CITAT (sway307 @ 10-10-2008, 22:22)

Jag fick just ärva en änglatrumpet av min chef. Men nu behöver jag hjälp den har stått ute och vi har redan haft -5 grader här några nätter nu är det dock mildare. Men denna Änglatrumpet är nedklippt.
Men kvar finnst gröna stammar. Skall man klippa ner den till brunt eller skall man spara? Hur många ögon bör vara kvar på en stängel innan jag kortar av den?
Hur fprt växer dessa små rackare så jag vet vilken storlek jag kan förvänta mig.
huvudstamme nhar en tjockleck på kansk 2-3 cm i Diameter. Som sedan är uppdelad i en lite rövre och en tunn gänglig historia.
Det bästa är att förvara den vid +5-10 grader under vintern inte så mycket ljus, klipp
inte mera i den
nu om du får plats med den, Då har den sig "själv" att äta av under vintern. Bladen kommer falla av och delar av grenarna kommer skrumpna men det är ingen fara till våren klipper du bort det som har skrumpnat. Du ska väcka Ängeln ca 2 månader innan du kan ta ut den frostfritt (det beror på var i landet du bor). Genom att plantera om den i en kruka med Kogötsel. Låt den stå varmare och ljusare än vad den har fått under vintern, fortfarande innomhus.
Det du klipper bort kan du kappa i 15 cm bitar, kipp under "öga" ögat blir rötter lämna ett "öga" högtst upp som blir en ny utväxt... Men det är ju först i vår.
Storleken på växten sen i sommar beror på din sköttsel. Sköter du den blir den som Maggan Hs.. 2,5 meter hög
Redigera för jag glömde säga:
Det är ingen fara att de stått ute i frost dom klarar det... ta in den bara och vattna inte så mycke under vintern ca en gång i månaden, stå svalt... 5-10 grader. Står den varmare behöver den ljus.
Redigerat av blomkronan: 10-10-2008, 21:51