Medlem
Antal inlägg: 733
Medlem nr: 64
Jag har nått i bakhuvet om att randgräs kan bli gröna men att det är viktigt att ta bort dom "skott" som är gröna för annars tar dom över liksom Det är ju så iaf med krukväxter att ju ljusare blad ju mer ljus, så då borde det mer vara skuggan som "skapar" gröna blad
--------------------
Hälsningar Mariann, zon 3-4
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor-St. Francis of Assisi
Medlem
Antal inlägg: 628
Medlem nr: 77
Varigerade blad. Ljusa strimmor eller fläckar på blad är egentligen ett genetiskt fel hos de plantor som vi förökar vegetativt, så att vi för generna vidare. Felet kan ha uppstått på grund av någon miljöpåverkan. Alla växter försöker fortlöande att återgå till den effektivaste utseendet. Det kan också uppstå när naturen provar och söker nya lösningar. En växt har kanske har så effektiv energiomvandling att den inte behöver hela bladytan täckt med det klorofyll. Växter som står i starkt ljus behöver därför inte så stora gröna bladytor, jämfört med samma växt i skugga. M.v.h. Bernt
Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208
bra tack mikke fast jag vet ju inte om det stämmer eftersom det som växer i skuggan o har gjort så i många år är vitstrimmigt fortfarande men det som står i solen är grönt
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsida yla oldwolfie
Medlem
Antal inlägg: 814
Medlem nr: 700
Gräset är mycket vackert, men oj,oj vad det sprider sig och nästlar in sig i allt som råkar komma i dess väg. Hade det i full sol och det var vackert randigt. Men det tog nästan död på dom andra växterna. Vis av skadan grävde jag sedan ner det i hinkar för att hindra spridningen. Likadant som man gör med myntorna.