|
Beklämmande syn i övervintringsrummet..., ... ska det se ut så här ? |
|
|
|
08-11-2008, 00:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Hej
Det såg mer eller mindre bedrövligt ut i mitt övervintrigsrum för en stund sedan. Jag hade haft mina övervintrande växter i ett kallförråd, i väntan på att få plats i rummet i garaget. Detta är makens hobbyrum, han har isolerat det och vi har ett el-element där, vilket håller en temperadtur på 10-12 grader plus. Hittillls har jag haft lökar osv i kallförrådet. Allt såg bra ut. Nu har vi haft t.o.m minus tre grader kallt på nätterna. Förra helgen flyttade jag rubbet från kallförrådet till övervintringsrummet. En vecka senare ser det mesta helvisset ut. Det är fråga om Hibiskus, Fuchsia och Änglatrumpet. Fick dom chock av att komma från plus fyra grader till plus tolv ? Hur kunde det annars gå så snabbt att dom gick i vintervila, och blev helt onåbara för mig?
Mvh Tepa
|
|
|
|
Azur
|
08-11-2008, 01:32
|
Gäster

|
Tror knappast det är temperaturchock. Du är säker på att 1) Elementet är inkopplat och 2) Termostaten rätt inställd?
En max-min termometer är jättebra för att hålla koll på hur kallt det egentligen blir i såna här utrymmen.
|
|
|
|
|
08-11-2008, 03:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Jag har bara erfrenhet med Hibisksen, och jag tror inte att den har blivit varken chockad eler stressad över den temperaturskillnaden , som ju egentligen inte är speciellt stor. Desutom var ju förändringen åt rätt håll, från kallt till varmt, och såna växlingar sker ju konstant på våren utan att dom tar skada. Det enda skulle ev vara om jorden hade hunnit bli mycket kallare än vad rumstemperaturen visade..lite beror det kanske också på hur många dagar dom har stått med under 4 grader....någon annan kan säkert hjälpa dig med hur dom andra växterna reagerar för tempförändringar
--------------------
|
|
|
|
|
08-11-2008, 12:17
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
hade varit enklare med en bild , och hur menar du med visset ?
dör grenarna och skott eller vissnar bladen av och trillar ? är det bara bladen så är det högst normalt i sådan temp .
hur är det med fukten luften torrare eller fuktigare ?
|
|
|
|
|
09-11-2008, 09:50
|
Medlem

|
Hej Här kommer en bild. Har ingen aning om hur mycket jag ska vattna, jag har Kinaros, Pelargon, Påskkaktus, Fuchsia, Clivia, Änglatrumpet, Cyklamen och Gerbera där. Räcker en gång i mån ? Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
09-11-2008, 10:56
|
Medlem

|
ser ut som om dom har torkat ut , jag hade gett dom lite vatten .
Hibiskus vill ha lite mer vatten än dom andra . och Gerberan men dom får inte vara blöta .
resten vattnar du efter temp är det +10c så ska du vattna dom ca 10gånger under vintern .
|
|
|
|
|
09-11-2008, 11:53
|
Medlem

|
Oj, Flaxs, 10 gånger låter mycket. Men jag får väl gå dit och vattna lite till på Hibiskusarna, då. Lite på Fuchsiorna också.
Mvh Tepa
|
|
|
|
|
09-11-2008, 19:09
|

Medlem

|
Den hbiskusen skriker efter vatten, antagligen alla dom andra också. Fuxian är väl den som ser värst ut, vet inte om man klipper ner den, antagligen, men vet inte om man gör det på hösten eller våren, men den är inte glad. Det är svårt med regler om vattning eftersom det beror på många saker... luftfuktighet, temperatur och ljus. Det säkraste är att känna efter i jorden, och om den känns helt torr behövs vatten. Men du säger att du får gå dit och vattna dom, betyder det att du inte har dom hemma ?? Om det är så kan det kanske bli lite komplicerat att känna efter i jorden för att veta när det är dags för vatten. Det är ju rätt stora exemplar du har , så det vore ju synd om du förlorar dom, men jag hoppas att dom klarar vintern..
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2008, 19:29
|
Medlem

|
Hi hi, Lissa. Jo, Övervintringsrummet finns i garaget på gården. Nog är det hemma, alltid, kanske tjugo meter att gå. Jag vattnade lite till, det t.o.m rann igenom i Fuchsiakrukan, på dagstidningarna, som jag har under. Jag tyckte ju att det inte var kruttorrt i krukorna, inte ens Hibiskusarnas jord kändes kruttorr, ändå så dom ut sådär ?!
Azur, jo, elementen är på. Nu har min man varit där ganska mycket denna vecka, och han har förståss skruvat upp värmen !! Han har frostkänsliga grejor där, bensin till radiostyrda flyg, tål inte under plus 17 grader ! Vad ska jag nu göra ? Jag har ju kallförrådet, sätta dit växterna i det minsta rummet ? Det är egentligen en orenoverad gäststuga.
Mvh Tepa
Redigerat av tepa: 09-11-2008, 19:45
|
|
|
|
|
09-11-2008, 19:46
|
Medlem

|
CITAT (tepa @ 09-11-2008, 11:53)  Oj, Flaxs, 10 gånger låter mycket. Men jag får väl gå dit och vattna lite till på Hibiskusarna, då. Lite på Fuchsiorna också.
Mvh Tepa vattna igenom hibisksuen ordentligt . Fuchsian kvittar den ska bara hållas lätt fuktig i jorden den ruttnar annars om du ger den för mycket vatten under vintern . vattna efter temp det brukar funka på dom du har , så har du 10grader kan du ju vattna ca 1 till 2gånger i månaden ( vet inte om jag räknade rätt nu )
|
|
|
|
|
09-11-2008, 19:53
|

Medlem

|
Hahaha, det lät som om du var tvungen att ta cykeln ett par mil för att komma till dom, skönt att det inte var så. Vid ett tillfälle såg mina ( Hibiskusar) ut så utan att vara torra, det var för att det hade båst kallt på dom, men det har det ju inte gjort på dina. Dessutom ser jag att dom får ljus genom ett fönster, så egentligen borde dom ju må bra...Det enda jag kan komma på om vi tar bort kyla och blåst är att rötterna blev lite uttorkade vid något tillfälle, för mina reagerar snabbt just som din när den är torr....men när dom får en rotblöta brukar dom komma igen dan efter vattningen. ( att vattnet rinner igenom krukan kan ju vara ett bevis på att jorden är så torr att den inte kan suga åt sig vattnet som den bör.!! Eller var det efter att den hade stått i vatten ett bra tag för att kunna suga upp vatten ? ) Min får ju aldrig någon RIKTIG vintervila, så jag vet inte hur dom ser ut under en sån...men å andra sidan så har ju min runt 12+ ute på vintern. Ingen större aktivitet, men bladen ser inte så där vissna ut..men om dom slokar så får den vatten på en gång. Den är ju en riktig ljusälskare, för den vill ju helst stå i fullt solljus ( T om här nere) så den kanske skulle må bättre om du kunde sätta den i fönstret när du nu har ett sånt.....
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2008, 21:08
|
Medlem

|
Hej
Nu blev jag ju orolig för att växterna inte tycker om att maken går och skruvar upp värmen emellanåt. Just nu är där 15,9 plusgrader, det är ju för varmt. När han är där och pysslar så skruvar han upp till 20, en par tre kvällar i veckan, kanske. Det går väl inte ? Vad tycker växterna ? Det blir väl ingen vintervila för dom på det viset. Får nog flytta dom till gäststugans minsta rum, med ett fönster mot sydost. Och sätta dit ett litet el-element.
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
09-11-2008, 22:16
|

Medlem

|
Jag passar på med en fråga jag med....Behöver verkligen alla vintervila där uppe i norden? Jag trodde att det var pga kylan som dom gick in i vila, men har alltid trott att om dom inte har det kallt så behövs ingen vila ??? Nu tar jag till mina exemplar igen, dom får ju aldrig en riktig vila, och blommar friskt ändå...så här ser den man ser från balkongsdörren ut idag..Visserligen har den lte fler knoppar, men snart tar det nog slut för i år med blommorna
DSCN7603.JPG ( 74.73k )
Antal nedladdningar: 50
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2008, 22:45
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 09-11-2008, 22:16)  Jag passar på med en fråga jag med....Behöver verkligen alla vintervila där uppe i norden? Jag trodde att det var pga kylan som dom gick in i vila, men har alltid trott att om dom inte har det kallt så behövs ingen vila ??? Nu tar jag till mina exemplar igen, dom får ju aldrig en riktig vila, och blommar friskt ändå...så här ser den man ser från balkongsdörren ut idag..Visserligen har den lte fler knoppar, men snart tar det nog slut för i år med blommorna
DSCN7603.JPG ( 74.73k )
Antal nedladdningar: 50''inne'' Hibiskus behöver inte vila på vintern . du glömmer en viktig sak ,, ljus du har mer ljus där än i norden . därav kan det vara en fördel att ''tvinga'' Hibiskusen att vintervila så att den inte ska må dåligt av ljuset som är mindre . är det under +10c så behövs inget ljus och man kan klarar den bättre . ska man ha dom i rumstemp inne är det bra om man kan ge dom extra ljus . typ många tropiskaväxter som vi odlar i norden MÅSTE ha extra ljus och hög fukt för att överleva ( dom tål inte vinterkyla typ under +5c +10c så vi kan inte ge dom vintervila , men dom måste ha mycket ljus ) . just hibiskusen är så variabel att den kan vintervila eller odlas som vanlig krukväxt med ljus . och ändå kommer den blomma vilket som . som denna hibisksen har jag inne varmt , den blommar än . dom andra jag har svalt blommar inte och vilar . men dom blommar alla lika mycket under sommaren . Hibiskus bild CITAT (tepa @ 09-11-2008, 21:08)  Hej
Nu blev jag ju orolig för att växterna inte tycker om att maken går och skruvar upp värmen emellanåt. Just nu är där 15,9 plusgrader, det är ju för varmt. När han är där och pysslar så skruvar han upp till 20, en par tre kvällar i veckan, kanske. Det går väl inte ? Vad tycker växterna ? Det blir väl ingen vintervila för dom på det viset. Får nog flytta dom till gäststugans minsta rum, med ett fönster mot sydost. Och sätta dit ett litet el-element.
Hälsn Tepa det bästa är ju att du har en konstant temp på runt +10c . eller ger dom extra ljus om det blir så varmt ett par dagar i veckan .
|
|
|
|
|
09-11-2008, 23:51
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 09-11-2008, 23:22)  Det var en vacker Hibiskus Flaxss, jag har fösökt med att ha dom inne, men det går inte, dom vantrivs totalt och dör till slut. Tack till förklaringen till vintervilan jag hör talas om hela tiden  mina åker ju ut på våren och kommer in på hösten , dom är bara inne på vintern (varmt eller svalt beroende hur jag har plats ) . redan vid +10c ute sätts dom ut . att ah dom inne åretrunt lyckas jag aldrig med då vantrivs dom hos mig . har fler som är vackrare än den ! men dom blommar inte .
|
|
|
|
|
09-11-2008, 23:51
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Jag låter aldrig mina hibiskusar vila på vintern. De blommar ju hela tiden, så jag har dem inne i normal rumstemperatur. Jag tuktar dem i februari-mars och på sommaren får de komma ut i friska luften. Jag vattnar dem oxå regelbundet även om de tål att torka upp mellan vattningarna.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
10-11-2008, 11:11
|
Medlem

|
Hej
Jag tar nog in mina Hibiskusar till vardagsrummet då. Där har jag tre styck blomlampor som hänger ner. Hoppas det inte är försent, bara. Ska jag låta det vissna vara eller klippa ner litet ? Pelargoner, Fuchsia, Gerbera och Cyklamen sätter jag tillbaks till kallförrådet tillsvidare. Dom har ju lovat flera plusgrader dygnena runt här nu (Åland). Hinner fixa till det minsta rummet i kallförrådet med element. Änglatrumpet, Clivia och Dahlia/Gladioluslökarna kan väl vara i 15-16 plusgrader ? Jag är inte alls glad på maken, ska jag tala om för er ! Tänk att man inte får ha nånting ifred !
Hälsn Tepa
Redigerat av tepa: 10-11-2008, 11:12
|
|
|
|
|
10-11-2008, 11:33
|
Medlem

|
CITAT (tepa @ 10-11-2008, 11:11)  Hej
Jag tar nog in mina Hibiskusar till vardagsrummet då. Där har jag tre styck blomlampor som hänger ner. Hoppas det inte är försent, bara. Ska jag låta det vissna vara eller klippa ner litet ? Pelargoner, Fuchsia, Gerbera och Cyklamen sätter jag tillbaks till kallförrådet tillsvidare. Dom har ju lovat flera plusgrader dygnena runt här nu (Åland). Hinner fixa till det minsta rummet i kallförrådet med element. Änglatrumpet, Clivia och Dahlia/Gladioluslökarna kan väl vara i 15-16 plusgrader ? Jag är inte alls glad på maken, ska jag tala om för er ! Tänk att man inte får ha nånting ifred !
Hälsn Tepa Dahlia,Gladioluslökarna,cyklamen ca +5c +10c Pelargoner,Gerbera,Hinbiskus,änglatrumpet,clivia ca +5c +10c +15c ( över +10c behövs extra ljus ) Fuchsia ca +5c klipp inte ner Hibiskusen , gör det till våren när du vet var nya skott kommer . grenarna på din lever nog . vissna eller skadade blad kan du ta veck .
|
|
|
|
|
11-11-2008, 01:58
|

Medlem

|
Tepa...Bara en fråga av ren nyfikenhet, eller 2 blir det nog.. Hade du dom ute i somras? antagligen hade du det, men jag förstår inte riktigt hur den har kunnat bli så ledsen..Men du kanske tog in den med tanke att sätta den i vila, och så blev det av någon anledning fel...( ren gissning från min sida) Hur har du gjort förr om åren, eller är den ny ?? Det blev mer än 2 frågor , men du kanske svarar ändå.....
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|