|
Funderade på detta när jag häromdan läste i en tidning att skolbarn fick 'uppleva den allra första julen' när de i kyrkan fick se ett skådespel med Jesusbarn och vise män. Om det nu bara var tidningen som uttryckte sej så vet jag inte, eller lärs det ut så från skolans sida? Vad tycker ni om det? Varför firar ni jul? Kollade vad som står på Wikipedia - Jesu födelse - Julen.
Whiskuchi
13-12-2008, 11:02
Jag firar jul av tradition, för myset och klapparna.
Jag också!  Och maten såklart, och godiset och Kalle och lugnet.
Aqvakul
13-12-2008, 11:08
Jag firar jul därför att jag alltid gjort det och att det är en ritualiserad helg i det svenska samhället. Ett antal lediga dagar ger möjlighet till såväl angenäm samvaro som enskild begrundan.
Javisst är den en ritualiserad helg. Vet ju att du är lärare, även om jag inte vet hur gamla dina barn är - men hur är det i skolan, lär barnen sej att vi firar jul tack vare Jesus eller hur funkar det?
Och hur lärs det ut hemma? Och hur lärs det ut i hem där en är troende och den andra föräldern inte är det?
Jan Lindgren
13-12-2008, 12:44
Hej! Jag tror att lite religiösa lågstadielärare hävdar att vi firar jul för att fira Jesus. Övriga lärare försöker berätta lite mer om sanningen bakom julfirandet. Själv så firar jag inte jul. Däremot så får barn och barnbarn julklappar. Jag föreslog en gång för min fru att vi istället skulle fira midvinterblot men hon hävdade att det skulle bli problem om vi hängde hästhuvuden i trädet utanför huset. MVH Jan Lindgren
Aqvakul
13-12-2008, 12:46
Nu jobbar jag med vuxna och ungdomar och barnen är utflugna så jag ställs inte inför annars besvärliga dilemman. Personligen är jag uppväxt i ett religiöst hem, medan hustrun inte är det. Möjligen hade jag gett mer plats för den religiösa traditionen när barnen var små, om jag fått bestämma själv. Trots att jag inte är troende, anser jag att den religiösa bakgrunden är viktig som en motvikt mot kommersialismens allt mäktigare krafter.
Biggan_
13-12-2008, 12:52
CITAT (Jan Lindgren @ 13-12-2008, 12:44)  Jag föreslog en gång för min fru att vi istället skulle fira midvinterblot men hon hävdade att det skulle bli problem om vi hängde hästhuvuden i trädet utanför huset.  Jo du, det hade nog blivit vida omtalat!
CITAT (Aqvakul @ 13-12-2008, 12:46)  Nu jobbar jag med vuxna och ungdomar och barnen är utflugna så jag ställs inte inför annars besvärliga dilemman. Personligen är jag uppväxt i ett religiöst hem, medan hustrun inte är det. Möjligen hade jag gett mer plats för den religiösa traditionen när barnen var små, om jag fått bestämma själv. Trots att jag inte är troende, anser jag att den religiösa bakgrunden är viktig som en motvikt mot kommersialismens allt mäktigare krafter. Men om du 'gett mer plats för den religiösa traditionen' när barnen var små, hur skulle den julen då sett ut? Hade du tex berättat att vi firar jul för att det var då Jesus föddes? Här firar vi inte jul pga/tack vare Jesus, vi har ingen sån bakgrund eller nuvarande tro. Och visst blir det lite hönan och ägget över jul - firas den till Jesu åminnelse eller firas Jesu födelse för att det är jul...?
Aqvakul
13-12-2008, 13:07
CITAT (Berith @ 13-12-2008, 13:04)  Men om du 'gett mer plats för den religiösa traditionen' när barnen var små, hur skulle den julen då sett ut? Hade du tex berättat att vi firar jul för att det var då Jesus föddes? Den informationen fick de. Vad jag gärna hade gjort, var att läsa julevangeliet.
CITAT (Aqvakul @ 13-12-2008, 13:07)  Den informationen fick de. Vad jag gärna hade gjort, var att läsa julevangeliet. Men... vi gör ju inte det egentligen, firar jul av den anledningen. Det är just det jag undrade över när jag läste tidningen, att barnen får den informationen utan att få annan information också så de kan bilda sej en egen uppfattning.
Aqvakul
13-12-2008, 13:25
CITAT (Berith @ 13-12-2008, 13:14)  Men... vi gör ju inte det egentligen, firar jul av den anledningen. Det är just det jag undrade över när jag läste tidningen, att barnen får den informationen utan att få annan information också så de kan bilda sej en egen uppfattning.  Julen har firat Jesu födelse sedan Sverige kristnades för snart tusen år sen. Tomtar och granar är en 1800-tals import söderifrån. Det faktum att Jesus troligen inte alls föddes i december eller år noll är en helt annan historia. Julfirandet idag drivs på av kommersiella krafter, men ursprunget är definitivt kristet. (Observera dock att för de kristna är Påsken en otroligt mycket viktigare högtid)
Jan Lindgren
13-12-2008, 13:35
Hej! Ursprunget till julfirandet är definitivt inte kristet. De kristna romerska kejsarna stal firande av Mitra som förmodligen stulit sitt firande från äldre religioner. Det är viktigt att vi lär barnen både fakta och myter. Att det sedan kan vara kul att på något sätt fira vintersolståndet är en annan sak. MVH Jan Lindgren
Aqvakul
13-12-2008, 14:03
CITAT (Jan Lindgren @ 13-12-2008, 13:35)  Hej! Ursprunget till julfirandet är definitivt inte kristet. De kristna romerska kejsarna stal firande av Mitra som förmodligen stulit sitt firande från äldre religioner. Det är viktigt att vi lär barnen både fakta och myter. Att det sedan kan vara kul att på något sätt fira vintersolståndet är en annan sak. MVH Jan Lindgren Ditt första påstående är irrelevant, vad avser den svenska traditionen. Vad som är faktav eller myter är ofta inte helt lätt att särskilja. Föräldrarna har huvudansvaret för barnens uppfostran och får försöka hantera denna fråga liksom en massa andra på lämpligaste sätt.
Jan Lindgren
13-12-2008, 14:45
Hej Aquakul! Håller med dig att föräldrarna har huvudsakliga ansvaret men skolan har ansvaret att lära ut fakta men inte ta ställning i religiösa frågor. Jämför skapelseberättelsen. MVH Jan Lindgren
Svenska kyrkan - blev nyfiken på hur svenska kyrkan ställer sej till jul och förhållandet till Jesu födelse. Intressant svar.
blomkronan
13-12-2008, 15:33
CITAT (Berith @ 13-12-2008, 15:06)  Svenska kyrkan - blev nyfiken på hur svenska kyrkan ställer sej till jul och förhållandet till Jesu födelse. Intressant svar.  Intressant fråga "varför firar vi jul" Det har jag faktis aldrig tänkt på, på det viset... För mig är det en tradition, man har god mat bjuder hem sina släktingar, tittar på kalle och öppnar julklappar  har aldrig tänkt på att vi firar jesus  Är inte troende och mina föräldrar är inte troende så jag har häller aldrig blivigt uppväxt med "varför". Däremot blir jag nyfiken på hur kom tomten in i bilden? igentligen, han är ju som jag har förstått inte heller troende  Han åker ju runt och ger snälla barn pressenter  för att dom har ätit upp sin gröt... inte för dom är troende...
Snöflinga
13-12-2008, 15:42
CITAT (Jan Lindgren @ 13-12-2008, 12:44)  Hej! Jag tror att lite religiösa lågstadielärare hävdar att vi firar jul för att fira Jesus. Övriga lärare försöker berätta lite mer om sanningen bakom julfirandet. Själv så firar jag inte jul. Däremot så får barn och barnbarn julklappar. Jag föreslog en gång för min fru att vi istället skulle fira midvinterblot men hon hävdade att det skulle bli problem om vi hängde hästhuvuden i trädet utanför huset. MVH Jan Lindgren Blev lite nyfiken, när du skriver att du inte firar jul .... Vad gör du på julen då, ingen gran, pynt och skinka? Sitter och läser tidningen medan fru, barn och barnbarn stojande öppnar julklapparna och tomten häver i sig glögg eller gröt
Red Top
13-12-2008, 16:15
Själv är jag uppvuxen i ett inte allför religiöst hem. Detta hindrade dock inte att vi på julen alltid hade en julkrubba med jesusbarnet, Josef och Maria. Herdarna och fåren var också på plats. De tre vise männen, Kaspar, Melchior och Balthasar, skymtade i bakgrunden. På trettondagen var de framme hos jesusbarnet och överräckte sina gåvor. En underbar illustrerad saga, inte sämre än någon annan.
Höjdpunkten på julafton var när någon vuxen läste Julevangeliet. En uppgift, som efterhand togs över av oss syskon när vi blev läskunniga.
Man behöver ju inte vara religiös för att bevara gamla traditioner. Det kan kännas tryggt med en sagolik berättelse i vintermörkret.
När vår son var liten, övertog vi krubban och förde traditionen vidare. Kanske inte som en sanning, men en trevlig jultradition.
För er som undrar över varför vi firar julen, har jag lagt in lite läsning, som ni kan roa er med när julstöket är över och handlarna låser in era surt förvärvade pengar i sina kassaskåp. Jul enl WikipediaJultomten enl WikipediaFornnordisk jul enl WikipediaTre vise män, enl Wikipedia
DragonLady
13-12-2008, 17:29
Jag firar midvinter och att solen börjar sin nya bana mot ljusare tider igen
CITAT (Red Top @ 13-12-2008, 16:15)  Själv är jag uppvuxen i ett inte allför religiöst hem. Detta hindrade dock inte att vi på julen alltid hade en julkrubba med jesusbarnet, Josef och Maria. Herdarna och fåren var också på plats. De tre vise männen, Kaspar, Melchior och Balthasar, skymtade i bakgrunden. På trettondagen var de framme hos jesusbarnet och överräckte sina gåvor. En underbar illustrerad saga, inte sämre än någon annan.
Höjdpunkten på julafton var när någon vuxen läste Julevangeliet. En uppgift, som efterhand togs över av oss syskon när vi blev läskunniga.
Man behöver ju inte vara religiös för att bevara gamla traditioner. Det kan kännas tryggt med en sagolik berättelse i vintermörkret.
När vår son var liten, övertog vi krubban och förde traditionen vidare. Kanske inte som en sanning, men en trevlig jultradition.
För er som undrar över varför vi firar julen, har jag lagt in lite läsning, som ni kan roa er med när julstöket är över och handlarna låser in era surt förvärvade pengar i sina kassaskåp. Jul enl WikipediaJultomten enl WikipediaFornnordisk jul enl WikipediaTre vise män, enl Wikipedia "Man behöver ju inte vara religiös för att bevara gamla traditioner." För mej är julen en tradition, men inte en religiös tradition, och därför har jag heller inte fört över den till mina barn som nåt religiöst. Vi firar jul helt enkelt just för att det är jul. När julevangeliet lästes för er barn, förklarades det då att det bara var en tradition och 'inte som en sanning'? Ser att det är ganska många som läst, men inte många som sagt vad dom tycker om det här... Kanske att man inte funderat på det, eller vad kommer det sej tro?
Vi firar jul av tradition. Älskar allt som har med julen att göra så länge det inte är ett måste. Jag avskyr alla former av stress och har vant mig av med det. Nu för tiden njuter jag av december månad i lugn och ro. Det är pyssel och det är mat och julklappar, men det är i min takt och på mina villkor. Nån religion handlar det absolut inte om för mig, men jag har inte på några villkor problem med att andra firar jul av religösa skäl. Alla måste ha rätten att bli saliga på sin egen tro  . Jag gick i frälsningsarmens söndagsskola när jag växte upp och lärde mig ett och annat där som jag själv tycker jag har haft nytta av genom livet. Mina barn gick i kyrkans barntimme när de var små. Ingen av oss är trots det religös. När vi växte upp så hade vi ju kristendomsundervisning i skolan. Det tycker jag var förkastligt. Då var det bättre på högstadiet/gymnasiet när det var religionsundervisning. Då handlade det om de flesta religioner.
Jag har heller inte några problem med att andra firar jul av religiösa skäl, var bara nyfiken på om dom sa som det var till tex sina barn. (Pga tidningsartikelns formulering i början av tråden.) Såg en annan tråd nu som handlar om julkrubban, och där sägs att 'tomten hör ju till' - men gör han verkligen det? Det förekom väl ingen tomte på 'den tiden' och tomten är väl en tradition för sej?
Chamomille
14-12-2008, 07:52
CITAT (Berith @ 13-12-2008, 11:04)  Jag också!  Och maten såklart, och godiset och Kalle och lugnet. Jaa. Precis så
Ahaa, skulle jag svara på din fråga också Berith  ...................... Jag kan inte tänka mig att skolan lär ut så idag, inte som en sanning i alla fall. Hoppas verkligen att det bara var en tidningsanka. Jag tror jag får fråga mina barnbarn för att få ett säkert svar. Och om det skulle vara så, tja du, då är det nåt som gått riktigt snett i alla fall...................tycker jag.
Huggorm
14-12-2008, 08:57
CITAT (DragonLady @ 13-12-2008, 17:29)  Jag firar midvinter och att solen börjar sin nya bana mot ljusare tider igen  Det känns i alla fall som något värt att fira
skogstroll
14-12-2008, 10:10
ja jag firar väl i alla fall för att det är samma mys som jag haft sen jag var liten, det är så härligt att komma hem till en gran, god julmat och ha trevligt. Det är svårt att vara utan. Tycker synd om de som inte har det så -men gärna skulle vilja
Jan Lindgren
14-12-2008, 11:06
Hej! Någon undrade hur just jag kunde undgå att fira jul. Jag är uppväxt med enormt mycket julfirande, julevangeliet och urtrötta föräldrar som i alla fall skulle skulle fira. Som vuxen var jag fruktansvärt trött på detta. När barnen var små så firade vi jul fast på lite lägre nivå än jag hade som liten. Nu är jag och min fru ensamma på julafton. Vår inneboende kompis har åkt till sina föräldrar. Vi äter som alltid en god middag, ser ev. på lite TV och läser någon bra bok, en helt vanlig dag. På trettondagen så hälsar vi på barn och barnbarn, äter en bit mat och delar ut lite presenter. Det blir kanske ganska många presenter till det älskade barnbarnet.
Det finns också ett annat problem med julfirandet och det är skolan. Här i byn så firar de julen i kyrkan. Alla barn har inte en religion som tillåter kyrkligt firande med präst och allt. Jag tycker att aktiviter i skolan skall vara religiöst neutrala. Alla barn ska kunna gå på avslutningar och annat firande. Det ska däremot vara obligatoriskt med studiebesök hos olika religiösa samfund. MVH Jan Lindgren
Aqvakul
14-12-2008, 11:34
Traditioner som man gillar, bör man vara rädd om.
De andra kan man släppa.
Chamomille
14-12-2008, 13:51
CITAT (Chamomille @ 14-12-2008, 07:52)  Jaa. Precis så  Och Karl Bertil Jonsson så klart  Edit: Stavfel som vanligt
CITAT (Chamomille @ 14-12-2008, 13:51)  Och Karl Bertil Jonsson så klart  Jaa han ja!  Och pappa Tyko.
Chamomille
14-12-2008, 13:59
CITAT (Berith @ 14-12-2008, 13:55)  Jaa han ja!  Och pappa Tyko. Vill du lukta på glöggen? Eller vad är det han säger egentligen?
gammelnalle
14-12-2008, 14:09
hmmmmm
har inte varit inne här på ett bra tag...men jag vågar inte berätta vad jag anser om julfirandet...
då tar det hus i ..... krubban kanske... eller profetens skägg.
Tycker synd om (f.d. stads-) kyrkan som måste släpa in Helgon , knytt och oknytt i kyrkan bara för att folk vill ha det så....
b
CITAT (gammelnalle @ 14-12-2008, 14:09)  hmmmmm
har inte varit inne här på ett bra tag...men jag vågar inte berätta vad jag anser om julfirandet...
Tycker synd om (f.d. stads-) kyrkan som måste släpa in Helgon , knytt och oknytt i kyrkan bara för att folk vill ha det så.... b Joodå du vågar visst. Jag är intresserad!
Piccante
14-12-2008, 15:47
CITAT (gammelnalle @ 14-12-2008, 14:09)  hmmmmm
Tycker synd om (f.d. stads-) kyrkan som måste släpa in Helgon , knytt och oknytt i kyrkan bara för att folk vill ha det så.... b Jo, var inte rädd för att säga vad du tycker. Det är ändå inga som diskuterar något på odla nu för tiden, tycker här är ganska dött nu.
gammelnalle
14-12-2008, 15:47
CITAT (Berith @ 14-12-2008, 15:41)  Joodå du vågar visst. Jag är intresserad!  Bara för dig då!! Läs Jan:s inlägg, han förklarar mycket bättre... men det är över 35 år sedan jag fått nog av julen.... men jag önskar ändå att alla som vill fira den får göra som de vill. (Fast jag vet FÅ som kan det...) b
CITAT (gammelnalle @ 14-12-2008, 15:47)  Bara för dig då!! Läs Jan:s inlägg, han förklarar mycket bättre... men det är över 35 år sedan jag fått nog av julen.... men jag önskar ändå att alla som vill fira den får göra som de vill. (Fast jag vet FÅ som kan det...) b Aha...
Vi firar två ggr, förs tsolens återkomst den 'riktiga' dagen, 21:a dec och sedan julafton.
gammelnalle
14-12-2008, 17:05
CITAT (freya @ 14-12-2008, 16:53)  Vi firar två ggr, förs tsolens återkomst den 'riktiga' dagen, 21:a dec och sedan julafton. ???? firar vadå???? Julen??? Midvinterblot? b
Gossen Ruda
14-12-2008, 18:53
Jag firar att jag har många dagars ledighet. Beträffande Jesus och annat religiöst så är jag kemiskt ren från allt sånt trams. Kyrkan försökte knycka julfirandet från folket, det är dags att ta tillbaka det. Dessutom att ta avstånd från handlarna som också försöker sko sig. En tid för familjen och samvaro och att fira att solen kommer tillbaka så småningom. Gärna lite god mat också. Sedan flera år har vi skippat julklapparna, jag har även skippat granen mm. Snart skall dock en julstake upp i fönstret. Traditioner kan vara bra att ha men det måste vara tillåtet att skippa det man inte gillar eller att skapa nya traditioner. Kalle går dock inte att skippa.
Hej, Jag firar jul. Är uppväxt i Sverige av religiösa föräldrar o firar både utifrån tradition o religiositet, även om jag inte är ortodox. Jag umgås med människor med olika livsåskådningar o känner inte att jag - såsom "Gossen Ruda" behöver kalla det som är viktigt för andra människor "trams". En del med annan eller ingen religion firar utifrån traditioner och andra väljer att avstå. Jag behöver inte döma o inte bli bedömd. Utifrån min barndoms upplevelser... det är väldigt speciellt när julevangeliet läses. Dock, vi tar det väldigt lugnt o skippar stora o dyra julklappar o annan press... Däremot tycker jag det är fint att pynta en del så här i mörkret. Ja, o framförallt att umgås med nära o kära och passa på att träffa vänner också. Ja, så God Jul på er o hoppas att vi alla skapar den jul vi vill ha!
Huggorm
14-12-2008, 20:42
Under min uppväxt firades jul med supande, bråk och dålig stämning. Nu när jag är vuxen och kan spendera julen som jag vill väljer jag att hoppa över den.
Aqvakul
14-12-2008, 20:54
CITAT (kasam @ 14-12-2008, 20:35)  Hej, Jag firar jul. Är uppväxt i Sverige av religiösa föräldrar o firar både utifrån tradition o religiositet, även om jag inte är ortodox. Jag umgås med människor med olika livsåskådningar o känner inte att jag - såsom "Gossen Ruda" behöver kalla det som är viktigt för andra människor "trams". En del med annan eller ingen religion firar utifrån traditioner och andra väljer att avstå. Jag behöver inte döma o inte bli bedömd. Utifrån min barndoms upplevelser... det är väldigt speciellt när julevangeliet läses. Dock, vi tar det väldigt lugnt o skippar stora o dyra julklappar o annan press... Däremot tycker jag det är fint att pynta en del så här i mörkret. Ja, o framförallt att umgås med nära o kära och passa på att träffa vänner också. Ja, så God Jul på er o hoppas att vi alla skapar den jul vi vill ha! Bra skrivet, kan bara instämma!
Gossen Ruda
14-12-2008, 21:15
Trams är kanske hårt uttryckt, men som en totalateist ligger det ordet nära till hands. Däremot ser jag inte ner på religiösa personer eftersom jag numera inser att har man väl fastnat så är det svårt att komma loss. Det kanske trots allt finns hopp, ett internationellt forskningsprojekt har startats för att försöka förklara fenomenet religion.
En frågeställning som skall utredads är t.ex: Vi uppfattar oss gärna som rationella varelser. Varför tror vi då på osynliga väsen vars existens det inte finns ett enda bevis för?
Aqvakul
14-12-2008, 21:17
Ingen rationellt tänkande varelse kan unvika att upptäcka att det finns företeelser som vi inte kan förklara rationellt....
Huggorm
14-12-2008, 21:18
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2008, 21:15)  En frågeställning som skall utredads är t.ex: Vi uppfattar oss gärna som rationella varelser. Varför tror vi då på osynliga väsen vars existens det inte finns ett enda bevis för? Antagligen för att det är skönt att tro att det finns någon högre makt som håller reda på en, så man slipper ha det slutliga ansvaret själv
Biggan_
14-12-2008, 21:42
CITAT (Huggorm @ 14-12-2008, 20:42)  Under min uppväxt firades jul med supande, bråk och dålig stämning. Nu när jag är vuxen och kan spendera julen som jag vill väljer jag att hoppa över den. Jag hoppas innerligt att alla världens barn får uppleva en så vit jul som möjligt! Det är säkert så att många barn far illa av fylleri och annat inte minst då när det är jul. Jag tycker julen i första hand är barnens högtid och dom bör få minnas den som något trevligt.
Aqvakul
14-12-2008, 22:00
CITAT (Biggan_ @ 14-12-2008, 21:42)  Jag hoppas innerligt att alla världens barn får uppleva en så vit jul som möjligt! Det är säkert så att många barn far illa av fylleri och annat inte minst då när det är jul. Jag tycker julen i första hand är barnens högtid och dom bör få minnas den som något trevligt. Håller fullkomligt med dig, julen är absolut fel tidpunkt för hejdlöst drickande!
Aqvakul - tack för entusiasm - värmande o uppmuntrande. Gosse Ruda - Du som ser dig som så rationell, vetenskaplig o saklig: Hur vet du att det just du vet är s k sant???? Jorden var platt o sen var den rund.... Bevis, bevis, bevis.... Välkommen in till de tvivlandes skara.... Huggorom o Biggan - jag hoppa att all slipper superier o annan misär under såväl jul som andra dagar För barnens skull. För allas skull.
Gossen Ruda
14-12-2008, 22:11
Förmodligen var det någon troende som förklarade med bibeln som utgångspunkt att jorden var platt och då fick den förbli platt, tills någon med mer förstånd bevisade motsatsen. Trots religionens motstånd. Du känner väl till Gallilei och Kopernikus och deras kätteriska teorier? Det där med vetenskap och bevis har vi tragglat med tidigare så det hoppar vi väl över?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|