Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Medborgarskolan för kvinnor, Kursutbud
          Snöflinga
          Inlägg 15-09-2008, 13:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Eftersom männen har fått tillfälle att välja bland olika kurser så borde i rättvisans namn även kvinnor få samma chans till förkovran yes.gif

1. Fysträning
          Träning i att lyfta upp och ta ut saker ur handväskan.
          Handledare från Ölhävarna lär dig rätta greppet !

2.Tydlighetsövning
          Hur förklarar jag vad jag vill ha sagt i stället för att säga vad jag egentligen inte vill med förhoppningen att han ska gissa sig till vad jag egentligen vill men inte säger?
          Träning med talpedagog.

3. Lära sig konsten att passera ett shoppingcenter utan att "bara" titta in.
          Övningar med ledarhund.

4. Förståelseträning.
          Han menar vad han säger, inte vad han inte säger men som du tolkar det. Eftersom detta kräver en fullständig omvandling av den kvinnliga hjärnan är detta den längsta kursen.
          Leds av fyra professorer och en docent (per deltagare)

5. Insiktsövningar
          Du är inte 19 år längre. Din figur ser inte ut som Victoria Beckhams. Dessa kriterier kommer heller inte att
          uppfyllas om han ljuger och säger att du ser ut som en ung Victoria Beckham. Fråga inte så slipper han
          ljuga. Dessutom vill han inte ha en skinnbit som Mrs Beckham, han vill ha en kvinna som ser ut som en
          Kvinna.
          Studiecirkel under ledning av psykolog i spegelsalen. Frälsningsarmen medverkar i sorgearbetet.

6. Tidsplanering
          Om vi skall gå hemifrån 18.50 för att hinna till festen, hur skall jag planera för att vara klar 18.50 ?
          Känd fysiker förklarar tidens gång med studiematerial från förskolan.

7. Sakletarkurs
          Hur hittar jag alla de nya kläderna och skorna i garderoben istället för alla de gamla trasorna ?
          Går Sherlock Holmes metoder att tillämpa i detta fall ? Overheadbilder förevisande lämpliga ställen att leta

8. Rutiner - hur får vi in dessa i medvetandet ?
          T.ex.: Söndagar 20.30 - 21.15 är det Sportspegeln. Varje söndag. Hela året. Det har det varit i minst 20 år.
          Minnesträning under ledning av Dr. Hackenbush.

9. Skrivarkurs.
          För att vara säker på att han skall komma ihåg bemärkelsedagar; skriv "Eva 47 år", bröllopsdag o.dyl. på väggalmenackan som hänger på kylskåpsdörren. Du får dina blommor och presenter, alla nöjda o glada
          Praktiska övningar med Whiteboard.

10. Logik - vad är det ?
          Är "det bara är så" en logisk motivering eller finns det andra, bättre ?
          Diskussionsgrupp, ledd av Kristina Lugn.

11. Flexibilitetsreflektion
          Kan han någon gång ha rätt ? Eller kan han någon gång inte ha fullständigt fel?
          Föredrag med frågestund.

Citera
          Anma
          Inlägg 15-09-2008, 13:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

a0a.gif
          Jag behöver ta några av kurserna... -fear-.gif
          giggle.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-09-2008, 15:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag hoppas vid gud att mina döttrar inte behöver gå nägon sån kurs utan att dom ser det som självklart att det är jämmställdhet som är viktigt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Kat
          Inlägg 15-09-2008, 19:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

*konstaterar som vanligt att det bara handlar om att folk gillar att befästa fördomar och hittar de mönster de letar efter*

*gäsp*

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-09-2008, 20:00
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Personligen är jag inte särskilt förtjust i när man driver med förlegade könsroller. Skrattet tenderar att fastna i halsen.

Konstaterar samtidigt att det verkar vara legitimt att driva med männen, men när kvinnorna hamnar i "skottgluggen" så tas genusperspektivet genast upp.

Min tolkning är att det är OK att skoja med de som är i "överläge" d.v.s. männen, medan motsatsen inte känns lika passande.

Redigerat av Aqvakul: 15-09-2008, 20:39

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Kat
          Inlägg 15-09-2008, 20:36
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 15-09-2008, 21:00) *
          Konstaterar samtidigt att det verkar vara legitimt att driva med männen, men när kvinnorna hamnar i "skottgluggen" så tas genusperspektivet genast upp.

Om det är samma personer som talar, vilket jag är tveksam till.
          Jag blir lika less oavsett i alla fall.

Det är dessutom ett sådant tydligt heterosexistiskt perspektiv på alltihopa att jag tenderar att bli aldeles matt...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-09-2008, 20:42
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Kat @ 15-09-2008, 21:36) *
          Det är dessutom ett sådant tydligt heterosexistiskt perspektiv på alltihopa att jag tenderar att bli aldeles matt...

Efter visst funderande så inser jag att du har helt rätt. Det är ju bara samma koncept som vrids ett halvt varv.

Redigerat av Aqvakul: 15-09-2008, 20:42

--------------------

zon 1

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 15-09-2008, 21:50
          Länk hit: #8

Medlem

Ledsen Kat att du tenderar att bli matt av trådens tydliga heterosextistiska perspektiv crying.gif Kan du precisera dunno.gif

Att Aquakul fick ta sig en lång funderare innan han beslöt sig för att "hålla med" var väl som det är ... trots att han i ett tidigare inlägg väckt en intressant tanke om skojdrift med män visavi kvinnor g.gif

Själv tycker jag det är roligt, på samma sätt som jag finner satir i allmänhet underhållande bravo.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 15-09-2008, 22:01
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Förlegade könsroller eller inte, jag tyckte det var roligt för att jag kände igen mig. Punkterna 2, 3, 5, 6 och 9 och ibland även punkt 4.

Så det så. smile.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 15-09-2008, 22:32
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Anma @ 15-09-2008, 23:01) *
          Förlegade könsroller eller inte, jag tyckte det var roligt för att jag kände igen mig. Punkterna 2, 3, 5, 6 och 9 och ibland även punkt 4.

Så det så. smile.gif

kompiskram.gif

Citera
          Kat
          Inlägg 16-09-2008, 07:36
          Länk hit: #11

Medlem

Den utgår på ett solklart sätt att kvinnor lever med män och tvärtom, samt att det finns egenskaper som hör till de respektive könen, snarare än att individer är försedda med en bunt idéer och vanor.

Som igenkännande exempel skulle det vara långt mycket roligare om man hoppade över dessa förutfattade meningar.

I exemplet ovan, så skulle min manliga sambo behöva lite tydlighetsövningar, sambons bror skulle behöva inse att han inte är 19 år längre, mitt ex behöver kunskaper i tidsplanering, jag kan behöva lära mig hitta i min handväska och min mamma kan behöva lite mera logiska argument. Rutiner skulle vi behöva allihopa.

Citera
          Pirum
          Inlägg 16-09-2008, 16:23
          Länk hit: #12

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Skämten är väl avsedda att driva med stereotyper, det är nog ganska vanligt inom humoristiskt ämnade skapelser, men jag förstår att en del blir upprörda. Om oss män påstås det ofta att vi saknar sumultalnglapacitet. Ojdå. Där tänkte jag visst på min flickvän och då tappade jag fokus med fingersättningen. Simultankapacitet menade jag, och självklart tycker jag det är illa att vi män pekas ut som att vi inte kan gå och föra en konversation på samma gång. Vilket min flickvän kan vittna på. Att jag inte kan. Hm. Där tryckte jag visst på nån tangent som raderade hela min text. Nåja, att man driver med stereotyper innebär inte att man omfamnar stereotyper. Man behöver inte mena att det finns egenskaper som "ägs" av ena könet, däremot kan man konstatera att stereotypen säger att så är fallet - och kanske kan man genom att lyfta upp stereotyperna i diskussionen bli mer medveten om dem. OBS, menar inte att alla skämt alltid har den effekten, men självklart kan man driva med stereotyper.

Bland annat tycker jag att det är kul att just "Medborgarskolan" anordnar kurserna.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Piccante
          Inlägg 16-09-2008, 16:55
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

En del punkter är faktiskt lite roliga. Det som gör dem roliga är att de faktiskt kan appliceras på alla kön som tex nr 11 vilken passar väl in på alla tjursk.. nä förlåt bestämda personer jag känner eller har mött.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 16-09-2008, 22:32
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Pirum @ 16-09-2008, 17:23) *
          Skämten är väl avsedda att driva med stereotyper, det är nog ganska vanligt inom humoristiskt ämnade skapelser, men jag förstår att en del blir upprörda. Om oss män påstås det ofta att vi saknar sumultalnglapacitet. Ojdå. Där tänkte jag visst på min flickvän och då tappade jag fokus med fingersättningen. Simultankapacitet menade jag, och självklart tycker jag det är illa att vi män pekas ut som att vi inte kan gå och föra en konversation på samma gång. Vilket min flickvän kan vittna på. Att jag inte kan. Hm. Där tryckte jag visst på nån tangent som raderade hela min text. Nåja, att man driver med stereotyper innebär inte att man omfamnar stereotyper. Man behöver inte mena att det finns egenskaper som "ägs" av ena könet, däremot kan man konstatera att stereotypen säger att så är fallet - och kanske kan man genom att lyfta upp stereotyperna i diskussionen bli mer medveten om dem. OBS, menar inte att alla skämt alltid har den effekten, men självklart kan man driva med stereotyper.

Bland annat tycker jag att det är kul att just "Medborgarskolan" anordnar kurserna.

biggrin.gif Eftersomt visst intresse verkar finnas så kan jag meddela att det finns ett fåtal platser kvar flirting.gif dock senast den 20/9 ...

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-09-2008, 00:24
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag tar sånt här som en kul grej, man måste ju kunna driva med sig själv! Eller måste allt vara blodigt allvar och total könlöshet hela tiden? Så jämlikt att vi alla ska vara utsmetade androgyner? flirting.gif
          Jag skulle behöva anmäla mig till vissa av kurserna, måste dock ta en närmare titt på kursplanen en gång till. smile.gif

Citera
          Kat
          Inlägg 17-09-2008, 07:39
          Länk hit: #16

Medlem

Fast det är ju inte det det handlar om: att man driver med sig själv.
          Det handlar om att man smetar egenskaper på en hel grupp människor, som utifrån sitt tillhörande i den gruppen förväntas vara - eller inte förväntas vara - på ett visst sätt.
          Det stämmer ju inte ens överrens med hur det verkligen ser ut.
          Det är väldigt svårt att se att det kommer något gott ur det.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 17-09-2008, 13:55
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Kat @ 17-09-2008, 08:39) *
          ..................................Det är väldigt svårt att se att det kommer något gott ur det.

Ett och annat skratt, det kan väl räcka. Sen kan du rynka på näsan istället men det är nyttigt att skratta - på många sätt!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-09-2008, 16:01
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Kat @ 17-09-2008, 08:39) *
          Fast det är ju inte det det handlar om: att man driver med sig själv.
          Det handlar om att man smetar egenskaper på en hel grupp människor, som utifrån sitt tillhörande i den gruppen förväntas vara - eller inte förväntas vara - på ett visst sätt.
          Det stämmer ju inte ens överrens med hur det verkligen ser ut.
          Det är väldigt svårt att se att det kommer något gott ur det.

Jag tror faktiskt inte att nån tar åt sig som inte borde ta åt sig, bara för att man tillhör ett visst kön. Jag tar inte åt mig av allt bara för att jag är kvinna. Ska man ta åt sig av vartenda allmänt påståenden så har man problem.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-09-2008, 16:09
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Magdis @ 17-09-2008, 17:01) *
          Jag tror faktiskt inte att nån tar åt sig som inte borde ta åt sig, bara för att man tillhör ett visst kön. Jag tar inte åt mig av allt bara för att jag är kvinna. Ska man ta åt sig av vartenda allmänt påståenden så har man problem.

Det handlar mindre om att någon tar åt sig, mer om att det faktiskt är ett sätt att hålla gamla förlegade stereotyper vid liv. Jag känner som sagt en lätt olust inför fenomenet, därmed inte sagt att jag tycker mig ha ett problem. Möjligen kan det kännas lite märkligt att som karl få försvara feministiska åsikter bland en hoper fruntimmer....

--------------------

zon 1

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-09-2008, 16:26
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 17-09-2008, 17:09) *
          Möjligen kan det kännas lite märkligt att som karl få försvara feministiska åsikter bland en hoper fruntimmer....

Det har ju förekommit trådar nyligen med liknande skämt om män och jag ser även det som en kul grej. Ska vi kvinnor driva med männen så ska vi väl även kunna tåla att vara föremål för skämten själva.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 21:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon