|
oj då...nu skrämmer ni mig, ang mina rosköp.... |
|
|
|
08-06-2008, 20:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
Hm... nu har jag inte läst vad folk skriver för illa om Flammentanz men enligt LÅG och Flora Linnéa är det en av de bästa klätterrosorna. Jag planerar att ha ett gäng sådanan bla i en rosenbåge. Kanske vissa inte gillar den för att den är så vanlig? Vet inte?
|
|
|
|
|
08-06-2008, 21:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Inte vet jag vad du har läst, men jag vet att det inte alltid öses lovord över dessa två rosor. Det beror på olika saker: Flammentanz blommar på fjolårsgrenar vilket betyder att om den fryser ner under vintern får du ingen blomning nästkommande sommar och det är ju trist. Men de år den blommar - WOW! säger jag bara! Själv köpte jag en F. förra året och gläds åt att den inte frysit nåt denna milda vinter som varit.
New Dawn har "alltid" rekommenderats när det handlar om klätterrosor - den är ju underbart vacker! Ganska tålig och blommar på årsskotten så det är ingen tragedi om den fryser ner på vintern, den hinner alltid blomma ändå. Det är som är lite lurigt med ND och som gjort många besvikna på senare år är att den inte vill växa sig hög. Själv har jag en ND som är ca 7-8 år gammal. Den blir lätt uppåt 3m på en sommar och blommar snällt. Eftersom den var så vacker köpte jag ytterligare 3st för ca 4 år sedan. Ingen av dem är högre än 120cm. De blommar och är fina, men de ska ju vara klätterrosor!! Min alldeles egna teori om detta är att senare tiders ND odlas fram från en annan klon än som var fallet tidigare. OBS!! Detta är alltså ingen sanning bara en teori jag har...
Malin, du ska plantera dina två rosor och försöka ge dem bästa förutsättningar. Om det funkar får du nåt riktigt praktfullt att vila ögonen på! Om det inte funkar har du fått erfarenhet och kan flytta dem till ett annat ställe och köpa nya sorter till din fina uteplats.
--------------------
|
|
|
|
|
08-06-2008, 22:12
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
finns väl nån liknande new dawn som heter penny lane? Eller har jag helt fått allt om bakfoten?!
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
08-06-2008, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
 Flammentanz, det är inte något fel på den rosen annat än att den inte blommar hela sommaren, annars är den tuff, tål lite kyla. Så fort någon ros blir vanlig ska en del rynka på näsan, överdrivet tycker jag, gläds över dina rosor, du kommer bli så nöjd med båda. Jag har Penny Lane och den går inte alls att jämnföra med New Dawn, den växer sakta, fryser ner hårt.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
08-06-2008, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 75
Medlem nr: 13 618

|
Hej! Jag bor i zon 4 och har en Flammentanz som är några år gammal. Den växer så det knakar och blommar från slutet av juni/början av juli och hela sommaren. Den hade faktiskt blommor ända in i november förra året. Den har aldrig frusit ned och aldrig haft någon sjukdom. Den är så tacksam för den lilla omvårdnad den får. Så vacker också!
|
|
|
|
|
09-06-2008, 07:28
|

Medlem

|
CITAT (malin72 @ 08-06-2008, 23:25)  Ang new Dawn..ska den täckas på vintern extra för att klara sig bättre eller??? Eftersom ND blommar på årsskott är det inte lika viktigt att täcka den på vintern - fryser den, får du ändå blomning. Flammentanz däremot får ingen blomning alls om den fryser ner. Kanske viktigare att täcka den isåfall. Men om du är beredd att ta jobbet med täckning, så föreslår jag att du täcker båda. Då har du iaf en viss garanti!
--------------------
|
|
|
|
|
09-06-2008, 13:06
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
CITAT (Kajsa @ 08-06-2008, 23:16)  Jag har Penny Lane och den går inte alls att jämnföra med New Dawn, den växer sakta, fryser ner hårt. Fin var den, men jisses det lät ju inget vidare med härdigheten
Redigerat av Ezereht: 09-06-2008, 13:07
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
10-06-2008, 12:10
|
Medlem
Antal inlägg: 84
Medlem nr: 16 403

|
Min erfarenhet av New Dawn är att den visst blir rejält stor men att den tar lång tid på sig att komma igång, det kan ta flera år från plantering (ofta 5-6 år) innan den blir riktigt stor. Jag har själv en jättestor gammal N D (från 60-talet) som jag fick skära ner helt p g a renovering. Fast den alltså borde ha ett rejält rotsssytem, så har den tagit tre år på sig att komma upp i sin gamla höjd igen! Men det är en himla fin ros, om än något skräpig. Fast jag tycker just den där skräpigheten är fin
|
|
|
|
|
10-06-2008, 13:32
|
Medlem
Antal inlägg: 949
Medlem nr: 12 351

|
Jag köpte en New Dawn och satte i höstas, och den är tät och fin, men det dröjer nog innan den blir hög. Alla skott som sträcker sig uppåt har knoppar i spetsarna, och då växer de väl inte mer på höjden? Synd att jag missat det här med "skräpigheten", hade jag vetat hade jag placerat den någon annanstans. Att jag skulle ha en har det aldrig varit någon tvekan om  Hmm, jag kanske borde flytta den till hösten?
Redigerat av holyanna: 10-06-2008, 13:40
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
10-06-2008, 14:02
|
Medlem
Antal inlägg: 84
Medlem nr: 16 403

|
CITAT (holyanna @ 10-06-2008, 14:32)  Jag köpte en New Dawn och satte i höstas, och den är tät och fin, men det dröjer nog innan den blir hög. Alla skott som sträcker sig uppåt har knoppar i spetsarna, och då växer de väl inte mer på höjden? Synd att jag missat det här med "skräpigheten", hade jag vetat hade jag placerat den någon annanstans. Att jag skulle ha en har det aldrig varit någon tvekan om  Hmm, jag kanske borde flytta den till hösten? Alltså, sååå hemsk är den inte  Det är ju bara det att den drösslar sina blomblad på marken hej vilt, istället för att de sitter kvar och vissnar på busken. Men jag tycker det är vackert själv, men städpedanter kan nog bli galna på den, haha!
|
|
|
|
|
12-06-2008, 20:51
|

Medlem
Antal inlägg: 141
Medlem nr: 9 429

|
Jag satte en New Dawn intill mitt plommonträd 2006, idag sträcker hon sig en bra bit över mitt huvud uppe i plommonträdet. Skulle tro att hon är en 3 och en halv meter hög. Svårt att uppskatta eftersom hon även sträcker sig i sidled där uppe. Jag tycker att du gjort ett bra val. Visst flyger det lite kronblad om den men det tycker jag är romantiskt och som sagt så farligt skräpig är den inte. Flammentanz har jag oxå och det är en tålig rackare! Jag fick rädda den undan stenläggaren förra hösten. Klippte ner den rejält och satte den på sin nya plats, den kommer som attan nu och blommar dessutom! Det trodde jag inte eftersom jag klippte ner den. Trevlig bonus!
trädgården_13_juni_013.jpg ( 99.44k )
Antal nedladdningar: 35
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2008, 21:11
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Och på tal om Flammentanz, grannen har en som vuxit på samma ställe i 35 år, ingen där har varit särskilt trädgårds intresserad, men rosen spottar glatt ut sina blommor varje sommar. Den har aldrig frusit ner eller blomstrejkat under 35 år, det är egenskaper som heter duga.
Jo mitt ex. är bara 5 år
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
13-06-2008, 07:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
CITAT (Kajsa @ 12-06-2008, 22:11)  Och på tal om Flammentanz, grannen har en som vuxit på samma ställe i 35 år, ingen där har varit särskilt trädgårds intresserad, men rosen spottar glatt ut sina blommor varje sommar. Den har aldrig frusit ner eller blomstrejkat under 35 år, det är egenskaper som heter duga.
Jo mitt ex. är bara 5 år Ja, vår Fl är, enligt grannar som bodde här då, planterad på 60-talet, då vårt hus byggdes, och den är på gång att blomma...Jag brukar föryngringsbeskära, dvs skära/klippa/såga bort någon/några av de äldsta grenarna från marken när jag ser att det behövs, tex när ngn äldre gren ser lite mörkare/tråkigare ut och det har kommit nyare grenar från marken. Jo, det är en tacksam ros. Apropå "Penny Lane"(fröplanta till "New Dawn")planterade jag en sådan i våras, och den har vuxit på bra och skall nog snart blomma. Men jag vet, Kajsa jag bor ju i den zonen jag bor zon 1-2...
--------------------
|
|
|
|
|
13-06-2008, 11:02
|

Medlem

|
De verkar stå väääääldigt nära en husvägg? Det är aldrig bra - för torrt! Har du gödslat och pysslat med dem tidigare? Om inget gjorts och de har det dåliga läget, är det ju fantastiskt att de ser ut som de gör! Jag tycker absolut du ska flytta dem till bättre läge och pyssla om dem - de kommer att bli din trädgårds verkliga blickfång tror jag!
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|