|
blomkronan
10-10-2008, 20:34
Änglatrumpeter (Brugmansia) & spikklubbor (Datura) Vilka otroligt fina växter... Jag har blivigt helt  och förälskad i dessa växter. Jag har inga bilder att visa ÄN! men jag hoppas att jag kan fylla tråden med dom nästa år. Till dess snälla fyll upp tråden med era bilder, ALLA som har...
blomkronan
10-10-2008, 20:40
Jag hade en bild... på en ny planta jag köpte på höstrean för 10 kr... Den är en gul sort, den gick nästan raka spåret in i vinterförådet. Jag får njutta av den nästa sommar när den åker ner i större kruka fylld med kogötsel... [attachment=25642:DSC00687.JPG]
Ska gå ut och fota imorgon (om det finns några blommor kvar v.s.)
sway307
10-10-2008, 21:22
Jag fick just ärva en änglatrumpet av min chef. Men nu behöver jag hjälp den har stått ute och vi har redan haft -5 grader här några nätter nu är det dock mildare. Men denna Änglatrumpet är nedklippt. Men kvar finnst gröna stammar. Skall man klippa ner den till brunt eller skall man spara? Hur många ögon bör vara kvar på en stängel innan jag kortar av den?
Hur fprt växer dessa små rackare så jag vet vilken storlek jag kan förvänta mig. huvudstamme nhar en tjockleck på kansk 2-3 cm i Diameter. Som sedan är uppdelad i en lite rövre och en tunn gänglig historia.
blomkronan
10-10-2008, 21:43
CITAT (sway307 @ 10-10-2008, 22:22)  Jag fick just ärva en änglatrumpet av min chef. Men nu behöver jag hjälp den har stått ute och vi har redan haft -5 grader här några nätter nu är det dock mildare. Men denna Änglatrumpet är nedklippt. Men kvar finnst gröna stammar. Skall man klippa ner den till brunt eller skall man spara? Hur många ögon bör vara kvar på en stängel innan jag kortar av den?
Hur fprt växer dessa små rackare så jag vet vilken storlek jag kan förvänta mig. huvudstamme nhar en tjockleck på kansk 2-3 cm i Diameter. Som sedan är uppdelad i en lite rövre och en tunn gänglig historia. Det bästa är att förvara den vid +5-10 grader under vintern inte så mycket ljus, klipp inte mera i den nu om du får plats med den, Då har den sig "själv" att äta av under vintern. Bladen kommer falla av och delar av grenarna kommer skrumpna men det är ingen fara till våren klipper du bort det som har skrumpnat. Du ska väcka Ängeln ca 2 månader innan du kan ta ut den frostfritt (det beror på var i landet du bor). Genom att plantera om den i en kruka med Kogötsel. Låt den stå varmare och ljusare än vad den har fått under vintern, fortfarande innomhus. Det du klipper bort kan du kappa i 15 cm bitar, kipp under "öga" ögat blir rötter lämna ett "öga" högtst upp som blir en ny utväxt... Men det är ju först i vår. Storleken på växten sen i sommar beror på din sköttsel. Sköter du den blir den som Maggan Hs.. 2,5 meter hög Redigera för jag glömde säga: Det är ingen fara att de stått ute i frost dom klarar det... ta in den bara och vattna inte så mycke under vintern ca en gång i månaden, stå svalt... 5-10 grader. Står den varmare behöver den ljus.
Alexander-VG-zon3
10-10-2008, 22:23
jag har bilder lite här och där på olika änglar i olika skepnader , tyvärr är min data sönder så jag akn inte ladda upp från den . och denna data jag är på är inte min . bilder jag skaffade nu är på min ena frösådda vita ängel ( frösådd våren 06 eller 05 tror jag ) och bilder på min brokbladiga . så den gröna är alltså samma ängel . från webshots ny inköpt brokbladig http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052RqdOYDfrösådd , sådd våren samma år . delade sig långt nere . http://outdoors.webshots.com/photo/2327510970090562052hirEudhttp://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052wuPMsRhttp://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052ouHemfsamma frösådda ängel efter vinter ( frös ner , så därför den är nedklippt ) ,precis kommit ut i vårvärmen http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052HVkOXxfrån flickr samma frösådda ängel som ni såg nedklippt blommade samma år . bild på efter den frusit . http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/1523905429/från pixbox min brokbladiga ( har inte varit hemma och skött den , så det är därför den är liten,ca 50cm nu tror jag ) http://www.pixbox.se/pic_show_id23218073.htmlvar inga jätte roliga bilder !! för dom har jag på den andra datan som blombilder och fler bilder på änglarna i större format . kan ta bilder på dom jag har här i morgon . likadant mormors änglar har jag kort på i den andra datan ( som va under denna sommar uppemot 2-3m höga och 1-2m breda ) hittade detta , här ser ni hur ängeln växer upp http://tradgard.ifokus.se/ShowFile.aspx?Bi...=Bild%20033.jpghttp://tradgard.ifokus.se/ShowFile.aspx?Bi...e=jag%20006.jpghttp://tradgard.ifokus.se/ShowFile.aspx?Bi...4xter%20425.jpghttp://tradgard.ifokus.se/ShowFile.aspx?Bi...%A5rd%20118.jpg
blomkronan
10-10-2008, 22:47
CITAT (flaxss @ 10-10-2008, 23:23)  min brokbladiga ( har inte varit hemma och skött den , så det är därför den är liten,ca 50cm nu tror jag ) [url=http://www.pixbox.se/pic_show_id23218073.html]
var inga jätte roliga bilder !! för dom har jag på den andra datan som blombilder och fler bilder på änglarna i Din brokbladia har jag aldrig sett, har varit ute och googlat mycke men inte sett den, har du fått den att blomma? Inga roliga bilder... jag tyckte dom var roliga. För då får jag se att mina är mera normala... Alla kan ju inte lyckas... som Maggan Samt jag tycker din var jätte fin den sista, tätt och friska blad. Inga tvetjärtar(  ) där inte...
Alexander-VG-zon3
10-10-2008, 22:51
för tillfället kan jag tyvärr inte visa när dom har blommat som bäst eller varit som störst . den vita har på en sommar blivit ca 2m hög . då jag inte kan ladda upp dom .
min brokbladiga har inte blommat då den har stått hela denna sommaren utan vatten eller näring ( tills mormor tog hand om den i aug ) . men vanvården har gjort att den inte blivit står eller blomamt . den ska få vita blommor tror jag .
ser framemot nästa sommar med den ( med bättre skötsel då också ) .
CITAT (flaxss @ 10-10-2008, 23:51)  för tillfället kan jag tyvärr inte visa när dom har blommat som bäst eller varit som störst . den vita har på en sommar blivit ca 2m hög . då jag inte kan ladda upp dom .
min brokbladiga har inte blommat då den har stått hela denna sommaren utan vatten eller näring ( tills mormor tog hand om den i aug ) . men vanvården har gjort att den inte blivit står eller blomamt . den ska få vita blommor tror jag .
ser framemot nästa sommar med den ( med bättre skötsel då också ) . Glöm inte att jag har tingat en stickling på den brokiga....snälla
DragonLady
10-10-2008, 23:47
Får väl lägga in en bild på "mammas ängel" Detta är ängelns första år.
Irene_L
11-10-2008, 10:36
Jag övervintrar mina änglar i min övre hall i rumstemperatur så en del klarar inte det. Här är några som jag haft: [attachment=25657:röd_ängel.JPG] Brugmansia Sanguinea. Den växer mer som en buske än ett träd. När grenarna blir tillräckligt långa på våren blir de hängiga tills de har förvedat sig och därmed blivit starkare. Vinterförvara den grön. Den har svårt att komma igen om den gått i totalvila. [attachment=25656:änglatru...prikos_3.JPG] Änglatrumpet "Vienna Silverstar" Köpt som stickling våren 2006. Bilden är från augusti 2006
Tillägg: Dessa 2 ovan har jag inte längre kvar..de överlevde inte övervintringen.
