|
Perenner! Zon-fria?, Varför har perenner inga zon märkningar? |
|
|
|
29-06-2008, 12:17
|

Medlem
Antal inlägg: 333
Medlem nr: 781

|
Hur kommer det att när man köper perenner så finns det ingen Zon märkning på dom?  Stämmer det verkligen att perenner inte har några zonmärkningar utan att det är bara till att köpa och testa?
--------------------
Mvh. /Diana i Järbo ----------------------------------------------------------------------- Zon 4
|
|
|
|
|
29-06-2008, 12:20
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
för perenner dvs örter som ovan vissnar ner på vintern i sverige så har det mer betydelse läge,jordmån och skyddande snö täcke och ev vinter regn .
dom flesta ''vanliga'' perenner funkar i hela sverige ,, lite känsligare perenner får man täcka och odla i dränerandejord .
|
|
|
|
|
29-06-2008, 12:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Det brukar finnas zon-märkning på lapparna. Regeln är väl att man köper plantor som är en lite högre zon än vad man bor i.
|
|
|
|
|
29-06-2008, 12:30
|

Medlem

|
Tack för era svar. Jag lade märke till detta nu i veckan av en slump på plantskolan jag praktiserar på och frågade varför det ej finns några zoner på perennerna som såldes där, varpå jag fick svaret att det finns inga zoner på perenner. Detta hade jag aldrif tidigarelagt märke till utan handlat det som fanns i de lokala plantsolorna med tanke på att de säljer plantor som fungerar i just det området. Men nu vet jag hur det ligger till. Tack åter igen.
--------------------
Mvh. /Diana i Järbo ----------------------------------------------------------------------- Zon 4
|
|
|
|
|
29-06-2008, 12:39
|

Medlem

|
Det var ett märkligt svar måste jag säga. Jag köper aldrig något som inte är zonmärkt, eller där jag själv med säkerhet vet att växten klarar sig. Om jag inte vill zon-testa förstås.
|
|
|
|
|
29-06-2008, 13:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 056
Medlem nr: 2 460

|
Inte märkligt alls egentligen. Många perenner som anses väldigt känsliga och bara passar i zon1, kan gå utmärkt uppe i norrland i betydligt högre zoner. Just på grund av ett tjockt snötäcke t.ex. Det handlar egentligen, som Linus skriver, om läge vinterväta/snötäcke och jordmån för dem. Christer.
Redigerat av Christer i Falköping: 29-06-2008, 13:04
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|
|
|
|
|
29-06-2008, 13:34
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Det finns ju ett separat zonsytem just för perenner, men det är ju som sagt bara aktuellt för ett litet antal perenner: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rdighet
|
|
|
|
|
29-06-2008, 14:39
|
Medlem

|
CITAT (CillaM @ 29-06-2008, 12:39)  Det var ett märkligt svar måste jag säga. Jag köper aldrig något som inte är zonmärkt, eller där jag själv med säkerhet vet att växten klarar sig. Om jag inte vill zon-testa förstås. fast jag har aldrig sett en perenn som haft en zon på etiketten när jag köpt den . på jobbet har perennerna inte heller någon zon .
|
|
|
|
|
29-06-2008, 14:59
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Just den här zonindelningen för perenner som Kurt hänvisar till i sin länk; Det finns ett system för fleråriga, örtartade växters härdighet som svenska perennodlare utvecklat. Det har ännu inte fått samma utbrednings som zon-kartan för vedartade växter.Växterna delas in i fyra härdighetsklasser A, B, C. och D:- A = En perenn som kan odlas över hela landet utan några speciella arrangemang.
- B = En perenn som kan odlas över hela landet, men kräver en skyddad och väldränerad växtplats för att utvecklas bra.
- C = En perenn som kan odlas i stora delar av landet och kräver samma förhållanden som B för god utveckling.
- D = Perenner som bara kan odlas i de delar av landet som är mest värmegynnade. Stora krav på dränering och vinterskydd krävs.
har jag bara stött på i ett sammanhang, nämligen i trädgårdstidningar. jag har aldrig sett zonangivelser på perenner i plantskolor och handelsträdgårdar - och hoppas slippa se det även i fortsättningen. Täckning mot vinterväta torde vara mer nödvändigt i landets sydligare delar där det oftare saknas skyddande snötäcke. De flesta perenner går minst lika bra, ibland t.o.m. bättre i norr än i söder, dessutom blir färgerna mer intensiva på blommorna i norr p.g.a. det ständigt närvarande ljuset.
Redigerat av Betty: 29-06-2008, 15:01
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
29-06-2008, 16:03
|
Medlem

|
jag pratade med en nkund på jobbet ,, om just perenners härdighet . och nästan alla hennes prenner hade dött denna vinter även då den var mild så var den väldigt regnig . och det var även ''trogna'' som hade dött och det var ju ändå bara i zon 0-1 .
och det förklarar väl hur mycket snön betyder . men i norr bör man kanske undvika sen blommande perenner då dom inte hinner blomma .
Redigerat av flaxss: 29-06-2008, 16:03
|
|
|
|
|
29-06-2008, 19:35
|
Medlem
Antal inlägg: 1 611
Medlem nr: 1 308

|
CITAT (flaxss @ 29-06-2008, 17:03)  och det förklarar väl hur mycket snön betyder . men i norr bör man kanske undvika sen blommande perenner då dom inte hinner blomma . Så sant! Hinner aldrig se blommorna på Höstsilverax Brunette men det är bladen som är det viktigaste. Höstanemoner skulle jag aldrig köpa pga sen blommning...
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
29-06-2008, 19:40
|
Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 12 644

|
Jag har fått den uppfattningen att många höststädar på tok för mycket i sina rabatter.Om man undviker att klippa ner alla sina perenner och kratta bort alla löv, överlever växterna mycket lättare
|
|
|
|
|
29-06-2008, 19:43
|

Medlem
Antal inlägg: 923
Medlem nr: 10 333

|
Detta var ju uppe på PLUS för ett tag sedan och klicka på länken så kan ni titta på avsnittet!
--------------------
Mitt gamla alias var "Lämås" Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.
|
|
|
|
|
29-06-2008, 20:36
|

Medlem

|
Tusen tack för alla svar! särsklt dessa perenn "zonerna" A,B,..... Nu kommer jag ihåg att ägaren av plantsolan nämde just denna beskrivning. Tack för listan som jag nu skall spara för framtida användning.
--------------------
|
|
|
|
|
29-06-2008, 20:45
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (Betty @ 29-06-2008, 15:59)  Just den här zonindelningen för perenner som Kurt hänvisar till i sin länk; Det finns ett system för fleråriga, örtartade växters härdighet som svenska perennodlare utvecklat. Det har ännu inte fått samma utbrednings som zon-kartan för vedartade växter.Växterna delas in i fyra härdighetsklasser A, B, C. och D:- A = En perenn som kan odlas över hela landet utan några speciella arrangemang.
- B = En perenn som kan odlas över hela landet, men kräver en skyddad och väldränerad växtplats för att utvecklas bra.
- C = En perenn som kan odlas i stora delar av landet och kräver samma förhållanden som B för god utveckling.
- D = Perenner som bara kan odlas i de delar av landet som är mest värmegynnade. Stora krav på dränering och vinterskydd krävs.
har jag bara stött på i ett sammanhang, nämligen i trädgårdstidningar. jag har aldrig sett zonangivelser på perenner i plantskolor och handelsträdgårdar - och hoppas slippa se det även i fortsättningen. Täckning mot vinterväta torde vara mer nödvändigt i landets sydligare delar där det oftare saknas skyddande snötäcke. De flesta perenner går minst lika bra, ibland t.o.m. bättre i norr än i söder, dessutom blir färgerna mer intensiva på blommorna i norr p.g.a. det ständigt närvarande ljuset.
Hos Impecta så använder de sig av den zonindelningen på deras perennfröer. CITAT (annkie1 @ 29-06-2008, 20:40)  Jag har fått den uppfattningen att många höststädar på tok för mycket i sina rabatter.Om man undviker att klippa ner alla sina perenner och kratta bort alla löv, överlever växterna mycket lättare Jag höststädar aldrig. Gå ut i naturen och titta efter vem som höststädar där.......nä, just det. Då blir det ett bättre mikroklimat runt de växter som har kvar sina vissna växtdelar. Möjligen kan man klippa bort frökapslar för att slippa att plocka oönskade frösådder, men det gör jag å andra sidan under hela växtsäsongen.
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
30-06-2008, 07:20
|

Medlem

|
Jag höststädar inte heller av just samma anledning som embees skriver.
--------------------
|
|
|
|
|
30-06-2008, 19:05
|

Medlem

|
Jag höststädar aldrig heller, mest på grund av att jag är lat. Plus att växterna mår bättre av det. Vårstädningen blir så liten att till och med jag gör den. Fast jag bryter ned alla grenar och stjälkar och låter dem ligga kvar i rabatterna. Christer.
--------------------
|
|
|
|
|
30-06-2008, 21:46
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 29-06-2008, 15:39)  fast jag har aldrig sett en perenn som haft en zon på etiketten när jag köpt den . på jobbet har perennerna inte heller någon zon . På det stället där jag jobbar har de flesta perennerna en zonangivelse på etiketterna. Att klara en vinter, en mild sådan eller en tuff sådan betyder ju inte att en växt trivs och kommer att trivas senare. För människor som går och handlar till sin trädgård, och som vill se den blomma och växa, är det viktigt att snabbt kunna se själv om en växt klarar sig hos dom. Och det kan skilja ganska rejält i zonerna runt Göteborg. Det som klarar sig hos mig i Lerum kanske inte klarar sig 1 mil bort, i samma kommun.
|
|
|
|
|
01-07-2008, 13:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
För den som är intresserad och vill ha en trevlig uppslagsbok gällande perenner kan jag rekommendera "Perenner" av Marie och Björn Hansson. En trevlig bok där man kan får information och inspiration gällande perenner. Givetvis beskriver de även växternas känslighet genom zonindelningen för perenner. Jag tycker boken är bra. Växter kan inte läsa men inte är det roligt att köpa en dyr perenn som försvinner p g a olämligt planteringsställe.
|
|
|
|
|
01-07-2008, 19:54
|

Medlem

|
CITAT (CillaM @ 30-06-2008, 22:46)  På det stället där jag jobbar har de flesta perennerna en zonangivelse på etiketterna. Att klara en vinter, en mild sådan eller en tuff sådan betyder ju inte att en växt trivs och kommer att trivas senare. För människor som går och handlar till sin trädgård, och som vill se den blomma och växa, är det viktigt att snabbt kunna se själv om en växt klarar sig hos dom. Och det kan skilja ganska rejält i zonerna runt Göteborg. Det som klarar sig hos mig i Lerum kanske inte klarar sig 1 mil bort, i samma kommun. Det är just det som är problemet med att märka perenner med zonangivelse. Den stämmer bara om man planterar den precis likadant som den som gjorde zonangivelsen planterade den. Har du andra jordförhållanden än så, blir alltså zonangivelsen fel. Christer.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|