Nej, päronträd har andra grundstammar än äpple. I en annan tråd här nämns här OHF333 som svagväxande. Den har jag inte erfarenhet av (blir helt klart kommande skrivprojekt att kolla upp hur den fungerar!). BP10030 är annars den svagväxande för päron som jag känner till forskning på, och allmänt sägs att den hgar dålig rotetableringsförmåga. Alltför dålig för att ingå i kommersiell odling.
Du skulle kunna ringa Kivikmuséet och höra vad Kiviksodlarna använder, eller kontakta närmaste genbank där du bor. Hör också med din lokala handlare vad han har möjlighet att ta hem från sina odlarkontakter.
Själv har jag inte experimenterat med svagväxande pärongrundstammar alls. Det jag har erfarenhet är kvitten som grundstam, liksom frösådder. Dessa har jag också gjort spaljéer av, men så är detta zon 3 också som är lite av gränsområde för vad många päronsorter vill ha. Här behövs tåliga grundstammar har varit min filosofi (men jag ändrar den gärna om det visar sig finnas bra svagväxande!)
Jag kommer i vinter att skriva om Sveriges äldsta äppelträd och var man kan besöka dem. Det är helt rätt att det är frögrundstammar, men de jag intresserar mig för är de förädlade, dvs de ympade.
--------------------
|