Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Här krossas kistan.
          Netha
          Inlägg 07-05-2008, 21:21
          Länk hit: #1

Gäster

Uppdrag granskning. Kistlock krossas vid sättning

Usch vad hemskt att se hur det på en del ställen går till vid gravsättning.smile.gif

Min och makens första reaktion var .... vi ska brännas och då kan de aldrig skända på detta vis.
          Fyyy på den falska kvinnliga kyrkoherden!!!

Vi betalar alla en begravningsavgift, vare sig vi är medlemmar i kyrkan elller inte
          och har rätt att kräva ett värdigt omhändertagande.

Nog för att jag på nära håll sett hur det går till inom kyrkan/kyrkopolitiken,
          men att det var så illa som vi nu fick se ...det hade jag aldrig trott.sad.gif

Citera
          Ralf
          Inlägg 07-05-2008, 21:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

fattar inte dettta rikigt men när jag var liten lade man alltid upp en hög jord på graven... det skulle väl funka nu oxå?
          eller är det så att kistorna tar för lång tid på sig att gå sönder, är dom för välgjorda o för väl lackde/målade??

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          LadyG
          Inlägg 07-05-2008, 21:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Tänkte just det samma, varför ingen hög som man gjorde innan?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Netha
          Inlägg 07-05-2008, 21:27
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (Ralf @ 07-05-2008, 22:24) *
          fattar inte dettta rikigt men när jag var liten lade man alltid upp en hög jord på graven... det skulle väl funka nu oxå?
          eller är det så att kistorna tar för lång tid på sig att gå sönder, är dom för välgjorda o för väl lackde/målade??

Här ser man alltid en hög jord på graven .. den sjunker sedan med tiden.
          Detta vi såg i kväll, visar att det mest handlar om slöhet.
          Lättare att banka sönder kistan, då slipper man efterarbete.sad.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-05-2008, 21:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Vart är ett samhälle på väg som inte visar sina döda och deras efterlevande respekt? sad.gif

Ändrat: skrivfel

Redigerat av Aqvakul: 07-05-2008, 22:31

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 07-05-2008, 22:27
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

sad.gif både min morfar o mormor ligger begravda (eller rättare sagt troligtvis massakerade -cry-.gif )
          på just denna kyrkogård mad.gif

Redigerat av Lady Hamilton: 07-05-2008, 22:28

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Netha
          Inlägg 07-05-2008, 22:32
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (Lady Hamilton @ 07-05-2008, 23:27) *
          sad.gif både min morfar o mormor ligger begravda (eller rättare sagt troligtvis massakerade -cry-.gif )
          på just denna kyrkogård mad.gif

Hoppas verkligen att polisanmälan tas på allvar och att detta också leder till riksomfattande
          kontroll över hur man hanterar gravsättning och griftefrid.
          Kistan som dinglade i traktorns skopa el vad det nu var ...
          hur kan sådant få förekomma?sad.gif -cry-.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 07-05-2008, 22:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Ja jag hoppas också att detta kommer att leda till "skärpning" rtfm.gif Och i morgon kommer jag att tala med mina föräldrar om hur reaktionerna har varit i "byn"

Men ärligt talat så hade jag hört talas om det där med att man sprutade ner vatten i gravarna för att på så sätt "pressa" för att få plats med mera jord..........men inte tog jag det på allvar..........trodde att det var en "skröna" duh.gif ....så dum är jag............

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Tosan
          Inlägg 07-05-2008, 22:42
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Nog har jag hört sånt tidigare, så jag är väl inte särskilt förvånad... Däremot behöver man ju kanske inte göra det med skopan direkt, men att man packar ihop i princip så att all jord ska få plats igen har jag hört, och då kan jag bara tänka mig ett resultat.
          Förmodligen går processen fortare åxå, säkert trevligare för dem som ska gräva upp dem om 30 år eller gräva upp för att lägga dit make/maka om några år...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          theseraphim
          Inlägg 07-05-2008, 22:48
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

håller med Tosan, förmodligen vill de skynda på komposteringen lite annars tar det evigheter om du ligger i en lackad ekkista då de inte skall ruttna dvs många många år. Förstår att det väcker frågor men ärligt talat så skall vi ju alla ruttna eller brinna

Citera
          Ralf
          Inlägg 07-05-2008, 23:04
          Länk hit: #11

Medlem

på nåt sett känns det lite larvigt oxå, detta me gravfride, dom står ju inte o spottar i graven.
          ja har varit markbyggare och vi planerade om marken i utkanten på en kyrkogård. Vi hittade massor med skeletdelar. När vi flyttade om jorden såg vi till att det ej låg några delar i ytan. Jag frågade prästen om vi skulle göra nåt särskilt med delarna med han svarade näe.
          Undrar nu om vi bröt mot Griftefriden?? rolleyes.gif

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 07-05-2008, 23:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Men visst är det hemskt att hantera avlidna på ett sånt sätt, känns som om de skändar den den döde.

Vi visar all respekt vi kan för avlidna på sjukhusen, vi tvättar och klär dem och bäddar fint. Försöker skapa en fridfull och respekfull stämning för de anhöriga.

Likadant gör de på på begravningsbyråerna.

Ska sedan kyrkogårdspersonlen hanskas med de döda som om all respekt är onödig? Om det är så att man av utrymmesskäl behöver snabba på förmultningsprocessen, då kan man faktiskt förklara det för de anhöriga och rekomendera en kremering i stället.

NEj det här var verkligen ett bottennapp, har dessa kyrkovaktmästare ingen respekt alls för sitt arbete, för de avlidna som de gravsätter och ffa för de efterlevande?

Urdåligt tycker jag.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Berith
          Inlägg 08-05-2008, 05:50
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Såg reklamen för programmet och när det inte fanns nåt annat att se så fick det bli det....

Och det är jag glad för nu, det var intressant att se att det finns rötägg där dom minst förväntar sej att bli avslöjade. Hoppas verkligen att den kvinnliga prästen aldrig får sätta sin fot på sin arbetsplats mer, och inte mannen vid hennes sida på presskonferensen heller (missade vad han var) som bara tittade på henne hela tiden när journalisterna ställde frågor - Svara du! jag är alldeles för betydelsefull för sånt här!

Stackars stackars stackars dom anhöriga som måste känt igen "sin" kista hängandes i skopan och slarvigt släppas ner i graven, för att sen tryckas sönder med flit!! Och att ha mage att som prästen säga att h*n ville ha det så??!! Det är nog väldigt varmt där den prästen hamnar till slut.

Och hur är man funtad som kyrkogårdsarbetare när man gör så??

Undrar hur redaktionen fick tips om att det gick till så här? Och just på den kyrkogården?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-05-2008, 06:44
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag kollade inte på programmet såg bara det som visades inför och läste i tidningen. Jag tycker det är respektlöstSen tänker jag på den debatt som har varit om begravningar tidigare. När man lanserade en spånplattekista som var billig så protesterade vissa och sa att det var ovärdigt med en så simpel kista, det såg för billigt ut! Någon uppfinnare lanserade idén att man kunde begrava människor stående i en stor pappcylinder som bröts ned snabbare, även det var ju "ovärdigt"!

Jag vet att många dödsbon har det knapert och att kistor är dyra. Ändå köper många en dyr kista istället för en i spånplatta eller papp för de vill göra det så värdigt som möjligt och det ska se fint ut i kyrkan under begravningsakten. Men slår de sönder kistan med en gång med en grävskopa så tycker jag att man har lurat de stackarna som har betalat dyrt för ekkistor. mad.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-05-2008, 06:59
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Inte så trevligt för dom anhöriga men jag bryr mig inte så mycket. Jag har själv gravsatt mina föräldrar, dvs hämtat ut urnan på begravningsbyrån efter kremeringen och sen haft med mig den till kyrkogården.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gillan
          Inlägg 08-05-2008, 07:24
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Nu har jag tittat på programmet. Och ärligt talat så är jag lite chockad. Hur är det möjligt att att det kunnat gå till på det här viset i så många år utan att det kommit fram. Och det förekommer ju tydligen i hela landet, inte bara i Vännes. Nej fy och usch så oetiskt.

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 08-05-2008, 08:21
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Tur att jag vill bli frystorkad tummenupp.gif
          http://www.youtube.com/watch?v=2Ic8ruziJ48
          http://www.promessa.se/

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Ralf
          Inlägg 08-05-2008, 09:28
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Markus_H @ 08-05-2008, 07:44) *
          Jag vet att många dödsbon har det knapert och att kistor är dyra. Ändå köper många en dyr kista istället för en i spånplatta eller papp för de vill göra det så värdigt som möjligt och det ska se fint ut i kyrkan under begravningsakten. Men slår de sönder kistan med en gång med en grävskopa så tycker jag att man har lurat de stackarna som har betalat dyrt för ekkistor. mad.gif

Ja varför köper man en dyr kista som lackas o målas, i långsamt växande ekträ som ruttnar långsamt. Jag fattar det inte.

För några år sen var det en snickare som byggde en kista själv åt sin bror. Det kanske skulle vara en grej i sorgeprocessen att göra det själv.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-05-2008, 09:41
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Ralf @ 08-05-2008, 10:28) *
          Ja varför köper man en dyr kista som lackas o målas, i långsamt växande ekträ som ruttnar långsamt. Jag fattar det inte.

För några år sen var det en snickare som byggde en kista själv åt sin bror. Det kanske skulle vara en grej i sorgeprocessen att göra det själv.

Ja eller som bara ska eldas upp ohmy.gif

Förr var det väl inte så ovanligt med hemmasnickrade kistor.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-05-2008, 09:51
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det finns kurser där man kan tillverka sin egen kista. Kan verka lite märkligt men varför inte. Problemet blir väl förvaringen om man får ett långt liv. Hmm, var det inte nån i Moby dick som hade med sig en egen kista ombord?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

7 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 04:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon