|
|
  |
Bensinmacken tar inte emot pengar längre!, Hur gör ni när ni tankar?! |
|
|
|
04-12-2008, 22:27
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
 Ja, jag vet, jag är gammalmodig. Jag har inget betalkort och vill inget ha heller, tycker årsavgiften är en onödig utgift. Idag skulle jag tanka där jag brukar tanka, oftast har jag betalat i sedelautomaten för de mackarna brukar vara billigast, men just här brukar jag ofta gå in och betala kontant, praktiskt att tanka full tank ibland så slipper man tänka på det sen. Gick alltså in och sa "Hej, skulle du vilja öppna fyran?" - Då säger hon " Nej"! Jag blev så paff! Sen förklarade hon. "Tyvärr kan vi inte göra det längre, det är bara betalkort som gäller nu." Jag tror faktiskt jag stod och gapade. Ingen kontanthantering alls, dvs sedelautomaterna är också borttagna!!! Hon tyckte själv inte alls om det, men Hydro har bestämt att det ska vara så. Det är fel på min bensinmätare, men enligt mina beräkningar borde tanken vara väldigt tom. "Jaha, jag får väl gå hem då", sa jag. "Du är den andra som säger det idag", svarade hon. Jag kom hem, och jag har ju reservdunk i bilen också. Får väl se hur långt jag kommer i morgon bitti då. Problemet är att jag faktiskt inte vet var jag kan tanka istället. Jag kör väldigt lite, på vardagarna hämtar jag min daghund (8,4 km enkel väg, ingen bensinmack i närheten), och en gång i veckan kör jag igenom Ljungbyhed där denna hydromack ligger. I Perstorp tror jag inte det finns någon mack kvar där man kan tanka för pengar, dessutom är bensinen där mycket dyrare. Återstår Klippan dit jag bara kommer någon gång då och då (över 2 mil dit). Macken där där jag förr brukade tanka tar också bara kort nu, men jag kan ju hoppas att det finns någon annan. I framtiden får jag köra här hemmavid tills bensinen tar slut för att sedan köra till Klippan bara för att tanka. Nästan 5 mil i onödan!!  De tvingar en att skaffa betalkort fast man inte vill ha.  Vilket kort är billigast? Har ni några tips? Jag tog även en folder för ett hydrokort (rätt sjukt egentligen: ska jag stödja dem som tack för att de gjort mig så förbannad!), kan det vara ett alternativ? Hur gör ni när ni tankar, är det så här överallt eller har alla människor betalkort nuförtiden? Här kostade bensinen 10:44 idag, vad kostar den på andra ställen? Statoil t.ex. brukar vara jättemycket dyrare väl?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
04-12-2008, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
Tankar med kort på vår hydro mack o de tar inte i heller längre i mot pengar
|
|
|
|
|
04-12-2008, 22:36
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Netha
|
04-12-2008, 22:39
|
Gäster

|
Vet inte vad bensinen kostar här ... vi tankar full tank/40 l/mån ... senast var det strax under 11 kr.
Visakort har jag ... det duger överallt. Vill inte ha med kontanter att göra ... det minskar risken för rån och ger kassapersonal en tryggare arbetsplats. Så som samhället numera blivit så tycker jag att vi alla ska göra allt vi kan för att minimera risker.
|
|
|
|
|
04-12-2008, 22:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
Jag har Jet kort, Då tankar man "bara" dom har ju bara obemanade stationer, då blir det ingen chokladkaka och kanske en tidning... varje gång Har en station precis vid jobbet så den passerar jag minns 5 ggr i veckan. Sedan dras det jag har tankat för i slutet av månaden med autogiro, vad jag vet finns inga extra avgifter. Perfekt lösning tycker jag.
|
|
|
|
|
04-12-2008, 23:09
|

