CITAT (Lilla Birka @ 14-04-2008, 21:03)

...
Biogas? Näe, det finns ju inte tankställen överallt. El - näe, glöm det, man kommer ju bara c:a 10 mil! Hybridbil, jag vet inte om den är så tilltalande och dessutom väldigt dyr i inköp. Diesel? Den är ju dyrare än vanliga bensinen och är ju inte heller någon riktig miljöbil.
...
Diesel är visserligen något dyrare än bensin, men en dieselmotor är mycket effektivare än en bensinmotor och drar följaktligen betydligt mindre bränsle. Tyvärr har någon mupp bestämt att skatten skall vara svindyr på dieselbilar, så om man kör lite lönar det sig inte. Sist jag bytte bil (i höstas) räknade jag på hur mycket jag skulle behöva köra för att det skulle löna sig med diesel - 1800 mil om året blev svaret för de två alternativ jag valde mellan.
Sen tycker jag själv att det är så förbaskat urbota tråkigt att tanka, så bara det fenomenet att jag kan köra 100-120 mil på en tank (70 liter) diesel är värt en del. Snittförbrukningen brukar ligga mellan 0,60-0,63, och det på en 3 liters V6 på 170hkr.
Men annars håller jag med - det finns egentligen inga riktigt bra miljöbilar idag - det skulle isåfall vara biogas då, men där är det som sagt ännu vissa problem med tankningsmöjligheter och dessutom kommer man inte så långt på en tank där heller!
CITAT (Myosotis @ 15-04-2008, 22:21)

Jag sa inte hon skulle strunta i att byta kamremmen!!! Bara själva servicen! Har själv bara haft gamla begagnade bilar, så jag har aldrig varit på service med någon av dem. Är det dags att byta kamremmen eller nåt annat så ringer jag verkstadskillen och ber honom göra det, och då kostar det en bråkdel av vad en service på en märkesverkstad skulle göra. Det var så jag menade!
DET var en annan sak!
oljebyte, filter och kamrem - sköter man bara det någorlunda i tid, så kan man "skita" i resten av servicen om man vill.