Hej!
*Stintan* har rätt; bären tillhör inte busken utan den vild-/nyponros som växer tillsammans med busken. Ursäkta den falska ledtråden :-), men så är jag en riktig nybörjare när det gäller trädgård.
Jag ser inga bär på busken nu och vi kan inte minnas att det varit några (med reservation för bristande minne) men vi tyckte oss känna igen blommorna från en bild på nätet. Den blommade ganska tidigt, men så står den i ett varmt söderläge i Skåne. Enligt min nätsökning verkar det som att det skulle kunna vara en skogskornell, eftersom den bara tycks ha 4-5 bladnerver per blad. Någon som har några kommentarer till detta?
Det verkar som att det är ganska fritt fram att beskära busken som jag vill, om jag tolkar inläggen rätt. Som jag förstått det får man något mindre tillväxt/skott om man beskär i JAS-månaderna (som Bassam påpekar) vilket borde tyda på att en försiktig beskärning kanske lämpligen bör ske då. En mer brutal beskärning kan jag alltså vänta med till vårvintern (mars i Skåne?). Har jag fattat rätt?
Tack för all hjälp!
|