jadu, det är inte lätt att veta vart man ska börja.
Jag hade nog tagit en rabatt i taget.....tömt den på alla blommor och sen plockat dit efter hand. De som blir över kan du ju gräva ner i en annan rabatt så länge, eller om du har pallkragar eller nåt lanne att sätta dem i.
Grejen är ju den också att det är ju inte lätt att fixa till en rabatt på våren om du inte vet vad du har för växter. Men märk de du känner igen, det finns ju sticketiketter som inte kostar så mycket, eller klipp remsor av gamla plastbunkar, men skriv med en vattenbeständig penna 6 sätt ner dem djupt i jorden så int fåglarna drar upp alla. Det bästa är ju att låta sommaren gå, så du kan märka upp alla blommor, storlek, vilket läge de vill stå i osv, för då kan du komponera ihop finare rabatter sen.
För två år sedan planterade jag om massor mitt i sommaren, mitt i ett skyfall...det var sååå blött och sååå geggigt, men alla blommor överlevde den flytten. Jag har flyttat om i alla mina rabatter....flera gånger, men jag är inte klar än.
Jag har börjat med olika färgteman, men det tar ett tag att få allt i ordning. I höstas köpte jag massor med plantor på rean, och de har fått mellanlanda i mina pallkragar. Men nu är det fullt i pallkragarna & jag skulle vilja tömma dem för att så grönsaker.
Inte för att jag vet om du blev klokare av detta, men det är mina erfarenheter iallfall! Lycka till!
Redigerat av lämås: 07-04-2008, 11:43
--------------------
Mitt gamla alias var "Lämås" Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.
|