Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Ett klick för skogen" = BLUFF?
          Messerschmitt
          Inlägg 19-11-2008, 12:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 19 465

Läste detta på ciklid.se:

Stiftelsen Ett klick för skogen (www.ettklickforskogen.se) har ett 90-konto och samlar in pengar för att köpa vad man kallar ”gammelskog”. Man håller just nu på att samla in 7 450 000 kronor för att köpa ett skogsskifte för 6 500 000 kronor. Mellanskillnaden går till ”omkostnader”. Man kunde ju tro att en stiftelse som gör en så stor affär är noga med att följa reglerna för 90-konto men det verkar snarare som om man vill tjäna pengar på människors intresse för naturen. Det är få som idag vågar vara politiskt inkorrekta och ifrågasätta naturskydd och miljöarbete men lokalborna i den aktuella kommunen verkar ha tappat tålamodet när kommunen fick för sig att stödja den privata stiftelsen med 1 000 000 kronor.

I lokaltidningen avslöjas idag att "Ett klick för skogen" har undanhållit flera mycket viktiga fakta i sin information angående skogen som de samlar in pengar till. Här är ett utdrag:

CITAT
          Först och främst redovisas inte att det finns ett servitut för byggnation av en skogsbilväg över fastigheten. Servitutet, registrerat enligt gällande regler hos lantmäteriet sedan december 2007, rör en sträcka om cirka 450 meter genom ”gammelskogen”. Insamlingsstiftelsen är fullt medveten om servitutet för vägen då detta tydligt finns upptaget som en egen punkt i deras kontrakt med den nuvarande ägaren. Tyvärr är det inte slut här. På Ett klick för skogens hemsida nämns inte att dryga 500 m norr om fastigheten ligger Västsveriges största skytteanläggning där det bedrivs en intensiv skytteverksamhet under stora delar av året. I och med att skjutbanan i Surte nu är nedlagd kommer dessutom en del av skyttarna från denna förening flytta sin verksamhet till Skepplanda skyttecenter. ”Gammelskogen” är inte fullt så tyst och fridfull som marknadsföringen ger uttryck för. Slutligen har man valt att inte redovisa att den nuvarande markägaren, på insamlingsstiftelsens initiativ, får behålla jakträtten på marken. Varför detta inte redovisas öppet är en gåta.

Hela insändaren kan läsas här (längst ned till höger): http://www.alekuriren.se/veckans/04.pdf

Detta innebär att när ”Sven Svensson” från Stockholm ska besöka den ”underbart vackra och fridfulla gammelskogen” kan han hamna på en grusväg mitt i en vildsvinsjakt ackompanjerat av skytteföreningens veckoträning. Inte vad han tänkt sig kanske…

Här är tidigare artiklar och insändare där det framkommer en rad komprometterande uppgifter som borde få den mest inbitne skogskramare att bli misstänksam:
          V 42: http://www.alekuriren.se/arkiv/v4208/veckans/06.pdf
          V 44: http://www.alekuriren.se/arkiv/v4408/veckans/04.pdf
          V 45: http://www.alekuriren.se/arkiv/v4508/veckans/06.pdf

Redigerat av Messerschmitt: 19-11-2008, 12:37

--------------------
          Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Citera
          KURT
          Inlägg 19-11-2008, 13:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det låter bara som någon lokalt är arg för att skogen bevaras! Du hänvisar till insändare, det är inte samma sak som artiklar! Om det skjuts på en skjutbana i närheten av den bevarade skogen så har väl det inget med saken att göra. Skogen bevaras väl inte för att folk skall sitta där och njuta av tystnad? Om an bevarat skogen för ett speciellt ändamål, så har det ju knappast någon betydelse om man fortsätter att jaga där, de lär ju knappast ha valt att bevara skogen specifikt för något djur som det är allmän jakträtt på?

Reglerna för 90-konto, är ju mycket klara b l a måste "75 % av de insamlade medlen ska gå till insamlingens ändamål". Men samtidigt så innebär det faktum att man har ett 90-konto också mycket extra kostnader i form av bokföring och kontroller.

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 20-11-2008, 09:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

CITAT (KURT @ 19-11-2008, 13:20) *
          Men samtidigt så innebär det faktum att man har ett 90-konto också mycket extra kostnader i form av bokföring och kontroller.

Vi har ju mycket tydliga regler och lagar omkring bokföring som gäller alla som är skyldiga att bokföra. Detta var helt nytt för mig. På vad sätt skiljer sig 90-kontonas bokföring från annan bokföring?

Citera
          KURT
          Inlägg 20-11-2008, 10:18
          Länk hit: #4

Medlem

Stiftelsen för insamlingskontroll (SFI) som administrerar 90-kontona tar både en fast och en rörlig avgift för sin granskning av bokföringen. Så förutom att man måste göra traditionell bokföring, så måste den vara utformad på ett visst sätt och den måste regelbundet redovisas för SFI. SFI har t ex speciella krav på kostnaderna, att de verkligen är skäliga, därför kravs mera information om alla kostnader jämfört med traditionell bokföring, inga pengar får heller gå till politiska partier. Därför finns det insamlings organisationer som avstår från 90-konto, trots att de säkert uppfyller de formella kraven för ett 90-konto.

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 20-11-2008, 10:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Det är ju bra att den kontrollen finns. Ändå undrar jag hur de gör bedömnngen "skäliga kostnader". Undrar vad som är skälig lön och skäligt antal anställda tex.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 20-11-2008, 16:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag läste detta inlägg på ett annat forum om Ett klick för skogen:
          CITAT
          Men jag tycker inte det är särskilt upprörande att man ska ha en skogsbilväg, vi pratar om en grusväg!
          Och att det finns en skjutbana i närheten, vad spelar det för roll? Träden är väl gamla i vilket fall?

Och jakt och skogsbevarande är väl inte i kontrast till varandra, tvärtom! Jägarna är mycket mån om skog och mark.

Så pengarna då ...
          Alla organisationer med 90 konto har rätt att använda en viss procentsats till omkostnader. Tror den ligger på 15% så deras miljon faller inom det.
          Dessutom har de inte skyldighet att redovisa vad de haft för omkostnader .../Knytt

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Piccante
          Inlägg 20-11-2008, 20:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

När man skyddar ett område så har man olika syfte för att skydda det. Detta område Verle gammelskog som stiftelsen ett klick för skogen har tänkt att bidra till tror jag man har diskuterat länge att det borde bli naturreservat.

En skyttebanan är i sig inget hinder för naturvård. om syftet är att skydda en gammal skog men lång kontinuitet och ge långvarigt sky för växter och djur så är störningar som ljud av mindre betydelse för naturvärdena är bundna till träden som står där.

Om man däremot vill ha ett tyst, lugnt rekreationsområde så kan det störa givetvis men ett sådant område skulle man aldrig köpa loss.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Eva K.
          Inlägg 20-11-2008, 22:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 19 787

Ett klick för skogen = BLUFF??? [ SVARA ]
          Jag arbetar ideellt för Ett klick för skogen. Hela länken är trams och dumheter! Illvilliga rykten som sprids och frågan är vem som tjänar på det...

Jag tycker DET ska ifrågasättas och inte en stiftelse som arbetar för att rädda den lilla rest av svensk gammelskog som finns kvar.

Jag sätter ut mitt namn och telefonnummer och det går alldeles utmärkt att ringa eller maila mig om det finns frågeställningar.

Vi undanhåller inga fakta. Allt är öppet och redovisas som det.

Jag får en känsla av att här arbetar nättroll för att sabotera. På vems uppdrag?

Med skogliga hälsningar,
          Eva Kullenberg, Ängelholm
          eva@evaks.se
          info@ettklickforskogen.se
          0705-22 19 41

Och du, jag finns på hitta.se med öppna telefonnummer. Här är det raka besked och öppna kort som gäller.

Citera
          Trattkantarellen
          Inlägg 20-11-2008, 23:26
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 19 789

Hej där

Spännande inlägg nedan. Tydligen finns det i samma version lite här och var på internet. Som boende i en grannkommun och innehavare av ett stort naturintresse kan jag komma med lite kompletteringar i ärendet. Så att inte diskussionen sker med utgångspunkt från en eventuellt felaktig bild av verkligheten.

Angående skjutbanan som nämns i insändarna (som ju vän av pressetik vet inte direkt torde vara platsen för tidningens egna "avslöjanden") kan jag lugna alla skogsvänner med tinnitus. När du passerar skjutbanan med har du ett gäng kilometer kvar med bil innan du kommer till parkeringsplatsen. Om du inte känner att det avståndet är betryggande nog återstår därifrån dryga kilometern till själva gammelskogsområdet.

Lite googlande ger en intressant infallsvinkel. Överenskommelsen mellan "klicket" och skogsägaren innebär att handpenningen betalas tillbaka till ägaren om köpesumman inte finns på hans konto när insamlingstiden är slut.

