CITAT (Engla @ 21-03-2008, 22:42)

Tänkte mig inte för. Här kommer de: Rosensköna, akleja, mose brinnande buske, sandlilja, indisk fingerört, hänglobelia, torpar ros, sten-och pärlemofjärva, vitpytta, alpklematis, fläckflockel, aklejruta, studentnejlika, krollilja, tomat, trädgårdssmultron, gurka, broccoli, purjolök, aklejruta, förgätmigej, stor ormrot, praktbrowallia, blyblomma, gråmalva, violkungsljus, dagöga och fors-, dyster- och hjärtpenstemon.
Vet inte om jag valt "rätt" växter. Har gått efter vad jag tycker om att titta på och växtzon. Bor i norra dalarna och tillhör zon 6.
Kanske om jag kunde få hjälp med några utav dem.
Mvh....Engla
En del av dessa behöver kallstratifiering ex. akleja, mose brinnande buske (svår växt att så med torra frön), alpklematis, krollilja, rosor och dessa kan man behöva ställa in i kylskåpet 1-2 månader när man sått alt. ställa ut utomhus ifall det är kallt 1-2månader till.
Hänglobelia kan du strössla ut på ytan av fuktig såjord du kan så en liten nypa frön direkt i 10cm krukor om du vill, täck ej fröerna de är ljusgroende.
Tomat går bra att så ca 8v innan utplantering inomhus, tomat tål inga minusgrader och helst ska det vara som kallast +5-7C då man utplanterar tomat de brukar inte må så bra av alltför låga temperaturer. Gurka sås ca 4-5v innan utplantering och de gillar ofta inte temperaturer under +12-15C så man kan inte plantera ut dem speciellt tidigt. Purjolök sås ca 10-12v innan utplantering här i mälardalen brukar vi plantera ut purjo i början av juni på jobbet, purjo som planteras ut för tidigt och utsätts för kyla kan gå upp i stock. Broccoli sås ca 6v innan utplantering och de kan planteras ut ungefär samtidigt som purjon.
Smultron brukar man ofta så inomhus i jan-feb de är mörkergroende.
Om du har de vetenskapliga namnen på växterna kan du kolla i Tom Clothiers databas över perenner för att se hur de andra perennerna ska sås. +det finns även databaser över hur man sår andra växter där.
http://tomclothier.hort.net/En viktig sak jag kan lägga till är att alla växter du planterar ut måste vara avhärdade.
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 22-03-2008, 09:41