Engla
Hej
Hoppas någon har tid att hjälpa mig med några frågor.
Började förra året att anlägga en trädgård. Eftersom allt var förstört i den gamla trädgården fanns ingenting att rädda och jag fick börja om från början. Grävde land och köpte Massor med växter. Nästintill ruinerade mig på detta och tänkte detta år försöka så perenner och sommarblommor. Har nu köpt diverse frön från Impecta och även budat på Tradera. Nu till problemet....hur gör man nu? Har förstått att vissa frön mår bäst om man sår ute i till exempel drivbänk och sambon ska nu snickra samman några. När ni sår i drivbänk är det då såjord i hela "lådan" eller sår ni i krukor och ställer i lådan? Hur ska jag göra för att bäst lyckas?
De som ska sås inne först för att sedan planteras ut har jag tänkt så i mini drivhus som också är inhandlat. Ska det vara endast såjord eller ska det blandas med något annat? Räcker solljuset eller behövs extra belysning?
Hade så mycket frågor och funderingar tidigare men nu när jag sitter här och skriver försvann allt. Berätta gärna så mycket som möjligt om allt för att få en förhoppningsvis lyckad skörd.

Mvh.....Engla
Åsa, mälardalen zon 2
Du bör nog specifiera vilka växter det är för det är ju olika beroende på växtslag.

I drivbänkarna = samma som mitt grönsaksland har jag vanlig trädgårdsjord gödslad med naturgödsel. Grönsaker och många sommarblommor behöver INTE speciell såjord när man sår.
Engla
Tänkte mig inte för. Här kommer de: Rosensköna, akleja, mose brinnande buske, sandlilja, indisk fingerört, hänglobelia, torpar ros, sten-och pärlemofjärva, vitpytta, alpklematis, fläckflockel, aklejruta, studentnejlika, krollilja, tomat, trädgårdssmultron, gurka, broccoli, purjolök, aklejruta, förgätmigej, stor ormrot, praktbrowallia, blyblomma, gråmalva, violkungsljus, dagöga och fors-, dyster- och hjärtpenstemon.
Vet inte om jag valt "rätt" växter. Har gått efter vad jag tycker om att titta på och växtzon. Bor i norra dalarna och tillhör zon 6.
Kanske om jag kunde få hjälp med några utav dem.

Mvh....Engla
Eivor på Väddö
Hej Engla, jag ska försöka mig på några ganska allmänna råd.
Såjord - eller ev torv för surjordsväxter. Små frön sås ytligt, större frön ungefär lika djupt som fröets storlek. Tidpunkt beror till en del på hur du kan ta hand om det som gror. Så fort du ser groddar behövs extra ljus eller dagsljus i fönster. Så har du bra ljusförhållanden kan du så nu. Annars får du försöka räkna baklänges - det brukar stå på fröpåsar hur lång groningstid fröna har. Småplantor kan inte ställas ut innan risken för frost är borta. så om det tar ca 4 veckor för grodd, kan du så i slutet a april-början av maj. Järnnätterna brukar ju komma i början av juni. Såråd kan du också hitta på nätet, ex.vis Allt om trägårds forum med trädgårdslistor. Jag brukar göra så att jag sår och låter krukorna stå inne i rumstemperatur ca 4 veckor. Då kollar jag noga om något börjar sticka upp, då åker krukan fram i ljuset. Har inget hänt då kan jag pröva med att ställa ut sådden, täcka med fiberduk så det inte faller ner något annat i krukan. Finns det snö, öser jag på. Annars kan jag täcka med löv. Eller så gör jag tvärtom - ger undervärme till de som tjurar. Sen får man inte ge upp för tidigt. En del frön kan behöva mer än ett år på sig för att gro. Det har tagit mig flera år att komma fram till såmetoder som passar mig och mina förhållanden.
Och så får du räkna med misstag - för fuktigt i krukorna, då får man sorgmyggor som äter upp rötterna för de små; mögel kan också ödelägga en sådd. Mössen kan äta upp fröna och använda krukorna till föraringsplats för sitt skafferi. Sådden får inte torka ut, särskilt inte om det börjat gro. Men den får inte heller vara för blöt så fröna ruttnar.
Det här låter kanske krångligt, och lite pilligt är det MEN SÅ ROLIGT. När man ser de första groddarna är det ren lycka. Så lycka till med dina sådder. Du kommer säkert att få fler svar, så ta till dig det som du tycker passa dig. INGENTING ÄR 100 % enbart si eller så. Hälsar Eivor på Väddö som har hela huset fullt av krukor på alla upptänkliga ställen.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Engla @ 21-03-2008, 22:42) *
Tänkte mig inte för. Här kommer de: Rosensköna, akleja, mose brinnande buske, sandlilja, indisk fingerört, hänglobelia, torpar ros, sten-och pärlemofjärva, vitpytta, alpklematis, fläckflockel, aklejruta, studentnejlika, krollilja, tomat, trädgårdssmultron, gurka, broccoli, purjolök, aklejruta, förgätmigej, stor ormrot, praktbrowallia, blyblomma, gråmalva, violkungsljus, dagöga och fors-, dyster- och hjärtpenstemon.
Vet inte om jag valt "rätt" växter. Har gått efter vad jag tycker om att titta på och växtzon. Bor i norra dalarna och tillhör zon 6.
Kanske om jag kunde få hjälp med några utav dem.

