Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför firar vi jul?
          Berith
          Inlägg 13-12-2008, 10:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Funderade på detta när jag häromdan läste i en tidning att skolbarn fick 'uppleva den allra första julen' när de i kyrkan fick se ett skådespel med Jesusbarn och vise män. Om det nu bara var tidningen som uttryckte sej så vet jag inte, eller lärs det ut så från skolans sida?

Vad tycker ni om det? Varför firar ni jul?

Kollade vad som står på Wikipedia - Jesu födelse - Julen.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 13-12-2008, 11:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag firar jul av tradition, för myset och klapparna. flirting.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Berith
          Inlägg 13-12-2008, 11:04
          Länk hit: #3

Medlem

Jag också! tummenupp.gif Och maten såklart, och godiset och Kalle och lugnet.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-12-2008, 11:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag firar jul därför att jag alltid gjort det och att det är en ritualiserad helg i det svenska samhället. Ett antal lediga dagar ger möjlighet till såväl angenäm samvaro som enskild begrundan.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 13-12-2008, 12:26
          Länk hit: #5

Medlem

Javisst är den en ritualiserad helg. Vet ju att du är lärare, även om jag inte vet hur gamla dina barn är - men hur är det i skolan, lär barnen sej att vi firar jul tack vare Jesus eller hur funkar det?

Och hur lärs det ut hemma? Och hur lärs det ut i hem där en är troende och den andra föräldern inte är det?

--------------------

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 13-12-2008, 12:44
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag tror att lite religiösa lågstadielärare hävdar att vi firar jul för att fira Jesus. Övriga lärare försöker berätta lite mer om sanningen bakom julfirandet.
          Själv så firar jag inte jul. Däremot så får barn och barnbarn julklappar. Jag föreslog en gång för min fru att vi istället skulle fira midvinterblot men hon hävdade att det skulle bli problem om vi hängde hästhuvuden i trädet utanför huset.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-12-2008, 12:46
          Länk hit: #7

Medlem

Nu jobbar jag med vuxna och ungdomar och barnen är utflugna så jag ställs inte inför annars besvärliga dilemman. Personligen är jag uppväxt i ett religiöst hem, medan hustrun inte är det. Möjligen hade jag gett mer plats för den religiösa traditionen när barnen var små, om jag fått bestämma själv. Trots att jag inte är troende, anser jag att den religiösa bakgrunden är viktig som en motvikt mot kommersialismens allt mäktigare krafter.

Redigerat av Aqvakul: 13-12-2008, 12:47

--------------------

zon 1

Citera
          Biggan_
          Inlägg 13-12-2008, 12:52
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Jan Lindgren @ 13-12-2008, 12:44) *
          Jag föreslog en gång för min fru att vi istället skulle fira midvinterblot men hon hävdade att det skulle bli problem om vi hängde hästhuvuden i trädet utanför huset.

giggle.gif Jo du, det hade nog blivit vida omtalat! rotfl.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Berith
          Inlägg 13-12-2008, 13:04
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 13-12-2008, 12:46) *
          Nu jobbar jag med vuxna och ungdomar och barnen är utflugna så jag ställs inte inför annars besvärliga dilemman. Personligen är jag uppväxt i ett religiöst hem, medan hustrun inte är det. Möjligen hade jag gett mer plats för den religiösa traditionen när barnen var små, om jag fått bestämma själv. Trots att jag inte är troende, anser jag att den religiösa bakgrunden är viktig som en motvikt mot kommersialismens allt mäktigare krafter.

Men om du 'gett mer plats för den religiösa traditionen' när barnen var små, hur skulle den julen då sett ut? Hade du tex berättat att vi firar jul för att det var då Jesus föddes?

Här firar vi inte jul pga/tack vare Jesus, vi har ingen sån bakgrund eller nuvarande tro. Och visst blir det lite hönan och ägget över jul - firas den till Jesu åminnelse eller firas Jesu födelse för att det är jul...? g.gif

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-12-2008, 13:07
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Berith @ 13-12-2008, 13:04) *
          Men om du 'gett mer plats för den religiösa traditionen' när barnen var små, hur skulle den julen då sett ut? Hade du tex berättat att vi firar jul för att det var då Jesus föddes?

Den informationen fick de. Vad jag gärna hade gjort, var att läsa julevangeliet.

--------------------

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 13-12-2008, 13:14
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 13-12-2008, 13:07) *
          Den informationen fick de. Vad jag gärna hade gjort, var att läsa julevangeliet.