Medlem

|
Tack för den länken, aq! Har alltid önskat mig att det fanns men har faktiskt inte letat, utgick från att det inte fanns! Har lagt den till favoriter. Konstigt bara att det står 10:34 där det kostade 10:44. CITAT (Lady Hamilton @ 04-12-2008, 22:44)  ...snarare billigare eftersom man då kan tanka på obemannade stationer eller få rabatt i o m att man har ett speciellt tank kort Men hur funkar det? Ursäkta mina dumma frågor, men jag fattar faktiskt inte. Kan man ha ett tankkort som fungerar på olika stationer? Då måste man hålla på och ladda det med pengar hela tiden då, antar jag. Och försöka hålla reda på hur mycket det är kvar.  Hjälp vad krångligt! Just nu känner jag att jag inte kommer att klara det här, men jag måste ju. Jag behöver tanka, och det snart. Netha: Visakort, vad är det för årsavgift på det? När det gäller kontanter kan jag i och för sig hålla med dig att det känns farligt, men idag tog jag ut över 5000:- kontant på Swedbank för att det kostar 50:- att föra över pengarna till mitt bankkonto medan jag gör det gratis! Jämfört med att allt ska vara så modernt och bara fungera med kort så känns det lite stenåldersmässigt att behöva göra så. Tänk om man tappar plånboken eller blir rånad. Jag behöver i och för sig inte göra om det, för nu ska det gå automatiskt nästa gång. CITAT (blomkronan @ 04-12-2008, 22:58)  Jag har Jet kort, Då tankar man "bara" dom har ju bara obemanade stationer, då blir det ingen chokladkaka och kanske en tidning... varje gång Har en station precis vid jobbet så den passerar jag minns 5 ggr i veckan. Sedan dras det jag har tankat för i slutet av månaden med autogiro, vad jag vet finns inga extra avgifter. Perfekt lösning tycker jag. Det låter ju rätt så smidigt, förutom att det inte finns Jet just här (eller kanske i Klippan?). Choklad och tidning köper jag inte ändån.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
Netha
|
04-12-2008, 23:14
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 04-12-2008, 23:05)  Tack för den länken, aq! Har alltid önskat mig att det fanns men har faktiskt inte letat, utgick från att det inte fanns! Har lagt den till favoriter. Konstigt bara att det står 10:34 där det kostade 10:44. Men hur funkar det? Ursäkta mina dumma frågor, men jag fattar faktiskt inte. Kan man ha ett tankkort som fungerar på olika stationer? Då måste man hålla på och ladda det med pengar hela tiden då, antar jag. Och försöka hålla reda på hur mycket det är kvar.  Hjälp vad krångligt! Just nu känner jag att jag inte kommer att klara det här, men jag måste ju. Jag behöver tanka, och det snart. Netha: Visakort, vad är det för årsavgift på det? När det gäller kontanter kan jag i och för sig hålla med dig att det känns farligt, men idag tog jag ut över 5000:- kontant på Swedbank för att det kostar 50:- att föra över pengarna till mitt bankkonto medan jag gör det gratis! Jämfört med att allt ska vara så modernt och bara fungera med kort så känns det lite stenåldersmässigt att behöva göra så. Tänk om man tappar plånboken eller blir rånad. Jag behöver i och för sig inte göra om det, för nu ska det gå automatiskt nästa gång. Vi har var sitt Visakort ... maken har ett där han kan ta obegränsat uttag kontanter ...kostar 250kr/år. Han tar nästan aldrig ut kontanter och därför ska han också byta till kort 2. Jag har kort 2 ... där jag får ta ut kontanter max 12ggr/år ... mitt Visakort kostar 50kr/år. Om du bestämmer dig för att inte ta ut mer än 12 kontantuttag/år så kan du ha Visakort2
|
|
|
|
|
05-12-2008, 09:44
|

Medlem

|
Det finns ganska många slags kort:
Bensinbolagen har egna kort. Du handlar på kredit och får en räkning en gång per månad (ingen ränta).
Allmänna bankkort knutet till ett bankkonto (ex VISA) går "överallt" och pengarna dras direkt från ditt konto
Kreditkort (ex MasterCard) som går "överallt" Du har en viss kredit och får en räkning en gång per månad (ingen ränta om du betalar hela beloppet)
--------------------
|
|
|
|
|
05-12-2008, 09:53
|

Medlem

|
Svaret är ja, på båda frågorna
--------------------
|
|
|
|
|
05-12-2008, 10:19
|

Medlem
Antal inlägg: 2 099
Medlem nr: 13 936

|
Vilken jobbig situation Myosotis!!! Men det är nog få personer som betalar allt kontant nu för tiden. CITAT (Netha @ 04-12-2008, 22:39)  .... Visakort har jag ... det duger överallt. Vill inte ha med kontanter att göra ... det minskar risken för rån och ger kassapersonal en tryggare arbetsplats. Så som samhället numera blivit så tycker jag att vi alla ska göra allt vi kan för att minimera risker. Jag förstår dock mycket väl macken som har tagit detta beslut. Jag var tidigare butiksanställd och råkade ut för ett väpnat rån en kväll då jag satt i kassan och den erfarenheten önskar jag verkligen ingen annan. Bankkort är en bra uppfinning som fungerar överallt (nästan) och som ökar säkerheten i samhället. Jag tycker det är väl värt de 250 kronor (eller hur mycket det nu är) jag betalar om året för mitt.
Redigerat av Rosmarin: 05-12-2008, 10:20
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|
|
|
|
|
05-12-2008, 10:41
|

Medlem

|
CITAT (Rosmarin @ 05-12-2008, 10:19)  ...Jag förstår dock mycket väl macken som har tagit detta beslut. Jag var tidigare butiksanställd och råkade ut för ett väpnat rån en kväll då jag satt i kassan och den erfarenheten önskar jag verkligen ingen annan...  Usch vad hemskt, ja visst förstår jag personalen också. Har själv en kusin som blivit rånad på macken där han jobbade, och en kompis´ mamma har blivit utsatt för två rånförsök på posten. Men har man ont om pengar och absolut inget behov av ett kort, så är det ju inte första prioritet att kasta ut 250:- till ingen nytta.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
05-12-2008, 11:14
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Läst tråden med intresse och undrar därför... Varför vill ni inte ha betalkort? Kan man betala räkningar på nätet utan att ha ett kortkonto kanske...?  Och när ni handlar i affärerna, mat eller annat, betalar ni kontant då?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
05-12-2008, 11:17
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag har bensinkort, Shell, och det funkar utmärkt. Bara att tanka när som helst, var som helst. På Shell då alltså. Fungerar även i dom flesta parkeringsautomater. Betalningen sker med autogiro en gång i månaden.
Utöver detta Mastercard kopplat till lönekontot, givetvis med chip. Betalar alla räkningar via datorn. Bort med kontanterna.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
05-12-2008, 12:21
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 05-12-2008, 11:14)  Läst tråden med intresse och undrar därför... Varför vill ni inte ha betalkort? Kan man betala räkningar på nätet utan att ha ett kortkonto kanske...?  Och när ni handlar i affärerna, mat eller annat, betalar ni kontant då? I affären betalar jag kontant. Betala räkningar på nätet - menar du att man beställer saker på internet som man sen ska betala? Det har jag bara gjort två gånger vad jag kan komma på, och då fick jag en faktura med varan.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
05-12-2008, 12:34
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Myosotis @ 05-12-2008, 12:21)  I affären betalar jag kontant. Betala räkningar på nätet - menar du att man beställer saker på internet som man sen ska betala? Det har jag bara gjort två gånger vad jag kan komma på, och då fick jag en faktura med varan. Nej, jag menar räkningar. Hyra, el, tv osv.... Vad "tjänar/sparar" man på att betala kontant? Går du alltså till banken och tar ut pengar i kassan? Jag är bara så förvånad över att inte "alla" har kort.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
05-12-2008, 12:40
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 05-12-2008, 12:34)  Nej, jag menar räkningar. Hyra, el, tv osv....
Vad "tjänar/sparar" man på att betala kontant? Går du alltså till banken och tar ut pengar i kassan? Jag är bara så förvånad över att inte "alla" har kort. 1. Man behöver inget kort för att betala räkningar via internet. 2. Det finns uttagsautomater. Själv har jag flera kort, men jag använder dem inte för minsta småutgift. Vilket jag personligen tycker är lika knepigt som att avstå från kort helt. Vissa mindre affärer tar dessutom inte kort, därför att det skulle äta upp större delen av deras vinst.
--------------------
|
|
|
|
|
05-12-2008, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Myosotis, jag var också länge emot det här med betalkort - förutom bensinkortet, som var toppenbra! (Har ingen bil nu). Toppenbra därför att jag satte över pengar från lönekontot till "bensinkontot" varje månad och kunde på så vis "hålla mig tillbaka" så att jag inte gjorde av med för mycket pengar på onödiga körningar. Jag har ett Coop Med Mera-kort utan kredit som det förs över pengar till via autogiro varje månad. En fast summa som då ska räcka till mat, hygien m.m. Jag har tagit till litegrann med summan - det går att ta ut kontanter i affären i samband med köp, bra om man tänker köpa nåt som inte finns där (skor t.ex.). Ica-kortet funkar på precis samma sätt. Det är ingen avgift varken på "bensinkortet", Coop-kortet eller Ica-kortet - däremot får man vissa rabatter och andra trevliga erbjudanden om man har korten!
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|