Mvh....Engla

En del av dessa behöver kallstratifiering ex. akleja, mose brinnande buske (svår växt att så med torra frön), alpklematis, krollilja, rosor och dessa kan man behöva ställa in i kylskåpet 1-2 månader när man sått alt. ställa ut utomhus ifall det är kallt 1-2månader till.

Hänglobelia kan du strössla ut på ytan av fuktig såjord du kan så en liten nypa frön direkt i 10cm krukor om du vill, täck ej fröerna de är ljusgroende.

Tomat går bra att så ca 8v innan utplantering inomhus, tomat tål inga minusgrader och helst ska det vara som kallast +5-7C då man utplanterar tomat de brukar inte må så bra av alltför låga temperaturer. Gurka sås ca 4-5v innan utplantering och de gillar ofta inte temperaturer under +12-15C så man kan inte plantera ut dem speciellt tidigt. Purjolök sås ca 10-12v innan utplantering här i mälardalen brukar vi plantera ut purjo i början av juni på jobbet, purjo som planteras ut för tidigt och utsätts för kyla kan gå upp i stock. Broccoli sås ca 6v innan utplantering och de kan planteras ut ungefär samtidigt som purjon.

Smultron brukar man ofta så inomhus i jan-feb de är mörkergroende.

Om du har de vetenskapliga namnen på växterna kan du kolla i Tom Clothiers databas över perenner för att se hur de andra perennerna ska sås. +det finns även databaser över hur man sår andra växter där.

http://tomclothier.hort.net/

En viktig sak jag kan lägga till är att alla växter du planterar ut måste vara avhärdade.
Engla
Tack Eivor på Väddö och Åsa, Mälardalen zon 2 för svar.
Åsa....du skrev att växterna ska vara avhärdade. Vad betyder det?
Undrar också över det med kallstratifiering. Ska jag sätta ut krukorna med frön innan de förhoppningsvis kommit upp eller vänta tills något syns? Är det inte för kallt att sätta ut nu. Vi hade 20 minusgrader i morse och vissa dagar ligger det kring de siffrorna hela dagen. Ska jag isåfall också ha snö över dem?
Som ni ser är jag totalt grön på detta och behöver all hjälp i världen. Intresseret är stort iallafall för att lära.
Kan se min trädgård framför mig och på något sätt ska jag ta mig dit.
Hör av er är ni snälla....

Mvh...Engla
Åsa, mälardalen zon 2
Kallstratifiering: många växtslag som kommer från kallare delar av världen har frön som innehåller groningshämmande ämnen dessa frön behöver ofta gå igenom en vinter för att gro detta är ett skydd som växten har utvecklat. Många av dessa växtslags frön gror inte förren de har utsatts för kyla. Ofta brukar man så fröerna + vattna och så låter man sålådan stå inne något dygn så fröerna kan suga upp vatten och sedan ställer man sådden kallt (optimal temp är +0-5C så det måste inte vara minusgrader). Det ska dock komma in mildare luft över sverige har de ju sagt på TV så du lär kunna ställa ut lådan ex. under en buske eller vid en husvägg, gärna i lite skuggigare läge (man kan sätta en plastpåse runt lådan). Du behöver inte lägga snö på har du vattnat är det fuktigt i lådan. Kolla sedan bara under våren så lådorna inte torkar ut, fröerna gror sedan då temperaturen blir varmare.

Avhärdade växter: Växter måste sakta vänjas vid annat klimat innan de planteras ut, en växt som stått inomhus i ett fönster är inte van vid solens starka strålar, de är inte vana vid blåst etc. Förkultiverade plantor som man inte avhärdar och sätter ut i sol brukar ibland kunna dö inom en timme ifall det är gassande sol, bladen bränns helt sönder vilket man kan se på att de blir vita, torra och papperslika. Man måste börja med att sätta ut plantorna i skyddat skuggigt läge för att sedan gradvis flytta dem ut i mera soligt läge. En fiberduk brukar växterna också vara hjälpa av under avhärdningen.
Helen i Piteå Zon 5
Fröer som behöver en kylperiod för att gro gör jag så här med
Jag använder mig av såjord, fuktar jordytan lätt, frösår, krukan får stå inne i rumsvärme 1 dygn, sedan ut och skotta snö över så länge det finns, du kan även ge fröna en kylperiod genom att ställa krukorna i kylsåpet. Mina kylperioder är ca. 6v-8v. Jag samlar alla mina frösådder i lådor så jag har alla på plats, glöm ej att sådderna får inte torka då våren kommer, vattenpassning varje dag biggrin.gif
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6807.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon