Hej alla!
Jag börjar ALLTID hösten med att plantera några kryddväxter i krukor och sätta in i köksfönstret.
Ibland har jag turen att få tag på riktigt härdiga, fina skolplantor, ibland får jag hålla till godo med dem som finns i matbutikerna.
Men det brukar för det mesta (inte alltid) gå bra.
Bäst blir det när jag samplanterar, kanske tre stycken per kruka (beror förstås på krukans storlek, plats i fönstret mm mm). Ganska stor kruka och ganska mycket riktig jord (krukjord från matbutiken går bra!).
Jag tror samplanteringen fungerar så bra, därför att jordytan blir litet större och plantorna står i litet fuktigare luft (fukten dunstar ju från jordytan). Ibland tar jag ett fat som är större än krukan, fyller det med grus, stenar, glaskulor, leca e dyl, ställer krukan ovanpå och ser till att det alltid finns litet vatten på fatet. Då vet jag att växten får fukt, som den behöver.
Vi har ju två problem med vintern inomhus här (för växterna alltså): Luften är för torr och ljuset räcker inte riktigt till.
Ljuset brukar gå bra, både här nere i Skåne och i stockholmstrakten. Men blir det mycket mörkare än kring Stockholm, så tror jag man måste ha någon form av växtbelysning.
Under köksfönstret, har man ju för det mesta ett varmt och härligt (för oss människor) element. Det är därför vi får extra problem med växterna i det fönstret. Men med ett extra "fuktfat" brukar det gå bra. Värme brukar inte vara det stora problemet, men att luften är torr skapar problem, ofta ohyra och dålig växtmiljö.
Lycka till! Jag skulle ha svårt att klara vintern utan mina kryddor! De flesta klarar sig, några gör det inte - njut medan de är fina och ÄT av dem hela tiden! Då blir de bara bättre!
Hälsningar MadeleineB
PS. Sorter spelar inte så stor roll, jag har lyckats fint med en salig blandning av olika kryddor, tillsammans i krukor. Timjan, basilika, oregano, rosmarin, mynta, lagerblad, mejram, kyndel, salvia...
--------------------
Hyllegården - din kryddbod på nätet! Örter, kryddor, olivtvål och mer... www.hyllegarden.com Gå ner i vikt - vår metod är enkel och effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
|