Nu lånar jag din tråd Christer... Hoppas det är ok.
Jag vattnade alla mina olika kärnor som jag sådde i okt. och nov. för en liten stund sedan.
Inget har kommit upp ännu... (jo, förresten, avocadorna har kommit, allihopa...)
Vattnade en liten liten kruka som det stog "Fikon" på. Hajade till och trodde att det hade kommit maskar i krukan för det killade så konstigt på fingrarna...
Tittade under krukan och då var det rötter där, från två olika håll. Ganska kraftiga och de fyllde två av bottenhålen fullt ut.
Då tänkte jag att jag måste väl "pilla" lite

och se varför ingen grodd syntes till upptill...? Pillade bort ca 2 cm jord. Då upptäckte jag att det var 2 st
dadelkärnor som LÅG (inte stod) i den lilla krukan. Blandade väl ihop lapparna som jag skrev när jag sådde.
Hur gör jag nu? Ska jag försöka att ta upp kärnorna en och en, och sätta dom i varsin kruka. Tänkte att dom kanske vill ha höga krukor som mangon, om dadlarna också har pålrötter...? Fast det har inte kommit upp någon grodd på ovansidan jorden...
Känner mej helt förvirrad vad som är bäst...
Om jag lämnar kärnorna som dom är i den lilla krukan, så är jag rädd att rötterna drar iväg och växer så mycket att de kan bli skadade vid senare omplantering...
Förmodligen har jag väl satt dom för djupt, ca 2 cm ifrån krukbotten har jag nyss konstaterat...
Hur skulle NI göra...? Hur stor/hög kruka kan vara lämpligt?