Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746
Jo då, vildpelargoner kan du så när som helst på året. Men tänk på att många av dem gror på bara några dagar och då kommer du att behöva extraljus för att klara dem över vintern!
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
Medlem
Antal inlägg: 3 056
Medlem nr: 2 460
Ja extraljus bara, som Margith skriver. När jag sår vildpelargoner lägger jag fröerna i ett glas och häller kokande vatten på dem. Sedan får de dra i det vattnet i två dagar. Då händer det som oftast att de gror i glast. Är fröerna pinfärska behövs inte det, men är de lite äldre är det ett jättebra sätt att få igång dem på. Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124
Tack så jättemyckt för era svar, vad glad jag blir
Fröna är pinfärska, men jag tror jag sparar några till början av nästa år också ifall jag misslyckas med dem över vintern, jag tror iaf att jag gör det.
Medlem
Antal inlägg: 114
Medlem nr: 13 093
Vildpelargoner är arter som du kan hitta i naturen i t.ex. Sydafrika/Namibia. Det finns drygt 300 olika arter, bara en går att odla utomhus i gynnsamma lägen och det är Pelargonium endlecherianum,övriga måste övervintras inomhus eller odlas som annueller. Den "vanliga" pelargonen Pelargonium x hortum är en hybrid (korsning) mellan olika arter bl. a. P. zonale.
Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834
Det går att sår nu men bäst är på vårvintern när ljuset återvänder då slippa du duttandet med extraljus,plantorna blir rangliga.Jag sådde en vildpelargon i mars och den blommaar nu,plantorna blir mycket kraftigare när man sår på våren.
Medlem
Antal inlägg: 114
Medlem nr: 13 093
Om du förvarar fröna torrt och svalt ska det inte vara några problem att vänta. Du kan så nu också men då måste du kunna ordna extra belysning, så det är enklare att vänta.
P. inodorum räknas som "ettårig". Där den växer naturligt gror den under regnperioden och vissnar sedan när torrtiden kommer, bara fröna "lever vidare" den har alltså inga rotknölar som många andra arter. Man kan övervintra den genom att den får vatten kontinuerligt men den blir lätt risig ändå. Se till att plocka frö och spara så kan du så nytt till våren.