"Om vi inte lyckas samla in nog med pengar i tid förlorar Ett klick för skogen sin handpenning (ca 10%) samt att skogen återgår till skogsägaren som då planerar att avverka den omgående" - http://ettklickforskogen.se/index.php?opti...1&Itemid=62

Undertecknaren av alla insändare i Alekuriren (det är samma person som skrivit) ger uppenbarligen inte mycket för vare sig "klicket", Ale Kommun eller Gammelskogen. Söker man på hans namn på eniro kommer man hit; (http://personer.eniro.se/query?what=wp&ps_id=5926810&search_word=Per%20Karlsson&geo_area=h%E5landa). Känns ortsnamnet Verle igen? Är det inte här skogen ligger? Borde han inte vara i princip granne med skogsägaren som skrivit på ett avtal med "klicket"?

En kreativ sökning visar att inlägget nedan minst finns inne på http://undulatportalen.se, http://svampguiden.se (för övrigt min favoritsida), http://www.flashback.info (tillsammans med mycket annat skumt) samt http://ciklid.se

Så... låt mig summera.

Någon skulle tjäna mycket på att det inte blir affär. Typ 650 000 i redan betald handpenning.

Någon annan tar sig tid att skriva insändare på insändare i kuriren om att skogen för allt i världen bör förbli oskyddad. "Klicket"-gänget gör inte allt ideellt (resor, hemsida, bokföring, reklam, utskick, vykort osv...) Kommunen borde lägga pengar på annat (vilket man förstås får tycka). Inom hörhåll finns en skjutbana. En grannfastighet var i första versionen av karta på "klickets" hemsida med på ett hörn. Und so weiter!

Denna insändarskribent bor i princip granne med skogsägaren.

Någon lägger ner ett storstilat arbete på att få in det här inlägget på vartenda naturrelaterat forum nätet kan uppbringa.

Jag vet inte vilka eventuella slutsatser ni andra drar. Lägger man till att ett gäng statliga institutioner klassar skogen som värd att skydda samt gissningen att det för de här tjejerna troligen finns lättare sätt att tjäna in en krona eller två... än att jobba i motvind för att rädda annans skog.... Ja, då kan i alla fall inte jag komma fram till något annat än att man snarare än att sluta klicka borde hysta in dryga tjoget hundringar och köpa sig en ruta!

mvh / "Andra sidan älven"

CITAT (Messerschmitt @ 19-11-2008, 12:35) *
          Läste detta på ciklid.se:

Stiftelsen Ett klick för skogen (www.ettklickforskogen.se) har ett 90-konto och samlar in pengar för att köpa vad man kallar ”gammelskog”. Man håller just nu på att samla in 7 450 000 kronor för att köpa ett skogsskifte för 6 500 000 kronor. Mellanskillnaden går till ”omkostnader”. Man kunde ju tro att en stiftelse som gör en så stor affär är noga med att följa reglerna för 90-konto men det verkar snarare som om man vill tjäna pengar på människors intresse för naturen. Det är få som idag vågar vara politiskt inkorrekta och ifrågasätta naturskydd och miljöarbete men lokalborna i den aktuella kommunen verkar ha tappat tålamodet när kommunen fick för sig att stödja den privata stiftelsen med 1 000 000 kronor.

I lokaltidningen avslöjas idag att "Ett klick för skogen" har undanhållit flera mycket viktiga fakta i sin information angående skogen som de samlar in pengar till. Här är ett utdrag:
          Hela insändaren kan läsas här (längst ned till höger): http://www.alekuriren.se/veckans/04.pdf

Detta innebär att när ”Sven Svensson” från Stockholm ska besöka den ”underbart vackra och fridfulla gammelskogen” kan han hamna på en grusväg mitt i en vildsvinsjakt ackompanjerat av skytteföreningens veckoträning. Inte vad han tänkt sig kanske…

Här är tidigare artiklar och insändare där det framkommer en rad komprometterande uppgifter som borde få den mest inbitne skogskramare att bli misstänksam:
          V 42: http://www.alekuriren.se/arkiv/v4208/veckans/06.pdf
          V 44: http://www.alekuriren.se/arkiv/v4408/veckans/04.pdf
          V 45: http://www.alekuriren.se/arkiv/v4508/veckans/06.pdf

Citera
          Boxer
          Inlägg 20-11-2008, 23:46
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Jag klickar varje dag, och det kostar inte mig ett enda korvöre.

Och jag tänker fortsätta med det, så det så! angry.gif

Många djurarter och växtarter behöver gamla och "skruttiga" träd för att överleva.

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 21-11-2008, 00:27
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Hmm, inlägget som startade denn tråd luktar ryktesspridning lång väg!! Tonen och innehållet i inlägget tycker jag tyder på att skribenten själv varken har särskilt mycket kunskap om eller intresse för naturen men trots detta försöker använda just naturvärdena som ett argument för sin åsikt (synar man argumenten i sömmarna faller dessa platt....). Precis som Markus säger försvinner inte naturvärdena bara för att det finns en skjutbana i närheten eller en grusväg i området. Kanske blir vildmarksintrycket något mindre men det är ju knappast DET som är syftet med att skydda skogen. Skogen och de gamla träden behövs för alla de organismer som inte klarar att leva någon annanstans än just där och inte i första hand för turistande Stockholmare!

Citera
          Chamomille
          Inlägg 21-11-2008, 00:58
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Är det bara Stockholmare som turistar blink.gif ?

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Piccante
          Inlägg 21-11-2008, 01:21
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Chamomille @ 21-11-2008, 00:58) *
          Är det bara Stockholmare som turistar blink.gif ?

Den turistande stockholmaren var en fiktiv peson i första inlägget.
          CITAT

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          KURT
          Inlägg 21-11-2008, 06:41
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Markus_H @ 21-11-2008, 02:21) *
          Den turistande stockholmaren var en fiktiv peson i första inlägget.

Den fiktive stockholmaren är en vanlig symbol när man vill klaga på något som man inte förstår, eller att myndigheterna gör något över huvudet på folk. Den symbolen används t ex mycket ofta i debatten om rovdjuren.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 21-11-2008, 10:10
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Trattkantarellen, tack för din info smile.gif Jag fortsätter naturligtvis att klicka och kommer troligen även att köpa ett litet område - hoppas verkligen tillräckligt med pengar hinner komma in innan deadline så att skogen kan räddas!

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Dava
          Inlägg 21-11-2008, 12:24
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 19 756

CITAT
          Lite googlande ger en intressant infallsvinkel. Överenskommelsen mellan "klicket" och skogsägaren innebär att handpenningen betalas tillbaka till ägaren om köpesumman inte finns på hans konto när insamlingstiden är slut.

"Om vi inte lyckas samla in nog med pengar i tid förlorar Ett klick för skogen sin handpenning (ca 10%) samt att skogen återgår till skogsägaren som då planerar att avverka den omgående" - http://ettklickforskogen.se/index.php?opti...1&Itemid=62

Jag blir lite fundersam angående handpenningen, går den till skogsägaren så är ju detta en jätteförlust för "Ett Klick För Skogen".

Vad jag har förstått ska mycket av den sista miljonen gå till saker som lagfarter och liknande, och som husspekulant har man lärt sig att det inte är gratis... Sen skulle jag inte förvånas över om de pengarna ska användas som handpenning till nästa skogsköp!

Jag ska nog klicka en gång om dagen till detta reds ut!

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 21-11-2008, 13:16
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Jag har hittills valt att inte skriva något om Verle gammelskog på grund av att det är min sambo som har skrivit insändarna i Alekuriren och jag har inte velat bli inblandad i en debatt om detta. De enda ställen på Internet som min sambo har skrivit om detta är i de forum han är medlem i; Robsoft och 24volt där han är helt öppen med vem han är.

Eftersom min sambo nu utpekas som ryktesspridare här på Odla så kommer han själv att registrera sig här (ikväll) och svara på inläggen från Eva och Trattkantarellen.

Jag kommer även i fortsättningen att hålla mej utanför den här diskussionen. Jag håller mej till roligare och mer meningslösa saker som julklappsbyten och sånt... happy.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 21-11-2008, 13:23
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Jag tror bestämt att du just gjort det du säger att du inte gör, Ulrica.
          Varför?

Citera
          Miro
          Inlägg 21-11-2008, 13:31
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Skulle man bara bevara skog mitt i ödemarken så kommer civilisationen så småningom tränga sig på i alla fall. Alltså måste ju några skyddsområden ligga i närhet till samhällen i slutändan. Däremot kan man ju tycka det är skumt om inte alla fakta listas på siten, fast det hävdar ju mer insatta personer här att de gör så....

Att ta ställning i en diskussion innebär väl vanligen att uttrycka en åsikt, inte sant grå? confused.gif att säga att man känner någon som har en åsikt tror jag inte kvalificerar så länge man inte är en sån som tror att par automatiskt delar alla åsikter... flirting.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 21-11-2008, 13:38
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Aha, ok Miro. Jag trodde i min enfald att det bara fanns ett sätt att hålla sig utanför en diskussion, nämligen att inte delta i den - men där hade jag tydligen fel. Som det kan bli...

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 08:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon