Jättevackert, Gunilla, det du redan har! Och dethär är bara en liten bit av din trädgård... Snygga slingrande gångar och mossiga stenar - mums! Jag minns inte om du har rådjurseländet att ta hänsyn till? Här är några relativt rådjurssäkra förslag:
Liksom renate funderade jag också på lågväxande, småbladiga rhododendron. Det finns ju mängder av dem! Pyttelilla tåliga Rh. 'Wren' t.ex. hör till mina favoriter. Den brer ut sig bara i sidled, massor med blekgula blommor. Högre lite risigt buskformiga Rh. russatum med blåvioletta blommor. Blåbärsris, vilt alltså, inte det maffiga amerikanska. En grupp av jätterams (Polygonatum) om det finns någon lite skuggigare del av planteringen. Ormbunkar - fast det har du kanske nog av på andra ställen? Iris av de sorter som gillar sol och torka. (Passar inte ihop med rhododendron-idén.) Någon enstaka pelar-en, Acer ginnala eller häggmispel kanske, för att ge det hela lite höjd och höstfärg? Men mest tror jag på ljung för en såpass torr plats - om du gillar ljung? Mattor av både höstljung och vårljung kunde kanske fylla ut utan att det blir för brokigt. Många av samma färg. Jag menar inte dedär rödvioletta som man har i krukor nu på hösten! Det finns ju rosa, vita, grönvita, gula... Jag har ett par på ett riktigt torrt och eländigt ställe, planterade på hösten (=fel tid!) och de blommar otroligt länge och är yviga och vackra också utan blommor.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|