Ja träden behöver stöd, generellt sett har de svagväxande grundstammarna ganska dåligt rotsystem, detta har jag märkt i min trädgård på ett träd där stödet ruttnat och trädet började luta ganska snabbt vid lite höstblåst så jag fick rusa ut med ny käpp och försöka få det mera upprätt igen. Denna typ av grundstam är framtagen för fruktodlare och de har ofta uppbindningssystem till träden som gör att de har stöd hela livet.
Exakt hur lång tid träden har kan man nog inte säga men fruktodlarna brukar byta träd efter ca 20 år, dessa svagväxande grundstammar är framtagna för intensiv fruktodling i stor skala = träden ska ge stor skörd även om träden är små + de ska börja sätta frukt snabbt man har inte tid eller råd att vänta flera år på den första skörden. Fruktodlarna har märkt att skördarna avtar efter 20år = ett tecken på att trädet börjar bli lite för gammalt för intensiv fruktodling. I en villaträdgård där man inte odlar lika intensivt borde träden kunna bli något äldre innan man märker att de inte orkar längre.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|