Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > oj då...nu skrämmer ni mig, ang mina rosköp....
          malin72
          Inlägg 08-06-2008, 20:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

jo jag har ju köpt 2 klätter rosor till min nya ute plats..och när jag sökte här inne så såg jag att ni varnar och tycker illa om dom -cry-.gif -cry-.gif iallafall den röda..
          jag har köpt en Flammentanz och en New Dawn dom ska alltså få klättra här
          Bifogad fil  juni36.jpg ( 81.48k ) Antal nedladdningar: 45
          och då tillsammans med några clematisar...

visst finns det något bra eller ska jag åka och byta dom????????? crying.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 08-06-2008, 20:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Hm... nu har jag inte läst vad folk skriver för illa om Flammentanz men enligt LÅG och Flora Linnéa är det en av de bästa klätterrosorna. Jag planerar att ha ett gäng sådanan bla i en rosenbåge.

Kanske vissa inte gillar den för att den är så vanlig? Vet inte? dunno.gif

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 08-06-2008, 21:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Vet inte mycket ( något) om rosor men var inne i ditt album och tittade på bygget. Sååå fint det blev. wub.gif

--------------------

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 08-06-2008, 21:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Inte vet jag vad du har läst, men jag vet att det inte alltid öses lovord över dessa två rosor.
          Det beror på olika saker:
          Flammentanz blommar på fjolårsgrenar vilket betyder att om den fryser ner under vintern får du ingen blomning nästkommande sommar och det är ju trist.
          Men de år den blommar - WOW! säger jag bara!
          Själv köpte jag en F. förra året och gläds åt att den inte frysit nåt denna milda vinter som varit.

New Dawn har "alltid" rekommenderats när det handlar om klätterrosor - den är ju underbart vacker! Ganska tålig och blommar på årsskotten så det är ingen tragedi om den fryser ner på vintern, den hinner alltid blomma ändå.
          Det är som är lite lurigt med ND och som gjort många besvikna på senare år är att den inte vill växa sig hög.
          Själv har jag en ND som är ca 7-8 år gammal. Den blir lätt uppåt 3m på en sommar och blommar snällt. Eftersom den var så vacker köpte jag ytterligare 3st för ca 4 år sedan. Ingen av dem är högre än 120cm. De blommar och är fina, men de ska ju vara klätterrosor!!
          Min alldeles egna teori om detta är att senare tiders ND odlas fram från en annan klon än som var fallet tidigare. OBS!! Detta är alltså ingen sanning bara en teori jag har...

Malin, du ska plantera dina två rosor och försöka ge dem bästa förutsättningar.
          Om det funkar får du nåt riktigt praktfullt att vila ögonen på!
          Om det inte funkar har du fått erfarenhet och kan flytta dem till ett annat ställe och köpa nya sorter till din fina uteplats.

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          malin72
          Inlägg 08-06-2008, 21:24
          Länk hit: #5

Medlem

sweatingbullets.gif tack nu känner jag mig lite lugnare giggle.gif jag hoppas på att dom ska trivas och att nd vill växa på höjden med, det är ju liksom vitsen...att dom ska bli höga och klä in platsen smile.gif
          tack krolliljan..nu har den tak med...kommer nya bilder imorgon tummenupp.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

min trädgårdsdröm

Citera
          Ezereht
          Inlägg 08-06-2008, 22:12
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

finns väl nån liknande new dawn som heter penny lane? Eller har jag helt fått allt om bakfoten?!

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Kajsa
          Inlägg 08-06-2008, 22:16
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Flammentanz, det är inte något fel på den rosen annat än att den inte blommar hela sommaren, annars är den tuff, tål lite kyla. Så fort någon ros blir vanlig ska en del rynka på näsan, överdrivet tycker jag, gläds över dina rosor, du kommer bli så nöjd med båda.

Jag har Penny Lane och den går inte alls att jämnföra med New Dawn, den växer sakta, fryser ner hårt.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          malin72
          Inlägg 08-06-2008, 22:25
          Länk hit: #8

Medlem

tack kajsa!!!
          Ang new Dawn..ska den täckas på vintern extra för att klara sig bättre eller???

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

min trädgårdsdröm

Citera
          Krakan
          Inlägg 08-06-2008, 22:38
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 13 618

Hej!
          Jag bor i zon 4 och har en Flammentanz som är några år gammal. Den växer så det knakar och blommar från slutet av juni/början av juli och hela sommaren. Den hade faktiskt blommor ända in i november förra året. Den har aldrig frusit ned och aldrig haft någon sjukdom. Den är så tacksam för den lilla omvårdnad den får. Så vacker också!

Citera
          malin72
          Inlägg 08-06-2008, 22:46
          Länk hit: #10

Medlem

det låter ju toppen..håller tummarna hårt här rolleyes.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

min trädgårdsdröm

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 09-06-2008, 07:28
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (malin72 @ 08-06-2008, 23:25) *
          Ang new Dawn..ska den täckas på vintern extra för att klara sig bättre eller???

Eftersom ND blommar på årsskott är det inte lika viktigt att täcka den på vintern - fryser den, får du ändå blomning.
          Flammentanz däremot får ingen blomning alls om den fryser ner. Kanske viktigare att täcka den isåfall.

Men om du är beredd att ta jobbet med täckning, så föreslår jag att du täcker båda. Då har du iaf en viss garanti! yes.gif

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Ezereht
          Inlägg 09-06-2008, 13:06
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

CITAT (Kajsa @ 08-06-2008, 23:16) *
          Jag har Penny Lane och den går inte alls att jämnföra med New Dawn, den växer sakta, fryser ner hårt.

Fin var den, men jisses det lät ju inget vidare med härdigheten unsure.gif

Redigerat av Ezereht: 09-06-2008, 13:07

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Adelina
          Inlägg 10-06-2008, 12:10
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 16 403

Min erfarenhet av New Dawn är att den visst blir rejält stor men att den tar lång tid på sig att komma igång, det kan ta flera år från plantering (ofta 5-6 år) innan den blir riktigt stor.

Jag har själv en jättestor gammal N D (från 60-talet) som jag fick skära ner helt p g a renovering. Fast den alltså borde ha ett rejält rotsssytem, så har den tagit tre år på sig att komma upp i sin gamla höjd igen!
          Men det är en himla fin ros, om än något skräpig. Fast jag tycker just den där skräpigheten är fin biggrin.gif

Citera
          Thé
          Inlägg 10-06-2008, 13:32
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Jag köpte en New Dawn och satte i höstas, och den är tät och fin, men det dröjer nog innan den blir hög. Alla skott som sträcker sig uppåt har knoppar i spetsarna, och då växer de väl inte mer på höjden?

Synd att jag missat det här med "skräpigheten", hade jag vetat hade jag placerat den någon annanstans. Att jag skulle ha en har det aldrig varit någon tvekan om smile.gif

Hmm, jag kanske borde flytta den till hösten?

Redigerat av holyanna: 10-06-2008, 13:40

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Adelina
          Inlägg 10-06-2008, 14:02
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 16 403

CITAT (holyanna @ 10-06-2008, 14:32) *
          Jag köpte en New Dawn och satte i höstas, och den är tät och fin, men det dröjer nog innan den blir hög. Alla skott som sträcker sig uppåt har knoppar i spetsarna, och då växer de väl inte mer på höjden?

Synd att jag missat det här med "skräpigheten", hade jag vetat hade jag placerat den någon annanstans. Att jag skulle ha en har det aldrig varit någon tvekan om smile.gif

Hmm, jag kanske borde flytta den till hösten?

Alltså, sååå hemsk är den inte biggrin.gif
          Det är ju bara det att den drösslar sina blomblad på marken hej vilt, istället för att de sitter kvar och vissnar på busken.
          Men jag tycker det är vackert själv, men städpedanter kan nog bli galna på den, haha!

Citera
          *Humlan*
          Inlägg 12-06-2008, 20:51
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 429

Jag satte en New Dawn intill mitt plommonträd 2006, idag sträcker hon sig en bra bit över mitt huvud uppe i plommonträdet. Skulle tro att hon är en 3 och en halv meter hög. Svårt att uppskatta eftersom hon även sträcker sig i sidled där uppe. Jag tycker att du gjort ett bra val. Visst flyger det lite kronblad om den men det tycker jag är romantiskt och som sagt så farligt skräpig är den inte.

Flammentanz har jag oxå och det är en tålig rackare! Jag fick rädda den undan stenläggaren förra hösten. Klippte ner den rejält och satte den på sin nya plats, den kommer som attan nu och blommar dessutom! Det trodde jag inte eftersom jag klippte ner den. Trevlig bonus!
          Bifogad fil  trädgården_13_juni_013.jpg ( 99.44k ) Antal nedladdningar: 35

--------------------
          Lever mitt trädgårdsliv i zon 1

Min trädgårdsblogg!

Citera
          Kajsa
          Inlägg 12-06-2008, 21:11
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Och på tal om Flammentanz, grannen har en som vuxit på samma ställe i 35 år, ingen där har varit särskilt trädgårds intresserad, men rosen spottar glatt ut sina blommor varje sommar. Den har aldrig frusit ner eller blomstrejkat under 35 år, det är egenskaper som heter duga.

Jo mitt ex. är bara 5 år

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          AnnammA
          Inlägg 13-06-2008, 07:35
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

CITAT (Kajsa @ 12-06-2008, 22:11) *
          Och på tal om Flammentanz, grannen har en som vuxit på samma ställe i 35 år, ingen där har varit särskilt trädgårds intresserad, men rosen spottar glatt ut sina blommor varje sommar. Den har aldrig frusit ner eller blomstrejkat under 35 år, det är egenskaper som heter duga.

Jo mitt ex. är bara 5 år

Ja, vår Fl är, enligt grannar som bodde här då, planterad på 60-talet, då vårt hus byggdes, och den är på gång att blomma...Jag brukar föryngringsbeskära, dvs skära/klippa/såga bort någon/några av de äldsta grenarna från marken när jag ser att det behövs, tex när ngn äldre gren ser lite mörkare/tråkigare ut och det har kommit nyare grenar från marken.
          Jo, det är en tacksam ros.
          Apropå "Penny Lane"(fröplanta till "New Dawn")planterade jag en sådan i våras, och den har vuxit på bra och skall nog snart blomma. Men jag vet, Kajsa jag bor ju i den zonen jag bor zon 1-2...

--------------------

Citera
          malin72
          Inlägg 13-06-2008, 10:52
          Länk hit: #19

Medlem

tack för era svar...vet ni vad jag hittade på min tomt giggle.gif jag hade totalt glömt bort dom..jag har vad jag tror en Sympathie och en Flammentanz sen tidigare...dom har nog stått i ca 7 år och dom mår ju inte bra....kan jag flytta dom tro och ge dom bättre liv???

Bifogad fil  juni55.jpg ( 67.91k ) Antal nedladdningar: 44
          Sympathie??
          Bifogad fil  juni53.jpg ( 85.49k ) Antal nedladdningar: 33
          Sympathie??
          Bifogad fil  juni54.jpg ( 97.04k ) Antal nedladdningar: 36
          Flammentanz ??? grannens humle invaderar med...

vad kan vara felet med dom??? dålig jord, läget, eller vad??? dunno.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

min trädgårdsdröm

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 13-06-2008, 11:02
          Länk hit: #20

Medlem

De verkar stå väääääldigt nära en husvägg? Det är aldrig bra - för torrt!
          Har du gödslat och pysslat med dem tidigare?

Om inget gjorts och de har det dåliga läget, är det ju fantastiskt att de ser ut som de gör!

Jag tycker absolut du ska flytta dem till bättre läge och pyssla om dem - de kommer att bli din trädgårds verkliga blickfång tror jag! wub.gif

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 10:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon