Halv fyra idag försvann strömmen hemma hos oss. Det har blåst väldigt hårt hela dagen, mycket hårda stormbyar som delvis förstört min trädgård.
Min man ringer och gör felanmälan till Vattenfall som ber oss kolla jordfelsbrytare (som naturligtvis redan var gjort) De såg inget fel men skulle återkomma. Då gick min man ut i skogen för att se om han kunde hitta felet. Vi gissade att ett träd ramlat på ledningarna. Han kommer inspringande och ropar att det brinner i skogen.
Vi ringer brandkåren och springer ut till brandplatsen. Hela gärdet var rökfyllt och det brann rejält på många ställen.
Brandkåren kom till slut - hade lyckats välja den längre vägen hit som tar ca 15 min. längre! Lovar att det var långa minuter i röken innan de anlände.
Folk kom för att hjälpa och vi försökte slå med granruskar på alla små brandhärdar som antändes. Det är mycket, mycket torrt här, har inte fått regn på snart en månad.
Brandkåren lyckades men hjälp av folk här släcka elden men det var bara tre man! som kom.
Och vattenfall hörde inte av sig - min man gick hem och försökte ringa igen - 17 samtal före i kön. Det tog 29 min. innan han kom fram till telefonisten!
Precis nyss var dom här och sågade ner grenen som hade ramlat över ledningen och antänt skogen. Ca 5000 kvm hann brinna.
Jag har i min naivitet trott att när förhållandena är så extrema som nu borde det finnas extra resurser men inte ens i växeln på Vattenfall.
Mycket otäckt alltsammans .
|