|
CITAT Amnesty har intervjuat 2600 svenskar om deras inställning till våldtäkt. Resultatet är skakande. Och åsikterna hos män i åldern 15- 25 år är oväntat vidriga. Var tredje ung man tycker att kvinnor är medskyldiga till en våldtäkt om de har betett sig "utmanande". Eller följt med mannen hem. Eller har underlåtit att göra kraftigt motstånd. Var fjärde tycker att kvinnor som "flörtat och hånglat" med mannen före våldtäkten, eller är påverkade av alkohol eller droger, är medskyldiga. ... Alla som tycker att en flicka är medskyldig till våldtäkt om hon har "flörtat eller hånglat" eller betett sig "utmanande" måste ju anse att när lusten har vaknat i en man, då kan han inte stoppas. Han kan inte stoppa sig själv. Han blir ett rovdjur. Alternativet skulle vara att man tycker att en man faktiskt har rätt att, med berått mod och klart huvud, våldföra sig på en kvinna som har väckt hans intresse. Det skulle i så fall, enligt Amnesty, gälla var fjärde svensk man, alla ålderskategorier. http://www.expressen.se/ledare/marteus/1.1...-ar-mans-ansvarVisst är väl ändå ett brott alltid förövarens ansvar, inte offrets? "- Det var en så fin bank, den snurrade så frestande på dörrarna och utmanade mig hela dagen så att jag inte kunde låta bli att råna den tillsist." Det argumentet håller inte för bankrånare, så varför ens överväga att det kunde vara ett rimligt försvar för en våldtäktsman? Den här attityden bland unga skrämmer mig, för är det inte just den typen av idiotiska skuldbelägganden av offret som vi arbetat så hårt för att utrota? Var gick det fel?
jag håller med dig till fullo o sen detta med ansvaret.. man lägger över allt ansvar på kvinnan. Mannen har inget egenansvar. Som i muslimska länder tex där kvinnan ska dölja sig bakom kläder o hon piskas eller stens vid tex våldtäkter eller äktenskapsbrott.
Är vi så dåliga på att uppfostra nästa generation unga män? Eller varför blev det så?
Skrämmande!
CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 10:57)  Är vi så dåliga på att uppfostra nästa generation unga män? Eller varför blev det så? Du har nog tyvärr rätt. För nånstans får dom sina åsikter ifrån. Och får dom inte uppfostran hemifrån så fostrar dom varandra så att säga. Och pojkar/grabbar/män har väl alltid rätt, eller? Visst ville väl den fulla tjejen ha samlag med 5 killar samtidigt? Man blir mörkrädd. Undrar om dom växer ifrån det eller om det är så här framtiden ser ut.
Jag hoppas och önskar att de mognar i sina åsikter, men jag är rädd att de kanske inte gör det. Vuxenvärlden verkar ha abdikerat från sitt ansvar för den unga generationen, så varifrån ska de få sina nya, klokare värderingar? Varandra? I så fall är det nog kört.
Rosmarin
30-04-2008, 10:33
Visst undrar man ofta vart den här världen är på väg?
Gunilla T
30-04-2008, 10:47
Bra Lady G att du tog upp ämnet - könsrollstänkandet sitter djupt rotat fast vi ogärna vill tillstå det.
När det gäller alkohol så får fulla flickor skylla sig själva medan det är tvärtom för killar - "jaa, dom var lite fulla och det vet man väl hur killar är då" - fyllan blir en förmildrande omständighet.
Lars-Olof Arvids
30-04-2008, 10:53
Jösses! Om var fjärde svensk man anser att en flicka är medskyldig till en våldtäkt om hon har betett sig "utmanande", att en man inte kan stoppas när lusten har vaknat eller att han till och med har rätt att begå sina vidrigheter - då är vi verkligen illa ute! Olle
gammelnalle
30-04-2008, 10:53
I princip tycker jag att ni har rätt men måste ändå kasta in en brasklapp:
Om jag (som man) går i mörka gränder , lagom full , och bär 10.000:- synligt i handen....
Får jag inte då "skylla" mig själv om jag blir rånad?????
b
Piccante
30-04-2008, 10:54
Barn/ ungdomar får sina värderingar från föräldrarna och vuxna. tyvärr verkar fdet vara en kultur som säger att tjejer ska dömas hårdare. Synen på alkohol är skrämmande och motsägelsefull med. hörde när en av de ansvariga för undersökningen talade om resultaten på radion igår. angående alkohol så tyckte majoriteten att en kvinna som är alkoholpåverkad och utnyttjas får skylla sig själv för att hon söp sig full och försatte sig i den situationen  En man däremot som gör dumma saker på fyllan hans beteende ursäktas med att - han var ju full! och därmed inte ansvarig för sina handlingar.  vilken j***a dubbelmoral !!!
Rosmarin
30-04-2008, 11:03
CITAT (gammelnalle @ 30-04-2008, 11:53)  I princip tycker jag att ni har rätt men måste ändå kasta in en brasklapp:
Om jag (som man) går i mörka gränder , lagom full , och bär 10.000:- synligt i handen....
Får jag inte då "skylla" mig själv om jag blir rånad?????
b En förbipasserande kan ju i det läget välja på att hjälpa dig till "vett och sans" eller inte. Men det skulle ju vara rätt så förvånande om du kom hem med dina pengar i säkert förvar efter en sådan promenad! Man behöver ju inte utmana ödet genom att vara dum...
CITAT (gammelnalle @ 30-04-2008, 11:53)  I princip tycker jag att ni har rätt men måste ändå kasta in en brasklapp:
Får jag inte då "skylla" mig själv om jag blir rånad????? b Parallellen skulle väl gälla om kvinnan går naken i så fall, och då kan man ju tycka att hon borde veta bättre. I teorin ska man väl kunna gå naken och oantastad genom stan, men det är ju högst teoretiskt... Närmare sanningen kommer man väl om du som man har pengar alls på dig (och inte nödvändigtvis synligt då) och blir rånad. Kvinnor kan ju inte välja att lämna könet hemma. Fast det vore ju himla praktiskt om man kunde, så slapp man vara rädd för ovälkomna besökare.
Rosmarin
30-04-2008, 11:16
CITAT (Gunilla T @ 30-04-2008, 11:47)  Bra Lady G att du tog upp ämnet - könsrollstänkandet sitter djupt rotat fast vi ogärna vill tillstå det.
När det gäller alkohol så får fulla flickor skylla sig själva medan det är tvärtom för killar - "jaa, dom var lite fulla och det vet man väl hur killar är då" - fyllan blir en förmildrande omständighet. Jag tycker som du Gunilla! Bra att du tar upp detta ämne Lady G!!!! Det behövs en seriös diskussion i frågan! Om ovan nämnda amnestyundersökning kan slå ett slag för en seriös debatt så är det verkligen på tiden!
Aqvakul
30-04-2008, 11:21
Läste en artikel om detta i Sydsvenskan i morse. Blev förvånad och (negativt) överaskad över så många unga killars taskiga attityd. Trodde det hade hänt mer här......
HeJ! Att vålta är alltid fel ingen tvekan om det. Men å andra sidan har gammelnalles inlägg en viss poäng. Om jag vore en tjej skulle jag efter en dans inte följa med en kille hem om jag inte ville älska med honom. Gör man det så har man risk exponenerat onödigt mycket. Om en våldtäckt sker sä det självklat killens fel. Men vad hjälper det.
Nu sker ju denna handling oftast på tu man hand ord står mot ord. Svårt att reda ut vad som är sant eller inte.
*Stintan*
30-04-2008, 11:31
Det som förvånar mig mest är att så många verkar förvånade över undersöknigens resultat.
Det är skrämmande hur det ligger till och är något som borde diskuteras mycket mer.
