Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hittelön!, Hur skulle just Du göra?
          freddie
          Inlägg 24-05-2008, 15:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Hittade en häromsistens när jag besökte Kew Gardens i London en tappad plånbok med 80 pund, kontokort, körkort, några foton, medlemskort etc. Jag lämnade in den till hittegods efter att den legat och bränt i min jackficka någon timme under min promedad. Nu undrar jag: Vad bör jag förvänta mig i hittelön för ett sådant här fynd? Och hur skulle just Du gjort om det var just Din plånbok som någon lämnat återfunnits på detta sätt?

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-05-2008, 15:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Bra fråga. De flesta skulle bara tömma plånboken och slänga den, så lite hittelön borde det ju vara värt. Jag har hittat en cykel i skogen och undrar samma sak. Om jag lämnar den till polisen får jag väl ingen hittelön, men vad annars ska jag göra med den?!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Anic
          Inlägg 24-05-2008, 16:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

Om du lämnar cykeln till polisen och ingen ägare dyker upp på en viss tid(kommer inte ihåg hur länge) kan du ringa och så får du behålla cykel. Gäller annat också.

Hittelön får du nog inte av polis, men det finns ju inget som säger att ägarna ger dig hittelön heller.

Redigerat av Anic: 24-05-2008, 16:19

Citera
          Alba
          Inlägg 24-05-2008, 16:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Man kan ju få hittelön även om man¨lämnat till polisen men det beror ju helt på ägaren.
          10 % av värdet brukar vara skäligt.

Citera
          Ciczi
          Inlägg 24-05-2008, 17:07
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

I höstas hittade jag en handväska med allt inkluderat. När jag fick fatt på ägarinnan så fick jag tvåhundra kronor för att jag varit vänlig nog att återlämna hennes väska med allt i. Men jag förväntade mig absolut ingen hittelön.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Anic
          Inlägg 24-05-2008, 17:45
          Länk hit: #6

Medlem

Jag tycker inte att man skall förvänta sig hittelön, jag gör det själv för att jag skulle vilja att andra gjorde likadant för mig.
          Vill man ge hitte lön är det bara en bonus, tycker det är tråkigt om någon skulle blir arg om de inte fick hittelön eller besviken.

Jag skulle nog inte komma på att ge hittelön(beror ju säkert på situationen) och inte heller att förvänta mig en hittelön från någon annan.

Redigerat av Anic: 24-05-2008, 17:46

Citera
          HelenJ
          Inlägg 24-05-2008, 18:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

När jag fick tillbaka min sprillans nya cykel utan en repa, berättade polisen att den som hittat cykeln ville ha hittelön. De föreslog 10% av värdet, och de förmdlade pengarna till upphittaren. Och jag betalade så gärna - jag var så lycklig över att få tillbaka min cykel! biggrin.gif

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          Magdis
          Inlägg 24-05-2008, 20:04
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Anic @ 24-05-2008, 18:45) *
          Jag tycker inte att man skall förvänta sig hittelön, jag gör det själv för att jag skulle vilja att andra gjorde likadant för mig.
          Vill man ge hitte lön är det bara en bonus, tycker det är tråkigt om någon skulle blir arg om de inte fick hittelön eller besviken.

Jag skulle nog inte komma på att ge hittelön(beror ju säkert på situationen) och inte heller att förvänta mig en hittelön från någon annan.

Samma här. Jag har aldrig tänkt tanken att jag skulle få något för att jag återlämnar det som tillhör någon annan.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-05-2008, 20:38
          Länk hit: #9

Medlem

Man kan ju inte "förvänta sig" eller "kräva" hittelön, naturligtvis lämnar man tillbaka det ändå. Men eftersom jag har så ont om pengar skulle jag bli jätteglad om ägaren ville ge mig hittelön. Jag har sett annonser på blocket om stulna cyklar och bilar där de utlovar hittelön.
          Jag var och handlade med min (äldre) granne en gång, hon la plånboken i kundvagnen och glömde den där. När vi satt i bilen och skulle åka därifrån kom en tjej springande med plånboken, hon fick 100:- av grannen fast hon inte ville ha något.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 24-05-2008, 20:48
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag betalar ca 10% i hittelön. Fick punga ut massa hundralappar för mina bortappade glasögon en gång, men det hade ju blivit väldigt mycket dyrare att köpa nya. Jag tycker att man ska betala, det är ju speciellt ett uppmuntran när det gäller barn, då ser de ännu mer nyttan av att vara ärliga.

Citera
          HelenJ
          Inlägg 24-05-2008, 20:50
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Solstorm @ 24-05-2008, 21:48) *
          Jag betalar ca 10% i hittelön. Fick punga ut massa hundralappar för mina bortappade glasögon en gång, men det hade ju blivit väldigt mycket dyrare att köpa nya. Jag tycker att man ska betala, det är ju speciellt ett uppmuntran när det gäller barn, då ser de ännu mer nyttan av att vara ärliga.

Jag håller helt med - då kanske man får fler att vara ärliga och lämna in upphittade saker. Som sagt - det kostar mycket mer att behöva köpa nytt!

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 24-05-2008, 20:56
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

10% är väl ganska vanligt att man får. En gång hittade jag en nyckel i en skola, gick och lämnade den i receptionen och fick sedan reda på att det var en huvudnyckel som varit borta flera år. Den lilla promenaden till receptionen tjänade jag 5000 kr på! biggrin.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 24-05-2008, 20:59
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Hittelön????
          Att ägaren fick tillbaka vad h*n faktiskt ägde och blev glad för detta BORDE vara nog.

Jag har hittat plånböcker och återlämnat dessa till ägarna (både via polis och direkt) jag har aldrig tänkt mig hittelön (mer än ett TACK!!) . Blivit erbjuden ... men glädjen hos "tapparen" har alltid varit den största "belöningen".

Har själv försnillat plånböcker och handväskor crazy.gif som jag FÅTT TILLBAKA, erbjudit 10% av det kontanta innehållet (rekomendation från polisen) och gladeligen betalat detta, men även blivit "nekad" att få betala " -Nästa gång är det min tur"....

Dum ??? OK då...

b

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-05-2008, 21:28
          Länk hit: #14

Medlem

Jag får jättedåligt samvete när jag läser vad ni skriver. Jag är själv sådan egentligen, har jobbat ideelt, jobbat/hjälpt goda vänner gratis, aldrig velat ha bensinpengar osv. osv. Tänk att man kan bli så desperat att man helt plötsligt blir intresserad av pengar i alla fall när man inte riktigt vet hur man ska betala sina räkningar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Netha
          Inlägg 24-05-2008, 21:50
          Länk hit: #15

Gäster

Jag har hittat plånbok, tillhörande pensionerad dam ... lämnade in den utan att begära hittelön.
          Personligen skulle jag inte kunna ta emot någon hittelön om det gällde mindre summor
          el t.ex upphittad cykel eller bil.
          Däremot om jag ramlade på en bunt om hundratusentals kronor el mer och det visade sig att de tillhörde en miljonär... då skulle jag kanske kunna ta emot nån hundring.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-05-2008, 21:56
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Netha @ 24-05-2008, 22:50) *
          Jag har hittat plånbok, tillhörande pensionerad dam ... lämnade in den utan att begära hittelön.
          Personligen skulle jag inte kunna ta emot någon hittelön om det gällde mindre summor
          el t.ex upphittad cykel eller bil.
          Däremot om jag ramlade på en bunt om hundratusentals kronor el mer och det visade sig att de tillhörde en miljonär... då skulle jag kanske kunna ta emot nån hundring.

Det är klart att det är skillnad. Om ägaren själv har ont om pengar skulle man ju inte kunna ta emot något!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          MammaMattsson
          Inlägg 24-05-2008, 21:58
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 9 076

När jag var 13 år och följde mer min pappa på en marknad för veteranbilar, så hittade jag en plånbok med 16.500 kronor i, plus körkort etc. Jag gick till speakern som ropade upp namnet på den som tappat den.

Det kom en jättejätteglad kille som skulle köpa en bil.

Jag fick 1500 kronor i hittelön, jag blev chockad, och jag tvekade, men han propsade och sa att han inte visste om många unga som skulle göra som jag. Det var en karl runt 45-50 år. Jag fick en jättestor glass också. Faktum är att tanken att stjäla pengarna inte alls kom för mig. Jag tyckte så synd om den som tappat så mycket pengar helt enkelt. Jag blev glad för att han blev jätteglad, därför att han nog haft ångest för det han tappade....

1500 var en stooor förmögenhet för mig. Och mycket pengar då, i det penningvärdet. (1983)

Han köpte sin bil, och jag åt min glass. Min hittelön satte jag in på mitt sparkonto, där de växte tills jag flyttade hemifrån.
          Det roliga var att han lade mitt ovanliga namn på minnet, och senare till jul så fick jag ett julkort med en hälsning, att han uppskattade ärliga människor. Det värmde, att han kom ihåg sedan sommaren.

Redigerat av MammaMattsson: 24-05-2008, 22:02

--------------------

ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.

Citera
          Netha
          Inlägg 24-05-2008, 22:00
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (Myosotis @ 24-05-2008, 22:56) *
          Det är klart att det är skillnad. Om ägaren själv har ont om pengar skulle man ju inte kunna ta emot något!

Absolut ... men jag kan också förstå om någon vill ha hittelön ... de frågar faktiskt hos polisen
          om du vill ha.
          Tror att det finns en praxis att man har rätt att få 10% av det funnas värde.

Citera
          HelenJ
          Inlägg 24-05-2008, 22:01
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (MammaMattsson @ 24-05-2008, 22:58) *
          När jag var 13 år och följde mer min pappa på en marknad för veteranbilar, så hittade jag en plånbok med 16.500 kronor i, plus körkort etc. Jag gick till speakern som ropade upp namnet på den som tappat den.

Det kom en jättejätteglad kille som skulle köpa en bil.

Jag fick 1500 kronor i hittelön, fast jag tvekade, men han propsade och sa att han inte visste om många unga som skulle göra som jag. Jag fick en jättestor glass också. Faktum är att tanken att stjäla pengarna inte alls kom för mig. Jag tyckte så synd om den som tappat så mycket helt enkelt. Jag blev glad för att han blev glad, därför att han nog haft ångest för det han tappade....

1500 var en stooor förmögenhet för mig. Och mycket pengar då, i det penningvärdet. (1983)

Han köpte sin bil, och jag åt min glass. Min hittelön satte jag in på mitt sparkonto, där de växte tills jag flyttade hemifrån.
          Det roliga var att han lade mitt ovanliga namn på minnet, och senare till jul så fick jag ett julkort med en hälsning, att han uppskattade ärliga människor. Det värmde, att han kom ihåg sedan sommaren.

Solskenshistoria - det är så det ska vara! tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Anic
          Inlägg 24-05-2008, 22:53
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Netha @ 24-05-2008, 23:00) *
          Tror att det finns en praxis att man har rätt att få 10% av det funnas värde.

Att man skulle ha rätt till 10% av värdet är ju värdelöst så att säga. Vill man ge pengar gör man det vill man inte gör man inte det.

Det är ju absolut inget fel att ta emot en hittelön, men man kan ju inte bli besviken om man inte får nått. Och har man dåligt ställt kan man ju altid fråga efter det.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 17:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon