Så här gör man nässelvatten enligt trädgårdsmästare Nils åkerstedt:
Man tar nässlor med stjälkar och blad, krossar dem lite lätt och lägger dem i en hink eller bunke och slår på vatten. Vill man ha ”rent” nässelvatten kan nässlorna läggas i en nätsäck. Då kommer inte stora växtrester med i gödselvattnet när det skall användas.
Nässelvatten börja lukta rätt snart och då lockas flugor dit för att lägga ägg. Vill man slippa fluglarver i vattnet skall man täcka över kärlet med ett nät som utestänger flugor och andra insekter men inte syret.
Nässelvattnet kan börja användas redan efter 3-4 dygn, men det kan även sparas i flera månader.
Gödselvattnet skall aldrig vara mörkare till färgen än svagt te och blandas därför med mera vatten efterhand som färgen på grundblandningen mörknar.
Det kan behövas påfyllning av mera nässlor några gånger under sommaren. Till hösten är det bra att ha ett mörkfärgat nässelvatten, som då tappas upp på flaskor eller andra kärl för att användas under den tid på året när det inte finns färska nässlor att göra nässelvatten av.

Jag brukar använda hackade nässlor som gödning i mina rabatter. Jag lägger på ca 5-10 cm tjockt så fort nässlorna går att klippa och sedan ytterligare ett lager på försommaren. Det växer så det knakar!
Här kan man läsa mer om gödning med grönmassa:
Läs mer om odling med grönmassa