Piccante
30-04-2008, 11:35
CITAT (Carl @ 30-04-2008, 12:27)  HeJ! Att vålta är alltid fel ingen tvekan om det. Men å andra sidan har gammelnalles inlägg en viss poäng. Om jag vore en tjej skulle jag efter en dans inte följa med en kille hem om jag inte ville älska med honom. Gör man det så har man risk exponenerat onödigt mycket. Om en våldtäckt sker sä det självklat killens fel. Men vad hjälper det.
Nu sker ju denna handling oftast på tu man hand ord står mot ord. Svårt att reda ut vad som är sant eller inte. Det är ett väldigt otäckt samhälle vi lever i om man "riskexponerar sig" endast genom att vistas på tu man hand med en annan individ  Det är just den typen av killar du beskriver som jag tror är en del av problemet. Varför måste det innebära att tjejen vill ha sex bara för att hon följer med honom hem??? Kalla mig naiv men måste sällskap hem = sex på första träffen? Jag tycker nog inte att tjejen i det exemplet exponerar sig utan killen går för llångt om han tar det för givet.
Rapchic
30-04-2008, 11:36
även om jag teoretiskt sett inte är överraskad så blir jag ändå ledsen jag vill att världen ska vara bättre än den är men jag vet att den inte är det
CITAT (Carl @ 30-04-2008, 12:27)  Om jag vore en tjej skulle jag efter en dans inte följa med en kille hem om jag inte ville älska med honom. Så om man som tjej tycker en kille är sympatsik och skulle vilja lära känna honom lite närmare, så måste man acceptera ett knull för att få rätten att följa med honom hem och få snacka med honom i en miljö där inte musiken dånar och polarna svärmar runt bordet? Sära på benen kvinna, vi ska umgås? Är det så du menar? CITAT (Markus_H @ 30-04-2008, 12:35)  Det är ett väldigt otäckt samhälle vi lever i om man "riskexponerar sig" endast genom att vistas på tu man hand med en annan individ  Det är just den typen av killar du beskriver som jag tror är en del av problemet. Varför måste det innebära att tjejen vill ha sex bara för att hon följer med honom hem??? Kalla mig naiv men måste sällskap hem = sex på första träffen? Jag tycker nog inte att tjejen i det exemplet exponerar sig utan killen går för llångt om han tar det för givet. Jag håller med dig, helhjärtat!
Aqvakul
30-04-2008, 11:44
CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 12:09)  ... I teorin ska man väl kunna gå naken och oantastad genom stan, men det är ju högst teoretiskt... I lördags natt vid två-tiden så förflyttade hustrun och jag oss hemåt per cykel genom centrala Lund. Insåg att jag sällan rör mig där vid den tiden. Det vimlade av tjejer som hade svårt att gå och som var så lättklädda att naket säkert hade varit mindre uppseendeväckande. Om de blir antastade så är det naturligtvis inte deras fel. Men om en störd djävel skulle ha vägarna förbi, så är risken stor att han triggar igång. Vad är det för värderingar som lockar unga tjejer att exponera sig på detta viset?
CITAT (Aqvakul @ 30-04-2008, 12:44)  Vad är det för värderingar som lockar unga tjejer att exponera sig på detta viset? Det är ju bara att läsa tex Vecko Revyn... den tidningen handlar ju om utseende, smink, kläder och sex. Jag prenumererade på BANG åt min dotter som motvikt
MrsVain
30-04-2008, 12:07
Får jag inte då "skylla" mig själv om jag blir rånad????? b Heheh ja du var rolig du ! Visst är det så ! Har jag köpt en bil är jag ju medveten om att det kan bli stulen hahaha framförallt om jag är full. hehe Du är rolig.
Men även om en tjej ligger redlös och fullkomligt ur stånd att försvara sig gör det väl inte hennes kön till allmän egendom, något alla har rätt att beskåda och nyttja?
Man kan ju fundera på hur en kille är funtad om han tror att han har rätt till en tjej bara för att hon inte är vid medvetenade. Var gick det fel i hans uppfostran, och vad skulle hans mamma säga om hon visste? Vad skulle förövaren säga om någon gjorde så mot hans mamma/syster?
1. Det är dags för en innovativ entreprenör att marknadsföra en modern variant av kyskhetsbältet! Att säljas tex tillsammans med en kurs i självförsvar för unga flickor.
2. Är det inte dags att vi tänker lite modernare? Är det verkligen ok för en kille att gå med en killkompis hem för att kolla på dennes senaste datorspel? Får inte denne kille tåla att bli våldtagen då? Eller grabbarna som dricker öl på stan och sen går hem till någon för att fortsätta dricka - är det inte en självklar invit till sex bland grabbarna då? Av ngn anledning tror jag inte det. Så moderna är vi inte. Och varför läser vi inte om sådana fall?
CITAT (Bee @ 30-04-2008, 14:02)  2. Är det inte dags att vi tänker lite modernare? Är det verkligen ok för en kille att gå med en killkompis hem för att kolla på dennes senaste datorspel? Får inte denne kille tåla att bli våldtagen då? Eller grabbarna som dricker öl på stan och sen går hem till någon för att fortsätta dricka - är det inte en självklar invit till sex bland grabbarna då? Av ngn anledning tror jag inte det. Så moderna är vi inte. Och varför läser vi inte om sådana fall? Det sker väl sådana fall oxå!
Rapchic
30-04-2008, 13:08
CITAT (Bee @ 30-04-2008, 14:02)  1. Det är dags för en innovativ entreprenör att marknadsföra en modern variant av kyskhetsbältet! Att säljas tex tillsammans med en kurs i självförsvar för unga flickor.
---klipp--- det finns (fanns?) bälten som skulle försvåra för våldtäcksmänn genom att dom var/är svåra att få upp
gammelnalle
30-04-2008, 13:12
Hur många våldtäkter sker genom överfall i skumma parker???
Merparten av våldtäkterna sker väl ändå av män som faktiskt känner sitt offer och ofta redan har en relation...
eller??
b
Får jag inte då "skylla" mig själv om jag blir rånad????? b Skrämmande jämförelse! Är det verklgien så du ser på tjejer. Enbart genom att visa lite ben eller en uringning så bjuder man in till våldtäckt? Måste vi tjejer ha säckar som kläder för att inte det ska vara ok att våldta oss. Eller var går gränsen? Män som har tajta kläder, är det även deras fel om de blir våldtagna. Jag menar tajta jeans och tajt snygg tröja kan väl vilken bög som hellst gå igång på, eller? Riktigt skrämmande undersökning tycker jag. Jag trodde mer om killar än så faktiskt!
Hi! Lätt att bli missförstod när ämnet är laddat. När jag var ung och var ute och festade och träffade tjejer. Man hade dansat många gånger tight. Om man då ställde frågan ska vi gå hem till mig? Så bettyde det inta att vi skall gå hem dig/mig och spela monopol utan det betydde ska vi gå hem och älska. Både parterna visste att så var fallet. Jag kan tillägga att när varet vart ja så spelade vi inte Monopol. svaret kunde också bli nej följt av vi kan trässas imorgon istället. Detta betydde att intresse fanns för en relation men inget sex första gången.
Men Carl, om kvinnan väl hemma hade sagt att hon inte ville ha sex ikväll, hade du då tyckt att det var ok för dig att våldta henne ändå. Inte va?
CITAT (gammelnalle @ 30-04-2008, 14:12)  Hur många våldtäkter sker genom överfall i skumma parker???
Merparten av våldtäkterna sker väl ändå av män som faktiskt känner sitt offer och ofta redan har en relation...
eller??
b Saxat från BRÅ: Kartläggningen omfattar samtliga anmälda fullbordade våldtäkter i landet under år 1995 och år 2000. Totalt handlar det om 2 370 våldtäkter, varav 346 (15 procent) avser offer som är barn under 15 år. I de fall där offren är 15 år eller äldre är det vanligaste att offer och gärningsman har eller har haft en nära relation (32 procent). När dessa våldtäkter anmäls, anmäls i över hälften av fallen även andra brott, framför allt misshandel. – Våldtäkten är alltså inte en enskild händelse utan ingår i ett mönster av utsatthet för kvinnan, säger Lotta Nilsson, utredare på BRÅ. Det näst vanligaste mönstret när det gäller relationen är att gärningsmannen och offret är ytligt bekanta (27 procent), exempelvis att de träffats samma kväll. Det tredje vanligaste är att offret är obekant med gärningsmannen (20 procent). Kartläggningen visar också att offrens genomsnittsålder är mycket låg. Av alla offer är 29 procent under 18 år och därmed barn enligt FN:s barnkonvention. I 26 procent av de anmälda våldtäkterna mot barn under 15 år är gärningsmannen en familjemedlem eller släkting – i de flesta fall offrets far, styvfar eller syskon. Offrens genomsnittsålder är 9 år och 13 procent av offren är pojkar. I dessa fall är det inte ovanligt att barnet utsatts för flera våldtäkter under en längre tidsperiod och att det dröjt mer än ett år innan det gjorts en polisanmälan. BRÅ har även studerat särskilt uppmärksammade typer av våldtäkter; överfallsvåldtäkter, gruppvåldtäkter och våldtäkter som kan relateras till nöjeslivet. Överfallsvåldtäkt definieras som att våldtäktssituationen inleds med ett plötsligt angrepp och att gärningsmannen är obekant för offret. – Överfallsvåldtäkter utgör 12 procent av alla anmälda våldtäkter. Det vanligaste är att överfallsvåldtäkterna sker utomhus och de utgör mindre än hälften, 43 procent, av de våldtäkter som begås utomhus, säger Lotta Nilsson. Våldtäktsbrottslighet som kan relateras till nöjeslivet, det vill säga att platsen där gärningsman och offer träffats är exempelvis en restaurang eller bar, utgör cirka 14 procent av de anmälda våldtäkterna. Ytterligare en uppmärksammad typ av våldtäkter är gruppvåldtäkter. Av de anmälda våldtäkterna utgör 11 procent våldtäkter som begåtts av fler än en gärningsman. I dessa fall är det vanligast med två gärningsmän. Mellan åren 1995 och 2000 ökade den anmälda våldtäktsbrottsligheten med 25 procent. Den anmälda våldtäktsbrottsligheten utgör dock bara en del av den faktiska brottsligheten, eftersom långt ifrån alla våldtäkter polisanmäls. I kartläggningen finns det inga uppgifter som tyder på att benägenheten att anmäla till polisen har ökat på något betydande sätt. Däremot pekar resultaten mot att en lagändring år 1998, medförde att vissa fall som tidigare anmälts som sexuellt tvång eller våldtäktsförsök nu anmäls som fullbordade våldtäkter. – Men lagändringen förklarar inte hela ökningen. Vi kan inte utesluta att det skett en ökning av den faktiska våldtäktsbrottsligheten, även om vi inte kan belägga det utifrån kartläggningen. För att kunna göra det behövs det andra typer av undersökningar, till exempel omfattande frågeundersökningar, säger Erik Grevholm, enhetschef på BRÅ. http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=3&id=173Nära relation: 32 procent ytligt bekanta: 27 procent helt obekanta: 20 procent överfall: 12 procent grupp: 11 procent (Överfallsvåldtäkter, gruppvåldtäkter och våldtäkter som kan relateras till nöjeslivet särredovisas. De överlappar dock i viss mån varandra. Till exempel kan en överfallsvåldtäkt även vara en gruppvåldtäkt. Så summan av alla procentsatser blir över hundra procent.)
CITAT (Laban @ 30-04-2008, 14:29)  Men Carl, om kvinnan väl hemma hade sagt att hon inte ville ha sex ikväll, hade du då tyckt att det var ok för dig att våldta henne ändå. Inte va? Mycket rimlig fråga. Hon kanske följer med inställd på sex, men sen kommer de hem och hon ser att han har världens fulaste gardinsmak och en sån kan hon ju aldrig tänka sig att ha sex med så hon ändrar sig och vill inte ha sex. I det fallet får hon alltså, enligt hans resonemang, finna sig i att bli våldtagen eftersom hon bjöd in. Det är så det verkar iaf när man läser. Det är skrämmande, men det är tydligen så att nej inte är nej och att tjejer är villebråd, lovligt byte för vem som helst om hon inte eskorteras av en man. Låter bekant.
Laban! Självklart inte! Men som jag skrev i mitt första inlägg. Man kan som tjej minska risken att bli våldtagen. Exempelvis att inte följa med obekanta hem.
Självklart kan man minska risken, men det kan ändå aldrig vara en tjejs fel oavsett vad man har på sig, vad man har sagt, hur man betett sig eller hur full man är.
Fast när gick det så snett att förövarna börjar lägga skulden på offret? Eller fick vi aldrig bort det sättet att resonera, trots att det verkade så?
Tänker, som mamma, att jag skulle bli hemskt upprörd om mitt barn ringde och berättade att han satt i fängelse för att ha våldtagit någon. Jag skulle skämmas också, för vart missade jag så grovt så att min son blev en våldtäktsman?
Visst har föräldrarna en skuld i de ungas åsikter, att det blivit så snett men jag tror att en större del av skulden får skolan ta på sig som undervisat så dåligt i sex och samlevnad. Idag, när man kan hitta grov porr nästan vart som helst på nätet, är det ännu viktigare att upplysa om vad sex faktiskt handlar om. Fast istället verkar det som att sexualkunskapen blivit något skolan förväntar sig att någon annan ska undervisa i. Någon annan får tala om att sex är en kärleksakt mellan två männisor. Någon annan får tala om att kärleksakten handlar om tillit och respekt, hänsyn och ömhet.
Är det för att det är pinsamt att prata om sex som skolan slarvat med sexualkunskapen?
Alla sådana här diskussioner spårar ofelbart ur. Självklart är det inte offrets fel, det är aldrig offrets fel att denna/denne blir våldtagen. På samma sätt är det alltid förövarens fel, oavsett hur lite kläder offret hade på sig, eller vad offret hade för yrke.
Eftersom jag tillhör dem som menar att man mycket väl kan gå hem till någon av motsatt kön med avsikten att, tja, dricka te, steka pannkakor och snacka om äpplen, så saknar jag all sympati för skyll-dig-själv-resonemang som att "hon gick ju hem med honom...", det håller inte som ursäkt.
Samtidigt går det inte att komma ifrån att man ökar risken för att bli överfallsvåldtagen om man går hem på mörka gator, berusad, ensam mitt i fredags- eller lördagsnatten. Så är det bara. Det är ingen värdering, det är statistik och fakta.
Jämför med könssjukdomar, det är väl ingen som säger att ett våldtäktsoffer får skylla sig själv om han/hon får en könssjukdom vid överfallet? Däremot, om det är frivilligt sex, så är skyll-dig-själv-faktorn oftast jättehög om man smittar sig med en könssjukdom.
Tillägg: om skolan lärde ut att sex handlade om en kärleksakt skulle de förmodligen få bannor för att vara moralistiska, eller gammelkyrkliga, eller något. Idag är det ju inne att "ta för sig", etc.
Sex ÄR en kärleksakt, oavsett om man älskar den man för tillfället har sex med eller bara själva sexet i sig. Så den gubben går inte
Hi! Ibland vid undersökningar så ställs frågan felaktigt och man får svar därefter. Skulle man ställa frågan Är det rätt att vålta en kvinna? Är jag övertygad (hoppas jag) att inte 25% av männen skulle tycka det är rätt utan i princip 100% skulle svara nej.
Ställer man frågan Kan du tänka dig att kvinnan kan vara medskyldig till att hon blir våltagen? Detta är en helt annan fråga där ordet medskyldig betydelse kommer att få många tolkningar och därav följden att många kommer att svara ja.
Sex menar många att det är mellan en kvinna och en man som är gifta och har sex i ett mörkt sovrum. Allt annat är grov porr. Man kommer alltid i ett dilemma när man lägger sina egna moraliska värderingar på andra.
Visst spelar frågan in. Och visst kan man tänka sig extremsituationer. Jag kan exempelvis tänka mig situationer (slagsmål, misshandel, etc) där någon får näsan knäckt, ett par tänder utslagna, och till största delen har sig själv att skylla - även om offret i detta fall inte gjort annat än smädat, förolämpat och muckat gräl i största allmänhet. Kommer någon fram och spottar dig i ansiktet och du svarar med en rak höger så, tja. Men när det gäller sexuellt tvång, överfall, håller inte argument som "jag kunde inte besinna mig". Det skulle i sådana fall indikera att man har en så djurisk och oavancerad hjärna att man borde spärras in för all framtid, av hänsyn till andras säkerhet.
CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 10:46)  Var gick det fel? Hmm.. ja, kanske vid det tillfället Gud Fader knådade till en liten gubbe av lera och sade med sin myndiga stämma: "Jag kallar dig man" Detta är väl knappast något unikt tankesätt? Män, unga som gamla har väl i alla tider sett det som sin allsmäktiga rättighet att göra som de vill så fort andan faller på? Jag skulle snarare säga att beteendet har blivit något bättre de senaste årtusendena, men som jag sagt tidigare: Den manliga evolutionen går då jävlar inte snabbt...
Piccante
30-04-2008, 15:00
Förutom de kvinnor som blir offer för sexuellt våld och våldtäckter så tycker jag det är tragiskt att vara man när man ser resultatet av undersökningen. Om många män har de åsikterna så reduceras ju män till impulsstyrda översexuella dårar som inte klarar av att ta ansvar för sina egna handlingar. Då borde ju män omyndigförklaras ! Jag undrar hur de som har svarat på enkäten att kvinnor har sig själva att skylla ser på sig själva??? Har de i egenskap av män aldrig ansvar för något de gör.
Jag läste i lokaltidningen om en kille som fick problem. Han och en kamrat åkte hem med lokaltåget och där dom klev av, måttligt onyktra, blev hans kompis nerslagen och misshandlat. Kille gav sig då in i bråket för att skydda sin kompis och blev då oxå skadad. Sen vände sig kille till sitt försäkringsbolag därför att han hade en hemförsäkring med överfallsskydd. Försäkringsbolaget vägrade dock att betala ut några pengar med hänvisning till att han varit vårdslös... dvs själv gett sig in slagsmålet!!! Han skulle alltså inte skyddat sin kompis utan ha sprungit därifrån.
Nu minns jag att det även var med i PLUS på SVT o bolaget då skulle ta saken under ny prövning.. bla bla bla...
Hi! Inte lätt att vara man! Heller hur! Bara för att några beter sig som svin! Så får all på Moppe.
CITAT (Markus_H @ 30-04-2008, 16:00)  Förutom de kvinnor som blir offer för sexuellt våld och våldtäckter så tycker jag det är tragiskt att vara man när man ser resultatet av undersökningen. Skillnaden i åsikter könen emellan är inte speciellt stor. [attachment=17509:ansvar.gif] (saxat ur Amnestys rapport, som är mer läsvärd än det som skrivs i skvallerpressen) Den här typen av enkäter är svåra att göra, jag tycker det är fel att peka ut några andra än våldtäktsmännen som skyldiga. Det här är inget brott som kan skyllas på taskig ekonomi, arbetslöshet, drogberoende etc; det är ett brott som det inte finns hållbara ursäkter för. Sen kan man såklart hävda att den rådande kulturens (eller, samhällets, för att vara mer politiskt korrekt) attityder spelar in - och där har både män och kvinnor en roll som åsiktsbildare. Men skulden måste falla på gärningsmannen.
Känner att jag är en riktigt gammal tant..jag levde nog i en annan värld!
Hur många gånger gick jag hem från fester..i den vackra Stockholmsnatten! Hur många gånger..när sista tåget gått..frågade jag killar om jag kunde få sova på deras soffa..lite surt blev det när dom förstod att det verkligen var sova jag menade..men dom accepterade det!!! Kände mej alltid trygg och respekterad! Det var så självklart för mej att jag bestämde vad som skule hända! Lika självklart måste det få vara för dagens unga tjejer..dom måste få klä sej som dom vill...få gå var dom vill..!! Och bli respekterade som en person med en okränkbar integritet!
skogstroll
30-04-2008, 15:32
nåt jag har hört från karlar är att småtjejer klär sig som sexiga kvinnor. hur ska man hantera det?
Piccante
30-04-2008, 16:19
CITAT (skogstroll @ 30-04-2008, 16:32)  nåt jag har hört från karlar är att småtjejer klär sig som sexiga kvinnor. hur ska man hantera det? Småtjejer ska generellt få klä sig som de vill tycker jag men "småtjejer" köper väl inte kläder själva alltid och sällan för egna pengar? Ofta är det väl mamma/pappa som skjutsar dem till affären och väntar utanför och föräldrarna ger månadspeng och/ eller barnbidrag till klädinköp. Föräldrarna har ju lite möjlighet att påverka vad pengarna går till, iaf upp till en viss ålder. CITAT (Pirum @ 30-04-2008, 16:24)  Skillnaden i åsikter könen emellan är inte speciellt stor.
[attachment=17509:ansvar.gif] (saxat ur Amnestys rapport, som är mer läsvärd än det som skrivs i skvallerpressen)
Den här typen av enkäter är svåra att göra, jag tycker det är fel att peka ut några andra än våldtäktsmännen som skyldiga. Det här är inget brott som kan skyllas på taskig ekonomi, arbetslöshet, drogberoende etc; det är ett brott som det inte finns hållbara ursäkter för. Sen kan man såklart hävda att den rådande kulturens (eller, samhällets, för att vara mer politiskt korrekt) attityder spelar in - och där har både män och kvinnor en roll som åsiktsbildare. Men skulden måste falla på gärningsmannen. Jo man bör ju se siffrorna som de publicrade och inte bara läsa vad kvällspressen har förvrängt. Intressant när man ser på åldersfördelningen av ja-svaren. I gruppen 15-25 år säger 20% ja eller ja delvis till att kvinnan får skylla sig själv (ungdomligt oförstånd kanske???). Sen sjunker den siffran men staplarna blir högre sen igen med stigande ålder och "värst" tycker jag den äldsta gruppen är där fler än 40% tycker det är kvinnans fel! Kanske inte är föräldrarna utan mor och farföräldrarna som överför gamla värderingar på de yngsta?
CITAT (Grå @ 30-04-2008, 15:42)  Hmm.. ja, kanske vid det tillfället Gud Fader knådade till en liten gubbe av lera och sade med sin myndiga stämma: "Jag kallar dig man"
Detta är väl knappast något unikt tankesätt? Män, unga som gamla har väl i alla tider sett det som sin allsmäktiga rättighet att göra som de vill så fort andan faller på? Jag skulle snarare säga att beteendet har blivit något bättre de senaste årtusendena, men som jag sagt tidigare: Den manliga evolutionen går då jävlar inte snabbt...  visst är det konstigt att det fortfarande är på detta vis, undrar när det blir någon ändring, och ja alla ras över en kam, tyvärr.
CITAT (skogstroll @ 30-04-2008, 16:32)  nåt jag har hört från karlar är att småtjejer klär sig som sexiga kvinnor. hur ska man hantera det? En vuxen man som fäller såna kommentarer skulle jag lämna omedelbart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|