Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Full flicka får fortfarande skylla sig själv, attityden bland unga
          LadyG
          Inlägg 30-04-2008, 09:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT
          Amnesty har intervjuat 2600 svenskar om deras inställning till våldtäkt. Resultatet är skakande. Och åsikterna hos män i åldern 15- 25 år är oväntat vidriga.
          Var tredje ung man tycker att kvinnor är medskyldiga till en våldtäkt om de har betett sig "utmanande". Eller följt med mannen hem. Eller har underlåtit att göra kraftigt motstånd.
          Var fjärde tycker att kvinnor som "flörtat och hånglat" med mannen före våldtäkten, eller är påverkade av alkohol eller droger, är medskyldiga.
          ...
          Alla som tycker att en flicka är medskyldig till våldtäkt om hon har "flörtat eller hånglat" eller betett sig "utmanande" måste ju anse att när lusten har vaknat i en man, då kan han inte stoppas. Han kan inte stoppa sig själv. Han blir ett rovdjur.
          Alternativet skulle vara att man tycker att en man faktiskt har rätt att, med berått mod och klart huvud, våldföra sig på en kvinna som har väckt hans intresse.
          Det skulle i så fall, enligt Amnesty, gälla var fjärde svensk man, alla ålderskategorier.

http://www.expressen.se/ledare/marteus/1.1...-ar-mans-ansvar

Visst är väl ändå ett brott alltid förövarens ansvar, inte offrets?
          "- Det var en så fin bank, den snurrade så frestande på dörrarna och utmanade mig hela dagen så att jag inte kunde låta bli att råna den tillsist."
          Det argumentet håller inte för bankrånare, så varför ens överväga att det kunde vara ett rimligt försvar för en våldtäktsman?

Den här attityden bland unga skrämmer mig, för är det inte just den typen av idiotiska skuldbelägganden av offret som vi arbetat så hårt för att utrota? Var gick det fel?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Ralf
          Inlägg 30-04-2008, 09:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

jag håller med dig till fullo
          o sen detta med ansvaret.. man lägger över allt ansvar på kvinnan. Mannen har inget egenansvar. Som i muslimska länder tex där kvinnan ska dölja sig bakom kläder o hon piskas eller stens vid tex våldtäkter eller äktenskapsbrott.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-04-2008, 09:57
          Länk hit: #3

Medlem

Är vi så dåliga på att uppfostra nästa generation unga män?
          Eller varför blev det så?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Magdis
          Inlägg 30-04-2008, 10:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Skrämmande! -fear-.gif

Citera
          Bee
          Inlägg 30-04-2008, 10:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 10:57) *
          Är vi så dåliga på att uppfostra nästa generation unga män?
          Eller varför blev det så?

Du har nog tyvärr rätt. För nånstans får dom sina åsikter ifrån. Och får dom inte uppfostran hemifrån så fostrar dom varandra så att säga.
          Och pojkar/grabbar/män har väl alltid rätt, eller? Visst ville väl den fulla tjejen ha samlag med 5 killar samtidigt?
          Man blir mörkrädd. Undrar om dom växer ifrån det eller om det är så här framtiden ser ut.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-04-2008, 10:30
          Länk hit: #6

Medlem

Jag hoppas och önskar att de mognar i sina åsikter, men jag är rädd att de kanske inte gör det. Vuxenvärlden verkar ha abdikerat från sitt ansvar för den unga generationen, så varifrån ska de få sina nya, klokare värderingar? Varandra? I så fall är det nog kört.

--------------------

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 30-04-2008, 10:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Visst undrar man ofta vart den här världen är på väg?

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-04-2008, 10:47
          Länk hit: #8

Gäster

Bra Lady G att du tog upp ämnet - könsrollstänkandet sitter djupt rotat fast vi ogärna vill tillstå det.

När det gäller alkohol så får fulla flickor skylla sig själva medan det är tvärtom för killar - "jaa, dom var lite fulla och det vet man väl hur killar är då" - fyllan blir en förmildrande omständighet.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 30-04-2008, 10:53
          Länk hit: #9

Gäster

Jösses! Om var fjärde svensk man anser att en flicka är medskyldig till en våldtäkt om hon har betett sig "utmanande", att en man inte kan stoppas när lusten har vaknat eller att han till och med har rätt att begå sina vidrigheter - då är vi verkligen illa ute! fear.gif fear.gif fear.gif

Olle

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 30-04-2008, 10:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

I princip tycker jag att ni har rätt men måste ändå kasta in en brasklapp:

Om jag (som man) går i mörka gränder , lagom full , och bär 10.000:- synligt i handen....

Får jag inte då "skylla" mig själv om jag blir rånad?????

b

Citera
          Piccante
          Inlägg 30-04-2008, 10:54
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Barn/ ungdomar får sina värderingar från föräldrarna och vuxna. tyvärr verkar fdet vara en kultur som säger att tjejer ska dömas hårdare.

Synen på alkohol är skrämmande och motsägelsefull med. hörde när en av de ansvariga för undersökningen talade om resultaten på radion igår. angående alkohol så tyckte majoriteten att en kvinna som är alkoholpåverkad och utnyttjas får skylla sig själv för att hon söp sig full och försatte sig i den situationen ranting.gif En man däremot som gör dumma saker på fyllan hans beteende ursäktas med att -han var ju full! och därmed inte ansvarig för sina handlingar. thumbdown.gif nono.gif rtfm.gif vilken j***a dubbelmoral !!!

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 30-04-2008, 11:03
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 30-04-2008, 11:53) *

Om jag (som man) går i mörka gränder , lagom full , och bär 10.000:- synligt i handen....

b

En förbipasserande kan ju i det läget välja på att hjälpa dig till "vett och sans" eller inte. Men det skulle ju vara rätt så förvånande om du kom hem med dina pengar i säkert förvar efter en sådan promenad! Man behöver ju inte utmana ödet genom att vara dum...

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-04-2008, 11:09
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 30-04-2008, 11:53) *

b

Parallellen skulle väl gälla om kvinnan går naken i så fall, och då kan man ju tycka att hon borde veta bättre. I teorin ska man väl kunna gå naken och oantastad genom stan, men det är ju högst teoretiskt...

Närmare sanningen kommer man väl om du som man har pengar alls på dig (och inte nödvändigtvis synligt då) och blir rånad. Kvinnor kan ju inte välja att lämna könet hemma. Fast det vore ju himla praktiskt om man kunde, så slapp man vara rädd för ovälkomna besökare. sad.gif

--------------------

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 30-04-2008, 11:16
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 30-04-2008, 11:47) *
          Bra Lady G att du tog upp ämnet - könsrollstänkandet sitter djupt rotat fast vi ogärna vill tillstå det.

När det gäller alkohol så får fulla flickor skylla sig själva medan det är tvärtom för killar - "jaa, dom var lite fulla och det vet man väl hur killar är då" - fyllan blir en förmildrande omständighet.

Jag tycker som du Gunilla! Bra att du tar upp detta ämne Lady G!!!!

Det behövs en seriös diskussion i frågan! Om ovan nämnda amnestyundersökning kan slå ett slag för en seriös debatt så är det verkligen på tiden!

Redigerat av Rosmarin: 30-04-2008, 11:17

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-04-2008, 11:21
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Läste en artikel om detta i Sydsvenskan i morse. Blev förvånad och (negativt) överaskad över så många unga killars taskiga attityd. Trodde det hade hänt mer här......

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Carl
          Inlägg 30-04-2008, 11:27
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

HeJ!
          Att vålta är alltid fel ingen tvekan om det. Men å andra sidan har gammelnalles inlägg en viss poäng. Om jag vore en tjej skulle jag efter en dans inte följa med en kille hem om jag inte ville älska med honom. Gör man det så har man risk exponenerat onödigt mycket. Om en våldtäckt sker sä det självklat killens fel. Men vad hjälper det.

Nu sker ju denna handling oftast på tu man hand ord står mot ord. Svårt att reda ut vad som är sant eller inte.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-04-2008, 11:31
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det som förvånar mig mest är att så många verkar förvånade över undersöknigens resultat.

Det är skrämmande hur det ligger till och är något som borde diskuteras mycket mer.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 30-04-2008, 11:35
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Carl @ 30-04-2008, 12:27) *
          HeJ!
          Att vålta är alltid fel ingen tvekan om det. Men å andra sidan har gammelnalles inlägg en viss poäng. Om jag vore en tjej skulle jag efter en dans inte följa med en kille hem om jag inte ville älska med honom. Gör man det så har man risk exponenerat onödigt mycket. Om en våldtäckt sker sä det självklat killens fel. Men vad hjälper det.

Nu sker ju denna handling oftast på tu man hand ord står mot ord. Svårt att reda ut vad som är sant eller inte.

Det är ett väldigt otäckt samhälle vi lever i om man "riskexponerar sig" endast genom att vistas på tu man hand med en annan individ crying.gif Det är just den typen av killar du beskriver som jag tror är en del av problemet. Varför måste det innebära att tjejen vill ha sex bara för att hon följer med honom hem??? Kalla mig naiv men måste sällskap hem = sex på första träffen? Jag tycker nog inte att tjejen i det exemplet exponerar sig utan killen går för llångt om han tar det för givet.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Rapchic
          Inlägg 30-04-2008, 11:36
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

även om jag teoretiskt sett inte är överraskad så blir jag ändå ledsen -cry-.gif
          jag vill att världen ska vara bättre än den är men jag vet att den inte är det

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-04-2008, 11:39
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Carl @ 30-04-2008, 12:27) *
          Om jag vore en tjej skulle jag efter en dans inte följa med en kille hem om jag inte ville älska med honom.

Så om man som tjej tycker en kille är sympatsik och skulle vilja lära känna honom lite närmare, så måste man acceptera ett knull för att få rätten att följa med honom hem och få snacka med honom i en miljö där inte musiken dånar och polarna svärmar runt bordet? Sära på benen kvinna, vi ska umgås? Är det så du menar?

CITAT (Markus_H @ 30-04-2008, 12:35) *
          Det är ett väldigt otäckt samhälle vi lever i om man "riskexponerar sig" endast genom att vistas på tu man hand med en annan individ crying.gif Det är just den typen av killar du beskriver som jag tror är en del av problemet. Varför måste det innebära att tjejen vill ha sex bara för att hon följer med honom hem??? Kalla mig naiv men måste sällskap hem = sex på första träffen? Jag tycker nog inte att tjejen i det exemplet exponerar sig utan killen går för llångt om han tar det för givet.

Jag håller med dig, helhjärtat!

--------------------

Citera

11 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 12:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon