Full version: Här krossas kistan.
Sidor: 1, 2, 3
Netha
Uppdrag granskning. Kistlock krossas vid sättning

Usch vad hemskt att se hur det på en del ställen går till vid gravsättning.smile.gif

Min och makens första reaktion var .... vi ska brännas och då kan de aldrig skända på detta vis.
Fyyy på den falska kvinnliga kyrkoherden!!!

Vi betalar alla en begravningsavgift, vare sig vi är medlemmar i kyrkan elller inte
och har rätt att kräva ett värdigt omhändertagande.

Nog för att jag på nära håll sett hur det går till inom kyrkan/kyrkopolitiken,
men att det var så illa som vi nu fick se ...det hade jag aldrig trott.sad.gif
Ralf
fattar inte dettta rikigt men när jag var liten lade man alltid upp en hög jord på graven... det skulle väl funka nu oxå?
eller är det så att kistorna tar för lång tid på sig att gå sönder, är dom för välgjorda o för väl lackde/målade??
LadyG
Tänkte just det samma, varför ingen hög som man gjorde innan?
Netha
CITAT (Ralf @ 07-05-2008, 22:24) *
fattar inte dettta rikigt men när jag var liten lade man alltid upp en hög jord på graven... det skulle väl funka nu oxå?
eller är det så att kistorna tar för lång tid på sig att gå sönder, är dom för välgjorda o för väl lackde/målade??

Här ser man alltid en hög jord på graven .. den sjunker sedan med tiden.
Detta vi såg i kväll, visar att det mest handlar om slöhet.
Lättare att banka sönder kistan, då slipper man efterarbete.sad.gif
Aqvakul
Vart är ett samhälle på väg som inte visar sina döda och deras efterlevande respekt? sad.gif

Ändrat: skrivfel
Lady Hamilton
sad.gif både min morfar o mormor ligger begravda (eller rättare sagt troligtvis massakerade -cry-.gif )
på just denna kyrkogård mad.gif
Netha
CITAT (Lady Hamilton @ 07-05-2008, 23:27) *
sad.gif både min morfar o mormor ligger begravda (eller rättare sagt troligtvis massakerade -cry-.gif )
på just denna kyrkogård mad.gif

Hoppas verkligen att polisanmälan tas på allvar och att detta också leder till riksomfattande
kontroll över hur man hanterar gravsättning och griftefrid.
Kistan som dinglade i traktorns skopa el vad det nu var ...
hur kan sådant få förekomma?sad.gif -cry-.gif
Lady Hamilton
Ja jag hoppas också att detta kommer att leda till "skärpning" rtfm.gif Och i morgon kommer jag att tala med mina föräldrar om hur reaktionerna har varit i "byn"

Men ärligt talat så hade jag hört talas om det där med att man sprutade ner vatten i gravarna för att på så sätt "pressa" för att få plats med mera jord..........men inte tog jag det på allvar..........trodde att det var en "skröna" duh.gif ....så dum är jag............
Tosan
Nog har jag hört sånt tidigare, så jag är väl inte särskilt förvånad... Däremot behöver man ju kanske inte göra det med skopan direkt, men att man packar ihop i princip så att all jord ska få plats igen har jag hört, och då kan jag bara tänka mig ett resultat.
Förmodligen går processen fortare åxå, säkert trevligare för dem som ska gräva upp dem om 30 år eller gräva upp för att lägga dit make/maka om några år...
theseraphim
håller med Tosan, förmodligen vill de skynda på komposteringen lite annars tar det evigheter om du ligger i en lackad ekkista då de inte skall ruttna dvs många många år. Förstår att det väcker frågor men ärligt talat så skall vi ju alla ruttna eller brinna
Ralf
på nåt sett känns det lite larvigt oxå, detta me gravfride, dom står ju inte o spottar i graven.
ja har varit markbyggare och vi planerade om marken i utkanten på en kyrkogård. Vi hittade massor med skeletdelar. När vi flyttade om jorden såg vi till att det ej låg några delar i ytan. Jag frågade prästen om vi skulle göra nåt särskilt med delarna med han svarade näe.
Undrar nu om vi bröt mot Griftefriden?? rolleyes.gif
Monaxe
Men visst är det hemskt att hantera avlidna på ett sånt sätt, känns som om de skändar den den döde.

Vi visar all respekt vi kan för avlidna på sjukhusen, vi tvättar och klär dem och bäddar fint. Försöker skapa en fridfull och respekfull stämning för de anhöriga.

Likadant gör de på på begravningsbyråerna.

Ska sedan kyrkogårdspersonlen hanskas med de döda som om all respekt är onödig? Om det är så att man av utrymmesskäl behöver snabba på förmultningsprocessen, då kan man faktiskt förklara det för de anhöriga och rekomendera en kremering i stället.

NEj det här var verkligen ett bottennapp, har dessa kyrkovaktmästare ingen respekt alls för sitt arbete, för de avlidna som de gravsätter och ffa för de efterlevande?

Urdåligt tycker jag.
Berith
Såg reklamen för programmet och när det inte fanns nåt annat att se så fick det bli det....

Och det är jag glad för nu, det var intressant att se att det finns rötägg där dom minst förväntar sej att bli avslöjade. Hoppas verkligen att den kvinnliga prästen aldrig får sätta sin fot på sin arbetsplats mer, och inte mannen vid hennes sida på presskonferensen heller (missade vad han var) som bara tittade på henne hela tiden när journalisterna ställde frågor - Svara du! jag är alldeles för betydelsefull för sånt här!

Stackars stackars stackars dom anhöriga som måste känt igen "sin" kista hängandes i skopan och slarvigt släppas ner i graven, för att sen tryckas sönder med flit!! Och att ha mage att som prästen säga att h*n ville ha det så??!! Det är nog väldigt varmt där den prästen hamnar till slut.

Och hur är man funtad som kyrkogårdsarbetare när man gör så??

Undrar hur redaktionen fick tips om att det gick till så här? Och just på den kyrkogården?
Piccante
Jag kollade inte på programmet såg bara det som visades inför och läste i tidningen. Jag tycker det är respektlöstSen tänker jag på den debatt som har varit om begravningar tidigare. När man lanserade en spånplattekista som var billig så protesterade vissa och sa att det var ovärdigt med en så simpel kista, det såg för billigt ut! Någon uppfinnare lanserade idén att man kunde begrava människor stående i en stor pappcylinder som bröts ned snabbare, även det var ju "ovärdigt"!

Jag vet att många dödsbon har det knapert och att kistor är dyra. Ändå köper många en dyr kista istället för en i spånplatta eller papp för de vill göra det så värdigt som möjligt och det ska se fint ut i kyrkan under begravningsakten. Men slår de sönder kistan med en gång med en grävskopa så tycker jag att man har lurat de stackarna som har betalat dyrt för ekkistor. mad.gif

Gossen Ruda
Inte så trevligt för dom anhöriga men jag bryr mig inte så mycket. Jag har själv gravsatt mina föräldrar, dvs hämtat ut urnan på begravningsbyrån efter kremeringen och sen haft med mig den till kyrkogården.
Gillan
Nu har jag tittat på programmet. Och ärligt talat så är jag lite chockad. Hur är det möjligt att att det kunnat gå till på det här viset i så många år utan att det kommit fram. Och det förekommer ju tydligen i hela landet, inte bara i Vännes. Nej fy och usch så oetiskt.
Whiskuchi
Tur att jag vill bli frystorkad tummenupp.gif
http://www.youtube.com/watch?v=2Ic8ruziJ48
http://www.promessa.se/
Ralf
CITAT (Markus_H @ 08-05-2008, 07:44) *
Jag vet att många dödsbon har det knapert och att kistor är dyra. Ändå köper många en dyr kista istället för en i spånplatta eller papp för de vill göra det så värdigt som möjligt och det ska se fint ut i kyrkan under begravningsakten. Men slår de sönder kistan med en gång med en grävskopa så tycker jag att man har lurat de stackarna som har betalat dyrt för ekkistor. mad.gif

Ja varför köper man en dyr kista som lackas o målas, i långsamt växande ekträ som ruttnar långsamt. Jag fattar det inte.

För några år sen var det en snickare som byggde en kista själv åt sin bror. Det kanske skulle vara en grej i sorgeprocessen att göra det själv.
*Stintan*
CITAT (Ralf @ 08-05-2008, 10:28) *
Ja varför köper man en dyr kista som lackas o målas, i långsamt växande ekträ som ruttnar långsamt. Jag fattar det inte.

För några år sen var det en snickare som byggde en kista själv åt sin bror. Det kanske skulle vara en grej i sorgeprocessen att göra det själv.

Ja eller som bara ska eldas upp ohmy.gif

Förr var det väl inte så ovanligt med hemmasnickrade kistor.
Gossen Ruda
Det finns kurser där man kan tillverka sin egen kista. Kan verka lite märkligt men varför inte. Problemet blir väl förvaringen om man får ett långt liv. Hmm, var det inte nån i Moby dick som hade med sig en egen kista ombord?
Whiskuchi
CITAT (Gossen Ruda @ 08-05-2008, 10:51) *
Det finns kurser där man kan tillverka sin egen kista. Kan verka lite märkligt men varför inte. Problemet blir väl förvaringen om man får ett långt liv. Hmm, var det inte nån i Moby dick som hade med sig en egen kista ombord?

Äh, en glasskiva på så har man årets bästa samtalsämne som soffbord ;-)
Piccante
CITAT
CITAT (Ralf @ 08-05-2008, 10:28) *

Ja eller som bara ska eldas upp ohmy.gif

Förr var det väl inte så ovanligt med hemmasnickrade kistor.

Jag vet bara att det blev ett himla liv på vissa när det stod i tidningen att nu kan du köpa en billig spånskivekista för hälften av vad en i ek kostar. Det skulle bli en "ovärdig" fattigmansbegravning med sådana. Jag hänger inte upp mig så mycket på materialet och krusidullerna runt om kring och när den dagen kommer att jag själv ska begravas så lär jag bry mig ännu mindre...

I stora delar av världen begravs människor enbart i en enkel tygsvepning eller i en enkel hemmasnickrad kista. Jag tycker nog det är värdigare att begrava någon enkelt men respektfullt än att begravningsbyråer kränger dyra kistor som sedan krossas med grävmaskin crying.gif
Tosan
CITAT (Markus_H @ 08-05-2008, 11:21) *
Jag vet bara att det blev ett himla liv på vissa när det stod i tidningen att nu kan du köpa en billig spånskivekista för hälften av vad en i ek kostar. Det skulle bli en "ovärdig" fattigmansbegravning med sådana. Jag hänger inte upp mig så mycket på materialet och krusidullerna runt om kring och när den dagen kommer att jag själv ska begravas så lär jag bry mig ännu mindre...

I stora delar av världen begravs människor enbart i en enkel tygsvepning eller i en enkel hemmasnickrad kista. Jag tycker nog det är värdigare att begrava någon enkelt men respektfullt än att begravningsbyråer kränger dyra kistor som sedan krossas med grävmaskin crying.gif

Kommer att tänka på kistorna de visade i programmet. Sidentyg och stoppning och kuddar och täcken osv... Okej om man har öppen kista på begravningen, då vill man ju kanske ha det så, men varför kosta på en kista som ska vara stängd hela tiden? Antagligen mest för att lura sörjande människor på en massa pengar...

sen så funderar och funderar jag på det där med att krossa kistan, och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka i frågan...
LadyG

Jag ser nog hellre att mina barn får ärva pengarna istället för att lägga dem på en onödigt dyr begravning.
Varför ska man ha en svindyr kista f ö? Sista chansen att skryta?
Netha
Täcke och kudde finns även i de billigare kistorna. I alla är "stoppet" krollsprint,
det fick jag höra och också såg, när vi gjorde i ordning våra föräldrar efter deras död.

Lady Hamilton
Vad jag har svårt att förstå är varför? man krossar kistan direkt. Vill/kan inte 'köpa' argumentet av att det blir mindre efterarbete för vaktmästarna. Jag tycker att det är ovärdigt att man direkt när kistan skall ner i jorden krossar den så att kroppen blir demolerad. Är det verkligen nödvändigt och mår de som gör det psyksiskt bra av att ha sådan arbets uppgifter? Jag själv arbetar ju nästan daglig dax med att hantera avlidna och vet hur viktigt ett värdigt omhänder tagande är både för anhöriga och mig själv som personal. Men för de som inte har 'varit med' är det kanske svårare att förstå just den biten.
Anic

Om man nu är så noga med att det ska se fint, kan man inte bar hyra en fin kista till begravnings cermonin, har för mig att det går? Jag tycker också att det räcker med en enkelspånskivekista när man sänker ner eller kremerar, eller bara tyg.

När personen man älskar är död så hjälper inga fina kistor i världen för att man ska må bättre, därför tycker jag det är onödiga saker at lägga pengar på, då är det trevligar att lägga de pengarna på gravvården istället, om man nu vill lägga pengar på nått.

Men det ursäktar ju inte att de betedde sig på det sätt på kyrkogården, fy på dem.
Ralf
Men vad gjorde dom på kyrokgården för fel?? kistan brkar ju ihop för eller senare av naturen o jordtryck
Gjorde jag fel som kastade skallar o ben hit o dit när jag grävde på kyrkogården?
Betty
CITAT (Ralf @ 08-05-2008, 12:01) *
Men vad gjorde dom på kyrokgården för fel?? kistan brkar ju ihop för eller senare av naturen o jordtryck
Gjorde jag fel som kastade skallar o ben hit o dit när jag grävde på kyrkogården?

Felet de gjorde var att de medvetet hade sönder kistan innan de la på jord öht. Det är olagligt att medvetet ta sönder kistan.
Netha

Ja det tror jag att du gjorde. Har för mig att sådant materiel ... jorden med benrester
ska hanteras på ett visst sätt och inte får föras utanför begravningsplatsen.
Ralf
CITAT (Netha @ 08-05-2008, 12:06) *
Ja det tror jag att du gjorde. Har för mig att sådant materiel ... jorden med benrester
ska hanteras på ett visst sätt och inte får föras utanför begravningsplatsen.

jag frågade prällen vad vi skulle göra me dem, fick ignet särskilt svar.
Den enda jag såg till var att vi lade dom en bit ner under marken så djur inte skulle komma åt dem. När den första arbetaren hitta en skalle blev han lite skraj, men efter ett par dagar så brydde sig ingen av oss.
Netha
CITAT (Ralf @ 08-05-2008, 12:14) *
jag frågade prällen vad vi skulle göra me dem, fick ignet särskilt svar.
Den enda jag såg till var att vi lade dom en bit ner under marken så djur inte skulle komma åt dem. När den första arbetaren hitta en skalle blev han lite skraj, men efter ett par dagar så brydde sig ingen av oss.

Nu är jag ju inte säker på om det är olovligt men jag minns att man någonstans i Luleå stift
hade hittat benrester tillsammans med jord slängda utanför kyrkogården och det var något som
inte fick förekomma.

Man såg ju i går att det inte är så noga med vare sig det ena eller andra inom kyrkan.
En kyrkoherde som sitter och ljuger så det visslar om det. Usch!:thumbdown:

Noak
Visst var det någon som begravde sin bror i en garderob? Har ett alldeles bestämt minne av ett rabaldret som uppstod...
Tycker att det var en utmärkt ide, kistor är alldeles för dyra.
Frystorkning verkar väldigt sympatiskt...men svårt att ordna i Sverige? Fanns inte att tillgå när min pappa begravdes för några år sen.
Whiskuchi
CITAT (NIKEN @ 08-05-2008, 21:40) *
Frystorkning verkar väldigt sympatiskt...men svårt att ordna i Sverige? Fanns inte att tillgå när min pappa begravdes för några år sen.

Jag vet inte om det är "tillgängligt" än (men Promessa är ett svenskt företag tror jag, och har väl funnits ett tag - något lever de på)
Tosan

Det är ungefär så jag tänker åxå. Tycker då nästan det är värre att graven grävs upp efter 30 år (oftast) och får en ny "hyresgäst" eftersom man bara köper gravplats för 30 år i taget.
Och jag kan tänka mig att det är av den anledningen all jord ska tillbaks i graven (om nu de rykten jag hört stämmer) just för att inte benresterna ska hamna nån annanstans.
Har åxå hört om nån kyrkogård där ph-värdet i jorden gjorde att kropparna bevarades väldigt väl, och inte alltid förmultnade innan graven grävdes upp igen. På såna ställen kan jag dessutom förstå om man vill påskynda processen.

Visst tycker jag det känns otäckt att man trycker sönder kistorna, framförallt innan man ens lagt på jord, men jag kan även se att det kan finnas flera praktiska skäl att göra det...
Pirum
Nyttigast vore kanske att köra kadavret direkt från sjukhus, med sopbil, till kommunens fjärrvärmeanläggning, MEN, det gör vi såklart inte - därför att vi generellt sett vill visa en död kropp respekt på annat sätt. Nedgrävningen är en del av begravningen, och bör försigå med värdighet efter de efterlevandes önskan. Jag skulle föredra att mina nära och kära skyfflas över för hand (med spade/skyffel), inte bulldozras över. Vad som sen händer med marken 30 år senare är mindre viktigt för mig.
Netha
Nej jag kan inte förstå hur någon kan slå sönder kistan men grävskopa..
slå så att inte bara locket går sönder, utan också sidorna faller sönder.
Den döda får smäll i ansiktet av skopan.
Det är sååå fruktansvärt hemskt, förkastligt och olagligt att göra så. thumbdown.gif -cry-.gif

Kom att tänka på alla oss som mist fyrbenta familjemedlemmar ...
hur ställer vi oss till att de skulle "stampas" ( få en käftsmäll) med grävskopans tyngd?
LadyG
Jag ser ingen anledning att behandla en avliden älskad person vanvördigt för att det skulle vara praktiskt.
Så gör man helt enkelt bara inte.

Om någon gjorde så med graven till någon av mina släktingar skulle jag bli väldigt ledsen och upprörd.
Monaxe
Kremering är väl alternativ som man kan välja, speciellt om man vill få ordning på jorden så fort som möjligt igen, tar minimalt med plats, inget obehag att gräva upp för att lägga dit senare avlidna.
Vet att det är stor skillnad beroende på var i landet man bor om man föredrar kremering eller jordbegravning. Tror att det är betydligt vanligare i storstadsregionerna med kremering än på landsbygden.

Föredrar själv tanken på kremering av många olika skäl.

Men det finns inget försvar för de kyrkogårdsarbetare som hanterar avlidna på det sätt som har beskrivits, det är helt enkelt respektlöst.

Berith
Jag blir förvånad över att några tror att det var kistans värde i pengar som gjorde att vi andra (iaf jag!) blev chockade och förbannade över att kistan slogs sönder med grävskopan.

Och varför tror ni att man bara har gravrätten i 30 år?
Gillan
CITAT (Berith @ 09-05-2008, 06:52) *
Jag blir förvånad över att några tror att det var kistans värde i pengar som gjorde att vi andra (iaf jag!) blev chockade och förbannade över att kistan slogs sönder med grävskopan.

Jag reagerade också på det Berith, men det var nog bara ett sidospår. Varför man bara har gravrätten i 30 år beror förmodligen på platsbrist antar jag dunno.gif
Aqvakul

Självfallet handlar det inte om pengar, utan om värdighet och respekt!
Berith
CITAT (Gillan @ 09-05-2008, 07:04) *
Jag reagerade också på det Berith, men det var nog bara ett sidospår. Varför man bara har gravrätten i 30 år beror förmodligen på platsbrist antar jag dunno.gif

Ja man kan ju hoppas att det bara var ett sidospår.

Kollade upp hur många år vi har här där jag har olika gravrätter och det är 25 år. Men det innebär såklart inte (vet inte om jag missuppfattade Tosan tidigare eller om hon missuppfattat) att graven grävs upp och byter ägare efter dom 25 åren. Så här står det på mina gravrätter:

"Gravrätt
Kist-, urn- och askgravar upplåtes med en gavrättstid på tjugofem år. Sker en ny gravsättning i graven under tiden förlängs gravrättstiden automatiskt med tjugofem år från den senaste gravsättningen. En gravrätt kan överlåtas och den kan även lämnas tillbaka innan gravrättstiden gått ut. Gravrättsinnehavaren får bestämma vem som ska gravsättas i graven, om det ska finnas en plantering och ansvarar också för att gravplatsen hålls i ordnat och värdigt skick."

Ett litet sidospår till....
Gillan
CITAT (Berith @ 09-05-2008, 07:27) *
Ja man kan ju hoppas att det bara var ett sidospår.

Kollade upp hur många år vi har här där jag har olika gravrätter och det är 25 år. Men det innebär såklart inte (vet inte om jag missuppfattade Tosan tidigare eller om hon missuppfattat) att graven grävs upp och byter ägare efter dom 25 åren. Så här står det på mina gravrätter:

"Gravrätt
Kist-, urn- och askgravar upplåtes med en gavrättstid på tjugofem år. Sker en ny gravsättning i graven under tiden förlängs gravrättstiden automatiskt med tjugofem år från den senaste gravsättningen. En gravrätt kan överlåtas och den kan även lämnas tillbaka innan gravrättstiden gått ut. Gravrättsinnehavaren får bestämma vem som ska gravsättas i graven, om det ska finnas en plantering och ansvarar också för att gravplatsen hålls i ordnat och värdigt skick."

Ett litet sidospår till....

Jag tror inte heller att man byter ägare på det sättet att man gräver upp den gamla kroppen och slänger den nån annan stans. Kanske är det så att det kommer en ny ovanpå mig i stället? Skulle vara intressant att veta hur det ligger till.

sidospår ja.......
Ralf
Undrar hur det kommer att se ut på kyrkogård (eller under rättare sagt) om ca 30 år med alla vällackade kistor i fina träslag. Och vad skaman göra med kistor o kroppar då som inte här helt förstörda?
Berith
CITAT (Gillan @ 09-05-2008, 07:46) *
Jag tror inte heller att man byter ägare på det sättet att man gräver upp den gamla kroppen och slänger den nån annan stans. Kanske är det så att det kommer en ny ovanpå mig i stället? Skulle vara intressant att veta hur det ligger till.

sidospår ja.......

Fortsätter lite åt sidan, även om det berör ursprungsämnet.

Fler uppgifter från gravrätten:
"Kistgrav
En kistgrav har normalt plats för två kistor och det finns också möjlighet att sätta ner urnor i graven...."

Vet inte hur dom gör om det skulle bli aktuellt med en ny kista på de redan två som finns sen tidigare. Dom ursprungliga två ligger nog bredvid varandra, kanske att man lägger nästa ovanpå? Allting sjunker ju samman med tiden.

Om man inte gör som männen i programmet - smäller till och trycker ihop utan att bry sej det minsta.

Min ena gravrätt är från 1983 och det blir ju 25 år i år, ska bli intressant att se vad som händer då. Antar att jag får en förfrågan om jag fortfarande vill ha gravrätten på den?
Piccante

Jag har tagit upp det med kostnader så jag känner att det kanske var riktat mot mig bland annat? Självklart är det inte bara pengarna som upprör mig. Men jag ville ta upp den aspekten som en av de anledningar till att jag tyckte det var upprörande att läsa om hur det gick till å vissa kyrkogårdar. jag vet av egen erfarenhet att många dödsbon har det väldigt knapert (fattigpensionärer, luffare, hemlösa och socialt utsatta dör ju med och ska begravas precis som alla andra). Jag vet att det är svårt att få det gå ihop med begravningar och att många gör uppoffringar för att ge ett värdigt slut. Begravningsbyråerna har ju anklagats för kartellverksamhet dessutom de är ju nästan lika dyra vart man än går.

Så jag tycker det är ett slag i ansiktet på de som har våndats över att få begravningen att gå ihop. Sen det andra, gräver jag upp en grav, slår sönder kistan och trampar på liket då kallas det brott mot griftefriden och likskändning! Men när en vaktmästare klämmer till kistan med en grävskopa då är det för att underlätta arbetet angry.gif Det tycker jag är ett hyckleri men det hade andra redan påpekat tyckte jag. Men givetvis håller jag med om att det är en ovärdig hantering.
*Stintan*
Jag har också en gravrätt och har fått uppgift om att det där finns plats för två kistor och 6 urnor. När den kvoten är fylld så får det helt enkelt bli en ny grav. Det går alltså inte att få dit en kista eller urna till.
Gillan
CITAT (Ralf @ 09-05-2008, 08:10) *
Undrar hur det kommer att se ut på kyrkogård (eller under rättare sagt) om ca 30 år med alla vällackade kistor i fina träslag. Och vad skaman göra med kistor o kroppar då som inte här helt förstörda?

Men då ligger ju problemet på ett annat plan. Att kistorna är för välgjorda helt enkelt. För förmultna, det ska vi ju alla göra, men, inte med sån hjälp som de nyss avlidna fick i filmen.
Berith
Neej Markus det var inte riktat (bara rolleyes.gif ) till dej, det var andra här som också pratade om kistans värde i pengar.

Skulle tro att det har med tid också att göra hur ofta man lägger ner nya kistor. Kanske att gränsen på 25/30 år räknas på hur lång tid det tar innan kistorna är förmultnade helt?

Ska nog ta en tur till kyrkogårdsförvaltningen nästa vecka för att kolla upp det där lite mer. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon