Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > grannens barn
          vanjalarsa
          Inlägg 07-10-2008, 14:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

jag undrar vad andra tycker om att ha grannens barn springande i sina trädgårdar ?
          Jag har en trädgård som jag trivs att gå och påta och pyssla i. I lugn och ro.

Nu har vi fått några nya grannar som har mindre barn. I 5-6-7 årsäldern. I början kutade de in i min trädgård lite hipp som happ. SEdan sa jag på ett vänligt sätt att jag inte vill att de är i min trädgård för att jag har växter som jag är rädd om. Har även idegran med bär som ju är giftiga,

Man respekterar att jag vill ha min trädgård ifred. Men tror ju att iallafall mamman ser mig som en ragata...
          Är intresserad av att höra andra trädgårdsmänniskors syn på det hela.

Vill också berätta att jag har väninnor som låter grannbarnen springa, SEdan klagar man till andra, Bättre att säga till dem på ett vänligt sätt.. eller??

mvh Vanjalarsa

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 07-10-2008, 14:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

"Ett bra staket ger bra grannar", säger ett gammalt visdomsord.

Citera
          Ramred
          Inlägg 07-10-2008, 14:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 297
          Medlem nr: 13 580

Tycker du har all rätt att säga till att du inte vill ha grannens barn i din trädgård. Om mamman inte kan förstå det så är det ju hennes problem, inte ditt.

Citera
          Pia L
          Inlägg 07-10-2008, 14:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

På förra stället där jag bodde och hade radhustomt sprang det en massa ungar som bara förstörde och sket i trädgården, jag och närmaste grannen satte upp ett högt staket runtom våra tomtplättar då ungarna inte lyssnade.
          Inte hjälpte det heller, föräldrarna lyfte över ungarna beväpnade med saxar, det såg ut som om man stoppat hela tomten i en flistugg!!! crying.gif
          Alla mina fina rosor stendog därefter och många andra blommor kom inte tillbaka mer.

Där jag bor nu har vi varken häck eller staket, men grannungarna lyssnar och respekterar var blommorna är och håller sig på tillåtna platser.

Det är en självklarhet att andras ungar ska lyssna och respektera VAR på tomten dom får vara och OM dom alls får vara där, med normala föräldrar så ska man också kunna ta upp det om det inte hörsammas.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Betty
          Inlägg 07-10-2008, 14:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Självklart att grannens barn inte ska få springa runt oinbjudna i din trädgård. Lika lite som de ska få springa omkring oinbjudna inne i ditt hus. Det verkar som att dina nya grannar inte har lärt sina barn att respektera gränser. Om grannfrun ser dig som en ragata för att du sagt ifrån så får hon väl göra det, slösa ingen energi på att fundera på det du. Din trädgård är ju en del av ditt hem - det största rummet i ditt hem, det är helt upp till dig och ingen annan vilka som ska få vistas där. yes.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          MariaS
          Inlägg 07-10-2008, 15:01
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Finns ngt som heter "olaga intrång"!

Gäller på den egna tomten!

Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 07-10-2008, 15:40
          Länk hit: #7

Medlem

Hej igen !

Tack för alla synpunkter och tankar !
          Känns så bra att höra att jag kanske inte är unik vad gäller objudna gäster i trädgården!

MVH vanjalarsa thanks.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 07-10-2008, 16:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Trädgårdar är väl inga offentliga lekplatser oavsett vad som växer där, själv har jag hellre rabatterna fulla av skitande katter än av folks ungar.
          Jag tycker din granne ska vara glad att du sa till på ett vänligt vis. Sist jag fräste ifrån på barn så tillhörde de en kompis till Henrik och då lät det: "Håll inte på och spring här, pys iväg till pappa nu och håll er där!!!"
          Pappan hade dessutom haft den ljusa idén att ta med ungarnas cyklar som han trodde att de skulle få cykla runt i trädgården med.

Jag är ju trots allt diplomerad bitterkärring.

Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 07-10-2008, 17:03
          Länk hit: #9

Medlem

Man bara gruvar sig !!!!
          mvh vanjalarsa

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 07-10-2008, 19:13
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

vanjalarsa, du skrev "Man respekterar att jag vill ha min trädgård i fred." bravo.gif Jag tycker det är fint att du lyckats säga ifrån på ett vänligt sätt.
          Om du är orolig för vad mamman tänker kan du väl prata med henne om vad din trädgård betyder för dig och varför du sagt till barnen? Troligen kan hon förstå varför du inte vill ha barnen springande där. Förstår hon INTE tycker jag, liksom Ramred, att det är hon som har ett problem, inte du.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Boxer
          Inlägg 07-10-2008, 19:30
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

CITAT (Ramred @ 07-10-2008, 15:44) *
          Tycker du har all rätt att säga till att du inte vill ha grannens barn i din trädgård. Om mamman inte kan förstå det så är det ju hennes problem, inte ditt.

tummenupp.gif

Förmodligen (ifall det är plogat ända fram) fattar ungarnas mamma och pratar vett med dem. Annars kanske ett elstängsel kan göra susen. whist.gif flirting.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          messermark
          Inlägg 08-10-2008, 05:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 122
          Medlem nr: 3 277

Men Hallå? Hur sjutton kan FÖRÄLDRARNA låta barnen springa på grannens tomt? Själv skulle jag ALDRIG låta min dotter leka på grannens gräsmatta när jag har en egen hon kan leka på.

--------------------
          Messermark
          zon 5-6

Vänskap utan förtroende är som en blomma utan doft

Citera
          Magdis
          Inlägg 08-10-2008, 14:22
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Självklart har du rätt att ha din trädgård i fred! Jag tror säkert att mamman förstår det också och skulle hon inte göra det så är det som sagt hon som har problem. Då kanske inte hon heller har fått lära sig att respektera andra människors gränser. Barnen måste ju ha gott om andra ytor att springa på så inte lider de av att inte få kliva över din tomt.

Min 7-åriga dotter skulle aldrig komma på tanken att härja på andra människors tomter, hon skulle inte våga dete eftersom hon vet att det är fel. Lilleman, snart 2 år, försöker förtvivlat att beträda andras tomter när vi är ute och går men jag lyfter helt enkelt bort honom därifrån. Så småningom går väl förhoppningsvis budskapet in där också. biggrin.gif

Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 08-10-2008, 14:33
          Länk hit: #14

Medlem

tack för alla bra och kloka inlägg!

Nej jag lät naturligtvis inte mina barn springa hos grannarna. Inte nu mina barnbarn heller. DEt borde vara självklart.
          I det fallet som jag skrev om först så verkar det som om barnen är klokare än mamman..... wacko.gif

mvh vanjalarsa

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-10-2008, 15:41
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Älskar ungar, men någon okontrollerad hord som löper amok i min trädgård skulle jag aldrig tolerera. Känns ibland numera som att en del föräldrar tycker det är väldigt jobbigt att säga åt sina barn, att det sen går ut över andra verkar bekymra dem mindre.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-10-2008, 08:36
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Ja huvva, vi ska få nya grannar snart, med ungar vad jag förstår. Har för stor trädgård för att kunna sätta upp staket överallt. Tycker ibland att folk är lite nonchalanta som tror att alla fullkomligt älskar deras fantastiska ungar. Jag skulle som Grå hellre ha skitande katter... de trampar i alla fall inte sönder växterna...

har lite taskig erfarenhet från när mina gamla morföräldrar fick nya grannar. Först smällde de upp ett blaffigt hus några få meter bort i den tidigare härliga trädgården/skogen. Sen var föräldrarna fullkomligt ointresserade av vad deras ungar var nånstans - nämligen sprang omkring i mormor och morfars trädgård + gick IN i huset och tiggde bullar. Sen flyttade mormor och morfar... sad.gif så jag kommer inte vara lika tillmötesgående om samma sak händer mig tyvärr...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          cbe
          Inlägg 11-10-2008, 09:57
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 14 243

Det är verkligen skittrist när man får grannar som inte förstår att man vill ha sin trädgård ifred. Säger man ifrån blir man klassad som en tjurkärring. Vi flyttade till nybyggt hus i maj och jag vet snart inte vad jag ska göra no.gif Hela området är nybyggt och vi har än så länge inte fått upp någon häck eller staket mot granntomten. Anledningen är att byggbolaget trots våra påtryckningar fortfarande inte märkt ut tomtgränsen. Annars hade ett rejält plank varit på plats för länge sedan.

Grannbarnen springer på vår tomt dagligen och lämnar sina leksaker spridda över gräsmattan. Jag har talat med föräldrarna och de säger att de förstår, men det blir ingen skillnad. Tror de tycker jag är urfjantig. För mig handlar det inte så mycket om att de förstör, även om de flera gånger sprungit rakt över en slänt med nyplanterat gräs, utan att vi vill ha vår tomt ifred. Lika lite som att jag vill att folk traskar in i vårt hus utan att vara inbjudna, lika lite vill jag ha dem på tomten och framför allt vill jag inte behöva plocka upp deras fotbollar, pilbågar, etc. Fick rådet häromdagen att slänga alla saker som hamnar på vår tomt, men samtidigt vill man ju inte göra sig ovän med grannarna. Har dessutom köpt ett hus som vi trodde var insynsskyddat på baksidan, men nu vågar jag inte äns gå i underkläder från badrummet till sovrummet då det när som helst kan dyka upp ett barnansikte i fönstret. crying.gif

Det kanske inte räcker med att säga till trevligt. Man kanske måste bli en tjurkärring för att folk ska fatta. Det är bara så trist ...

Citera
          Ciczi
          Inlägg 11-10-2008, 13:05
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

cbe...

Det är bara att säga ifrån på ett vänligt men bestämt sätt... Det är din tomt...

Men jag hade inte slängt barnens leksaker utan samlat dem på hög och saknar ungarna dem så får de väl komma och hämta dem och då kan du kanske prata lite vett med dem...

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          skogstroll
          Inlägg 11-10-2008, 13:32
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

varför måste man fjäska med människor som helt klart inte bryr sig om sina grannar. Jag förstår situationen men man väljer sina grannar lika lite som sina chefer. Många av oss vill ju faktiskt ha privatliv också. Jag hade ställt prylarna utanför huset vid vägen eller satt en lapp på grejerna eller nåt, då kanske de hade fattat till slut. Under tiden kanske nåt slags vägg som är helt säkert innanför er tomtgräns kan vara nåt... tills ni får det uppmätt

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 12-10-2008, 09:06
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Hade grannars ungar drällt prylar på min tomt är jag rädd att jag hade lackat ur, samlat ihop dem (prylarna) och lämnat till Myrorna eller liknande. Om jag hade varit på bra humör hade jag lagt en lapp i grannarnas brevlådor innan.

Det som finns på min tomt är mitt och har folk problem med det så kan de ju placera sina pinaler nån annanstans. Mitt enda fynd hittills är en stor blå ikea-kasse, tyvärr kanske. smile.gif

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 20:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon