Sidor: 1, 2
Myosotis
ranting.gif ranting.gif ranting.gif Ja, jag vet, jag är gammalmodig. Jag har inget betalkort och vill inget ha heller, tycker årsavgiften är en onödig utgift. Idag skulle jag tanka där jag brukar tanka, oftast har jag betalat i sedelautomaten för de mackarna brukar vara billigast, men just här brukar jag ofta gå in och betala kontant, praktiskt att tanka full tank ibland så slipper man tänka på det sen.
Gick alltså in och sa "Hej, skulle du vilja öppna fyran?" - Då säger hon "Nej"! Jag blev så paff! Sen förklarade hon. "Tyvärr kan vi inte göra det längre, det är bara betalkort som gäller nu." Jag tror faktiskt jag stod och gapade. Ingen kontanthantering alls, dvs sedelautomaterna är också borttagna!!! Hon tyckte själv inte alls om det, men Hydro har bestämt att det ska vara så. Det är fel på min bensinmätare, men enligt mina beräkningar borde tanken vara väldigt tom. "Jaha, jag får väl gå hem då", sa jag. "Du är den andra som säger det idag", svarade hon.
Jag kom hem, och jag har ju reservdunk i bilen också. Får väl se hur långt jag kommer i morgon bitti då.
Problemet är att jag faktiskt inte vet var jag kan tanka istället. Jag kör väldigt lite, på vardagarna hämtar jag min daghund (8,4 km enkel väg, ingen bensinmack i närheten), och en gång i veckan kör jag igenom Ljungbyhed där denna hydromack ligger. I Perstorp tror jag inte det finns någon mack kvar där man kan tanka för pengar, dessutom är bensinen där mycket dyrare. Återstår Klippan dit jag bara kommer någon gång då och då (över 2 mil dit). Macken där där jag förr brukade tanka tar också bara kort nu, men jag kan ju hoppas att det finns någon annan. I framtiden får jag köra här hemmavid tills bensinen tar slut för att sedan köra till Klippan bara för att tanka. Nästan 5 mil i onödan!! ranting.gif De tvingar en att skaffa betalkort fast man inte vill ha. -cry-.gif Vilket kort är billigast? Har ni några tips? Jag tog även en folder för ett hydrokort (rätt sjukt egentligen: ska jag stödja dem som tack för att de gjort mig så förbannad!), kan det vara ett alternativ? Hur gör ni när ni tankar, är det så här överallt eller har alla människor betalkort nuförtiden? Här kostade bensinen 10:44 idag, vad kostar den på andra ställen? Statoil t.ex. brukar vara jättemycket dyrare väl?
aanderss
Tankar med kort på vår hydro mack o de tar inte i heller längre i mot pengar
Aqvakul
http://www.bensinpriser.nu/?l=19
Netha
Vet inte vad bensinen kostar här ... vi tankar full tank/40 l/mån ... senast var det strax under 11 kr.

Visakort har jag ... det duger överallt.
Vill inte ha med kontanter att göra ... det minskar risken för rån och ger kassapersonal
en tryggare arbetsplats.
Så som samhället numera blivit så tycker jag att vi alla ska göra allt vi kan för att
minimera risker.
Lady Hamilton
Det är många år sedan jag slutade att betal bensinen kontant. Det blev på tok för mycket pengar att ha i börsen. Jag gillar inte heller betalkort men just bensin/tank kort tycker jag är ok tummenupp.gif och så länge man bara tankar på det så blir det inte heller nå dyrare än kontant, snarare billigare eftersom man då kan tanka på obemannade stationer eller få rabatt i o m att man har ett speciellt tank kort
blomkronan
Jag har Jet kort, Då tankar man "bara" dom har ju bara obemanade stationer, då blir det ingen chokladkaka och kanske en tidning... varje gång giggle.gif
Har en station precis vid jobbet så den passerar jag minns 5 ggr i veckan. Sedan dras det jag har tankat för i slutet av månaden med autogiro, vad jag vet finns inga extra avgifter. Perfekt lösning tycker jag.
Myosotis
Tack för den länken, aq! Har alltid önskat mig att det fanns men har faktiskt inte letat, utgick från att det inte fanns! Har lagt den till favoriter. Konstigt bara att det står 10:34 där det kostade 10:44.

CITAT (Lady Hamilton @ 04-12-2008, 22:44) *
...snarare billigare eftersom man då kan tanka på obemannade stationer eller få rabatt i o m att man har ett speciellt tank kort

Men hur funkar det? Ursäkta mina dumma frågor, men jag fattar faktiskt inte. Kan man ha ett tankkort som fungerar på olika stationer? Då måste man hålla på och ladda det med pengar hela tiden då, antar jag. Och försöka hålla reda på hur mycket det är kvar. crazy.gif Hjälp vad krångligt! Just nu känner jag att jag inte kommer att klara det här, men jag måste ju. Jag behöver tanka, och det snart.

Netha: Visakort, vad är det för årsavgift på det? När det gäller kontanter kan jag i och för sig hålla med dig att det känns farligt, men idag tog jag ut över 5000:- kontant på Swedbank för att det kostar 50:- att föra över pengarna till mitt bankkonto medan jag gör det gratis! Jämfört med att allt ska vara så modernt och bara fungera med kort så känns det lite stenåldersmässigt att behöva göra så. Tänk om man tappar plånboken eller blir rånad. Jag behöver i och för sig inte göra om det, för nu ska det gå automatiskt nästa gång.

CITAT (blomkronan @ 04-12-2008, 22:58) *
Jag har Jet kort, Då tankar man "bara" dom har ju bara obemanade stationer, då blir det ingen chokladkaka och kanske en tidning... varje gång giggle.gif
Har en station precis vid jobbet så den passerar jag minns 5 ggr i veckan. Sedan dras det jag har tankat för i slutet av månaden med autogiro, vad jag vet finns inga extra avgifter. Perfekt lösning tycker jag.

Det låter ju rätt så smidigt, förutom att det inte finns Jet just här (eller kanske i Klippan?). Choklad och tidning köper jag inte ändån.
Netha
CITAT (Myosotis @ 04-12-2008, 23:05) *
Tack för den länken, aq! Har alltid önskat mig att det fanns men har faktiskt inte letat, utgick från att det inte fanns! Har lagt den till favoriter. Konstigt bara att det står 10:34 där det kostade 10:44.
Men hur funkar det? Ursäkta mina dumma frågor, men jag fattar faktiskt inte. Kan man ha ett tankkort som fungerar på olika stationer? Då måste man hålla på och ladda det med pengar hela tiden då, antar jag. Och försöka hålla reda på hur mycket det är kvar. crazy.gif Hjälp vad krångligt! Just nu känner jag att jag inte kommer att klara det här, men jag måste ju. Jag behöver tanka, och det snart.

Netha: Visakort, vad är det för årsavgift på det? När det gäller kontanter kan jag i och för sig hålla med dig att det känns farligt, men idag tog jag ut över 5000:- kontant på Swedbank för att det kostar 50:- att föra över pengarna till mitt bankkonto medan jag gör det gratis! Jämfört med att allt ska vara så modernt och bara fungera med kort så känns det lite stenåldersmässigt att behöva göra så. Tänk om man tappar plånboken eller blir rånad. Jag behöver i och för sig inte göra om det, för nu ska det gå automatiskt nästa gång.

Vi har var sitt Visakort ... maken har ett där han kan ta obegränsat uttag kontanter ...kostar 250kr/år.
Han tar nästan aldrig ut kontanter och därför ska han också byta till kort 2.
Jag har kort 2 ... där jag får ta ut kontanter max 12ggr/år ... mitt Visakort kostar 50kr/år.

Om du bestämmer dig för att inte ta ut mer än 12 kontantuttag/år så kan du ha Visakort2
Myosotis
Hm... 50:- var ju inte alls så farligt. Tack för info!
Aqvakul
Det finns ganska många slags kort:

Bensinbolagen har egna kort. Du handlar på kredit och får en räkning en gång per månad (ingen ränta).

Allmänna bankkort knutet till ett bankkonto (ex VISA) går "överallt" och pengarna dras direkt från ditt konto

Kreditkort (ex MasterCard) som går "överallt" Du har en viss kredit och får en räkning en gång per månad (ingen ränta om du betalar hela beloppet)
Myosotis
Aha! Tack. Funkar visa med alla banker? Om bensinbolagens kort är gratis skulle man ju också kunna ha flera stycken.
Aqvakul
Svaret är ja, på båda frågorna
Rosmarin
Vilken jobbig situation Myosotis!!!
Men det är nog få personer som betalar allt kontant nu för tiden.

CITAT (Netha @ 04-12-2008, 22:39) *
....
Visakort har jag ... det duger överallt.
Vill inte ha med kontanter att göra ... det minskar risken för rån och ger kassapersonal
en tryggare arbetsplats.
Så som samhället numera blivit så tycker jag att vi alla ska göra allt vi kan för att
minimera risker.

Jag förstår dock mycket väl macken som har tagit detta beslut. Jag var tidigare butiksanställd och råkade ut för ett väpnat rån en kväll då jag satt i kassan och den erfarenheten önskar jag verkligen ingen annan. Bankkort är en bra uppfinning som fungerar överallt (nästan) och som ökar säkerheten i samhället.
Jag tycker det är väl värt de 250 kronor (eller hur mycket det nu är) jag betalar om året för mitt.
Myosotis
CITAT (Rosmarin @ 05-12-2008, 10:19) *
...Jag förstår dock mycket väl macken som har tagit detta beslut. Jag var tidigare butiksanställd och råkade ut för ett väpnat rån en kväll då jag satt i kassan och den erfarenheten önskar jag verkligen ingen annan...

-fear-.gif Usch vad hemskt, ja visst förstår jag personalen också. Har själv en kusin som blivit rånad på macken där han jobbade, och en kompis´ mamma har blivit utsatt för två rånförsök på posten.
Men har man ont om pengar och absolut inget behov av ett kort, så är det ju inte första prioritet att kasta ut 250:- till ingen nytta.
Berith
Läst tråden med intresse och undrar därför... Varför vill ni inte ha betalkort? Kan man betala räkningar på nätet utan att ha ett kortkonto kanske...? g.gif

Och när ni handlar i affärerna, mat eller annat, betalar ni kontant då?
Gossen Ruda
Jag har bensinkort, Shell, och det funkar utmärkt. Bara att tanka när som helst, var som helst. På Shell då alltså. Fungerar även i dom flesta parkeringsautomater. Betalningen sker med autogiro en gång i månaden.

Utöver detta Mastercard kopplat till lönekontot, givetvis med chip. Betalar alla räkningar via datorn. Bort med kontanterna.
Myosotis
CITAT (Berith @ 05-12-2008, 11:14) *
Läst tråden med intresse och undrar därför... Varför vill ni inte ha betalkort? Kan man betala räkningar på nätet utan att ha ett kortkonto kanske...? g.gif

Och när ni handlar i affärerna, mat eller annat, betalar ni kontant då?

I affären betalar jag kontant. Betala räkningar på nätet - menar du att man beställer saker på internet som man sen ska betala? Det har jag bara gjort två gånger vad jag kan komma på, och då fick jag en faktura med varan.
Berith
CITAT (Myosotis @ 05-12-2008, 12:21) *
I affären betalar jag kontant. Betala räkningar på nätet - menar du att man beställer saker på internet som man sen ska betala? Det har jag bara gjort två gånger vad jag kan komma på, och då fick jag en faktura med varan.

Nej, jag menar räkningar. Hyra, el, tv osv....

Vad "tjänar/sparar" man på att betala kontant? Går du alltså till banken och tar ut pengar i kassan? Jag är bara så förvånad över att inte "alla" har kort.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 05-12-2008, 12:34) *
Nej, jag menar räkningar. Hyra, el, tv osv....

Vad "tjänar/sparar" man på att betala kontant? Går du alltså till banken och tar ut pengar i kassan? Jag är bara så förvånad över att inte "alla" har kort.

1. Man behöver inget kort för att betala räkningar via internet.

2. Det finns uttagsautomater.

Själv har jag flera kort, men jag använder dem inte för minsta småutgift. Vilket jag personligen tycker är lika knepigt som att avstå från kort helt. Vissa mindre affärer tar dessutom inte kort, därför att det skulle äta upp större delen av deras vinst.
Eva-Helene
Myosotis, jag var också länge emot det här med betalkort - förutom bensinkortet, som var toppenbra! (Har ingen bil nu). Toppenbra därför att jag satte över pengar från lönekontot till "bensinkontot" varje månad och kunde på så vis "hålla mig tillbaka" så att jag inte gjorde av med för mycket pengar på onödiga körningar.
Jag har ett Coop Med Mera-kort utan kredit som det förs över pengar till via autogiro varje månad. En fast summa som då ska räcka till mat, hygien m.m. Jag har tagit till litegrann med summan - det går att ta ut kontanter i affären i samband med köp, bra om man tänker köpa nåt som inte finns där (skor t.ex.). Ica-kortet funkar på precis samma sätt. Det är ingen avgift varken på "bensinkortet", Coop-kortet eller Ica-kortet - däremot får man vissa rabatter och andra trevliga erbjudanden om man har korten!
Berith
CITAT (Aqvakul @ 05-12-2008, 12:40) *
1. Man behöver inget kort för att betala räkningar via internet.

2. Det finns uttagsautomater.

Själv har jag flera kort, men jag använder dem inte för minsta småutgift. Vilket jag personligen tycker är lika knepigt som att avstå från kort helt. Vissa mindre affärer tar dessutom inte kort, därför att det skulle äta upp större delen av deras vinst.

Men hon har ju inget kort säger hon ju - eller missuppfattar jag henne? - eftersom hon inte kunde betala på macken.

---------
Nu trillade pengen ner!! slap.gif Hon har naturligtvis ett bankkort för att ta ut i automaterna, men hon kan inte betala med det kortet.

Men då kommer det en ny fråga - hur betalar hon sina räkningar? För jag antar att banken tar betalt för varje räkning, nån femtilapp? Och då kostar ju det mer än avgiften för ett betalkort.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 05-12-2008, 13:27) *
Men hon har ju inget kort säger hon ju - eller missuppfattar jag henne? - eftersom hon inte kunde betala på macken.

---------
Nu trillade pengen ner!! slap.gif Hon har naturligtvis ett bankkort för att ta ut i automaterna, men hon kan inte betala med det kortet.

Men då kommer det en ny fråga - hur betalar hon sina räkningar? För jag antar att banken tar betalt för varje räkning, nån femtilapp? Och då kostar ju det mer än avgiften för ett betalkort.

Man behöver inget kort för att betala räkningar via internet!
Berith
CITAT (Aqvakul @ 05-12-2008, 13:34) *
Man behöver inget kort för att betala räkningar via internet!

Ok, tror att jag missuppfattat det hela. När hon skrev att hon tagit ut 5000 antog jag att det var till räkningar osv, men hon kan ju såklart ha pengarna till annat.

Sorry, ska försöka förstå från början nästa gång. whist.gif
Myosotis
Är lite stressad nu, hinner kanske inte svara vettigt. Till att börja med körde jag till Klippan och fick soppatorsk ungefär halvvägs. Sen när det gäller mina räkningar så betalar jag dem genom att fylla i blanketten och stoppa i ett vanligt hederligt kuvert och skicka med snigelposten. tummenupp.gif Det är ingen avgift på det. Mina drygt 5000 som jag tog ut var min första utbetalning från CSN. De skickade nån konstig sorts lapp som jag var tvungen att gå till Swedbank med. Jag ville att de skulle föra över pengarna till mitt konto (SEB), men det hade kostat 50:-, därför tog jag ut dem kontant och gick själv till SEB med dem. (Fånigt, men är man snål så är man). Nu finns pengarna på mitt konto, och sen ska jag betala räkningar med dem. Nästa gång kommer de automatiskt till mitt konto.
Annars är mitt konto för det mesta tomt, men i teorin tar jag ut pengar i bankomaten. ICA-kort har jag, fast inte med någon betalfunktion eller så. Det är gratis. När jag skulle söka konsumkort var det minsann inte gratis, då var det inte lönt och jag avstod.
Att betala räkningar via internet känns inte så tryggt då min internetuppkoppling är mycket opålitlig och det ofta blir strömavbrott, dessutom tycker jag att det funkar bra som det är. Jag är nog en liten aning envis också, varför ska jag behöva anpassa mig.
Jan Lindgren
Hej!
Bra Myosotis! Kämpa på! Alla ska inte behöva vara lika däremot bör alla få hjälp och service.
MVH
Jan Lindgren
Netha
CITAT (Myosotis @ 05-12-2008, 18:32) *
Är lite stressad nu, hinner kanske inte svara vettigt. Till att börja med körde jag till Klippan och fick soppatorsk ungefär halvvägs. Sen när det gäller mina räkningar så betalar jag dem genom att fylla i blanketten och stoppa i ett vanligt hederligt kuvert och skicka med snigelposten. tummenupp.gif Det är ingen avgift på det. Mina drygt 5000 som jag tog ut var min första utbetalning från CSN. De skickade nån konstig sorts lapp som jag var tvungen att gå till Swedbank med. Jag ville att de skulle föra över pengarna till mitt konto (SEB), men det hade kostat 50:-, därför tog jag ut dem kontant och gick själv till SEB med dem. (Fånigt, men är man snål så är man). Nu finns pengarna på mitt konto, och sen ska jag betala räkningar med dem. Nästa gång kommer de automatiskt till mitt konto.
Annars är mitt konto för det mesta tomt, men i teorin tar jag ut pengar i bankomaten. ICA-kort har jag, fast inte med någon betalfunktion eller så. Det är gratis. När jag skulle söka konsumkort var det minsann inte gratis, då var det inte lönt och jag avstod.
Att betala räkningar via internet känns inte så tryggt då min internetuppkoppling är mycket opålitlig och det ofta blir strömavbrott, dessutom tycker jag att det funkar bra som det är. Jag är nog en liten aning envis också, varför ska jag behöva anpassa mig.

Alldeles rätt! vraför ska du behöva anpassa dig?
Men nu är det så att vi alla tvingas till att ta del av den nya tekniken/moderniteten.

Min äldsta syrra har alltid hämtat ut (via ombud) sin pension på Posten/Kassaservice.
Nu var hon tvungen att ansöka om leg och bankkort eftersom Kassaservice försvann.
Berith

Ja nu förstår jag precis hur det ligger till. yes.gif

Tänkte inte på att man kunde betala räkningarna genom blankett och vanliga posten. Så gjorde ju vi också förut och det var hur smidigt som helst om man jämförde med att gå till posten eller banken och göra det över disk. Numera är det ju ännu smidigare att göra det över nätet 000.gif fast då har vi ju ett internet som funkar (peppar peppar...).
Myosotis
CITAT (Jan Lindgren @ 05-12-2008, 23:32) *
Hej!
Bra Myosotis! Kämpa på! Alla ska inte behöva vara lika däremot bör alla få hjälp och service.
MVH
Jan Lindgren

kompiskram.gif

Pratade med en god vän (teknikfientlig gubbe utan dator, kreditkort och annat sånt). Han har samma problem, vet knappt var han ska tanka numera. Statoil i Perstorp ska sluta ta emot kontanter i april sa han. Sen glömde jag ju säga att jag lyckades tanka på preem i Klippan.
henriks
oljebolagens tankkort är gratis att ha, så länge det inte är mastercard, visa eller annat krafs inblandat.

Jag skulle aldrig komma på tanken att betala diesel med sedlar - vad är fördelen med att åka till banken (bankomaten) och ta ut pengar för att sedan stoppa i dem i en annan automat igen? jämfört med att få allt bränsle på en räkning en gång i månaden? (skulle vara att man slapp se summan av hur mycket skiten kostar per månad)

Nu åks det tyvärr en hel del bil här... tankar ca en gång i veckan och då är det torrt så det dammar i tanken varje gång.
För det mesta är det Norsk Hydro som tjänar pengar på mig (ligger en UNO-X automat strax utanför mitt jobb) men har även ett Volvokort som fungerar på OK-Q8 om det kniper.

I undantagsfall är det visakortet - ALDRIG kontanter.
Myosotis
CITAT (henriks @ 07-12-2008, 14:56) *
...vad är fördelen med att åka till banken (bankomaten) och ta ut pengar för att sedan stoppa i dem i en annan automat igen? jämfört med att få allt bränsle på en räkning en gång i månaden? ...

Jag får ofta kontanter för små jobb jag gör, så jag har dem ändå hemma. Dessutom blir det väl som vanligt en sån där j-a fakturaavgift igen kan jag tänka mig, där försvinner 300:- per år helt i onödan.
Ralf
CITAT (Myosotis @ 07-12-2008, 15:03) *
Dessutom blir det väl som vanligt en sån där j-a fakturaavgift igen kan jag tänka mig, där försvinner 300:- per år helt i onödan.

nej
se ovan
Lady Hamilton
Sen när det gäller mina räkningar så betalar jag dem genom att fylla i blanketten och stoppa i ett vanligt hederligt kuvert och skicka med snigelposten. tummenupp.gif Det är ingen avgift på det. På samma vis kan du betala räkningen på bensin också. Så länge du betalar hela beloppet som du är "skyldig" blir det ingen aviagift
.........Att betala räkningar via internet känns inte så tryggt då min internetuppkoppling är mycket opålitlig Jag har Handelsbanken och kan betala både över internet och blankett/snigel post, det väljer jag själv

Måste erkänna att jag tidigare hade samma åsikter som du men jag har ändrat mig. Nu mera använder jag mig av kort och internet. Och måste erkänna att livet har blivit betydligt "smidigare".
Gita
Betalar allt med Eurocard/Mastercard sedan minst 25 år tillbaka, har i princip aldrig några som helst kontanter. Föredrar kort av många skäl, bl.a kan man se månadsräkningen som en kassabok, man undviker onödiga småinköp som kvällstidningar och godis, man hjälper till att minska rånrisken för butikerna , man motverka "svarta" betalningar och inte minst man jämnar ut sin egen ekonomi dvs. man kan utnyttja extraerbjudanden även om de kommer några dagar före lönen, en annan fördel är att det ingår väldigt bra reseförsäkringar om man betalar resor med kortet.
Förstår inte alls fördelen med att plocka ut kontanter från bankomaten med ett kort för att sedan betalar med kontanter, fast är det "svarta pengar" det är frågan om så är det förstås nödvändigt med kontanter som ju inte går att spåra på samma sätt som korttransaktioner
Gita
Gossen Ruda
Den som inte betalar med kort nu bör tänka om och anpassa sig, om kanske ett tiotal år finns nog inte kontanterna längre.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2008, 21:03) *
Den som inte betalar med kort nu bör tänka om och anpassa sig, om kanske ett tiotal år finns nog inte kontanterna längre.

jodå nog kommer kontanter att finnas kvar, om än i mindre omfattning...
Berith
CITAT (Aqvakul @ 07-12-2008, 21:06) *
jodå nog kommer kontanter att finnas kvar, om än i mindre omfattning...

Men även om kontanter kommer att finnas, är det inte säkert att nån affär tex tar emot dom...
Aqvakul
CITAT (Berith @ 07-12-2008, 21:18) *
Men även om kontanter kommer att finnas, är det inte säkert att nån affär tex tar emot dom...

många mindre affärer tar inte kort idag, därför att kostnaderna för korthanteringen skulle äta upp en stor del av deras förtjänst...
Berith
CITAT (Aqvakul @ 07-12-2008, 21:22) *
många mindre affärer tar inte kort idag, därför att kostnaderna för korthanteringen skulle äta upp en stor del av deras förtjänst...

Aha, ok, har nog missat dom affärerna.
Aqvakul
Jag är helt övertygad om att kontanter kommer att vara kvar för vissa småtransaktioner.

Idag kan man ju "ta ut" pengar i många affärer i samband med att man handlar med kort. Det förutsätter väl nästan att några betalar med kontanter. Eller ska affärerna hämta pengar på banken....
Berith
Och jag hoppas att vi kommer att ha kvar våra kontanter där det kan finnas, såklart. Tänk om vi inte fick behålla våra fina pengar... crying.gif
Netha
Jag har aldrig någonsin råkat på att inte få betala med kort, vare sig i Sverige el Finland.
Summorna har varierat från ca 7 kr och uppåt och ingen har tagit ut avgift för kortbetalning.

Men ... ibland tar jag ut nån hundring och handlar för några kronor,
bara för att ha småpengar till att ge veckopeng till barnbarnen. wub.gif

Aqvakul
CITAT (Netha @ 07-12-2008, 22:06) *
Jag har aldrig någonsin råkat på att inte få betala med kort, vare sig i Sverige el Finland.
Summorna har varierat från ca 7 kr och uppåt och ingen har tagit ut avgift för kortbetalning.

Men ... ibland tar jag ut nån hundring och handlar för några kronor,
bara för att ha småpengar till att ge veckopeng till barnbarnen. wub.gif

I Skåne är det vanligt att man antingen tar ut en avgift för små kortköp (vilket är tveksamt lagligt) eller inte alls tar emot kort.
Möjligen är vi mer gammeldags här nere.....
Lilla Birka
För att inte tala om Danmark, i utkanten av Köpenhamn tog de inte emot vare sig Visa eller Mastercard i en livsmedelsbutik!
*Stintan*
Vet inte när jag hade kontanter i plånboken sist. Jag har använt VISA-kort i massor av år och tycker att det är suveränt. Affärer som inte tar emot kort kommer att bli tvugna att göra det i framtiden för att inte tappa kunder.
Betala räkningar över internet förstår jag inte att inte alla gör så smidigt och enkelt som det är.
Netha
CITAT (Aqvakul @ 07-12-2008, 22:10) *
I Skåne är det vanligt att man antingen tar ut en avgift för små kortköp (vilket är tveksamt lagligt) eller inte alls tar emot kort.

Ja det måste ni vara. yes.gif tråkigt nog.sad.gif
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 07-12-2008, 22:12) *
För att inte tala om Danmark, i utkanten av Köpenhamn tog de inte emot vare sig Visa eller Mastercard i en livsmedelsbutik!

Tyvärr är danskarna väldigt chauvinistiska och värnar om sit eget Dankort!

Annars har jag förståelse för att små affärer där det mest förekommer småköp ska betala en avgift på några kronor för varje transaktion plus ganska dyra omkostnader för kortterminalen. Vissa kort, typ AE och Diners, tar hutlöst betalt av företaget 5- 6 %, men erbjuder kunderna poäng som sen kan bytas mot t.ex. flygbiljetter.

Jag är inte alls säker på att jag vill stödja utvecklingen mot ett kontantlöst samhäller om det innebär att småbutikerna får ännu svårare att hävda sig och att handeln koncentreras till shoppingcenter och stormarknader.
Tobb
CITAT (Myosotis @ 04-12-2008, 22:27) *
ranting.gif ranting.gif ranting.gif Ja, jag vet, jag är gammalmodig....

Jag gillar inte det direkt heller (26år), men när man är tvungen funkar det. Men om man kan välja så tar jag "kassa"
Jag skickar in min studieförsäkran med frimärkes-brev eftersom jag inte inte vill göra vad man nu behöver göra för att skicka in den över nätet....
Även om jag är värsta prylnörden, så gillar jag inte onödiga moderniteter. Eller nått whist.gif

På VISA får de inte ta ut någon avgift, men tydligen har tex myrorna specialavtal eftersom de inte betalar skatt(?) så köp under 100kr drar de någon krona för...
Lilla Thaien här på skolan tar bara emot kort om man köper för över 50kr
Myosotis
CITAT (Gita @ 07-12-2008, 21:00) *
...Förstår inte alls fördelen med att plocka ut kontanter från bankomaten med ett kort för att sedan betalar med kontanter, fast är det "svarta pengar" det är frågan om så är det förstås nödvändigt med kontanter som ju inte går att spåra på samma sätt som korttransaktioner
Gita

Vad du var grinig då. Det kan lika gärna vara vita pengar man får kontant.

Jag har ofta lagt märke till små lappar fastklistrade i kassan "vi tar tyvärr inte kort". Hur gör förresten barn nuförtiden när de ska köpa ett tuggummi för 50 öre eller en glass i kiosken eller nåt? Går de stackarna också omkring med kort eller?! rolleyes.gif
Gossen Ruda
Det märkliga i hanteringen med kontokort är kortbolagens krav på en viss procent av butikens omsättning. Tycker jag låter oskäligt, en sak hade varit om det baserades på just det kortbolagets andel. Småpengar kommer nog att finnas kvar eller om man kommer på något smart sätt där. Det fanns ett enkelt kort för sådant ett tag men det försvann.
Betty

Nej, det är lika illa här uppe. Det går inte att köpa något för bara ett par kronor på t.ex. kioskbutiker utan att de drar en 5:a extra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon