Chokladpaj Tid: 2 timmar, 15 min
Du behöver: Pajdeg: 3 dl vetemjöl 125 g smör eller margarin 1 msk socker 2-3 msk vatten Fyllning: 4 gelatinblad 3 dl mjölk 1 ägg 3/4 dl kakao ½ dl socker 1 tsk vaniljsocker Servering: Vispad grädde frukt eller bär
Gör så här: Gör pajdegen: Låt matfettet bli rumsvarmt. Rör ihop mjöl, matfett och socker. Använd gärna elvisp så går det snabbt. Tillsätt vatten och rör ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga degen och låt stå i kylskåp 30 min. Grädda pajskalet mitt i ugnen i 225 grader i ca 15 min.
Gör fyllningen (fromage): Lägg gelatinbladen i vatten. Blanda mjölk, ägg, kakao och socker i en kastrull. Låt koka upp under omrörning. Ta av kastrullen från spisen och blanda ner vaniljsockret. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och lägg dem i chokladblandningen så att de smälter. Låt krämen svalna ett par minuter. Häll sedan krämen i pajskalet. Låt stå kallt till serveringen, dock minst en timme.
Servera med vispad grädde och frukt eller bär, t.ex. mandarinklyftor eller blåbär och hallon.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|