CITAT (CillaM @ 23-07-2008, 21:20)

OK, here we go... det är en Kasuga Yama. Om det nnu är en frosttålig en, ska den planteras i surjord, tex. med roddisarna jag har? De står ganska skuggigt, eller rättare sagt, det är dom som skapar skuggan på det stället.
den blommar mellan okt till maj . beroende sort . finns sorter som både är höst och vårblommande . sedan beror det på klimat när dom blommar i sverige om dom är ute blommar dom oftast i april-maj men även på hösten och förvintern och tidig vår har mina blommat ,,,milda vintrar redan i feb-mars . har man dom i en vinterträdgård börjar dom blomma redan i jan-feb en del sorter . alla är inte härdiga . det är bara rena arter dvs enkla röda eller vita färger som är dom tåligaste sorterna både att återhämta sig och ändå växa bra i lite sämre miljöer dock är dom inte dom allra frosttåligaste dessa rena tål neråt -12c -20c . fframodlade varianter ibland hyrbid med andra camellia arter tål neråt -22c -23c . jag har bara en sort som jag lyckas övervintra det är en röd dubbel och den ger jag skydd i zon 1-2 . alla andra har dött med skydd speciellt är dom som mest känsliga på våren när det växlar och även under ostadiga vintrar . även denna vinter förlorade jag min camellia med rosa dubbla blommor med vitspräckliga blommblad . visst går det att odla dom på friland i zon 0-1(2) ,,skaffa en härdigsort och plantera den i ett väst-öst läge som gärna är varmt och vindskyddat och så blir det kallt så skydda den . då våren . och då kommer den klara sig fint . i England trivs dom ju väldigt bra lika så i USA . dock knopparna tål ju inte alltför hård frost . även blommknopparna blir skadade av hård frost och till våren öppnar sig en brunblomma eller ligger dom flesta på marken av alla hårda vintar . lika så blommor som slagit ut tål inte heller frost .
annars odlar man dom i krukor som man tar ut på våren när det är runt +5c och tar in på hösten när det blir frost på dagen . tar in under natten och så ut under höst-vinter dagar. kamelian trivs mycket bättre ute och den behåller knoparna i vår svala fuktiga höst och blommar bra och trivs mycket bättre ute . sedan övervintrar man den inne svalt runt 0c +15c och ljust . planteras om i feb i surjord .
känner inte till din sort ,, kan det vara en hyrbid mellan Camellia japonica och Camellia sasanqua ?? såfall är det nog en av dom härdigare sorterna .
Redigerat av flaxss: 23-07-2008, 23:08