Korskovall och Natt och Dag har jag gott om och kan lätt samla mer, så sånt frö kan du få om du vill, men av Pukvetet har jag tyvärr inte så mycket att jag kan dela med mig. Om den tar sig kan du förhoppningvis få "egenproducerat" frö nästa år.
EDIT: försökte kolla upp vilka arter som de olika Melampyrum parasiterar och hur stor effekt parasiterandet har på värdarna, men det visar sig att väldigt lite egentligen är känt. Tydligen kan de parasitera på lite vadsomhelst (fast de enda som faktiskt nämns till art är Lomme och Odon), i Skogskovallens fall tillochmed mossor!
Annat som kom upp i sökandet:
Parasiterandet går till så att kovallens rötter helt enkelt "smälter ihop" med värdväxtens rötter så bägge växterna får delvis gemensamt rotsystem. Jag hittar inga uppgifter om exakt vilka ämnen det är kovallen får från sin värd. Kovallen kan leva helt utan värd, men blir då mycket mindre och känslig mot stress och uttorkning. Kovallens parasitism sägs inte påverka värdväxten märkbart, kanske är det bara nån viss substans (hormon? vitamin?) den tar från sin värd?
Precis som med blåsippsfrön finns det en särskild näringsrik del på fröet som myrorna tycker luktar gott och äter, och genom att myrorna av den anledningen samlar in fröerna sprids de effektivt trots att de är ganska stora. Kovallen mutar alltså myrorna med godis för att få dem att sprida fröet, så fröets likhet med en myrpuppa är antagligen bara slump.
Kovallens frön gror på hösten, men inga blad bildas förrän i mars-april.
Gnagare äter gärna de stora näringsrika fröna, men den viktigaste begränsande faktorn för kovall är att fröplantorna inte klarar konkurrens med andra växter; kovall är beroende av att det finns plättar med bar jord (t.ex. trampspår från betande djur) för att kunna gro. Eftersom kovaller är ettåriga och fröna har kort grobarhet försvinner den snabbt från områden där skötseln ändras, och att skapa såna barjordsfläckar är tydligen viktigaste skötselåtgärden för att bevara bestånd av t.ex. Pukvete.
I Storbrittannien har pukvete med flit i stort sett utrotats pga att den var ett åkerogräs som gav mjölet dålig smak.
Redigerat av Azur: 28-07-2008, 11:57
|