Här är några bilder på änglar som har blommat iår: [attachment=25660:ängel_rosa.JPG] Den här är 3 år gammal och har klarat övervintring i rumstemperatur väldigt bra. Den är lätt att ta sticklingar från som rotar sig lätt.
[attachment=25661:ängel_rosa_nära.JPG] En närbild av blomman under altantaket....med blixt.
[attachment=25659:ängel_vit.JPG] En vit ängel. Tog en stickling av moderplantan i höstas och sticklingen klarade sig men inte moderplantan.
Nu ska vi se då. Några pinfärska bilder på änglar. Något bleka, men dock... Först min röda då, som nu är så stor att den behöver en halv regnvattentunna att stå i... [attachment=25666:Bild026.jpg] Sen kommer den gula, som lyckades övervintra i skogen, ja skottet altså... [attachment=25667:Bild027.jpg] Sist kommer en stickling från min Vienna Silver Star. [attachment=25668:Bild028.jpg] Tyvärr hade ängeln som jag hittade i komposten efter en vinter, redan gått i vila, så det var bara några pinnar nu. Den är altså inte med på kort idag.
blomkronan
11-10-2008, 16:07
[attachment=25672:DSC00966.JPG] Så här ser min röda ut som inte fick större kruka och ingen götsel...  Jag kom aldrig för mig att plantera om den, jag satte den i denna kruka för den krukan stog längst fram på hyllan... skulle köpa ny kruka senare... men det blev aldrig av!! Den stog även i skugga största delen av sommaren. Nu har den fått vila i en år  så jag hoppas på STOR växtkraft nästa år. Vi får se...
blomkronan
11-10-2008, 16:22
CITAT (Irene_L @ 11-10-2008, 11:36)  [attachment=25656:änglatru...prikos_3.JPG] Änglatrumpet "Vienna Silverstar" Köpt som stickling våren 2006. Bilden är från augusti 2006 Irene vilken otrolig  tillväxt på så kort tid... och vilka underbara "trumpeter" och den är brokig i bladen. Den måste jag få tag på!!! var köpte du den? (  får man kanske be om en stickling till våren? Jag kan skicka dig en annan i utbyte?) Hur fick du den att växa så där på endast 4 månader. Du måste ha "pratat" mycke med den Vilket väderförhållande har den, söderläge? skyddad mot vind? blåsigt? och inga tvetjärtar!!
Alexander-VG-zon3
11-10-2008, 16:31
färska bilder från mina ena vita och den som skulle va röd men som inte är det bild på min ''röda'' , är nu ca 120cm har inte skött den så bra plus är det nord-öst läge den står i http://www.pixbox.se/pic_show_id24086109.htmlbild på min vita ( frösådden ) , blommade dåliga i läget . är ca 150cm http://www.pixbox.se/pic_show_id24086110.htmlbild på bägge , längst bort i bilden http://www.pixbox.se/pic_show_id24086111.html
Lady Hamilton
11-10-2008, 16:51
Jesper79
11-10-2008, 17:20
här kommer en bild på mina 3 st som ja köpte i somras från odla. jag använde hasselfors u-jord, tyvärr så har dom inte stått så soligt.
Irene_L
11-10-2008, 19:17
CITAT (blomkronan @ 11-10-2008, 17:22)  Irene vilken otrolig  tillväxt på så kort tid... och vilka underbara "trumpeter" och den är brokig i bladen. Den måste jag få tag på!!! var köpte du den? (  får man kanske be om en stickling till våren? Jag kan skicka dig en annan i utbyte?) Hur fick du den att växa så där på endast 4 månader. Du måste ha "pratat" mycke med den Vilket väderförhållande har den, söderläge? skyddad mot vind? blåsigt? och inga tvetjärtar!! Tyvärr hade jag den bara det året. Den överlevde inte övervintringen i rumstemperatur. Jag köpte sticklingen på trädgårdsmässan i Älvsjö...planterade den i kogödsel på påse och vattnade ofta med flytande blå korn.
blomkronan
11-10-2008, 19:49
Fluxss Dina änglar har inga "bett" av tvestjärtar? Har ni inga i skåne eller har du något medel som håller dom borta? Ska du låta änglarna stå ute i vinter ingen? Irene_L Din vita "Vienna Silverstar" som inte klara sig  klippte du något i den eller förgrenade den sig av sig själv? Jag kommer bli ruinerad på mässan i vår  men det gör inget Lady Hamilton Din lila spikklubba har du klarat av att vinterförvarat den? Dom ska ju vara ettåringar! Kanske du ska ta skott av den för säkerhetskull? Har du frösatt den eller köpte du den som planta? Oj, det blev en del frågor till er... //Mari
Alexander-VG-zon3
11-10-2008, 20:02
CITAT (blomkronan @ 11-10-2008, 19:49)  Fluxss Dina änglar har inga "bett" av tvestjärtar? Har ni inga i skåne eller har du något medel som håller dom borta? Ska du låta änglarna stå ute i vinter ingen? jag bor inte längre i skåne där jag har trädgården utan i västergötland zon 3 och här odlar jag på en balkong/uteplats och där har jag min vita,mina röda som inte är röd . nere i skåne i trädgården har jag den på friland ( ja den kommer vara kvar ) och så min brokbladiga som nu mormor tar hand om åt mig . men då jag inte varit hemma så mycket i skåne eller haft tid att sköta om dom här i krukor så är dom inte alls så stora eller vackra som dom brukar vara . tvestjärtar har jag i mängder både här och nere i trädgården , ibland är änglarna helt förstörda och ibland inte . har dock kommit på att dom änglar som står i blanka plastkrukor och som även står fritt aldrig har bett , men dom som står i lerkrukor eller direkt på marken eller nära väggar alltid får bet dock olika för år . även Datura ( spikklubba ) är fleråriga buskar men dom kan vara knepiga att övervintra . lättast tycker jag dom är att övervintra som krukväxter med extra belysning .
Irene_L
11-10-2008, 22:55
CITAT (blomkronan @ 11-10-2008, 20:49)  Irene_L Din vita "Vienna Silverstar" som inte klara sig  klippte du något i den eller förgrenade den sig av sig själv? Jag kommer bli ruinerad på mässan i vår  men det gör inget  Jag klippte inget i den utan den förgrenade sig av sig själv.
sqrulan
12-10-2008, 10:10
 Vilka fina änglatrumpeter ni har!Jag skulle verkligen vilja testa att ha en röd eller gul,är dom känsligare än dom vita? Skulle det gå att rota en stickling nu och under vintern,vad tror ni?
blomkronan
01-02-2009, 10:06
Nu har jag satt frön... Från raravaxter köpte jag två sorter som skulle vara ängel... men dom ser ut som mina spikklubbor (datura) nu när dom kommer upp, alla ser lika danna ut, bladen är spetsiga. Är det någon som vet... hur fröna ska se ut. Jag menar en del frön var svarta och en del var bruna och lite större än dom svarta. Någon som vet vilken färg änglarnas frön ska ha? Här växer dom...  [attachment=30234:DSC01780.JPG] Några klubbor har börjat blomma! redan... dom är bara 10 cm höga Någon mera som har sått ängel?
Sussie F-Flower
01-02-2009, 10:45
CITAT (blomkronan @ 01-02-2009, 10:06)  Nu har jag satt frön... Från raravaxter köpte jag två sorter som skulle vara ängel... men dom ser ut som mina spikklubbor (datura) nu när dom kommer upp, alla ser lika danna ut, bladen är spetsiga. Är det någon som vet... hur fröna ska se ut. Jag menar en del frön var svarta och en del var bruna och lite större än dom svarta. Någon som vet vilken färg änglarnas frön ska ha? Här växer dom... [attachment=30234:DSC01780.JPG] Några klubbor har börjat blomma! redan... dom är bara 10 cm höga Någon mera som har sått ängel? Nämen Oj! Vad fint dom har kommit upp! JÄTTEKUL! Grattis! Jag sådde en påse Brug. och en påse Dat. ifjol. Inget kom! Åhh, så ledsen jag blev... Jag tror inte att du behöver vara orolig att det är samma sort i påsarna som du har beställt, eller att allt är daturor. Är det hjärtbladen du menar som syns på bilden, eller har dom börjat att få sina karaktärsblad? Det kan "ta några blad" innan dom får rätt form. Färgen/storleken på fröerna borde väl ha att göra med vilken sort det är samt hur stora frökapslarna har varit på den blomma som fröerna är tagna ifrån... Jag har inte satt datura-fröerna som jag fick av dig ännu, och inga änglafröer heller för den delen...
johannea
01-02-2009, 17:08
Så här ser mina ut nu, 2 av 4 grodde, men det blir nog lagom!
(de två lite större krukorna till höger, med på bilden är paprika å pelargoner oxå)
blomkronan
01-02-2009, 17:21
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-02-2009, 10:45)  Jag tror inte att du behöver vara orolig att det är samma sort i påsarna som du har beställt, eller att allt är daturor. Är det hjärtbladen du menar som syns på bilden, eller har dom börjat att få sina karaktärsblad? Det kan "ta några blad" innan dom får rätt form.  va dum jag é... så klart det är ju förtidigt att se...  dom har ju inte fått sina karaktärsblad än... jag blev så besviken när alla såg lika dana ut, jag vill ju helst ha änglar. Tack Sussie att du väckte mig! Jag får hålla mig till tåls...  Mari
johannea
01-02-2009, 18:24
Näe, det blev ju ingen bild, å nu har jag gjort 4 försök med att få in den i albumet, men nåt verkar va fel idag (å storleken är den rätta...) Får göra ett nytt försök imorron
blomkronan
01-02-2009, 19:03
Idag var jag och köpte mig en bok om änglatrumpeter... ett måste här hemma känner jag. När jag sökt på nätet har jag inte hittat så mycke om denna växt. På en sida i boken beskriver dom hur man gör att få frön på en ängel. Dom flesta änglar är sterila, man behöver en till... man plockar en blomma från den ena och gnuggar den mot en annan ängels blomma så pisilerna möter varandra. Sätter en snodd runt blomman så inga insekter kan komma in och förstöra pollineringen. När blomman ramlar av kan man se om man har lyckats då växer det ut en frukt, frukten behöver mogna det kan ta upp till 8 månader... när frukten är brun och lite skrunpen är den klar. En frukt kan innehålla 50-150 frön grodbarheten var inte hög tyvärr. Då förstår man varför det är svårt att få upp änglafrön man köper då kommer offtast bara 5 frön med i påsen. I sommar ska det pollineras  Sticklingar var bäst att ta på våren och sommaren. En stickling lång nog att det finns minst 4 blad på kan man ta, och sätta i ett glasvatten under en liten tid innan man planterar den. Nu vet jag från egen erfarenhet att dom får rötter utan vatten det är bara att stoppa ner i jord. Tar man sticklingen ovanför en Y delning, delar sig stickingen tidigt och blommar fortare än om man tar sticklingen från en ängel som är en lång "pinne" som inte har förgrenat sig. Vill man att en ängel ska förgrena sig så kan man klippa av den då delar den på sig.
Jag hoppas på stordåd från min nyinskaffade stickling. En "Langenbuscher Garten". Orange, dubbelblommande. Mums! MvH Idomin
blomkronan
02-02-2009, 00:16
CITAT (Idomin @ 01-02-2009, 19:24)  Jag hoppas på stordåd från min nyinskaffade stickling. En "Langenbuscher Garten". Orange, dubbelblommande. Mums! MvH Idomin Spännande... hoppas du återkommer med bilder sen  Här kommer bilder på mina spikklubbor som jag satte 23/11-08 (Frön från Cilla) och kom upp veckan mellan jul och nyår. Idag är dom runt 15 cm långa... och BLOMMAR !!!! [attachment=30280:DSC01928.JPG] Den här blomma ut i veckan och idag såg jag att det börjar växa en frökapsel ???????? [attachment=30281:DSC01936.JPG] Är det här normalt??? (det är första gången jag sätter spikklubbor) någon som vet???
Lady Hamilton
02-02-2009, 10:42
Nu kommer jag som en glädje förstörare  men.......för att du skall få kraftiga och fina plantor i sommar så är det TYVÄRR bäst att inte låta dem blomma Ja det kan kännas hårt, men det är inte bra för några "bebisväxter" om man låter de blomma för tidigt, det går åt för mycket kraft från själva plantan och det blir sämre tillväxt. Sedan att jag inte tror att det är så vanligt att de brukar blomma så tidigt som du har fått dem att göra det får du ta som ett PLUSS  och ett bevis på att du är en duktig odlare Du gör självklart som du vill med knopparna, jag ville bara ge dig ett tips
CITAT (blomkronan @ 02-02-2009, 00:16)  Spännande... hoppas du återkommer med bilder sen  Kan bidra med en lånad bild hur blommorna ser ut sålänge. [attachment=30289:Langenbu...r_Garten.jpg] MvH Idomin
Här kommer ett par dåliga bilder på mina Änglar som jag brikade ha i rabatten. Första blomningen redan den 6:e juni 2006  Slutet av juli samma år:  När det gäller att nypa bort de första blommorna så beror det lite på i vilken kondition de är i. Har de blivit så här stora tar de ingen som helst skada av att blomma mitt i vintern, men är de så små och nya som dina är Blomkronan så skulle jag också ha tagit bort dem av samma anledning som Ladyn säger. De behöver all kraft de kan få till att bli kraftiga. Fast jag är riktigt imponerad av att du faktiskt fått blommor såå tidigt
Maggan H
02-02-2009, 18:34
Vet inte om jag har lagt in bilder på de lila dubbla jag sådde ett år, de möglade följande vinter allihop tyvärr. Den gula tror jag att jag visat men slänger in den här också:
[attachment=30303:DSCN0048.JPG]
[attachment=30304:_nglen.JPG]
Sussie F-Flower
02-02-2009, 19:32
Men ojojoj då, Mari! Vikken gullig liten bäbisblomma!!!! Näää, det känns ju inte så roligt precis att plocka bort blomknopparna när dom väl har kommit... Snabb var den att komma upp och blomma för dig i alla fall!!! Jag fick också plocka knoppar på min ena ängel ifjol, om det är till någon tröst. Den var ju bara 5 cm hög och fick knopp efter knopp hela tiden.... Gillan och Maggan: Era änglar har jag beundrat tidigare men gör det gärna igen... Har du grävt ner hela krukan/urnan Gillan, eller har du stoppat ner Änglarna utan? Isåfall, hur blir det när du ska ta upp dom? Går det bra att gräva upp den samt att få med rötterna? Maggan: Din vattenbalja, är det den som är på 60-65 ltr? Har du borrat dränering i botten på den? (jag har också funderat på dessa till mina 2 största). Å vad är det jag ser till vänster om dörren då...??? Du har möjligtvis inte plockat/sparat några fröer från ricinen...?  (Köper gärna om du har några över!)
blomkronan
02-02-2009, 21:01
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2009, 10:42)  Nu kommer jag som en glädje förstörare  , jag ville bara ge dig ett tips  Näjdå... du är ingen glädje dödare  Jag själv tyckte det var knäppt! Men jag ser det possitiva... Jag har väll fått gröna fingrar  det har jag inte haft innan. Men mina gröna fingrar har jag fått av er alla på odla utan er, hade jag nog inte ens fått dom att gro... Gillan så härligt att se dina bilder  att dom kan växa såå på bara två månder. JAg har ju tidigare aldrig götslat mina, iår vet jag hur jag ska göra  hoppas mina blir så fina som dina... och Gillan jag är mycket  över ditt fina växthus och ytan för odling utanför... tänk om man bodde som du Maggan den lila det är väll en spikklubba, och sååååå snygg, dom ska ju inte klara övervintra tyvärr, hann du inte ta frön av den? Jag har satt frön  kommer dom upp som dom ska kan du gärna få en av mig. Ängeln din är underbar... jag ska göra allt i min makt  för att jag ska få mina stora i sommar. Problemet jag dock hade förra året var  tvestjärnarna... dom mumsa i sig en stor del av det lilla jag fick upp. Men jag ska ställa ut fällor ÖVERALLT i år CITAT (Sussie F-Flower @ 02-02-2009, 19:32)  Men ojojoj då, Mari! Vikken gullig liten bäbisblomma!!!!  Det är samma frön som du har fått  Dom grodde fort... och om du får blommor så vet du vad du ska göra  Du har ju redan gröna fingrar sedan flera år tillbaka så du får nog dom att blomma du mé...  Nu ska jag gå och plocka blommor...
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-02-2009, 19:32)  Gillan och Maggan: Era änglar har jag beundrat tidigare men gör det gärna igen... Har du grävt ner hela krukan/urnan Gillan, eller har du stoppat ner Änglarna utan? Isåfall, hur blir det när du ska ta upp dom? Går det bra att gräva upp den samt att få med rötterna? Tack Sussie  , alltid kul med lite "beröm" Om jag bestämmer mig för att gräva ner hela Ängeln, så brukar det bli utan kruka. När jag ska ha upp den/dem till hösten så brukar jag fjäska för Dealer så att han gräver så snyggt som möjligt så att jag/vi kan ställa dem i en svart plastsäck för att sen ställa in dem i jordkällaren eller uppe i mitt övervintringsrum..................och jo, att jag har det ganska bra förspänt har jag med tiden förstått  .............Psst! Det gör alltså inget om lite av rötterna går av.....................till våren skär jag ändå av en hel massa rötter i samband med omplanteringen  CITAT (blomkronan @ 02-02-2009, 21:01)  Gillan så härligt att se dina bilder  att dom kan växa såå på bara två månder. JAg har ju tidigare aldrig götslat mina, iår vet jag hur jag ska göra  hoppas mina blir så fina som dina... och Gillan jag är mycket  över ditt fina växthus och ytan för odling utanför... tänk om man bodde som du  Tack för ditt beröm Blomkronan  , och visst är det fantastiskt att de kan växa och blomma så snabbt och famför allt så ofta som de jag visade gjorde............de blommade oavbrutet från Juni ända in i första frosten i oktober och det är för mig helt fantastiskt  ............Men massor med gödsel vill de ha En hemlis till dig.......och de som får syn på det.........börjar man nu, då har man blomningen redan i juni
blomkronan
03-02-2009, 00:54
CITAT (Gillan @ 02-02-2009, 23:02)  En hemlis till dig.......och de som får syn på det.........börjar man nu, då har man blomningen redan i juni
Nu är det ingen hemlighet längre...  Hur gör du? tar du in den i rumstemperatur nu? eller höjer du bara värmen lite i vinterrummet, planterar du om dom redan nu i ko-på-påse? eller väntar du lite med omplanteringen? Så fort du svarat springer jag ut till förådet och sätter i gång
Nu höjer åtminstone jag temperaturen och planterar om i U-jord. (bättre än ko på påse) Mycke belysning! Min sanguinea har redan börjat sätta knopp INNAN omplanteringen
malin72
03-02-2009, 12:42
blomkronan
04-02-2009, 01:16
När man går bort till folk på fika ska man ju ha en blomma med sig  Min tanke var... det enda som blomma hos mig var en Datura... så den fick det bli... då kände jag inte till Malin72´s fobi... Men Malin berätta att hon hade fått handskar av er... så hon kunde behålla den Tur att ni finns... utan er hade Malin inte kunnat behålla "Blomman"
Maggan H
04-02-2009, 08:22
Mari, ang fröhus på Datura bildas de alltid så fort blomman vissnat och växer sen ganska snabbt och de är fulla med frön. När de är i storlek med ett litet hönsägg kan du knipsa av dom,( var försiktig med de giftiga taggarna! ) och lägga dem på tork. De spricker upp själva när de mognat. Min lila var en Datura, hann inte ge någon frökapsel innan vintern. Gillan, kan bara hålla med ditt växthus med omgivning är super! Jag kan inte börja greja med min Ängel förrän den kan stå ute, vi ska lägga klinkers i uterummet i vår och jag vill inte riskera att alla ev knoppar ramlar av, jag måste ju tillfälligt ställa ut den eller i mörka garaget, och den blir ju ohanterlig dessutom med den storleken, full med blad...
joulanta
04-02-2009, 09:10
Tar ni fram era änglar redan nu? När tar ni skott av dom före eller efter omplanteringen?
CITAT (joulanta @ 04-02-2009, 09:10)  Tar ni fram era änglar redan nu? När tar ni skott av dom före eller efter omplanteringen? Visst är det hög tid att ta fram änglarna nu! Skotten tar man lite längre fram, när man ser att de kommit igång ordentligt.
blomkronan
04-02-2009, 10:01
Nu sitter jag och läser i min bok om änglar... Om sticklingar står det: Bästa tiden att ta sticklingar är på våren och sommaren. vid höstbeskäringen kan man oxå passa på att ta sticklingar. Det är bra attt ta några sticklingar på hösten, om den stora dör under vinterförvaringen så har man kvar plantan via sticklingarna  Tar man sticklingar ovanför en Y-delning grenar sig den nya sticklingen snabbt och blommar tidigt. En stickling bör ha minst 4 noder-tillväxtpunkter/märken efter blad. Örtartade sticklingar rotar sig fortare än vedartade. Ta bort dom nedersa bladen och ställ i vatten. Sätt på en påse, låt stå ljust i vanlig rumsvärme tills det bildats en korkartad vit beläggning längst ner. Det kan ta en månad. Sen planterar man skottet i så-kaktusjord. Man kan sätta sticklingen direkt i såjord tryck då ner den tre cm djupt. Vattna försiktigt rötterna behöver luft så låt jorden torka ut lite mellan vattningarna. Omplanteras flera gånger innan man tar ut, vart efter som rötterna växer, det är viktigt att omplanteringen inte sker i för stor kruka då tillväxten till en början annars konsentreras till rötterna. Efter ett par veckor i ny kruka börjar man götsla två ggr i veckan. Sen står det... OBS! toppa aldrig en stickling, den måste få växa på höjden tills den når sin blommningszon. Väcka en ängel, börja vattna med ljummet vatten och ställ ut den vid fint och varmt väder på våren dagtid, tol inte frost... Idag ska två änglar få vakna  dom andra är så stora så dom får stå kvar ett tag till i förådet. En sida jag hitta... Namn på Änglar
johannea
04-02-2009, 11:14
Vilken underbar sida!  Där slog hjärtat några extra slag...
johannea
05-02-2009, 08:34
Gör ett nytt försök med bilden, det funkade i testforumet med annan bild, men till albumet tar det stopp...
Äntligen funkade det! Änglarna är de två näst till höger...
skogstroll
05-02-2009, 12:42
CITAT (sway307 @ 10-10-2008, 21:22)  Jag fick just ärva en änglatrumpet av min chef. Men nu behöver jag hjälp den har stått ute och vi har redan haft -5 grader här några nätter nu är det dock mildare. Men denna Änglatrumpet är nedklippt. Men kvar finnst gröna stammar. Skall man klippa ner den till brunt eller skall man spara? Hur många ögon bör vara kvar på en stängel innan jag kortar av den?
Hur fprt växer dessa små rackare så jag vet vilken storlek jag kan förvänta mig. huvudstamme nhar en tjockleck på kansk 2-3 cm i Diameter. Som sedan är uppdelad i en lite rövre och en tunn gänglig historia. Tror vi måste byta chef....  själv har jag en experiment-trumpet som fått stå ute och oskyddat hela vintern. Blir intressant att se om den klarar sig! Det finns ju de som haft trumpeter som överlevt ute så vem vet
blomkronan
06-02-2009, 01:28
CITAT (johannea @ 05-02-2009, 08:34)  Gör ett nytt försök med bilden, det funkade i testforumet med annan bild, men till albumet tar det stopp...
Äntligen funkade det! Änglarna är de två näst till höger... Va kul att det äntligen fungerade... Jag kan tycka att jag kan se att dom är lite "ludna" på stjälken... är det så? Vad har du i dom andra krukorna, är det klubbor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|