Men... vi gör ju inte det egentligen, firar jul av den anledningen. Det är just det jag undrade över när jag läste tidningen, att barnen får den informationen utan att få annan information också så de kan bilda sej en egen uppfattning. smile.gif

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-12-2008, 13:25
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Berith @ 13-12-2008, 13:14) *
          Men... vi gör ju inte det egentligen, firar jul av den anledningen. Det är just det jag undrade över när jag läste tidningen, att barnen får den informationen utan att få annan information också så de kan bilda sej en egen uppfattning. smile.gif

Julen har firat Jesu födelse sedan Sverige kristnades för snart tusen år sen. Tomtar och granar är en 1800-tals import söderifrån. Det faktum att Jesus troligen inte alls föddes i december eller år noll är en helt annan historia. Julfirandet idag drivs på av kommersiella krafter, men ursprunget är definitivt kristet. (Observera dock att för de kristna är Påsken en otroligt mycket viktigare högtid)

--------------------

zon 1

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 13-12-2008, 13:35
          Länk hit: #13

Medlem

Hej!
          Ursprunget till julfirandet är definitivt inte kristet. De kristna romerska kejsarna stal firande av Mitra som förmodligen stulit sitt firande från äldre religioner. Det är viktigt att vi lär barnen både fakta och myter. Att det sedan kan vara kul att på något sätt fira vintersolståndet är en annan sak.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-12-2008, 14:03
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 13-12-2008, 13:35) *
          Hej!
          Ursprunget till julfirandet är definitivt inte kristet. De kristna romerska kejsarna stal firande av Mitra som förmodligen stulit sitt firande från äldre religioner. Det är viktigt att vi lär barnen både fakta och myter. Att det sedan kan vara kul att på något sätt fira vintersolståndet är en annan sak.
          MVH
          Jan Lindgren

Ditt första påstående är irrelevant, vad avser den svenska traditionen.

Vad som är faktav eller myter är ofta inte helt lätt att särskilja.

Föräldrarna har huvudansvaret för barnens uppfostran och får försöka hantera denna fråga liksom en massa andra på lämpligaste sätt.

--------------------

zon 1

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 13-12-2008, 14:45
          Länk hit: #15

Medlem

Hej Aquakul!
          Håller med dig att föräldrarna har huvudsakliga ansvaret men skolan har ansvaret att lära ut fakta men inte ta ställning i religiösa frågor.
          Jämför skapelseberättelsen.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Berith
          Inlägg 13-12-2008, 15:06
          Länk hit: #16

Medlem

Svenska kyrkan - blev nyfiken på hur svenska kyrkan ställer sej till jul och förhållandet till Jesu födelse. Intressant svar. yes.gif

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 13-12-2008, 15:33
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Berith @ 13-12-2008, 15:06) *
          Svenska kyrkan - blev nyfiken på hur svenska kyrkan ställer sej till jul och förhållandet till Jesu födelse. Intressant svar. yes.gif

Intressant fråga "varför firar vi jul" Det har jag faktis aldrig tänkt på, på det viset... För mig är det en tradition, man har god mat bjuder hem sina släktingar, tittar på kalle och öppnar julklappar yahoo.gif har aldrig tänkt på att vi firar jesus innocent.gif Är inte troende och mina föräldrar är inte troende så jag har häller aldrig blivigt uppväxt med "varför". Däremot blir jag nyfiken på hur kom tomten in i bilden? igentligen, han är ju som jag har förstått inte heller troende g.gif Han åker ju runt och ger snälla barn pressenter santa.gif för att dom har ätit upp sin gröt... inte för dom är troende...

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 13-12-2008, 15:42
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (Jan Lindgren @ 13-12-2008, 12:44) *
          Hej!
          Jag tror att lite religiösa lågstadielärare hävdar att vi firar jul för att fira Jesus. Övriga lärare försöker berätta lite mer om sanningen bakom julfirandet.
          Själv så firar jag inte jul. Däremot så får barn och barnbarn julklappar. Jag föreslog en gång för min fru att vi istället skulle fira midvinterblot men hon hävdade att det skulle bli problem om vi hängde hästhuvuden i trädet utanför huset.
          MVH
          Jan Lindgren

Blev lite nyfiken, när du skriver att du inte firar jul .... Vad gör du på julen då, ingen gran, pynt och skinka? Sitter och läser tidningen medan fru, barn och barnbarn stojande öppnar julklapparna och tomten häver i sig glögg eller gröt blink.gif

Citera
          Red Top
          Inlägg 13-12-2008, 16:15
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Själv är jag uppvuxen i ett inte allför religiöst hem. Detta hindrade dock inte att vi på julen alltid hade en julkrubba med jesusbarnet, Josef och Maria. Herdarna och fåren var också på plats. De tre vise männen, Kaspar, Melchior och Balthasar, skymtade i bakgrunden. På trettondagen var de framme hos jesusbarnet och överräckte sina gåvor.
          En underbar illustrerad saga, inte sämre än någon annan.

Höjdpunkten på julafton var när någon vuxen läste Julevangeliet. En uppgift, som efterhand togs över av oss syskon när vi blev läskunniga.

Man behöver ju inte vara religiös för att bevara gamla traditioner. Det kan kännas tryggt med en sagolik berättelse i vintermörkret.

När vår son var liten, övertog vi krubban och förde traditionen vidare. Kanske inte som en sanning, men en trevlig jultradition.

För er som undrar över varför vi firar julen, har jag lagt in lite läsning, som ni kan roa er med när julstöket är över och handlarna låser in era surt förvärvade pengar i sina kassaskåp.
          flirting.gif

Jul enl Wikipedia
          Jultomten enl Wikipedia
          Fornnordisk jul enl Wikipedia
          Tre vise män, enl Wikipedia

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          DragonLady
          Inlägg 13-12-2008, 17:29
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Jag firar midvinter och att solen börjar sin nya bana mot ljusare tider igen yahoo.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 09:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon