Orange Queen
  • Garden Peach
  • Oxheart
hoppas de inte är äckliga giggle.gif

karlsdal
Har inga favoriter än, sådde nyligen mina allraförsta grönsaks-sådd... Men de ska vara från ekologiska frön, ej F1-hybrider, gärna flerfärgade och konstiga former tongue.gif

I år har jag köpt från till Black Plum (pastatomat) och Cheerio (körsbärstomat) från Runåbergs...
Knytt
Skogstroll: Vilka intressanta sorter!
Jag har redan planterat yellow pear (gammal favorit jag inte haft på några år) och striped cavern (ny för mig). Men så ville jag ha några bra komplement smile.gif

Karlsdal: Jag gillar också när det är ekologiskt. Men vad innebär det att man tagit fram ekologiska frön? Att hela fröodlingen följt reglerna för ekologisk odling eller?
Jag menar fröpåsarna är väl fortfarande gjorda i färgglatt papper, transporterade låååånga vägar etc? wacko.gif
karlsdal
CITAT (Knytt @ 14-03-2008, 13:39) *
Karlsdal: Jag gillar också när det är ekologiskt. Men vad innebär det att man tagit fram ekologiska frön? Att hela fröodlingen följt reglerna för ekologisk odling eller?
Jag menar fröpåsarna är väl fortfarande gjorda i färgglatt papper, transporterade låååånga vägar etc? wacko.gif

Är inte helt säker på hur de framställs, men enligt Runåbergs så är de anpassade för att odlas ekologiskt, utan kemiska bekämpningsmedel. Och jag antar att för att klara det måste även fröerna vara tagna från ekologiskt odlade växter.
Jag har bara köpt frön från Runåbergs, deras påsar är gjorda i brunt papper, inget färgglatt tryck utan bara text tryckt i svart. De finns i Spekeröd (nånstans på västkusten), odlar alla frön själva, fröna skickas med posten, så det blir inte allt för långa transporter.
Även Lindbloms har många ekologiska fröer.

En annan viktig grej med ekologiska fröer är att de inte kommer från några hybrid-plantor. (1 bra planta + 1 bra planta av snartlik sort blandas för att få en super bra sort med "rätt" egenskaper. Detta blir en F1-hybrid, denna kan man inte odla frön från och vara säker på vad man får.) Ett ekologiskt frö blir så likt moder-plantan som möjligt, med genetiska fel och allt så det gäller att bara ta frön från de finaste och bästa plantorna, och de finaste frukterna från den plantan. Lite krångligare, men det känns bra och så kan man ju ta sina egna frön till nästa år...

(Obs. Jag är nybörjare och har inte full koll på hur det går till, men det är så här jag uppfattat det... Läs mer på Runåbergs.)
hobbe 00
Jag har odlat super sweet F1 och sun gold och tycker att dessa är goda körsbärstomater.
Knytt
Sungold är det fler som verkar gilla, intressant! biggrin.gif

Runåbergs låter ju riktigt bra, jag har aldrig köpt frön därifrån. Måste kollas in närmare!
rosita
Min absoluta favorit är ampeltomaten Thumbling Tom, gul! Söt och god och rikgivande! bravo.gif
Åsa, mälardalen zon 2
En liten rättelse angående Runåbergs de odlar INTE alla sina frön själva, det är bara ett fåtal av sorterna de tar eget utsäde från.
De brukar dock testa grobarheten själva för att se om grobarheten fröförsäljaren lovat stämmer, och det är det få fröfirmor som gör.

Ekologiskt frö innebär att plantorna man tagit fröerna från inte har blivit besprutade med kemiska bekämpningsmedel + gödslade med kontgödsel.

Brandywine är en god bifftomat, inte så högavkastande men god smak. +Sungold är ju god synd bara att fröerna är så dyra och att det är en hybrid. Mei wei är också riktigt god.
Knytt
Thumbling tom, den ska jag läsa vidare om!

Tack Åsa, det var väl det jag tänkte. Det lät lite för bra för att vara sant smile.gif
Per-Erik
Hej!

Sungold (F1) är enligt min erfarenhet en av världens godaste cocktailtomater. Vi har odlat den under många år. Blir upp till 3 meter hög mot sydvägg, om man låter den dra i väg. Bär stor skörd och är sjukdomsresistent. Vi brukar ta omogna klasar innan sista frostnatten och lägger i luftiga lådor mörkt och har då egna tomater fram till jul.

Gemini (F1) är en annan tomat som vi odlat under många år. Blir inte så stora men är mycket odlingsvärd liksom Ida (F1).

Busktomater som vi använder är de gamla svenska sorterna Solguld och Bonita. Båda fröäkta. Solguld är mycket söt i smaken och Bonita tidig.

Tigrella (fröäkta) har inte klarat sig så bra och är den som först angrips av potatisbladmögel, så det blev sista året i fjor.

Har ett par varianter av ryska svarta tomater (fröäkta) som vi använt och som har en annorlunda intressant smak.

Bifftomaten Mortage lifter (fröäkta) är ett måste p.g.a. dess fina smak.

Brukar prova någon ny tomatsort varje år och i år blir det en cocktailtomat som heter Chocolate Cherry.

Vill även tipsa om en slangurka som heter Burplees Tasty Green F1. Ger rikligt med mycket goda slanggurkor som kan väga över 1 kg. Har en suverän smak som drar lite åt svagt melonhåll. Kan odlas dels på marken och dels hängas upp. Har skilda han och honblommar så man måste leka bi med en liten vattenfärgspensel. Vi äter gurkorna dels råa och dels tillagade med köttfärsfyllning i ugnen.

Alla tomater planteras mot sydvägg dels i jord och dels i 12-liters murbrukshinkar utomhus i kalmartrakten. Brukar bli cirka 30 plantor varje år. Gödslar med vanlig NPK mikro/Blåkorn som jag strör ut och "krafsar ner" i jorden kring plantan. Pelletrerad hönsgödsel (Granngården) använder jag också lite av då plantan satt de första tomaterna. Tycker jag bladen ser ljusa ut så blir det lite extra vanlig kukväxtnäring.

Ja det var väl det hela, om jag nu inte glömt något!

P.S. En tomat som bar rikligt, hade bra smak och som var sjukdomsresisten är Early Cascade (F1) från USA. Försvann p.g.a. någon EU regel från marknaden för ett antal år sedan. Hade ett bra frölager (djupfryst) som nu är slut. Har försökt få tag på den igen men ännu inte lyckats.
Knytt
Så spännande! Solguld skulle jag vilja testa.
Ja och de andra också förstås, men man har ju begränsningar rolleyes.gif
Nikka
Sun Gold är definitivt en av mina favoriter också. Hade en planta stående i kruka vid knuten på huset för två år sedan. Den gav mycket och goda tomater. Förra året hade jag inte den tiden att så så det fick vara. Men gissa om jag blev förvånad när det dök upp en självsådd Sungold där krukan stått året innan. Smask coolgleam.gif
Iza
Sungold är godast! wub.gif
Knytt
Åå va många av er som gillar sungold!
Ingen som vill byta några få frön mot några andra kanske? smile.gif
Per-Erik
Hej Knytet!

Finns där de t.ex. säljer Nelsons fröer.

60933 Tomat, Körsb.-, Sungold F1 Världens sötaste tomat, enligt flera tester! Passar för odling i växthus eller utomhus i skyddat läge. Rik skörd av tunnskaliga och saftiga tomater ...
Pata
Svart körsbär är nog min favorit, den gav stor skörd av otroligt söta goda tomater (upp till golfbollstora).
Jag tycker också mycket om Red Alert & Outdoor girl. Båda gav mycket goda tomater och stor skörd. Framförallt Red alert gav mycket stor skörd. Men mitt tips är odla tomaterna med lite olika utseende på, det blir så vackert:)

Förra året odlade jag Svart Körsbär, Red Alert, Outdoor girl, Lemon, Green grape, Orange bourgain, Meiwei, Yanternyi, Gelbe dattlewein, Brandywein, Cour du Beuf, Pendulina, Sweet 100, Sweet olive, en del av dem syns på bilderna. Längst ner den underbara Lemon (Främst för utseendet men smaken är också god)

Sensommar 2007 2260004.JPG

20070923 0910001.JPG

Sensommar 2007 2210003.JPG

Knytt
Åå vilka bilder! Så man längtar till sommaren nu! smile.gif
Knytt
I år fick det blir:

Striped Cavern (ny för mig)
Yellow pear (gammal favorit)
Moneymaker (jag har haft dansk export tidigare och det här ska ju vara en vidareutveckling)
Meiwei (favorit från förra året)

Nästa år ska jag prova Sungold och någon av choclate varianterna biggrin.gif
Felicia
Jag har brukat köra med Dansk export tidigare men i fjol testade jag även Moneymaker men den funkade inte bra hos mig. Det blev liten och sen skörd, dessutom blev den svart längst ner, vet inte vad det kan bero på. Hoppas den funkar bättre hos dig Knytt.
I år har jag satt Dansk export, Gardeners Delight och så min favorit - Bloody Butcher, den ger tidigt och riklig skörd rolleyes.gif
Brukar testa en ny sort varje år förutom dom vanliga som jag vet funkar bra, men i år har det inte blivit av. Sungold låter ju bra så om det inte blir i år så får det bli nästa år tongue.gif
Dilara
Eftersom min mamma odlar massor med tomater bland annat, så har jag smakat massor,massor med sorter.
Om jag minns rätt så var Sungold mycket god, den åt jag som godis. Moneymaker hade den där klassiska tomatsmaken och den gav en av de största skörden. Och så fanns det mycket speciella sorter: Pineapple Tomat, så stor och konstig den var, den glömmer jag aldrig. Den smakade vatten.
spacepingo
Min favorit är helt klart en busktomat som heter "Tiny Tim". Dels för att den är en kompakt busktomat som passade bra när jag bara hade en balkong att odla på och för att den ger väldigt smakrika och goda tomater. Tiny Tim är ett självklart val för mig nu med, trots att jag nu kan odla på betydligt större yta än en balkong.
/mimmi
Knytt
Mina moneymakers har inte ens behagat gro än sad.gif
Jag har läst att den skulle vara mer tålig än dansk export, konstigt. Hoppas de vill ta sig!

Ja sungold är jag också jättesugen på efter den här tråden, men jag får vänta till nästa år rolleyes.gif
Knytt
Dåå var det nästa år smile.gif
En liten summering för oss blev:

Moneymaker gav stor skörd, mognade ganska sent. (friland)
Meiwei var lika pålitlig och god som alltid.
Marmande gav en del fina bifftomater på friland!
Yellow pear hade vi så det stog ut genom öronen typ - men jag är inte jätteförtjust i smaken.
Striped cavern gav få tomater och var inte så tom som jag trodde ... känslig (växthus)
Tiny Tim var först att ge frukt för oss, odlad i kruka mot södervägg. ok i smak och fint växtsätt!

I år blir det moneymaker igen, bra standardtomat. (Friland)
Meiwei återkommer absolut! (Friland)
Tiny Tim ska vi ha i krukor.

Har fått några frön man tyckte jag skulle prova på:
Green grape
Super Sweet 100
Gardeners delight
Black egg cherry
Spreckled roman

Sungold blev det inte i år, jag gillar inte riktigt att den är en F1:a.

Jag hoppas på att få någon mer normalstorlekssort med fröbytarkedjan.

Hur gick det för er förra året? Några nya favoriter?
apan
Vilka bra tips!

Sungold blir man ju nyfiken på, men tror ni att jag kan odla den på min balkong? Någon med erfarenhet? Annars får det bli Tiny Tim.
Åsa, mälardalen zon 2
Sungold är riktigt söt och god, högväxande, kan bli en flera meters lian på en sommar (det är en sort som tjuvas och uppbindes). Ganska kraftigväxande så den bör ha en jordvolym på åtminstone 20liter.
apan
oh, ok.
Då får man dela med grannen ovanför då...
Inte idealisk för balkong med andra ord?
Knytt
Om du har en hink på typ 20 liter och skyddat läge på din balkong så går det nog bra. De som har inglasad balkong med mycket sol har ju praktiskt taget ett växthus!

Man har ju inte flera meter i tak i växthus heller, utan toppar den när den når taket - eller leder ner den igen.
apan
Hm... leder den ner igen säger du...

Skulle man kunna leda den från höger till vänster till höger (osv) på en spaljé tror du. Kan man göra så med tomat? (min balkong är inte inglasad men har tre väggar och tak, alltså ganska skyddad.)
Platinum
CITAT (Knytt @ 14-03-2008, 13:14) *
Jag funderar på Sun Gold i växthuset och Moneymaker på friland, har ni några speciella erfarenheter av de två?

Någon som kanske har några frön av dessa över? rolleyes.gif
(Byter gärna mot andra frön)

Kanske kan avvara en 5 fröer av Moneymaker om du inte redan fått tag på dem.

I år tänkte jag slå på stort då jag byggt mig ett växthus, jag tänkte ha en del i växthuset och en del på friland. De nedan ska försås från frö så småningom.

”Tamina”
”Vilma”
”Cal-J”
”Tigerella”
”Cream sausage”
”Marmande”
”Moneymaker”
”Pink Ping Pong”
”White beauty”

Hur de smakar eller avkastning har jag ingen susning om, har någon testat dem så tipsa om var de trivs bäst. Kanske någon lätt får ohyra och passar bättre i en 10-literhink skild från andra för att inte sprida smitta?

Förra året köpte jag färdigplanta av Dansk export för att iaf få ha en tomat i mitt nybyggda hus, var helt okej men har ätit godare hemtomater. Men det var ju namnen på dem g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (apan @ 06-02-2009, 13:52) *
Hm... leder den ner igen säger du...

Skulle man kunna leda den från höger till vänster till höger (osv) på en spaljé tror du. Kan man göra så med tomat? (min balkong är inte inglasad men har tre väggar och tak, alltså ganska skyddad.)

Det borde man kunna göra. Själv gör jag en lös ögla längs ner på plantan och sedan lindar jag snöret mellan varje blad medsols (man kan även linda motsols men man får inte byta håll under sommaren plantan går av då man lägger ner den). snöret är fäst i taket.

cbe
Oj, vad tomater ni odlar bravo.gif

Själv har jag laddat med tre varianter i år. Hmm kanske ska ha några fler ... Men hur ska jag då få plats med all paprika, mini-auberginer, chili, etc.? blush.gif

Min favorit från förra året kommer bli en stående klassiker i vår trädgård. Black sweet cherry från Runåbergs. Supergoda och stor skörd. Rekommenderas varmt.

De andra två har jag fått rekommenderat, men inte testat själv än. Brandywine och Wonder Light.

Förra året sådde jag även Outdoor girl som var ok, men inte mer och drabbades av pistillröta, och Banana någonting som det blev dålig skörd av och dessutom smakade mest vatten. De får inte vara med i år.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker chili och paprika blir bäst i hink utanför växthuset i soligt och skyddat läge (+ en hink är lätt att plocka in till hösten ifall det finns mycket omoget på plantan) så dessa har jag plockat bort ur växthuset sortiment + jag har bara 6,5kvm växthus. +Tomatfrö håller i 5-7år så man behöver inte så hela påsen har man bara 1-2plantor per sort kan man ha många sorter i ett ganska litet växthus.

Hade också Black sweet cherry, ganska god men hos mig sprack de ifall man skördade något för sent.

Brandywine bruka jag ha 1-2plantor av, inte speciellt högavkastande men de få bifftomater man får på den är goda.
apan
CITAT
Åsa, mälardalen zon 2 Skickat den Idag, 09:35

Det borde man kunna göra. Själv gör jag en lös ögla längs ner på plantan och sedan lindar jag snöret mellan varje blad medsols (man kan även linda motsols men man får inte byta håll under sommaren plantan går av då man lägger ner den). snöret är fäst i taket.

Åh, jag förstår.
Tack så mycket!
Och vilka fina bilder.
Knytt
Tack platinum - men det var förra året. Nu har jag frön i överflöd av dem biggrin.gif
Vilka tomater brukar ni lyckas bra med på friland?
Det finns ju mycket ryska sorter som är små, men jag önskar mig mer normalstora. Idéer?
Jennyn
De jag inte kan vara utan är Garden Delight, Gelbe dattelwein, Dansk export och Cheerio (alltid tidigast).
I år ska jag dessutom odla Green grape, Principe borghese, Black sweet cherry, Yellow pearshaped, Sweet 100 (inte hybriden utan den ursprungliga), San Marzano (matlagningstomat) och kanske ett gäng till. Längtar tills det är dags att sätta fröerna.

Hälsar Jennyn
Tulipanaros
Jag ska testa några nya busktomater i år: Iris, Siberia och Subarctic plenty. Alla ska stå på friland, zon 3/4. Några tips, någon? Bra eller dåliga?
Speedy
Oj vad ni är duktiga på tomatsorter och deras namn avis..

För två år sedan köpte jag en tomatplanta från blomsterlandet, den enda information jag fick var att den kallades plommontomat, plantan gav en riklig skörd av stora ovala tomater med mycket god smak och ett tunnt skal.
Eftersom jag var osäker på att hitta samma sort till kommande år sparade jag några kärnor från en tomat, som jag sedan sådde året därpå och resultatet blev över förväntan, det lyckades alldeles utmärkt, så nu har jag en tredje generation på gång.
Fröna gror jag upp hemma i värmen, men så snart de grott åker dom ut till stugan där det är betydligt svalare, dom placeras i en stor vit plastback, några tegelstenar i botten, så fyller jag upp med vatten till stenarnas övre nivå och lägger i en doppvärmare avsedd för akvarium, placerar tomatkrukorna på stenarna och så över med akvariebelysningen, sen är det bara att hoppas på att det blir lika bra skörd i år för dom är jättegoda..
Suz
Supersweet och Ildi är favoriter här!
Sätts varje år!
Förra året var inget bra tomatår här i Sthlm pga få soltimmar och då hade jag förutom dessa ovan Tiny Tim (bidde knappt några) och busktomater (minns inte namnet just nu) men hade otur och drabbades av "potatissjukan" (heter det så?)
Hoppas på bättre lycka och väder detta år!
I år har jag dessutom tänkt prova lite nya sorter bland annat en ny ampeltomat!
Rumpkullan
Hej!
Som ny i Forumet och tillika tomatnörd, tänkte jag bara berätta att av de ca 24 sorter som jag odlar, skulle jag rekommendera Sneshno Belnyi (vit biff), Floridity (röd avlång cocktail)och Birgittas Gula som var en fantastisk busktomat som jag provade för första gången i fjol, den bruna Efiop:en är också god, men det tycker tyvärr också sniglarna.... Pirkstine orange var en trevlig tomat som gav god skörd och tålde en del kyla utan att spricka.
Rosmarin
CITAT (Knytt @ 07-02-2009, 16:13) *
Tack platinum - men det var förra året. Nu har jag frön i överflöd av dem biggrin.gif
Vilka tomater brukar ni lyckas bra med på friland?
Det finns ju mycket ryska sorter som är små, men jag önskar mig mer normalstora. Idéer?

En rysk tomat som blev en favoritsort i familjen förra året hos oss är ”Noire de Crimée”. Svart tomat som blir ganska stor, mognar relativt tidigt och är söt i smaken. Den ska vi odla igen i år.
skogstroll
den goaste tomat jag ätit är nog den jag fick av grannen, Purpur hette den mmmm saftig och smakrik och mörk tummenupp.gif Annars odlade jag Oxheart i somras de var också himla smarriga och fina frukter också!
smuleborg
Absoluta favoriter:
Sungold F1 (trots allt)
Black Cherry
Riesentraube

Andra favoriter:
Moneymaker
Gardener´s Delight

Södra Roslagen. Har inget växthus, än.
Knytt
Då har velpellan äntligen lyckats bestämma sig för vilka tomater som ska odlas i år!

I växthuset:
Siniy, rosa biff
Supersweet 100 - mkt söta
Brandywine - klassiker jag inte provat förut
Robson Angolan - ska vara en smakfavorit!

På friland
Gardeners delight - röd cocktail mångas favvo har jag förstått
Alaskan fancy - röd cocktail som ska ge rik avkastning på friland
Super Sioux - klassisk tomat som ska ge hög avkastning och god smak
Moneymaker - klassisk bastomat som jag är nöjd med
Spreckled roman - spännande färg och form. Ska vara bra till pastasåser.
Nadja - tysk klassisk sort och mångas smakfavorit tydligen.
Green pineapple - syrlig grön med god smak.
Meiwei - röd kinesisk cocktail. Klassiker hos oss och har gett mycket skörd även sämre somrar.

Och så ett par småkrukor med Tiny Tim - dekorativt och enkelt att bära ut och in smile.gif

Hur har ni lagt upp era tomatplaner? smile.gif
Vevsan
Förra årets absoluta favorit var SnowWhite - pärlvita körsbärstomater. Högproduktiv sort. Ack så goda, vackra och höll att lagra länge. Definitivt en sort som ska upp även i år.
Köpte frön från Seedfest, men det är inget ställe jag kan rekommendera. Dessa frön kom 6 månader(!) efter beställning, efter 4 påtryckningar! Och året därpå kom det inga frön alls så nu har jag givit upp den leverantören.

Odlade även Russian Black, Ananas Noire, Marzano och små guldgula körsbärstomater. Ananas Noire funkar inte bra på friland när det är dålig sommar.

I år har jag slitit mig alldeles och shoppat loss från Tomatsidan - här ska provas Tommy Toe, Silvery Fir Tree, Fruhe Liebe, Alba och Brown Berry. Plus SnowWhite och Marzano. Kanske en SunGold eller Ildi också.

Veve i Uppsala
sqrulan
CITAT (Suz @ 12-02-2009, 19:34) *
Supersweet och Ildi är favoriter här!
Sätts varje år!
Förra året var inget bra tomatår här i Sthlm pga få soltimmar och då hade jag förutom dessa ovan Tiny Tim (bidde knappt några) och busktomater (minns inte namnet just nu) men hade otur och drabbades av "potatissjukan" (heter det så?)
Hoppas på bättre lycka och väder detta år!
I år har jag dessutom tänkt prova lite nya sorter bland annat en ny ampeltomat!

tummenupp.gif Ja där håller jag allt med, Ildi är väldigt god. Jag gillar då man kan äta dom som små söta godisar direkt från plantan. Tyvärr så har jag inga fröer av den i år! Kanske nån här har och kan skicka ett gäng???
susanneedgren
Ingen som ska sätta "Hundreds & Thousands"

Den måste jag bara testa med risk att bli översköld med tomater. Varför kan man aldrig hålla sig till några sorter och några frön av varje??!
Knytt
Jag funderade på frön ett tag - den ser häftig ut!
Men sen blev den bortprioriterad i fröbudgeten.

Ser fram emot din rapport! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon