Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vargjakt, jag mår faktiskt illa av det här..
          Wilmer
          Inlägg 28-08-2008, 12:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Vi har haft varg i trakten som rivit får ett tag. Nu är en av vargarna skjuten. Jag mår rent illa när jag läser lokaltidningen nu.

webradio direkt från jakten

artikel

Visst är det tråkigt att bli av med sina djur, men vet man att det finns varg får man väl skydda dem så gott det går? Ta in dem på nätterna, vad som helst. Men det är väl för jobbigt.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Euphorbia
          Inlägg 28-08-2008, 12:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 10 195

CITAT (Wilmer @ 28-08-2008, 13:08) *
          men vet man att det finns varg får man väl skydda dem så gott det går? Ta in dem på nätterna, vad som helst. Men det är väl för jobbigt.

Det kanske är svårt också att inhysa dom, om en bonde har 200 får som ska in varje kväll.
          Och tids nog så listar väl vargen ut att den får lov att jaga på dagen istället.
          Det är väl bara att acceptera att man inte kan ha tamkreatur eller en mångfaldig viltstam i de områdena som det bor varg? svårare än så är det inte.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 28-08-2008, 12:25
          Länk hit: #3

Medlem

Locka med mat.. Vallhund.. De lär sig snabbt. Sedan är det inte frågan om så många som har 200 djur, mest mindre flockar. Ladugård har man ju till dem under vintern, så det förutsätter jag att det finns.

Jag är dessutom emot hetsjakten på varg i TTELA och hur de visar bild på den stackars vargens blodiga mun o tänder när den väl är skjuten. Trode vi levde på 2000 talet inte på stenåldern. ÄCKLIGT och primitivt.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Euphorbia
          Inlägg 28-08-2008, 12:41
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Wilmer @ 28-08-2008, 13:25) *
          Locka med mat.. Vallhund.. De lär sig snabbt. Sedan är det inte frågan om så många som har 200 djur, mest mindre flockar. Ladugård har man ju till dem under vintern, så det förutsätter jag att det finns.

Jag är dessutom emot hetsjakten på varg i TTELA och hur de visar bild på den stackars vargens blodiga mun o tänder när den väl är skjuten. Trode vi levde på 2000 talet inte på stenåldern. ÄCKLIGT och primitivt.

Det är säket inte svårt att få in fåren på kvällen om man nu har utrymmen (på sommaren har man oftast tre gånger så mycket får som på vintern) men det är inte säkert att det hjälper.
          Och det strider mot djurskyddslagen att ha får istallade dygnet runt, året runt.
          Tråkigt om vi skulle bli tvungna att inportera lammkött i slutändan istället för att exportera.

Människor är primitiva, och många som aldrig har sett en varg är ju nyfikna på hur dom ser ut, ett rovdjurs tanduppsättning kan vara facinerande för vem som helst som är intresserad av biologi, precis som en bävers framtänder som är flera dm långa och går upp genom kraniet.
          Men visst, det är ju även ett sätt för tidningarna att sälja lösnummer på folks primitiva rädsla fear.gif

Citera
          Euphorbia
          Inlägg 28-08-2008, 13:08
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT
          - Tre får var döda när vi kom ut och sedan var sex så skadade att de måste avlivas, berättar han.

Jag tycker faktiskt mer synd om fåren, resten av Dan Andersson 87 får hade tveklöst samma öde att vänta.
          Beviserigen hjälper ju inte det rovdjursstängsel som är så populärt att sätta upp nu, så det enda dom kan göra är att skicka fåren på slakt och försöka hitta inkomst på något annat sätt. Tråkigt, en del av det svenska kulturlandskapet är på väg bort...

Citera
          Wilmer
          Inlägg 28-08-2008, 13:21
          Länk hit: #6

Medlem

Jag har ingen aning om staketen hjälper eller inte, men han hade inte ett sådant än, så vem vet.

Varg OT, men vi har något/någon här i trakten som skär upp hästar (ston) även i stallarna. Kan man ansöka om skyddsjakt crazy.gif jag tycker väldigt synd om hästarna.. Jag tror ju inte att detta händer för att någon är hungrig som i vargarnas fall.

Redigerat av Wilmer: 28-08-2008, 13:25

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Euphorbia
          Inlägg 28-08-2008, 13:26
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Wilmer @ 28-08-2008, 14:21) *
          Jag har ingen aning om staketen hjälper eller inte, men han hade inte ett sådant än, så vem vet.

Inte ens kolmårdens staket som är byggda för vargar håller ju måttet.....
          expressen.se

Nä, bara att slakta allihopa om man bryr sig det minsta om sina djur, får, hästar, kor,grisar, rubbet. no.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 28-08-2008, 13:27
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Euphorbia @ 28-08-2008, 13:08) *
          Jag tycker faktiskt mer synd om fåren, resten av Dan Andersson 87 får hade tveklöst samma öde att vänta.
          Beviserigen hjälper ju inte det rovdjursstängsel som är så populärt att sätta upp nu, så det enda dom kan göra är att skicka fåren på slakt och försöka hitta inkomst på något annat sätt. Tråkigt, en del av det svenska kulturlandskapet är på väg bort...

Den här fårägaren hade ju i alla fall inte gjort något för att skydda sina får, inget rovdjurssäkert stängsel och inga hundar. Jag har närmat mig fårhagar där de har de här speciella hundarna som lever med fåren, de reagerade omedelbart jag kom nära hagen och reste sig upp och skällde! Det är ju konstigt att just svenska fårägare inte klarar av att leva med rovdjur, när man uppenbarligen klarar av det i länder som har så mycket mera får, t ex Italien och Rumänien.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-08-2008, 13:28
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag har alltid haft svårt att förstå varför det ska vara så synd om jägare, får, hundar mm när man vet det finns varg. Varför ska man utrota vargen bara för att man själv har nåt mänskligt övertag? Jättetråkigt säkert för de som drabbas men då bor man nog på fel ställe. Vargar har också en rätt att leva, om inte mer än vi

PS förresten... det är klart det är synd om fåren som har så korkade ägare

Redigerat av skogstroll: 28-08-2008, 13:30

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          KURT
          Inlägg 28-08-2008, 13:29
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Euphorbia @ 28-08-2008, 13:26) *
          Inte ens kolmårdens staket som är byggda för vargar håller ju måttet.....
          expressen.se

Nä, bara att slakta allihopa om man bryr sig det minsta om sina djur, får, hästar, kor,grisar, rubbet. no.gif

Men då kan man ju inte heller odla några grönsaker eller knappast några prydnadsväxter så läge man tillåter vilda kaniner, harar, vildsvin, rådjur, hjortar, älgar . Det finns ju alltid en viss lite risk att det kan bli skador.

Citera
          Bettis
          Inlägg 28-08-2008, 13:38
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Jaha och nu sitter mamman där med sina valpar och väntar..... hörde på radion att dom NOG klarar sig, iaf någon av valparna ranting.gif

Idag får ju fårskallarna (ägarna allså) stängsel och allt betalt, men dom måste ju själva sätta upp det och det kanske är där skon klämmer.

Har bekanta uppöver i landet och där heter det "skjut och gräv" där pågår alltså jakt året runt på vargen, men björnen som anfaller människa tjuvjagas inte i den omfattningen även om det finns betydligt fler av dem. Då undrar man ju varför, det är ju allmän jakt på björn, det är det inte på varg och vargen skrämmer bort björnen!!! som man ju vill jaga när tiden är inne.

--------------------

Citera
          Euphorbia
          Inlägg 28-08-2008, 13:39
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (skogstroll @ 28-08-2008, 14:28) *
          jag har alltid haft svårt att förstå varför det ska vara så synd om jägare, får, hundar mm när man vet det finns varg. Varför ska man utrota vargen bara för att man själv har nåt mänskligt övertag? Jättetråkigt säkert för de som drabbas men då bor man nog på fel ställe. Vargar har också en rätt att leva, om inte mer än vi

Vart ska man bo då? Vargen har möjlighet att sprida sig i princip överallt, jag har alldrig sagt att vargen ska utrotas, men att den bör hållas på en rimlig nivå, och framförallt så gott det går hållas från bebyggelse, för det är ingen naturlig miljö för vargar.
          Har man får bör man följa djurskyddslagen och den säger att man ska skydda sina djur från onödigt lidande.
          Dom har det säkert inte bättre i Italien och Rumänien, men där är det iallafall tillåtet att skydda sina djur genom jakt.

Jag tycker inte att det är rättvist att den mänskliga rasen anser andra djur ha större rätt att leva än människor, när inte tex. vargar eller andra djur har samma etik och moral.

Citera
          KURT
          Inlägg 28-08-2008, 13:44
          Länk hit: #13

Medlem

De vilda djur i Sverige som främst dödar människor är ju älgar - de dödar 10-15 personer/år. Älgar bör alltså avlägsnas från alla områden där det finns allmänna vägar = 80% av Sveriges yta?

Älgarna visar ju synnerligen dålig etik och moral när de springer upp på vägen trots att det kommer bilar där.

Citera
          Bettis
          Inlägg 28-08-2008, 13:48
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (KURT @ 28-08-2008, 14:44) *
          De vilda djur i Sverige som främst dödar människor är ju älgar - de dödar 10-15 personer/år. Älgar bör alltså avlägsnas från alla områden där det finns allmänna vägar = 80% av Sveriges yta?

Älgarna visar ju synnerligen dålig etik och moral när de springer upp på vägen trots att det kommer bilar där.

giggle.gif

--------------------

Citera
          Euphorbia
          Inlägg 28-08-2008, 14:25
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (KURT @ 28-08-2008, 14:29) *
          Men då kan man ju inte heller odla några grönsaker eller knappast några prydnadsväxter så läge man tillåter vilda kaniner, harar, vildsvin, rådjur, hjortar, älgar . Det finns ju alltid en viss lite risk att det kan bli skador.

Hur kan man jämföra prydnadsväxter med produktionsdjur som man livnär sig på?
          Igår köpte jag perennaplantor för 20kr /st medans finullstackor kostar 1000:-kr/st,
          min inkomst står inte och faller om dessa perenner inte klarar vintern, men det är nog värre för bönderna i dalsland/värmland osv. Dom kan nog räkna med visst inkomstbortfall.

CITAT (Bettis @ 28-08-2008, 14:38) *
          Idag får ju fårskallarna (ägarna allså) stängsel och allt betalt, men dom måste ju själva sätta upp det och det kanske är där skon klämmer.

Nu var det ju länstyrelsen som bad om skyddsjakt på denna varg, samma länstyrelse som betalar för alla stängsel och märker vargar med radiosändare för att följa deras liv.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-08-2008, 14:30
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Är det inte märkligt att det finns fler vargar i Italien än i Sverige och ändå så är det mkt mindre uppståndelse kring dem i Italien. g.gif

Redigerat av Aqvakul: 28-08-2008, 14:31

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Euphorbia
          Inlägg 28-08-2008, 14:53
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 28-08-2008, 15:30) *
          Är det inte märkligt att det finns fler vargar i Italien än i Sverige och ändå så är det mkt mindre uppståndelse kring dem i Italien. g.gif

I Italien har vargen funnits i hundratals år, i sverige har den varit utrotad i hundratals år.
          Det är väl bara en fråga om nyhetsvärde?? gamla nyheter är inte intressanta för pressen...

Citera
          AstLar
          Inlägg 28-08-2008, 14:58
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 880
          Medlem nr: 16 603

CITAT (Wilmer @ 28-08-2008, 14:21) *
          Jag tror ju inte att detta händer för att någon är hungrig som i vargarnas fall.

Vargen dödar inte bara för att äta sig mätt. Den river så många får den kommer åt. De ligger svårt skadade efter vargens besök.

Citera
          Euphorbia
          Inlägg 28-08-2008, 14:59
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Euphorbia @ 28-08-2008, 15:53) *
          I Italien har vargen funnits i hundratals år, i sverige har den varit utrotad i hundratals år.
          Det är väl bara en fråga om nyhetsvärde?? gamla nyheter är inte intressanta för pressen...

Efter lite Googlande hittade jag detta:
          CITAT
          Den italienska vargen är mindre än den nordiska och väger upp till 35 kg, reviren är mindre, födan utgörs till 90 % av vildsvin , ofta kadaver, men även smågnagare ingår. Det skiljer i synen på rovdjur.

kan det också ha med saken att göra?

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-08-2008, 15:03
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Euphorbia @ 28-08-2008, 14:39) *
          Vart ska man bo då? Vargen har möjlighet att sprida sig i princip överallt, jag har alldrig sagt att vargen ska utrotas, men att den bör hållas på en rimlig nivå, och framförallt så gott det går hållas från bebyggelse, för det är ingen naturlig miljö för vargar.
          Har man får bör man följa djurskyddslagen och den säger att man ska skydda sina djur från onödigt lidande.
          Dom har det säkert inte bättre i Italien och Rumänien, men där är det iallafall tillåtet att skydda sina djur genom jakt.

Jag tycker inte att det är rättvist att den mänskliga rasen anser andra djur ha större rätt att leva än människor, när inte tex. vargar eller andra djur har samma etik och moral.

vi kanske ska hålla människorna och deras husdjur på en rimlig nivå också då?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 03:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon